Z uwagi na pośredni związek z działalnością gospodarczą, Wnioskodawca posiada prawo do odliczenia (...)

Z uwagi na pośredni związek z działalnością gospodarczą, Wnioskodawca posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego od pozostałych wydatków. Jednakże prawo to przysługuje w proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji podatku naliczonego wyłącznie do czynności opodatkowanych lub czynności zwolnionych od podatku.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.03.2012r. (złożonego osobiście dnia 12.03.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług służących do realizacji projektu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.03.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od zakupów towarów i usług służących do realizacji projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej; Spółka) jest czynnym podatnikiem VAT. Działalnością Spółki jest prowadzenie szkoleń, doradztwa, kursów, organizacja konferencji, nauka języków obcych, wynajem pomieszczeń, prowadzenie szkół (licea ogólnokształcące, technikum, szkoły policealne). Spółka w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione z VAT.

Z dniem 01 stycznia 2012r. C... Sp. z o.o. podpisała umowę z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych i rozpoczęła realizację projektu zamkniętego dla pracowników C... Sp. z o.o. pn. ?Rozwój umiejętności pracowników C... Sp. z o.o. kluczem do profesjonalizacji usług świadczonych przez Spółkę?, nr umowy ?. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Poddziałanie: 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla Przedsiębiorstw:

Działanie: 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie

Priorytet: VIII. Regionalne kadry gospodarki

Program: Program Operacyjny Kapitał Ludzki

Numer konkursu: ?

Okres realizacji: od 01.01.2012 do 31.12.2012

Wartość całkowita: 652 714,00 zł

Wartość dofinansowania: 393 228,40 zł

Wkład własny/prywatny: 259 485,60 zł - wnoszony w formie mieszanej: 223 704,00 zł formie wynagrodzeń pracowników uczestniczących w godzinach pracy w szkoleniach oraz 35 781,60 zł w gotówce.

% dofinansowania: 60% (pomoc publiczna na szkolenia dla dużego przedsiębiorcy).

Liczba miejsc szkol./wydanych certyfikatów o ukończeniu szkolenia: 290, planowana liczba uczestnikogodzin: 8604, planowana liczba godzin pracy trenerów: 760.

Celem głównym projektu jest podniesienie kwalifikacji pracowników C... do końca 2012r. dla uzyskania wysokiej jakości świadczonych przez firmę usług. Projekt jest projektem zamkniętym - realizowanych tylko i wyłącznie na potrzeby projektodawcy - związane z kształceniem, podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników Sp. z o.o.

Cele szczegółowe:

  • podniesienie umiejętności pracowników dla sprawnej organizacji pracy w obszarze komercyjnym i działalności związanej z realizacją projektów współfinansowanych ze środków UE,
  • rozwój umiejętności strategicznego planowania Kadry kierowniczej,
  • umocnienie specjalizacji obszarów swoich działalności przez poszczególnie działy,
  • rozwój umiejętności współpracy między działowej,
  • podniesienie umiejętności handlowych,
  • podniesienie umiejętności społecznych,
  • podniesienie wiedzy z zakresu finansów i prawa pracy,
  • podniesienie kwalifikacji z zakresu organizacji szkoleń,
  • rozwój umiejętności komunikowania się w języku angielskim,
  • wzrost umiejętności informatycznych.

Dla osiągnięcia wyżej zamierzonych celów zaplanowano poszczególne szkolenia. Szkoleniami zostaną objęte pełne wyodrębnione działy projektodawcy, które są bezpośrednio zaangażowane w realizacji podstawowej działalności szkoleniowo-doradczej Projektodawcy. Pracownicy tych działań realizują w sposób bezpośredni i pośredni cele sprzedażowe Sp., jedne działy - napędzając sprzedaż i utrzymując relacje klienckie, inne organizując szkolenia, rozliczając, administrując, koordynując. Wszystkie te działania są ze sobą nierozerwalnie powiązanie. Błąd w którymś z ogniw firmy powoduje psucie organizacji rzutując na jej efektywność i skuteczność. Stąd potrzeba zarówno specjalizacji poszczególnych działów, jak również omnipotencji pracowników pracujących na granicy różnych obszarów, ale także sprawne współdziałanie wszystkich działów dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu - Spółki.

Blok 1. Kompetencje handlowe obsługi klienta i organizacji szkoleń - dział handlowy wraz z działem szkoleń, administracją, szkołą języków obcych oraz asystent Zarządu.

Cel: wzrost potencjału sprzedażowego w drodze podniesienia umiejętności handlowych i w zakresie obsługi klientów w tym organizacji szkoleń.

Blok 2. Kompetencje zarządcze - strategicznego planowania ? kierownictwo (poziom Zarząd, dyrektor, kierownik, kadrowa, koordynator).

Cel: Podniesienie umiejętności strategicznego planowania, organizacji pracy pracowników i delegowania zadań, wzrost sprawności zarządzania zespołami, koordynowania działań pracowników, w tym stosowania w firmie polityki równości szans.

Blok 3. Kompetencje finansowo-kadrowe (dział księgowości, kadr, administracja).

Cel: Podniesienie umiejętności w zakresie obsługi księgowej, płacowej i kadrowej.

Blok 4. Umiejętności osobiste, współdziałania i pracy w zespole (wszyscy pracownicy w firmie).

Cel: Usprawnienie pracy zarówno poszczególnych pracowników dla sprawności całych działów i ich współdziałania z innymi działami jako jednego całego mechanizmu.

Blok 5. Umiejętności językowe i komputerowe - wybrani pracownicy na podst. analizy i wywiadów z przełożonymi.

Cel: Podniesienie umiejętności pracowników dla ich osobistego rozwoju.

Projekt zapewnia wsparcie odpowiadające na konkretne potrzeby przedsiębiorców, w szczególności kadry zarządzającej odnośnie umiejętności strategicznego planowania. Ponadto odbiorcami projektu są pracownicy Spółki. Pracownicy nie są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego na rzecz Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w szkoleniach organizowanych w ramach projektu.

Firma otrzymała całość dofinansowania tj. 393 228,40zł, która będzie rozliczana we wniosku o płatność zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym wydatki w ujęciu kwartalnym. Powyższa dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy i jest przeznaczona na pokrycie kosztów w ramach realizowanych zadań.

Z otrzymanego dofinansowania oraz z wkładu prywatnego w formie gotówki Spółka dokonywać będzie zakupu towarów i usług związanych z realizacją szkoleń takich jak:

  • Wynagrodzenia osób pracujących na rzecz projekt
  • Noclegowe,
  • Cateringowe/wyżywienie,
  • Wynajem/udostępnienie sal,
  • Zatrudnienie trenerów (umowy/ umowy cywilno-prawne),
  • Druk materiałów szkoleniowych,
  • Zakup materiałów biurowych/eksploatacyjnych,
  • Koszty funkcjonowania biura.

Natomiast wkład prywatny w formie wynagrodzenia pokrywać będzie wyłącznie wynagrodzenia uczestników za faktyczny czas szkoleń pracowników Spółki, które nie stanowią kosztu w kalkulacji kosztów szkoleń. Tak więc w efekcie końcowym wszystkie koszty pokrywane będą w następujący sposób:

Koszty (652 714zł - 223 704zł wynagrodzenia pracowników = 429 010zł

  • ze środków publicznych 393 228,40zł tj. w 91,66%
  • z wkładu prywatnego - gotówkowego 35 781,60zł tj. 8,34%.

Wnioskodawca zaznacza, że wszystkie koszty ponoszone w ramach projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka może odliczyć VAT od zakupów towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy, otrzymana dotacja nie jest związana ze sprzedażą. Stanowi pokrycie kosztów przedsiębiorcy związanych z realizowanym projektem szkoleniowym. Nie jest to dotacja mająca charakter dopłaty do ceny usługi ponieważ Spółka nie świadczy innemu podmiotowi usług szkoleniowych. Tak więc występuje dotacja o charakterze zakupowym, a Spółka za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT (otrzymuje zwrot poniesionych na szkolenia wydatków). Reasumując nie powstaje obowiązek podatkowy, gdyż nie mamy do czynienia ze sprzedażą opodatkowaną. Dotacja nie ma charakteru dopłaty do ceny, nie stanowi obrotu w rozumieniu ustawy o podatku i nie podlega wykazaniu w deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT podatnikowi służy prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku gdy poniesione koszty, w których zawarty jest ten podatek związane są z czynnościami opodatkowanymi. Ponieważ realizacja projektu szkoleniowego nie jest związana z bieżącą działalnością Spółki polegającą na dostawie usług i towarów w rozumieniu przepisów o VAT nie ma podstaw do odliczenia VATu naliczonego od zakupu towarów i usług. Zważywszy na fakt, że udzielona dotacja nie stanowi obrotu przedsiębiorcy i nie podlega opodatkowaniu VAT, a więc nie ma związku pomiędzy wydatkami szkoleniowymi poniesionymi w ramach projektu, a sprzedażą opodatkowaną. Przychodem jest otrzymana dotacja, która nie podlega opodatkowaniu VAT, a zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko wtedy, gdy zakupione towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tak więc Spółka uznaje brak możliwości odliczenia podatku naliczonego, a co za tym idzie uznaje podatek VAT jako koszt kwalifikowany projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych (?).

Powyższe regulacje wskazują, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ustawodawca stworzył więc podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży ? towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że przepisy ustawy o VAT nie wiążą prawa do odliczenia podatku ze źródłem pochodzenia środków finansowych przeznaczonych na zakup towarów i usług, przy nabyciu których podatek został naliczony. Przepisy ustawy o VAT nie wyłączają prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku dokonywania zakupów ze środków finansowych otrzymanych w postaci dotacji lub darowizn. A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków - fakt, że dotacja nie podlega opodatkowaniu nie skutkuje automatycznym brakiem prawa do odliczenia podatku. Istotny dla uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest wyłącznie związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

A zatem dla ustalenia prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podstawowe znaczenie ma związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, natomiast bez znaczenia pozostaje źródło pochodzenia środków finansowych na pokrycie ww. wydatków. Jednak przy ustalaniu tego prawa należy mieć na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ustawy. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Działalnością Spółki jest prowadzenie szkoleń, doradztwa, kursów, organizacja konferencji, nauka języków obcych, wynajem pomieszczeń, prowadzenie szkół (licea ogólnokształcące, technikum, szkoły policealne). Spółka w ramach prowadzonej działalności wykonuje czynności zarówno opodatkowane jak i zwolnione z VAT.

Z dniem 01 stycznia 2012r. C... Sp. z o.o. podpisała umowę i rozpoczęła realizację projektu zamkniętego dla swoich pracowników. Celem głównym projektu jest podniesienie kwalifikacji pracowników C... do końca 2012r. dla uzyskania wysokiej jakości świadczonych przez firmę usług. Projekt jest projektem zamkniętym - realizowanych tylko i wyłącznie na potrzeby projektodawcy - związane z kształceniem, podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników C... Sp. z o.o.

Projekt zapewnia wsparcie odpowiadające na konkretne potrzeby przedsiębiorców, w szczególności kadry zarządzającej odnośnie umiejętności strategicznego planowania. Ponadto odbiorcami projektu są pracownicy Spółki. Pracownicy nie są zobowiązani do wniesienia wkładu własnego na rzecz Wnioskodawcy z tytułu uczestnictwa w szkoleniach organizowanych w ramach projektu.

Firma otrzymała całość dofinansowania tj. 393 228,40zł, która będzie rozliczana we wniosku o płatność zgodnie z harmonogramem finansowo-rzeczowym wydatki w ujęciu kwartalnym. Powyższa dotacja ma charakter wyłącznie zakupowy i jest przeznaczona na pokrycie kosztów w ramach realizowanych zadań.

Z otrzymanego dofinansowania oraz z wkładu prywatnego w formie gotówki Spółka dokonywać będzie zakupu towarów i usług związanych z realizacją szkoleń takich jak: wynagrodzenia osób pracujących na rzecz projektu, noclegowe, cateringowe/wyżywienie, wynajem/udostępnienie sal, zatrudnienie trenerów (umowy/ umowy cywilno-prawne), druk materiałów szkoleniowych, zakup materiałów biurowych/eksploatacyjnych, koszty funkcjonowania biura.

Natomiast wkład prywatny w formie wynagrodzenia pokrywać będzie wyłącznie wynagrodzenia uczestników za faktyczny czas szkoleń pracowników Spółki, które nie stanowią kosztu w kalkulacji kosztów szkoleń. Tak więc w efekcie końcowym wszystkie koszty pokrywane będą w następujący sposób:

Koszty (652 714zł - 223 704zł wynagrodzenia pracowników = 429 010zł)

  • ze środków publicznych 393 228,40zł tj. w 91,66%
  • z wkładu prywatnego - gotówkowego 35 781,60zł tj. 8,34%.

Wnioskodawca zaznacza, że wszystkie koszty ponoszone w ramach projektu nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Na tle powyższego stanu faktycznego, Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ma prawo do pomniejszenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony od nabycia towarów i usług wykorzystywanych do realizacji projektu finansowanego dotacją.

Biorąc pod uwagę opis przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego, a także obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów i usług związane z projektem szkoleniowym w sposób pośredni związane są z prowadzoną przez Spółkę działalnością, bowiem wydatki ponoszone na przedmiotowe zakupy w celu podniesienia kwalifikacji własnych pracowników, a w efekcie w celu zwiększenia efektywności świadczonej dla Spółki pracy (Wnioskodawca działa ewidentnie w interesie własnym, a nie pracowników) niewątpliwie korzystnie wpłynie na jakość czynności wykonywanych przez Spółkę.

Na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, iż proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika ? używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności (art. 90 ust. 5 ustawy), a także obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie (art. 90 ust. 6 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku była mniejsza niż 500 zł ? podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%,
  2. nie przekroczyła 2% ? podatnik ma praw uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Zatem, dokonując analizy cyt. wyżej przepisów stwierdzić należy, iż na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Natomiast w sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do proporcjonalnego rozliczenia podatku naliczonego, zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT - opodatkowane i zwolnione.

Zatem należy stwierdzić, iż Wnioskodawca:

  • nie ma w ogóle prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku nabycia usług noclegowych z uwagi na brzmienie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy,
  • z uwagi na pośredni związek z działalnością gospodarczą, posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego od pozostałych wydatków. Jednakże prawo to przysługuje w proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, w sytuacji gdy Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji podatku naliczonego wyłącznie do czynności opodatkowanych lub czynności zwolnionych od podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika