Sposób dokumentowania przyznanych rabatów oraz skont

Sposób dokumentowania przyznanych rabatów oraz skont

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.01.2013 r. (data wpływu 10.01.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania przyznanych rabatów oraz skont ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10.01.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu dokumentowania przyznanych rabatów oraz skont.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Sp. z o.o. (dalej: ?Spółka?) jest polską spółką-córką niemieckiego koncernu B. (dalej B. GmbH) z siedzibą w D. Spółka w Polsce działa na rynku AGD, Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja pralek, zmywarek, suszarek do ubrań oraz dystrybucja w Polsce sprzętu AGD .

W ramach prowadzonej działalności Spółka zawiera ze swoimi kontrahentami umowy handlowe dotyczące sprzedaży produktów produkowanych przez Spółkę i towarów będących w ofercie koncernu B. GmbH. Klientami Spółki są hurtownie sprzętu AGD, sieci handlowe, studia kuchenne, sklepy detaliczne etc. (dalej: ?Kontrahenci? lub ?Klienci?). Sprzedaż Spółki ma charakter masowy. Obrazuje to stwierdzenie, iż w trakcie każdego miesiąca Spółka na rzecz jednego kontrahenta może dokonywać od kilkudziesięciu do kilkuset dostaw, z których każda jest osobno fakturowana.

W celu podwyższenia wolumenu sprzedaży oraz przyśpieszenia terminów regulowania należności Spółka planuje wprowadzenie modyfikacji w zakresie stosowanego systemu rabatowego w zakresie rozliczeń z Kontrahentami (tzw. rabaty potransakcyjne, posprzedażne). Warunki handlowe, m.in. zasady powyższego systemu rabatowego będą co roku przedmiotem indywidualnych negocjacji z każdym Klientem, a następnie potwierdzane będą każdorazowo (z reguły w odniesieniu do danego roku) w załączniku do umowy handlowej z danym Kontrahentem (dalej: ?Zasady udzielania rabatów posprzedażnych?). Zatem ogólne zasady współpracy regulowane będą umową obowiązującą przez cały okres współpracy do czasu wypowiedzenia lub zerwania. Natomiast uzgodnione mechanizmy zwiększenia sprzedaży, jako elementy podlegające zmianom, co najmniej raz na rok, będą uzgadniane w formie załącznika do umowy (aneksu do umowy obowiązującym przez wskazany przez strony okres czasu).

Zasady udzielania rabatów posprzedażnych (dalej: ?rabat? lub ?rabat posprzedażny?) ustalane w poszczególnych umowach z Kontrahentami będą mogły być kształtowane w różny sposób. Niemniej jednak zawsze opierać się będą na jednym z dwóch poniższych schematów:

  1. Wariant 1 ? stosowany w relacjach z wybranymi Kontrahentami, w którym przyznanie rabatu posprzedażnego (obniżenie ceny) uzależnione będzie od spełnienia następujących warunków:
    1. zrealizowanie określonego w umowie poziomu zakupów w poszczególnych okresach rozliczeniowych (miesiącach, kwartałach, latach),
    2. brak przeterminowanych płatności wobec Spółki, tj. brak nieopłaconych przez Kontrahenta faktur dokumentujących dostawy towarów realizowane przez Spółkę, przy czym za przeterminowane płatności uznawane będą zobowiązania, od których terminu płatności upłynęło więcej niż 7 dni;
  2. Wariant 2 ? stosowany w relacjach z pozostałymi Kontrahentami, w którym przyznanie rabatu posprzedażnego (obniżenie ceny) uzależnione będzie od spełnienia następujących warunków:
    1. zrealizowanie określonego w umowie poziomu zakupów w poszczególnych okresach rozliczeniowych (zwykle w latach, sporadycznie w miesiącach, kwartałach),
    2. brak przeterminowanych płatności wobec Spółki, tj. brak nieopłaconych przez Kontrahenta faktur dokumentujących dostawy towarów realizowane przez Spółkę, przy czym za przeterminowane płatności uznawane będą zobowiązania, od których terminu płatności upłynęło więcej niż 7 dni,
    3. uregulowanie przez Kontrahenta wszystkich faktur dokumentujących dostawy Spółki w okresie, którego ma dotyczyć rabat.


Wysokość przyznanego rabatu będzie zatem w każdym przypadku zmienna i zależna od wartości lub ilości zakupionych od Spółki towarów (jako określony procent od dokonanych zakupów).


Spółka będzie dokumentować przyznanie powyższych rabatów posprzedażnych z reguły za pomocą faktur korygujących wystawianych po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego i zatwierdzeniu przez Spółkę ostatecznej wartości obrotu wygenerowanego przez danego Kontrahenta.

W konsekwencji, w przypadku Wariantu 1, gdzie do wypłacenia rabatu posprzedażnego nie będzie konieczne opłacenie wszystkich faktur z danego okresu (brak warunku c z Wariantu 2), Spółka od razu po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego ustali wartość obrotu zrealizowanego na rzecz danego Klienta w tym okresie i od tej wartości przyzna stosowny rabat.

Wystawienie faktury korygującej dokumentującej rabat posprzedażny będzie zatem w tej sytuacji możliwe niezwłocznie po przeprowadzeniu wdrożonej przez Spółkę wielostopniowej procedury weryfikacyjnej, (bez względu na to, czy bieżące zobowiązania zostały przez tego Kontrahenta uregulowane).


Przykład rabatu w Wariancie 1:

  • ustalony w warunkach handlowych i zasadach przyznawania rabatów posprzedażnych minimalny poziom zakupów w okresie miesiąca (100 j.p.) uprawniający do rabatu posprzedażnego (5%)
  • poziom zakupów w październiku (możliwy do ustalenia pierwszego dnia roboczego następnego miesiąca, tj. listopada) = 100 j.p.
  • brak zobowiązań przeterminowanych na dzień 1 listopada
  • ustalenie rabatu za październik w wysokości 5% = 5 j.p. (5% x 100 j.p.)
  • faktura korygująca na pełną kwotę rabatu posprzedażnego w odniesieniu do całego obrotu zrealizowanego w październiku możliwa do wystawienia niezwłocznie po zatwierdzeniu przez Spółkę wysokości obrotu wygenerowanego przez kontrahenta i sfinalizowaniu wewnętrznej procedury akceptacji.

Jednocześnie, kontrakty z Kontrahentami mogą przewidywać, iż w wyżej opisanym Wariancie mogą zdarzać się sytuacje wypłaty rabatu posprzedażnego w systemie ?zaliczkowym?, tzn. w przypadku, gdy wszelkie przesłanki będą wskazywały na to, że Kontrahent zrealizuje w danym okresie rozliczeniowym (roku, kwartale) poziom zakupów uprawniający go do otrzymania rabatu, Spółka obliczy rabat posprzedażny w ustalonej wysokości ? tj. zgodnie z aneksem (załącznikiem) do Umowy w zakresie warunków rabatowych na dany rok ? w odniesieniu do faktycznie osiągniętego (a nie planowanego) w danym okresie obrotu (uprawniającego do rabatu) i wypłaci go wcześniej, tj. jeszcze przed zakończeniem okresu rozliczeniowego, za który należny byłby rabat potransakcyjny gdyby nie była dokonywana częściowa (zaliczkowa) jego wypłata. W takim przypadku, jeżeli po zakończeniu okresu rozliczeniowego okaże się, że Klient zrealizował większy obrót niż zakładany, w stosunku do którego wypłacono już rabat, kwota rabatu posprzedażnego za ten okres będzie przeliczana ponownie i w odniesieniu do powstałej w ten sposób różnicy w kwocie rabatu wystawiana będzie kolejna faktura korygująca, tj. faktura korygująca zwiększająca wcześniej przyznany rabat posprzedażny. Z uwagi, iż decyzja o wypłacie rabatu posprzedażnego w systemie zaliczkowym podejmowana będzie w oparciu o ściśle określone przesłanki, uprawdopodabniające w najwyższym stopniu osiągnięcie przez Klienta wymaganego poziomu obrotu, tym samym prawdopodobieństwo zaistnienia potrzeby wystawienia dokumentu ?odwracającego?, czyli cofającego lub zmniejszającego przyznany rabat posprzedażny jest praktycznie wyeliminowane. Zatem, Spółka nie planuje sytuacji, w których po zakończeniu okresu rozliczeniowego, za który przyznany zostanie rabat wypłacony zaliczkowo okazałoby się, że obrót wymagany do przyznania rabatu posprzedażnego nie został przez Klienta zrealizowany. Tym samym Spółka nie przewiduje konieczności wystawiania faktur korygujących, ?odwracających? wcześniejsze udzielenie rabatu (tj. faktur korygujących zwiększających przychód) lub zmniejszających wysokość wypłaconego ?zaliczkowo? rabatu.


Przykład rabatu zaliczkowego w Wariancie 1:

  • ustalony w warunkach handlowych i zasadach przyznawania rabatów posprzedażnych minimalny poziom obrotu uprawniający Klienta do rabatu 5% za każdy kwartał roku 100 j.p.
  • w lutym skumulowany poziom obrotu (osiągnięty w styczniu i lutym) . 80 j.p., co wskazuje, że 100 j.p. za I kwartał zostanie osiągnięte
  • w lutym Spółka przyznaje rabat za I kwartał roku od faktycznego obrotu w wysokości = 4 j.

    p. (5% x 80 j.p.), i dokumentuje ten fakt wystawieniem faktury korygującej

  • 1 kwietnia rzeczywisty obrót Klienta za I kwartał roku = 120 j.p.
  • na dzień 1 kwietnia ustalany jest dodatkowy rabat posprzedażny w wysokości = 2 j.p. [5% x (120 j.p. ? 80 j.p.); po sfinalizowaniu procedury weryfikacyjnej dokumentowany jest on kolejną fakturą korygującą.


W przypadku natomiast rabatów udzielanych w Wariancie 2, możliwość przyznania rabatu będzie dodatkowo warunkowana koniecznością uregulowania bieżących zobowiązań Kontrahenta wobec Spółki. Oznacza to, że weryfikacja prawa Klienta do rabatu za dany okres dokonywana będzie dopiero po upływie terminu zapłaty za wszystkie dostawy zrealizowane w tym okresie przez Spółkę na rzecz tego Klienta. W przypadku spełnienia wszystkich warunków do otrzymania rabatu, po przeprowadzeniu wewnętrznej procedury weryfikacji i akceptacji wystawiana będzie faktura korygująca dokumentująca obniżenie ceny (przyznanie rabatu posprzedażnego).


Przykład rabatu w Wariancie 2:


  • ustalony w warunkach handlowych i zasadach przyznawania rabatów posprzedażnych minimalny poziom zakupów w roku 2013 (100 j.p.) uprawniający do rabatu posprzedażnego (5%)
  • ostatnia dostawa w roku 2013 na rzecz Klienta dokonana zostanie 31.12.2013 r., co wygeneruje roczny obrót Klienta = 100 j.p.
  • faktura z tytułu ostatniej dostawy może zostać wystawiona w następnym miesiącu (obecnie do 7go dnia następnego miesiąca) wskazując termin płatności równy 30 dni (termin zapłaty zobowiązań bieżących Klienta wobec Spółki za 2013 r. upłynie 6.02.2014 r.)
  • dnia 7.02.2014 r. dokonana zostanie weryfikacja warunków do otrzymania rabatu posprzedażnego
  • za 2013 r. w przypadku stwierdzenia braku zaległych zobowiązań bieżących za 2013 r. (w tym z faktury z 7.01.2014 r.) oraz zobowiązań przeterminowanych przyznany zostanie rabat posprzedażny = 5 j.p. (5% x 100 j.p.)
  • niezwłocznie po zakończeniu procesu weryfikacji wysokości rabatu posprzedażnego zostanie wystawiona faktura korygująca.


Spółka dokonuje regularnych dostaw do kilkuset stałych kontrahentów (ok. 400), z czego z ok. 30% będą zawierane porozumienia w sprawie rabatów według opisanego powyżej schematu ich udzielania.


W rezultacie ilość faktur dokumentujących dostawy oraz późniejszych ich korekt stanowić będą materialne ilości dokumentów (nawet kilkaset faktur z tytułu dostaw na rzecz jednego kontrahenta w miesiącu). W praktyce, oznacza to łącznie w skali miesiąca tysiące generowanych przez Spółkę dokumentów.

Dodatkowo, Spółka wystawia także faktury korygujące zmniejszające z tytułu skonta. Przyznanie skonta następuje w przypadku, gdy Klient Spółki dokona zapłaty należności wynikającej z faktury wystawionej przez Spółkę przed terminem płatności, np. Spółka otrzyma płatność w ciągu 30 dni, zamiast 60 dni wskazanych na fakturze sprzedażowej jako termin zapłaty za dostawę. Możliwość uzyskania skonta powoduje, że Klienci Spółki często regulują swoje zobowiązania przed terminem płatności. Oznacza to, że również w tej sytuacji Spółka wystawia faktury korygujące, przy czym podobnie jak w przypadku rabatów zdarza się, że korekty te (z tytułu skonta) wystawiane są w innym miesiącu niż odpowiadające im faktury pierwotne.

Spółka wpłaca obecnie zaliczki na podatek dochodowy na zasadach ogólnych (a nie metodą uproszczoną).


Używanie w poniższym wniosku sformułowania ?rabat? będzie każdorazowo rozumiane jako rabat posprzedażny, potransakcyjny opisany w stanie faktycznym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy przyznanie rabatu posprzedażnego / skonta Kontrahentowi może być dokumentowane fakturą korygującą zmniejszającą odpowiednio podstawę opodatkowania i podatek należny dla potrzeb VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym przyznanie Kontrahentowi rabatu lub skonta może być dokumentowane fakturą korygującą zmniejszającą odpowiednio podstawę opodatkowania dla potrzeb VAT.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 tj. ze zm.; dalej: ustawa o VAT) podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Przepis § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r., Nr 68, poz. 360) określa z kolei, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W konsekwencji, uznać należy, że w przypadku udzielenia Kontrahentowi rabatu lub skonta Spółka może wystawić fakturę korygującą dokumentującą kwotę zmniejszenia obrotu oraz należnego z tego tytułu podatku VAT. Tak wystawiona faktura korygująca będzie stanowiła dla Spółki podstawę do zmniejszenia podstawy opodatkowania i podatku należnego w VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast zgodnie z dyspozycją art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, iż aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadku, gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano ? art. 29 ust. 4a ustawy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że w celu podwyższenia wolumenu sprzedaży oraz przyśpieszenia terminów regulowania należności Spółka planuje wprowadzenie modyfikacji w zakresie stosowanego systemu rabatowego w zakresie rozliczeń z kontrahentami (tzw. rabaty potransakcyjne, posprzedażne). Zasady udzielania rabatów posprzedażnych ustalane w poszczególnych umowach z kontrahentami będą mogły być kształtowane w różny sposób, niemniej jednak zawsze opierać się będą na jednym z dwóch wariantów. W pierwszym z nich, przyznanie rabatu uzależnione będzie od zrealizowania określonego w umowie poziomu zakupów w poszczególnych okresach rozliczeniowych i braku przeterminowanych płatności wobec Spółki. W wariancie drugim natomiast wystąpi dodatkowo warunek uregulowania przez kontrahenta wszystkich faktur dokumentujących dostawy Spółki w okresie, którego ma dotyczyć rabat. Dodatkowo Spółka wystawia także faktury korygujące zmniejszające z tytułu skonta. Przyznanie skonta następuje w przypadku, gdy klient Spółki dokona zapłaty należności wynikającej z faktury wystawionej przez Spółkę przed terminem płatności.


Wątpliwości Spółki dotyczą sposobu dokumentowania przyznanych rabatów i skont.


Zauważyć należy, że w działalności handlowej stosuje się często różnorodne preferencje cenowe. Przybierają one różne nazwy (zniżka, opust, rabat, bonifikata, premia itp.) i różne postacie (zmniejszenie ceny, zwiększenie ilości towaru, procentowe wynagrodzenie itp.).

Skutki podatkowe dotyczące ww. preferencji nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wyżej cyt. przepisów.

W analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której jedynymi czynnikami warunkującymi udzielenie rabatów jest zrealizowanie odpowiedniego poziomu zakupów, brak przeterminowanych płatności, bądź zapłata należności wynikających z faktury przed terminem płatności. Zatem, poza transakcjami kupna-sprzedaży, kontrahent nie jest obowiązany do spełnienia żadnych dodatkowych świadczeń na rzecz Wnioskodawcy. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie ma podstaw do uznania, że kontrahent świadczy wobec Spółki usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą, czy terminowe dokonanie zapłaty nie wypełniają definicji określonej ww. przepisem art. 8 ust. 1 ustawy.

Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie na określony pułap obrotów składa się odpowiednia liczba transakcji sprzedaży ? dostaw towarów dokonanych na rzecz kontrahentów. W związku z powyższym opisany przez Wnioskodawcę rabat/skonto obniża wartość konkretnych dostaw w danym okresie rozliczeniowym, udokumentowanych fakturami VAT, czyli zmniejsza podstawę opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy. Udzielony przez Wnioskodawcę rabat za osiągnięcie określonego pułapu obrotów z konkretnym kontrahentem w konsekwencji dotyczy konkretnych transakcji, które stanowią podstawę do wyliczenia wysokości obrotów z nabywcą. W rezultacie rabat taki obniża wartość nabytego wcześniej przez nabywcę towaru. Rzeczywista wartość transakcji zawartych przez nabywcę jest zatem niższa o rabat udzielony przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 68, poz. 360 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem.


Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.


W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług - zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia - faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie ? stosownie do § 13 ust. 3 rozporządzenia - faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z brzmienia przedstawionych regulacji prawnych wynika, że kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania oraz podatku należnego muszą zostać udokumentowane fakturą korygującą. Faktury korygujące są specyficznym rodzajem faktur. Celem ich wystawienia jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości. Powyższy przepis umożliwia wystawienie faktury korygującej ? w zależności od przypadku ? zarówno dla jednej lub więcej dostaw (§ 13 ust. 2 rozporządzenia) bądź też do wszystkich dostaw dla jednego odbiorcy (§ 13 ust. 3 rozporządzenia). Przepis ten określa dane, jakie powinna zawierać taka faktura. Należy zauważyć, iż regulacja zawarta w § 13 rozporządzenia, przewiduje możliwość wystawienia faktury korygującej, wskazując jednocześnie minimalny zakres danych jakie taka faktura powinna zawierać. A zatem, podatnicy mogą wystawić fakturę korygującą do jednej bądź wielu faktur sprzedaży lub też do wszystkich faktur wystawionych na rzecz jednego odbiorcy (kontrahenta).

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przedstawionych okolicznościach sprawy przyznanie przez Wnioskodawcę rabatu posprzedażnego/skonta, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, winno być dokumentowane fakturą korygującą, stosownie do § 13 ww. rozporządzenia.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika