Szkolenia kierowców są zwolnione z podatku VAT sygn: IPPP1/443-30/12-3/BH

Szkolenia kierowców są zwolnione z podatku VAT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02.01.2012 r. (data wpływu 09.01.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług jest:

  • prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych szkoleń kierowców
  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku usług wynajmu symulatora.

UZASADNIENIE

W dniu 09.01.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług szkolenia kierowców oraz wynajmu symulatora wysokiej klasy samochodu ciężarowego oraz autobusu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca posiada status izby gospodarczej i działa na podstawie ustawy z 30.05.1969 r. o izbach gospodarczych. Statut Wnioskodawcy określa zadania m.in. jako: 1) promowanie inicjatyw gospodarczych , 2) podnoszenie wiedzy ekonomicznej, prawnej, organizacyjnej i technologicznej, prowadzenie działalności szkoleniowej, 3) popieranie rozwoju kształcenia zawodowego, wspieranie nauki zawodu w zakładach pracy oraz doskonalenie zawodowe pracowników, 4) opracowywanie opinii i ekspertyz.

Wnioskodawca uzyskuje przychód z tytułu płaconych przez członków składek członkowskich oraz poprzez prowadzenie działalności szkoleniowej. Wnioskodawca od 2006 roku do 2010 roku prowadził szkolenia w zakresie kursów dokształcających dla kierowców wykonujących transport drogowy osób lub rzeczy i zgodnie z interpretacją indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, dochód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu prowadzonych ww. szkoleń podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, w części przeznaczonej i wydatkowanej wyłącznie na cel oświatowy.

W związku z wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących kierowców zawodowych zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym z późn. zm. (Dz. U z 2007 r. nr 125 praz. 874 z późn. zm.) Wnioskodawca w grudniu 2011 r. rozpoczął działalność szkoleniową realizują następujące rodzaje szkoleń i usług:

  1. Szkoleniową w zakresie kursów kwalifikacyjnych na kwalifikację wstępną, kwalifikację wstępną przyspieszoną, kwalifikację wstępną uzupełniającą, kwalifikację wstępną uzupełniającą przyspieszoną oraz szkolenia okresowe.

Ww. szkolenia są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 53 poz. 314 z 01 kwietnia 2010 r.), za które będzie pobierała określone wynagrodzenie za wykonaną usługę szkoleniową. Celem szkoleń jest podwyższenie przez osoby w nim uczestniczące, niezbędnych kwalifikacji do wykonywania zawodu kierowcy. Ww. kursy kwalifikacyjne i szkolenia okresowe uprawniają kierowców zawodowych do wykonywania transportu drogowego w zakresie przewozu osób i rzeczy. Zgodnie z ustawą z dnia 6 września 2001 z późn. zm. kierowca obowiązany jest uzyskać kwalifikację wstępną odpowiednio do pojazdu, którym zamierza wykonywać przewóz drogowy w zakresie bloków programowych określonych odpowiednio do kategorii prawa jazdy

  • Cl, C1+E, C, C+E;
  • Dl, Dl+E, D, D+E

Kwalifikacja wstępna obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne. Szkolenie okresowe prowadzone w formie kursu okresowego.

  1. Szkolenia i doszkalania kierowców zawodowych z jazdy na ?symulatorze wysokiej klasy samochodu ciężarowego i autobusu? (kierowcy zawodowi z firm np. flotowych, transportowych itp. posiadający odpowiednie uprawnienia do kierowania pojazdami kat. C1, C1+E, C, C+E lub D1, D1+E, D, D1+E w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i ekonomiki jazdy).
  2. Usługa wynajmu ?symulatora wysokiej klasy samochodu ciężarowego i autobusu? dla Przedsiębiorstw prowadzących ośrodek szkolenia, o którym mowa w art. 39 g ust. 11 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 43, poz. 246 z 12 lutego 2010r.) spełniający wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 8 kwietnia 2011r. w sprawie urządzenia do symulowania jazdy w warunkach specjalnych (Dz. U. Nr 81 poz. 444 z 8 kwietnia 2010r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi te na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług są zwolnione z podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi te są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych szkoleń kierowców oraz za nieprawidłowe w zakresie zwolnienia od podatku usług wynajmu symulatora.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług wskazano, że zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane; natomiast w pkt 29 tegoż samego artykułu określono, że zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;

Ponadto zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień zostały zawarte w § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zatem aby usługi realizowane przez konkretny podmiot mogły korzystać ze zwolnienia określonego art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT muszą być spełnione łącznie trzy warunki:

  • muszą być to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i jednocześnie
  • muszą być to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
  • muszą być prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub też są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Niespełnienie któregokolwiek z ww. warunków powoduje, iż ww. usługi nie mogą korzystać ze zwolnienia określonego przepisem art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca od 2006r. do 2010r. prowadził szkolenia w zakresie kursów dokształcających dla kierowców wykonujących transport drogowy osób lub rzeczy. Od 2011r., w związku z wprowadzeniem nowych przepisów dotyczących kierowców zawodowych Wnioskodawca rozpocząl działalność szkoleniową w zakresie kursów kwalifikacyjnych na kwalifikację wstępną, kwalifikację wstępną przyspieszoną, kwalifikację wstępną uzupełniającą, kwalifikację wstępną uzupełniającą przyspieszoną oraz szkolenia okresowe. Szkolenia te są uregulowane w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 53 poz. 314 z 01 kwietnia 2010 r.) wydanym na podstawie art. 39i ust. 1 z dnia 6 września 2001r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.). Kwalifikacja wstępna obejmuje zajęcia teoretyczne jak i praktyczne dla kierowców, którzy zamierzają wykonywać przewozy drogowe w zakresie prawa jazdy kategorii Cl, C1+E, C, C+E, Dl, Dl+E, D, D+E. Celem szkoleń jest podwyższenie przez osoby w nim uczestniczące, niezbędnych kwalifikacji do ?wykonywania zawodu kierowcy. Ww. kursy kwalifikacyjne i szkolenia okresowe uprawniają kierowców zawodowych do wykonywania transportu drogowego w zakresie przewozu osób i rzeczy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Powyższe powoduje, że nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z możliwością zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Odnosząc się do powyższego stwierdzić należy, że aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a ? c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Wnioskdoawca w uzupełnieniu do wniosku wskazała, iż nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług. Z wniosku, ponadto, nie wynika aby usługi te były finansowane ze środków publicznych. Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez Izbę usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku ze względu na to, iż są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w przepisach rozporządzenia Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 53 poz. 314 z 01 kwietnia 2010 r.).

Zgodnie z art. 39a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm.) przedsiębiorca lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy może zatrudnić kierowcę, jeżeli osoba ta:

  1. ukończyła 21 lat;
  2. posiada odpowiednie uprawnienie do kierowania pojazdem samochodowym, określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym;
  3. nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
  4. nie ma przeciwwskazań psychologicznych do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy;
  5. uzyskała kwalifikację wstępną;
  6. ukończyła szkolenie okresowe.



W myśl postanowień art. 39b1 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy, kierowca obowiązany jest uzyskać kwalifikację wstępną, odpowiednio do pojazdu, którym zamierza wykonywać przewóz drogowy, w zakresie bloków programowych określonych odpowiednio do kategorii prawa jazdy:

  1. C1, C1+E, C i C+E;
  2. D1, D1+E, D i D+E.

  1. Kwalifikacja wstępna obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne oraz testy kwalifikacyjne.

Zajęcia, o których mowa w art. 39b ust. 3, przeprowadzane są w formie:

  1. zajęć szkolnych dla uczniów - w szkole, jeżeli w programie nauczania jest przewidziane uzyskanie kwalifikacji kierowcy wykonującego przewóz drogowy, albo
  2. kursu kwalifikacyjnego - w ośrodku szkolenia.

Zajęcia teoretyczne i praktyczne, o których mowa w art. 39b ust. 3, obejmują:

  1. kształcenie zawodowe w zakresie racjonalnego kierowania pojazdem, z uwzględnieniem przepisów bezpieczeństwa, w tym:
    1. znajomość właściwości technicznych i zasad działania elementów bezpieczeństwa pojazdu,
    2. umiejętność optymalizacji zużycia paliwa,
    3. umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa w związku z przewożonym towarem,
    4. umiejętność zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom,
    5. umiejętność bezpiecznego mocowania ładunku;
  2. kształcenie zawodowe w zakresie umiejętności stosowania przepisów dotyczących wykonywania transportu drogowego;
  3. kształcenie zawodowe w zakresie zagrożeń związanych z wykonywanym zawodem, w tym bezpieczeństwo na drodze i bezpieczeństwo dla środowiska;
  4. kształcenie zawodowe w zakresie obsługi i logistyki, w tym kształtowanie wizerunku firmy oraz znajomość rynku w przewozie drogowym i jego organizacji.

Testy kwalifikacyjne, o których mowa w art. 39b ust. 3, przeprowadzane są:

  1. przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną, po zakończeniu zajęć szkolnych dla uczniów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, w ramach zewnętrznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, albo
  2. w ośrodku szkolenia, po zakończeniu zajęć teoretycznych i praktycznych, przez trzyosobową komisję egzaminacyjną, zwaną dalej 'komisją', powołaną przez wojewodę.

Zgodnie z art. 39b2 ww. ustawy kierowca, który uzyskał kwalifikację w zakresie określonego bloku programowego, o którym mowa w art. 39b ust. 2, i zamierza wykonywać przewozy innymi pojazdami samochodowymi niż te, dla których wymagane jest prawo jazdy odpowiadające zakresowi uzyskanej kwalifikacji, obowiązany jest odbyć odpowiednią kwalifikację uzupełniającą lub kwalifikację uzupełniającą przyśpieszoną. Przepisy art. 39a ust. 1 i art. 39b1 stosuje się odpowiednio.

Jak stanowi art. 39d ust. 1 - ust. 6 ww. ustawy do szkolenia okresowego może przystąpić osoba:

  1. która na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
    1. przebywa co najmniej 185 dni w roku ze względu na więzi osobiste lub zawodowe, albo
    2. studiuje od co najmniej sześciu miesięcy i przedstawi zaświadczenie potwierdzające ten fakt;
  2. wykonująca przewóz drogowy na rzecz podmiotu mającego siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Kierowca obowiązany jest co pięć lat, począwszy od dnia uzyskania świadectwa kwalifikacji zawodowej poświadczającego uzyskanie kwalifikacji, ukończyć szkolenie okresowe odpowiednio do pojazdu, którym wykonuje przewóz drogowy.

Kierowca może odbywać szkolenie okresowe w jednej z następujących form:

  1. kursu okresowego;
  2. cyklu zajęć rozłożonych w okresie pięciu lat, obejmującego program kursu okresowego.

Szkolenie okresowe jest prowadzone w ośrodku szkolenia w zakresie bloków programowych określonych odpowiednio do kategorii prawa jazdy:

  1. C1, C1+E, C i C+E;
  2. D1, D1+E, D i D+E.

Kierowca, który zaprzestał wykonywania przewozu drogowego przez okres uniemożliwiający spełnienie obowiązku, o którym mowa w ust. 2, przed ponownym przystąpieniem do wykonywania przewozu obowiązany jest ukończyć szkolenie okresowe.

Kierowca wykonujący przewóz drogowy różnymi pojazdami, dla których wymagane jest posiadanie prawa jazdy co najmniej dwóch kategorii, o których mowa w ust. 4, może ukończyć szkolenie okresowe z zakresu jednego bloku programowego.

Szczegółowe warunki prowadzenia szkolenia w ramach kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej oraz szkoleń okresowych określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie szkolenia kierowców wykonujących przewóz drogowy (Dz. U. 53, poz. 314).

Jak wynika z § 1 pkt 1, pkt 2 oraz pkt 5 cyt. rozporządzenia, rozporządzenie określa:

  • szczegółowe wymagania w stosunku do przedsiębiorcy prowadzącego ośrodek szkolenia, w zakresie infrastruktury technicznej, warunków lokalowych, wyposażenia dydaktycznego oraz pojazdów używanych w trakcie szkolenia;
  • szczegółowe warunki prowadzenia szkolenia w ramach kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej szkoleń okresowych oraz zajęć odbywanych w ramach szkolenia okresowego;
  • wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej.

Zgodnie z § 5 ww. rozporządzenia, opracowując program szkolenia, uwzględnia się odpowiednio:

  1. zakres tematyczny i czas trwania bloków programowych kwalifikacji wstępnej, kwalifikacji wstępnej przyspieszonej, kwalifikacji wstępnej uzupełniającej oraz kwalifikacji wstępnej uzupełniającej przyspieszonej określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. zakres tematyczny i czas trwania modułów szkolenia okresowego i zajęć odbywanych w ramach szkolenia okresowego, określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.

W myśl § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

A jak wynika z § 13 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia, wzór świadectwa kwalifikacji zawodowej został określony w załączniku nr 3 do rozporządzenia natomiast, w przypadku szkolenia okresowego realizowanego w formie cyklu zajęć świadectwo kwalifikacji zawodowej wydaje się na podstawie zaświadczenia, o którym mowa w § 11 ust. 3, po zakończeniu przez osobę szkoloną cyklu tych zajęć.

Stosownie do treści § 19 ust. 1 cyt. rozporządzenia, osobie szkolonej, która uzyska pozytywny wynik testu, w terminie 7 dni od dnia przeprowadzenia testu, wydaje się świadectwo kwalifikacji zawodowej, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan sprawy wskazać należy, iż świadczone usługi szkoleniowe w zakresie kursów kwalifikacyjnych na kwalifikację wstępną, kwalifikację wstępną przyspieszoną, kwalifikację wstępną uzupełniającą, kwalifikację wstępną uzupełniającą przyspieszoną oraz szkoleń okresowych korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Powyższe wynika z faktu, iż Zainteresowany świadczy usługi, które prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, zatem w takim kształcie sprawy zaistniała przesłanka, określona w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, na podstawie której zwolnienie od podatku od towarów i usług jest prawnie dopuszczalne.

A zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z wniosku wynika, ponadto, ze Wnioskodawca świadczy usługi wynajmu ?symulatora wysokiej klasy samochodu ciężarowego i autobusu? dla Przedsiębiorstw prowadzących ośrodek szkolenia, o którym mowa w art. 39 g ust. 11 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 43, poz. 246 z 12 lutego 2010r.) spełniający wymagania zawarte w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 8 kwietnia 2011r. w sprawie urządzenia do symulowania jazdy w warunkach specjalnych (Dz. U. Nr 81 poz. 444 z 8 kwietnia 2010r.).

Usługa taka nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Przepis ten zwalnia od podatku jedynie dostawę towarów i świadczenie usług ściśle związanych ze świadczeniem usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Usługa wynajmu symulatora, jaką świadczy Wnioskodawca, w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, nie jest usługą związaną ze szkoleniami prowadzonymi przez Wnioskodawcę a zatem przepis, na który powołuje się Wnioskodawca nie ma w tym przypadku zastosowania.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika