Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy opodatkowanie usług transportu międzynarodowego preferencyjną (...)

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy opodatkowanie usług transportu międzynarodowego preferencyjną stawką 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania, tj. przewoźnik powinien posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

INTERPRETACJE INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 05.10.2007 r. (data wpływu 10.10.2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług transportu międzynarodowego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 09.10.2007 r. (data stempla pocztowego) został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług transportu międzynarodowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Przedmiotem Pana działalności jest transport towarowy na terenie kraju i Unii Europejskiej. Posiada Pan wpis do ewidencji działalności gospodarczej, w którym sklasyfikowano ten rodzaj działalności jako PKD 60.24.B ? transport drogowy towarów pojazdami uniwersalnymi. Dotychczas usługi fakturowane były dla odbiorców krajowych ze stawką 22% oraz dla kontrahentów unijnych zarejestrowanych jako podatnicy VAT-UE czynni, gdzie do faktur dołączone są listy przewozowe lub dokumenty spedytorskie. W związku z nawiązanymi kontaktami zagranicznymi będą również przyjmowane zlecenia od kontrahentów zagranicznych, a usługi transportu będą wykonywane na terenie kraju Unii Europejskiej i poza granicami Unii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jeśli zlecenie przyjmuje Pan od kontrahenta polskiego, który zleca przewóz towaru z Polski do Chorwacji, jaką stawką VAT powinien Pan opodatkować tę usługę i czy należy rozbić usługę na poszczególne etapy...

  2. Jeżeli zleceniodawcą usługi będzie Chorwat, a transport odbywać się będzie z Chorwacji do Polski, to z jaką stawką VAT należy wystawić fakturę i czy trzeba rozbić na fakturze całą trasę na poszczególne odcinki...

  3. Jeżeli usługa transportu zlecana będzie przez polskiego kontrahenta, a usługa przewozu rozpocznie się w Serbii i zakończy w Polsce, to jaką stawkę VAT należy zastosować na fakturze i czy należy podzielić usługę transportu na odcinki transportu poza Unią, w Unii i w Polsce...

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1. W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT jest to usługa transportu międzynarodowego i na fakturze trzeba zastosować stawkę 0% dla odcinka usługi w Polsce, stawkę NP (nie podlega) na odcinku trasy Polska-UE, stawkę NP (nie podlega) poza granicami UE.

Ad. 2. W tym przypadku również mamy do czynienia z transportem międzynarodowym. Faktura powinna być podzielona na odcinek krajowy opodatkowany stawką 0%, na odcinek na terytorium UE stawka NP (nie podlega) oraz na odcinek poza granicami UE stawka VAT NP (nie podlega).

Ad. 3. W tym przykładzie rozpatrywana jest także usługa transportu międzynarodowego. Fakturę należy podzielić również na trzy odcinki, tj. krajowy ze stawką 0%, na terytorium UE stawka NP, poza granicami UE stawka NP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej 'podatkiem', podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy - w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ww. ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

  2. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Uwzględniając powyższe przepisy, świadczone usługi będą usługami transportu międzynarodowego bez względu na osobę zleceniodawcy (tj. kontrahent krajowy czy zagraniczny), jeśli tylko zostaną spełnione ww. warunki w zakresie miejsca rozpoczęcia i zakończenia tej usługi.

Zatem usługa międzynarodowego transportu towarów, na podstawie ww. art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, będzie opodatkowana wyłącznie na odcinku trasy przebiegającym na terytorium Polski, wg stawki 0%. Natomiast pozostała część tej usługi, wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju, podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad tam obowiązujących. O konieczności rejestracji podatkowej przewoźników w tych krajach, w celu rozliczenia podatku, decydują wewnętrzne regulacje tych państw.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy opodatkowanie usług transportu międzynarodowego preferencyjną stawką 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania, tj. przewoźnik powinien posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim.

Zatem:

Ad. 1. Przedmiotowa usługa będzie usługą transportu międzynarodowego na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a (Chorwacja nie jest obecnie członkiem Unii Europejskiej). Należność za tę usługę należy wykazać na fakturze (z podaniem liczby kilometrów) w rozbiciu na: odcinek krajowy opodatkowany stawką 0%, odcinek wykonany poza terytorium kraju (państwa Unii Europejskiej oraz kraje leżące poza granicami UE) ? niepodlegający opodatkowaniu w Polsce (oznaczony przez Pana jako NP).

Ad. 2. Przedmiotowa usługa będzie usługą transportu międzynarodowego na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b. Podobnie jak wyżej należność za tę usługę należy na fakturze wykazać (z podaniem liczby kilometrów) w rozbiciu na odcinek wykonany poza terytorium kraju (państwa Unii Europejskiej oraz leżące poza jej granicami) ? niepodlegający opodatkowaniu w Polsce (oznaczony przez Pana jako NP) oraz odcinek krajowy opodatkowany stawką 0%.

Ad. 3. Przedmiotowa usługa będzie także usługą transportu międzynarodowego na podstawie art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b (Serbia nie jest członkiem UE) i faktura powinna być wystawiona podobnie jak w pkt 2.

Uwzględniając powyższe postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika