opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działki rolnej

opodatkowanie podatkiem VAT sprzedaży działki rolnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 22.12.2008r. (data wpływu 12.01.2009r.), uzupełnione pismem z dnia 14.02.2009r. (data wpływu 19.02.2009r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 09.02.2009r., oraz pismem z dnia 03.03.2009r. (data wpływu 06.03.2009r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 25.02.2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działki rolnej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12.01.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działki rolnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 06.03.2008r. Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonał zakupu gruntu na podstawie sporządzonego aktu notarialnego oraz wystawionej faktury VAT przez Sprzedającego prowadzącego działalność gospodarczą. W ww. fakturze wykazany został podatek VAT w wysokości 22%. Zakupiony grunt zaewidencjonował Wnioskodawca w firmie jako środek trwały i odliczył podatek VAT (naliczony). Z mapy oraz wypisu rejestru gruntów wynika, że nieruchomość oznaczona jest działką niezabudowaną i nie jest objęta działaniem żadnego planu zagospodarowania przestrzennego. W miesiącu lipcu 2008r. Wnioskodawca sprzedał ww. nieruchomość rolną niezabudowaną osobie prowadzącej działalność gospodarczą.

Na dowód sprzedaży sporządzony został akt notarialny oraz wystawiona faktura VAT w której naliczony został podatek. Od ww. faktury Wnioskodawca odprowadził do Urzędu Skarbowego podatek VAT 22%. Obecnie osoba kupująca zażądała wystawienia faktury korygującej twierdząc, że ww. działka rolna jest zwolniona z podatku.

W nadesłanym uzupełnieniu z dnia 14.02.2009r. Wnioskodawca podał, że z mapy rejestru gruntów wynika, że opisana nieruchomość oznaczona jako działka stanowi grunty orne.

W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku z dnia 03.03.2009r. Wnioskodawca przesłał zaświadczenie z Urzędu Gminy, z którego wynika, że według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy przedmiotowe działki znajdują się na obszarze o najwyższym potencjale rolnym ? podlegającym ochronie. Na terenie tym preferuje się ochronę gleb ograniczonych i mineralnych oraz lokalizowanie jedynie zabudowy związanej z funkcją rolniczą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy osoba sprzedająca nieruchomość Wnioskodawcy zastosowała właściwą stawkę VAT 22% na fakturze zakupu, oraz czy Wnioskodawca zastosował prawidłową stawkę 22% na fakturze sprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zakup i sprzedaż działki został opodatkowany w ramach jednej stawki podatku VAT w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.) ? zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej 'podatkiem', podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym przez towary rozumie się zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 41 ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Powyższy przepis oznacza, że dostawa gruntów co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednak nie w każdym przypadku pojawi się obciążenie podatkiem od towarów i usług. Aby odpłatna dostawa gruntów podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT musi być realizowana przez podatnika podatku od towarów i usług, a jej przedmiotem musi być nieruchomość gruntowa niezabudowana stanowiąca teren budowlany lub przeznaczony pod zabudowę.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zakupił w marcu 2008r. działkę gruntu rolnego, którą sprzedawca opodatkował podatkiem VAT w wysokości 22%. Przedmiotową działkę Wnioskodawca sprzedał w lipcu 2008r. i do dokonanej dostawy zastosował również stawkę podatku VAT w wysokości 22%. Obecny właściciel działki wystąpił do Wnioskodawcy z żądaniem wystawienia faktury korygującej do wcześniej wystawionej faktury dokumentującej zakup przedmiotowego gruntu, z uwagi na zastosowanie niewłaściwej stawki podatku VAT. W ocenie kupującego sprzedaż ta winna być zwolniona z podatku VAT. W nadesłanych uzupełnieniach do wniosku Podatnik wskazał, że przedmiotowy grunt to nieruchomość orna, nie objęta żadnym planem zagospodarowania przestrzennego oraz niezabudowana, a według zapisów w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy jest to również grunt rolny.

Przeprowadzona analiza powołanych wyżej przepisów prawa prowadzi do wniosku, że dostawa gruntu niezabudowanego i nie przeznaczonego pod zabudowę korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi na fakt, że w zakresie transakcji zakupu przedmiotowego gruntu dokonanej w marcu 2008r. występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Zakład, a zapytanie dotyczy opodatkowania sprzedaży nieruchomości przez inny podmiot gospodarczy, przedmiotowa interpretacja w tym zakresie nie wywoła skutków prawnych określonych art. 14k ? 14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika