Zastosowanie właściwej stawki podatku dla usług wynajmu toru pływackiego.

Zastosowanie właściwej stawki podatku dla usług wynajmu toru pływackiego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ośrodka przedstawione we wniosku z dnia 23.05.2012 r. (data wpływu 28.05.2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12.06.2012r. (data wpływu 15.06.2012r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 01.06.2012r. (skutecznie doręczone w dniu 06.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla usług wynajmu toru pływackiego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 28.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku dla usług wynajmu toru pływackiego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 12.06.2012 r. (data wpływu 15.06.2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 01.06.2012 r. (skutecznie doręczone w dniu 06.06.2012 r.)


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji będący jednostką budżetową powołaną przez Radę Miejską zwraca się z prośbą o udzielenie interpretacji z przepisów prawa podatku VAT z zakresu usług świadczonych na rzecz Stowarzyszenia Kultury Fizycznej Klub Sportowy ?...?. Przedmiotem działalności GOSiR jest realizacja zadań z zakresu kultury fizycznej oraz administrowanie obiektami i terenami sportowo-rekreacyjnymi. Wynajmujący - GOSiR na podstawie Umowy zawartej dnia 02.01.2012 r. ze Stowarzyszeniem Kultury Fizycznej Klub Sportowy ?...? wynajmuje tory basenowe w celu prowadzenia treningów zawodników Klubu Sportowego ?...?. Zgodnie z zapisem w umowie Najemca korzysta z torów według przedstawionego harmonogramu zajęć. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca dodał, iż przedmiotową usługę klasyfikuje zgodnie z PKWiU pod symbolem 93.19.19.0 ? ?Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją?.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy stawka VAT 23% jest prawidłowa, czy dla Stowarzyszenia należałoby zastosować stawkę VAT 8%?


Zdaniem Wnioskodawcy, wymienioną usługę należy opodatkować stawką VAT 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., wykorzystywana jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Jednocześnie należy wskazać, iż to podatnik jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem i zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności.

Stosownie bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Wynika to z faktu, że właśnie m.in. producent, bądź usługodawca posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu, czy usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania lub przeznaczenia wyrobu, bądź zakresu świadczonych usług.


Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Na mocy art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będący jednostką budżetową, której przedmiotem działalności jest realizacja zadań z zakresu kultury fizycznej oraz administrowanie obiektami i terenami sportowo-rekreacyjnymi. Na podstawie Umowy zawartej ze Stowarzyszeniem Ośrodek wynajmuje tory basenowe w celu prowadzenia treningów zawodników Klubu Sportowego. Zgodnie z zapisem w umowie Najemca korzysta z torów według przedstawionego harmonogramu zajęć. Wnioskodawca uściślił, iż przedmiotową usługę wynajmu torów pływackich klasyfikuje zgodnie z PKWiU pod symbolem 93.19.19.0 ? ?Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją?. Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego, wątpliwości Ośrodka sprowadzają się do kwestii zastosowani właściwej stawki podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 41 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Pod poz. 179 ww. załącznika nr 3, zawierającego wykaz towarów i usług, opodatkowanych aktualnie stawką podatku w wysokości 8%, wymieniono pod symbolem PKWiU 93.11.10.0 ?Usługi związane z działalnością obiektów sportowych?. Z kolei, pod poz. 186 wspomnianego załącznika nr 3, figurują ?Pozostałe usługi związane z rekreacją ? wyłącznie w zakresie wstępu? ? bez względu na symbol PKWiU.

Z objaśnienia 1) do powyższego załącznika wynika, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zatem z powołanych wyżej przepisów wynika, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. stawką podatku w wysokości 8% objęte zostały m.in. usługi związane z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0) oraz usługi związane z rekreacją wyłącznie w zakresie wstępu.

Ustawodawca nie określił form ani kategorii ?wstępu?, które objął stawką VAT 8%. Znaczenie ?wstępu? należy rozumieć zgodnie z brzmieniem zawartym w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A., strona internetowa ? www.sjp.pwn.pl) jako ?możliwość wejścia gdzieś?. Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować, gdy opłata za wstęp wiąże się zazwyczaj z nabyciem biletu, karnetu, abonamentu uprawniającego do wejścia do danego obiektu lub na daną imprezę.

Pojęcia usług w zakresie wstępu, o którym mowa w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy z całą pewnością nie można, w ocenie tut. Organu, utożsamiać z przedmiotową usługą polegającą na wynajmie torów basenowych w celu przeprowadzenia na nich treningów zawodników Klubu Sportowego. Zatem Zainteresowanemu nie przysługuje uprawnienie do stosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług na mocy poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy.


Powyższe potwierdza również obowiązujący od 1 lipca 2011 r. art. 32 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15.03.2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, wskazuje, iż:

  1. Usługi wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, o których mowa w art. 53 dyrektywy 2006/112/WE, obejmują świadczenie usług, których podstawową cechą jest przyznawanie prawa wstępu w zamian za bilet lub opłatę, w tym opłatę w formie abonamentu, biletu okresowego lub opłaty okresowej.
  2. Ustęp 1 ma zastosowanie w szczególności do:
    1. prawa wstępu na spektakle, przedstawienia teatralne, występy cyrkowe, targi, do parków rozrywki, na koncerty, wystawy, jak również inne podobne wydarzenia kulturalne;
    2. prawa wstępu na wydarzenia sportowe, takie jak mecze lub zawody;

  3. prawa wstępu na wydarzenia edukacyjne i naukowe, takie jak konferencje i seminaria.


Ustęp 1 nie obejmuje korzystania z obiektów, takich jak sale gimnastyczne i inne, w zamian za opłatę.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi wynajmu torów pływackich na rzecz Klubu Sportowego, które zostały przez niego zaklasyfikowane do PKWiU z 2008 r. ? 93.19.19.0 jako ?Pozostałe usługi związane ze sportem i rekreacją? nie zostały wymienione w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisów wykonawczych do niej, jako czynności podlegające opodatkowaniu stawkami obniżonymi lub zwolnione od podatku, a zatem będą podlegały opodatkowaniu 23% stawką podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika