Usługi kształcenia zawodowego na rzecz podmiotu X, który uzyskał dotację na ten cel będą zwolnione (...)

Usługi kształcenia zawodowego na rzecz podmiotu X, który uzyskał dotację na ten cel będą zwolnione z podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2014 r. (data wpływu 25 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług szkoleniowych realizowanych na rzecz beneficjenta środków publicznych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 25 kwietnia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia usług szkoleniowych realizowanych na rzecz beneficjenta środków publicznych.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Magdalena B. , prowadząca działalność gospodarczą pod firmą G. Magdalena B. w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKD ? 85.59.B) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Firma świadczy usługi przygotowania i prowadzenia szkoleń, które są usługami kształcenia i przekwalifikowania zawodowego z różnych dziedzin. Przedsiębiorca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą z dnia 1 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2.572 z późn. zmian.) i nie posiada wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów.

G. Magdalena B. w grudniu 2011 roku zawarł umowy z Panią Hanną M. , prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą C. na przeprowadzenie szkoleń w ramach projektu "Zarządzanie sportem nowym kierunkiem rozwoju kompetencji wielkopolskich pracowników" współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego POKL Priorytet VIII, Działanie 8.1, Poddziałanie 8.1.1. o następującym bloku tematycznym:

- "Zarządzanie obiektami sportowo - rekreacyjnymi, część teoretyczna i praktyczna na temat metod zarządzania od planowania przez realizację i rozliczenie, kontrolę".


Firma G. Magdalena B. - jako podwykonawca - wystawiła faktury na wymienione usługi kształcenia zawodowego współfinansowanego ze środków europejskich i zastosowała stawkę podatku od towarów i usług VAT - 23%.

W związku z istniejącymi wątpliwościami odnośnie opodatkowania podatkiem VAT szkoleń prowadzonych po 1 stycznia 2011 r. przez podwykonawców usług szkoleniowych - trenerów na rzecz podmiotów świadczących usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego współfinansowanych ze środków publicznych i odmiennymi interpretacjami w tym zakresie - Przedsiębiorca podjął ostatecznie decyzję o wystąpieniu do właściwej Izby Skarbowej z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie stawki podatku od towarów i usług VAT na usługi kształcenia zawodowego finansowanego w co najmniej 70% ze środków publicznych, świadczonego przez Firmę Podwykonawcy G. Magdalena B. - na rzecz Zamawiającego - Beneficjenta środków publicznych (unijnych) - Firmy prowadzonej przez Panią Hannę M..


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę podatku od towarów i usług VAT zastosować do usług kształcenia i przekwalifikowania zawodowego finansowanego co najmniej w 70% ze środków publicznych (unijnych) ? świadczonego przez Podwykonawcę ? Firmę ?G. Magdalena B. ? na rzecz Zamawiającego ? Beneficjenta środków publicznych (unijnych) ? tj. Firmy C. ?

Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie z podatku od towarów i usług VAT na usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego finansowanego w co najmniej 70% ze środków publicznych (unijnych) świadczone przez Podwykonawcę na rzecz głównego Wykonawcy - Beneficjenta środków publicznych (unijnych).


Uzasadnienie stanowiska podatnika:


Zgodnie z informacją uzyskaną od Zamawiającego - Firmy C., mającego podpisaną umowę na realizację wymienionego projektu w ramach PO KL otrzymał on dofinansowanie na jego realizację ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w co najmniej 70%. G. Magdalena B. świadczy zatem usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego na rzecz Beneficjenta środków pochodzących z funduszy europejskich - jest zatem podwykonawcą usług finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Środki finansowe za świadczone przez G. Magdalena B. usługi pośrednio wpływają na rachunek bankowy Podwykonawcy, ale nie tracą cech właściwych środkom publicznym.

Podstawa prawna: stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz par. 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust.1 pkt 26 ustawy, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?) (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Natomiast w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f (art. 146a pkt 1 cyt. ustawy).

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Stosownie natomiast do pkt 29 ww. artykułu, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


W myśl § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto należy nadmienić, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz. UE L 77/1 ze zm.). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Definicja zawarta w art. 44 tego rozporządzenia określa, że usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie od podatku VAT dla usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, a także usług w zakresie kształcenia świadczonych przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe. Z analizy powyższych przepisów wynika również, że ze zwolnienia od podatku korzystają także usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowane w całości lub co najmniej w 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z ww. przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy, będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, jest przygotowywanie i prowadzenie szkoleń z zakresu kształcenia/przekwalifikowania zawodowego z różnych dziedzin. Wnioskodawca w grudniu 2011 roku zawarł umowy z kontrahentem na przeprowadzenie szkoleń w ramach projektu "Zarządzanie sportem nowym kierunkiem rozwoju kompetencji wielkopolskich pracowników" współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego POKL. Wnioskodawca nie jest podmiotem objętym systemem oświaty zgodnie z ustawą o systemie oświaty i nie posiada wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych oraz nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów.

Wątpliwości Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionej sytuacji powstały w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT świadczonych na rzecz Kontrahenta (beneficjenta dotacji) usług szkoleniowych w ramach realizacji projektu finansowanego w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Analiza usług świadczonych przez Wnioskodawcę w kontekście powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że nie obejmuje ich swoim zakresem zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie spełniają też warunków określonych w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i lit. b ww. ustawy, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, opisane szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz Wnioskodawca że nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W związku z tym należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT bądź w oparciu o § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się, jak wskazał Wnioskodawca, w zakresie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Dokonując oceny stanu faktycznego należy mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT. Tym samym wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle i wąsko tak, aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień. W związku z tym, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi spełniają pierwszą z przesłanek warunkujących zwolnienie od podatku, tj. są usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT oraz w § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, zbadać należy kwestię ich finansowania.


Należy wskazać, że na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r., poz. 885, z późn. zm.) środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.


Ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego i innych jednostek sektora finansów publicznych, pochodzące z innych źródeł, środkami publicznymi są również środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Wnioskodawca wskazuje, że szkolenia realizowane dla Zamawiającego, finansowane są ze środków UE. Wyżej wspomniany podmiot jest beneficjentem otrzymującym wsparcie na realizację projektu pn. ?Zarządzanie obiektami sportowo-rekreacyjnymi, część teoretyczna i praktyczna na temat metod zarządzania od planowania przez realizację i rozliczenie, kontrolę? w formie płatności ze środków finansowych z Funduszy Unijnych w ramach PO KL. Wobec tego uznać należy, iż prowadzone przez Wnioskodawcę szkolenia są finansowane ze środków publicznych.

Zatem należy stwierdzić, że realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia dla Zamawiającego, tj. Firmy C. będącej beneficjentem środków publicznych wypełniające definicję usług kształcenia zawodowego/ przekwalifikowania zawodowego finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. Rozporządzenia.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika