Prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem nieruchomości

Prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem nieruchomości

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 01.06.2012 r. (data wpływu 04.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem nieruchomości? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 04.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem nieruchomości.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


  1. W dniu 1 grudnia 2007 roku Sp. z. o.o (dalej ?Sprzedawca?) wniosła do swojej spółki zależnej (dalej ?Spółka Zależna?) aportem całe swoje przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm., dalej ?Kodeks cywilny?). W skład tego przedsiębiorstwa wchodziły w szczególności budynki budowle Centrum Handlowego (dalej ?Centrum Handlowe?) wraz z prawem użytkowania wieczystego działek gruntu, na których to budynki i budowle były usytuowane. Sprzedawcy przysługiwało prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług (dalej ?VAT?) związanego z przebudową i rozbudową tych obiektów (Sprzedawca wykorzystywał budynki i budowle Centrum Handlowego w celu prowadzenia działalności opodatkowanej VAT).
  2. Spółka Zależna, po otrzymaniu powyższego aportu, wykorzystywała Centrum Handlowe w celu prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Spółka Zależna wykonywała również prace budowlane dotyczące Centrum Handlowego, w związku z którymi Spółce Zależnej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego.
  3. Następnie w 2011 roku Sprzedawca połączył się ze Spółką Zależną poprzez przejęcie Spółki Zależnej w trybie art. 515 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 roku - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), tj. bez podwyższania kapitału zakładowego Sprzedawcy. Z dniem połączenia przez przejęcie Spółki Zależnej, Sprzedawca wstąpił w ogół praw i obowiązków Spółki Zależnej, zgodnie z treścią art. 494 § Kodeksu Spółek Handlowych. Dodatkowo, stosownie do art. 93 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja Podatkowa (Dz.U. z 2005 roku Nr 6, poz. 60, z późn. zm.). Sprzedawca wstąpił z dniem połączenia we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki Spółki Zależnej.
  4. Podstawowym przedmiotem działalności Sprzedawcy (zarówno w okresie przed wniesieniem aportem przedsiębiorstwa Sprzedawcy do Spółki Zależnej, jak i po połączeniu się ze Spółką Zależną poprzez jej przejęcie) oraz Spółki Zależnej (w okresie pomiędzy otrzymaniem aportem przedsiębiorstwa Sprzedawcy a połączeniem się ze Sprzedawcą poprzez przejęcie Spółki Zależnej) był wynajem powierzchni Centrum Handlowego, w szczególności wyodrębnionych lokali niemieszkalnych (dalej ?Lokale?) lub ich części. Przedmiotowy wynajem powierzchni Centrum Handlowego podlegał opodatkowaniu VAT.
  5. Obecnie Sprzedawca rozważa dokonanie zbycia w drodze umowy sprzedaży określonych składników (dalej ?Transakcja?) na rzecz P Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej ?Nabywca? lub ?Spółka?). W ramach Transakcji Sprzedawca zbędzie na rzecz Spółki następujące tytuły do nieruchomości:
    1. prawo własności określonych Lokali wraz ze związanym z nimi udziałem w prawie użytkowania wieczystego gruntu i udziałem w częściach wspólnych budynków, w których znajdują się te Lokale;
    2. prawo własności określonych budynków (dalej ?Budynki?) wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu, na którym Budynki te się znajdują;
    3. prawo własności określonych budowli (dalej ?Budowle? wraz z prawem użyłkowania wieczystego gruntu) na którym Budowle te się znajdują;
    4. prawo własności niezabudowanych działek gruntu,
  6. Dodatkowo, Sprzedawca zbędzie na rzecz Nabywcy następująco składniki związane z powyższymi nieruchomościami:
    1. prawa ochronne na znak towarowy ?M?, w tym prawa pierwszeństwa do zgłoszenia znaków towarowych,
    2. przynależności dotyczące zbywanych nieruchomości, czyli rzeczy ruchome związane z powyższymi Budynkami, Budowlami Lokalami, stanowiące wyposażenie tych obiektów (między innymi znajdujące się w nich meble dekoracje).
  7. Ponadto:
    1. W budynkach stanowiących Centrum Handlowe znajdują się także wyodrębnione lokale niemieszkalne stanowiące własność innych podmiotów (dalej ?Właściciele?). W związku z tym Sprzedawca oraz Właściciele są współwłaścicielami nieruchomości wspólnej w tym części wspólnych budynków. Właściciele i Sprzedawca zawarli następujące umowy:
      • umowy, w których określono w szczególności zasady dotyczące korzystania z części wspólnych oraz zasady podziału ponoszenia kosztów ich dotyczących. [Globalna umowa o zarząd nieruchomościami wspólnymi (umowa o zarząd projektem i ponoszenie wspólnych kosztów zawarta w dniu 23 listopada 2007 roku pomiędzy Sprzedawcą, Spółką Zależną, L... Sp. z o.o. oraz I... Sp. z o.o. (obecnie I... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością SKA), umowa o zarząd nieruchomością wspólną A zawarta w dniu 23 listopada 2007 roku pomiędzy Sprzedawcą, Spółką Zależną oraz L... Sp. z o.o., umowa o zarząd nieruchomością wspólną B zawarta w dniu 23 listopada 2007 roku pomiędzy Sprzedawcą oraz I... (obecnie I... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością SKA).]
      • umowę o powierzenie przez Sprzedawcę i Właścicieli zarządzania Centrum Handlowym zarządcy, na podstawie której zarządca ten zobowiązał się m.in. do zarządzania, utrzymywania i obsługiwania nieruchomości w tym części wspólnych budynków, w których znajdują się Lokale należące do Sprzedawcy i lokale należące do Właścicieli [umowa o powierzenie zarządu zawarta w dniu 23 listopada 2007 roku pomiędzy Sprzedawcą, Spółką Zależną, L... Sp. z o.o., I... Sp. z. o.o (obecnie I... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością SKA) oraz A Sp. z. o.o., Rep. A 5240/2007];
    2. Na działce sąsiadującej ze zbywanymi działkami, znajduje się budynek hotelowy należący do innego podmiotu; z uwagi na fakt, że istnienie hotelu jest pożądane w bezpośredniej okolicy Centrum Handlowego, Sprzedawca zawarł umowy, na podstawie których przysługuje mu prawo nabycia obiektu hotelowego w sytuacji, w której:
      • zaprzestano by działalności hotelowej w tym budynku a także
      • gdyby użytkownik wieczysty gruntu, na którym znajduje się budynek hotelowy zamierzał zbyć prawo użytkowania wieczystego tegoż gruntu (łącznie prawa obowiązki wynikające z umowy przeniesienia prawa użytkowania wieczystego gruntu z dnia 13 września 2006 roku pomiędzy Sprzedawcą a spółką pod firmą A Sp. z o.o. (Rep. A nr 3181/2006)].
    Rozwiązanie powyższych umów wymagałoby zgody osób trzecich, które również je zawarły, a które nie będą stroną Transakcji. W konsekwencji, w ramach planowanej Transakcji konieczne jest wstąpienie Nabywcy w prawa i obowiązki wynikające z powyższych umów.
    Jest możliwe, że powyższe umowy mogą zostać w pewnym zakresie zmodyfikowane zgodnie z potrzebami Nabywcy - zarówno dokonanie takich modyfikacji, jak również zakres tych modyfikacji zależy od zgody innych podmiotów będących stroną tych umów i nie będących stronami Transakcji (L... Sp. z o.o., I... Sp. z o.o. (obecnie I... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością SKA) oraz A Sp. z o.o.).
  1. W związku z dokonaniem Transakcji, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, z mocy prawa Spółka wstąpi we wszelkie prawa i obowiązki wynikające z umów najmu Lokali oraz umów najmu dotyczących wynajmowanych Budynków i Budowli (lub ich części) zawartych przez Sprzedawcę (Sprzedawca przeniesie na Nabywcę związane z tymi umowami zabezpieczenia takie jak prawa z gwarancji bankowych lub ubezpieczeniowych oraz depozyty).
  2. Jednocześnie, w ramach planowanej Transakcji, nie zostaną przeniesione przez Sprzedawcę na Nabywcę w szczególności następujące składniki majątkowe:
    1. prawo własności 2 budynków Centrum Handlowego i prawo użytkowania wieczystego gruntu, na którym te budynki się znajdują (w jednym z budynków znajdują się wyodrębnione lokale);
    2. prawa i obowiązki z umowy o zarządzanie przedmiotem najmu, na podstawie której zleceniobiorca zobowiązał się m.in. do poszukiwania dla Sprzedawcy potencjalnych najemców, prowadzenia z nimi negocjacji i przygotowywania umów najmu, a także zarządzania już zawartymi umowami najmu, których stroną jest Sprzedawca [umowa o zarządzanie przedmiotem najmu zawarta w dniu 10 maja 2006 roku pomiędzy Sprzedawcą, A Sp. z o.o. oraz A Leasing Sp. z. o. o.];
    3. prawa i obowiązki wynikające z umowy kredytowej, na podstawie której Sprzedawca otrzymał kredyt wykorzystany między innymi na budowę, przebudowę i rozbudowę obiektów stanowiących przedmiot Transakcji oraz innych obiektów należących do Sprzedawcy;
    4. prawa i obowiązki wynikające z umowy ramowej IS.. zabezpieczającej w zakresie zarządzania ryzykiem związanym ze zmianą stopy procentowej (tzw. SWAP);
    5. prawa i obowiązki wynikające ze wszystkich umów pożyczek, których stroną - jako pożyczkobiorca lub pożyczkodawca - jest Sprzedawca;
    6. prawa i obowiązki wynikające z umowy o świadczenie usług księgowych na rzecz Sprzedawcy;
    7. obligacje nabyte przez Sprzedawcę;
    8. wszystkie należności zobowiązania związane z umowami wskazanymi w punktach (b) - (g) powyżej;
    9. pozostałe należności zobowiązania, w tym wynikające z zawartych przez Sprzedawcę umów;
    10. prawa obowiązki z umów o prowadzenie rachunków bankowych Sprzedawcy;
    11. prawa obowiązki wynikające z polis ubezpieczeniowych uzyskanych przez Sprzedawcę, a których przedmiotem są między innymi części Centrum Handlowego należące do Sprzedawcy;
    12. środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych Sprzedawcy;
    13. księgi rachunkowe Sprzedawcy;
    14. prawa i obowiązki związane ze sporami prawnymi, których stroną jest Sprzedawca.
  3. Sprzedawca nie zatrudnia pracowników, zatem Transakcja nie będzie wiązała się z przejściem zakładu pracy na Spółkę.
  4. Intencją Sprzedawcy jest zbycie na rzecz Nabywcy przedmiotu Transakcji jako odrębnych składników majątkowych, a nie przedsiębiorstwa Sprzedawcy w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego.

    Z punktu widzenia prawa cywilnego przedmiot Transakcji nie będzie stanowił przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego na dzień Transakcji.

  5. Przedmiot Transakcji nie jest, ani na moment Transakcji nie będzie organizacyjnie wyodrębniony, w szczególności jako dział, wydział, oddział, w strukturze organizacyjnej Sprzedawcy.
  6. W przypadku większości Lokali, Budynków i Budowli (lub ich części) będących przedmiotom Transakcji, pomiędzy (i) dniem oddania ich pierwszemu użytkownikowi do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w szczególności na podstawie umowy najmu) po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (w przypadku, w którym wydatki poniesione na to ulepszenie, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej), a (ii) dniem planowanej Transakcji - upłynie okres co najmniej 2 lat (dalej ?Zasiedlone Obiekty?).
  7. W przypadku pozostałych Lokali, Budynków i Budowli (lub ich części) będących przedmiotem Transakcji:
    1. nie doszło jeszcze do oddania ich pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w szczególności na podstawie umowy najmu) po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (w przypadku, w którym wydatki poniesione na to ulepszenie, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej), bądź też
    2. pomiędzy (i) dniem oddania ich pierwszemu użytkownikowi do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu VAT (w szczególności na podstawie umowy najmu) po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (w przypadku, w którym wydatki poniesione na to ulepszenie, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej), a (ii) dniem planowanej Transakcji nie upłynie okres co najmniej 2 lat (dalej łącznie ?Niezasiedlone Obiekty?).
  8. Zarówno Sprzedawca jak i Nabywca będą na moment Transakcji zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.
  9. Zarówno Sprzedawca, jak i Nabywca najpóźniej na dzień poprzedzający dzień dokonania transakcji złożą do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wspólne oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 UPodVAT.
  10. Na marginesie Spółka pragnie wskazać, że:
    1. wskutek przekształcenia spółki I... Sp. z. o.o. w spółkę komandytowo-akcyjną obecnie istniejącą pod firmą I... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością SKA, stroną umów wskazanych w pkt 7 lit. a) powyżej jest spółka przekształcona, tj. I... spółka z ograniczoną odpowiedzialnością SKA. Przekształcenie zostało dokonane ze skutkiem od dnia 30 września 2011 roku.
    2. wskutek połączenia spółek A Sp. z.o.o. i A Leasing Sp. z.o.o. poprzez przejęcie całego majątku A Leasing Sp. z.o.o. (spółka przejmowana) przez A Sp. z.o.o (spółka przejmująca) w chwili obecnej stroną umowy o zarządzanie przedmiotem najmu zawartej z dnia 10 maja 2006 roku (wskazanej w pkt 9 lit b) powyżej) jest jedynie Sprzedawca oraz A Sp. z o.o. Połączenie zostało dokonane ze skutkiem od dnia 9 listopada 2006 roku.


W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie podatku od towarów i usług:


  1. Czy Lokale, Budynki i Budowle wraz z innymi składnikami będącymi przedmiotem Transakcji nie będą stanowiły na gruncie UPodVAT przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 6 pkt 1 UPodVAT tym samym Transakcja nie znajdzie się poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT?
  2. Czy w związku z rezygnacją przez strony Transakcji ze zwolnienia z opodatkowania dostawy Zasiedlonych Obiektów dokonaną na podstawie art. 43 ust. 10 UPodVAT ? Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem Zasiedlonych Obiektów w zakresie, w jakim te obiekty będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT?
  3. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem od Sprzedawcy Niezasiedlonych Obiektów, w stosunku do których Sprzedawca miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ich budową/rozbudową/przebudową, w zakresie w jakim te obiekty będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT?
  4. Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem od Sprzedawcy Niezasiedlonych Obiektów, w stosunku do których Spółka Zależna miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ich budową /rozbudową/przebudową, w zakresie, w jakim te obiekty będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Zdaniem Spółki, Lokale, Budynki i Budowle wraz z innymi składnikami będącymi przedmiotem Transakcji nie będą stanowiły na gruncie UPodVAT przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 6 pkt 1 UPodVAT i tym samym Transakcja nie znajdzie się poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.


Zgodnie z UPod VAT:

  1. Przepisów UPod VAT nie stosuje się między innymi do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (art. 6 pkt 1).
  2. Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (art. 2 pkt 27e).

Zgodnie z art. 551 Kodeksu cywilnego, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

  1. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  2. własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów towarów wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
  3. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  4. wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
  5. koncesje, licencje i zezwolenia;
  6. patenty i inne prawa własności przemysłowej;
  7. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne:
  8. tajemnice przedsiębiorstwa;
  9. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.


W analizowanej sytuacji, zdaniem Spółki:

  1. Z literalnego brzmienia art. 6 pkt 1 UPodVAT jednoznacznie wynika, iż opodatkowaniu VAT nie podlega transakcja zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
  2. Mimo iż UPodVAT nie zawiera definicji przedsiębiorstwa, w ocenie Spółki, dla celów opodatkowania VAT należy posłużyć się jego definicją sformułowaną w art. 551 Kodeksu cywilnego, i takie stanowisko potwierdza powszechnie praktyka organów podatkowych i sądów administracyjnych.
  3. W analizowanym stanie faktycznym, z punktu widzenia prawa cywilnego przedmiot Transakcji nie będzie stanowił przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego na dzień Transakcji. W szczególności wynika to z wyłączenia poniższych składników majątkowych z zakresu Transakcji:
    1. praw własności 2 budynków Centrum Handlowego i prawa użytkowania wieczystego gruntu, na którym te budynki się znajdują;
    2. praw i obowiązków z umowy o zarządzanie przedmiotem najmu, na podstawie której zleceniobiorca zobowiązał się m.in. do poszukiwania dla Sprzedawcy potencjalnych najemców, prowadzenia z nimi negocjacji i przygotowywania umów najmu, a także zarządzania już zawartymi umowami najmu, których stroną jest Sprzedawca [umowa o zarządzanie przedmiotem najmu zawarta w dniu 10 maja 2006 roku pomiędzy Sprzedawcą, A. Sp. z o.o. oraz A. Leasing Sp. z .o.o.];
    3. praw i obowiązków wynikających z umowy kredytowej, na podstawie której Sprzedawca otrzymał kredyt wykorzystany między innymi na budowę, przebudowę i rozbudowę obiektów stanowiących przedmiot Transakcji oraz innych obiektów należących do Sprzedawcy;
    4. praw i obowiązków wynikających z umowy ramowej I... zabezpieczającej w zakresie zarządzania ryzykiem związanym ze zmianą stopy procentowej (tzw. SWAP);
    5. praw i obowiązków wynikających ze wszystkich umów pożyczek, których stroną - jako pożyczkobiorca lub pożyczkodawca - jest Sprzedawca;
    6. praw i obowiązków wynikających z umowy o świadczenie usług księgowych na rzecz Sprzedawcy;
    7. obligacji nabytych przez Sprzedawcę;
    8. wszystkich należności i zobowiązań związanych z umowami wskazanymi w punktach (b) ? (g) powyżej;
    9. pozostałych należności i zobowiązań, w tym wynikających z zawartych przez Sprzedawcę umów
    10. praw i obowiązków z umów o prowadzenie rachunków bankowych Sprzedawcy;
    11. praw i obowiązków wynikających z polis ubezpieczeniowych uzyskanych przez Sprzedawcę, a których przedmiotem są między innymi części Centrum Handlowego należące do Sprzedawcy;
    12. środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych Sprzedawcy;
    13. ksiąg rachunkowych Sprzedawcy;
    14. praw obowiązków związanych ze sporami prawnymi, których stroną jest Sprzedawca.
    Ponadto należy podkreślić, że przedmiotem Transakcji nie będą niektóre istotne składniki majątkowe i niemajątkowe umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej, takie jak prawa i obowiązki wynikające z umowy o zarządzanie przedmiotem najmu (lit. b powyżej) czy środki pieniężne niezbędne do prowadzenia działalności polegającej na wynajmie powierzchni Centrum Handlowego. Przedmiotem Transakcji nie będą również prawa z papierów wartościowych, a także księgi. Wobec tego w oparciu wyłącznie o nabyte Lokale, Budynki i Budowle wraz z innymi składnikami będącymi przedmiotem Transakcji, Nabywca nie będzie w stanie samodzielnie realizować zadań w formie niezależnego przedsiębiorstwa bez wykonania szeregu dodatkowych czynności, w związku z tym przedmiot Transakcji nie będzie stanowić przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 UpodVAT.
  1. Jednocześnie, z literalnego brzmienia art. 2 pkt 27e UPodVAT jednoznacznie wynika, iż przedmiot Transakcji mógłby stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa Sprzedawcy tylko wyłącznie wówczas, o ile łącznie spełnione zostałyby następujące przesłanki:
    1. przedmiotem Transakcji będzie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
    2. zespół ten będzie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w ramach istniejącego przedsiębiorstwa;
    3. składniki wchodzące w skład zespołu przeznaczone będą do realizacji określonych zadań gospodarczych, przy czym zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

  2. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym:
    1. w ramach Transakcji na Nabywcę nie przejdą zobowiązania Sprzedawcy - w szczególności na Nabywcę nie przejdą kluczowe zobowiązania związane z prowadzoną przez Sprzedawcę działalnością gospodarczą (w szczególności zobowiązania wynikające z umowy kredytowej, umowy ramowej I.. zabezpieczającej w zakresie zarządzania ryzykiem związanym ze zmianą stopy procentowej, umów pożyczek, umów najmu);
    2. Lokale, Budynki i Budowle wraz z innymi składnikami będącymi przedmiotem Transakcji nie są i na dzień Transakcji nie będą organizacyjnie wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie Sprzedawcy (w szczególności nie będą one wyodrębnione w formie działu, wydziału, oddziału);
    3. przedmiotem Transakcji będą wyłącznie niektóre składniki przedsiębiorstwa Sprzedawcy - w szczególności na Nabywcę nie zostaną przeniesione istotne składniki majątkowe i niemajątkowe umożliwiające prowadzenie działalności gospodarczej, zwłaszcza prawa i obowiązki wynikające z umowy o zarządzanie przedmiotem najmu, środki pieniężne niezbędne do prowadzenia działalności. Przedmiotem Transakcji nie będą również prawa z papierów wartościowych, a także księgi. W związku z powyższym, w oparciu wyłącznie o nabyte Lokale, Budynki i Budowle wraz z innymi składnikami będącymi przedmiotem Transakcji, Nabywca nie będzie w stanie samodzielnie realizować zadań w formie niezależnego przedsiębiorstwa. W celu realizacji tych zadań Nabywca będzie musiał wykonać szereg czynności, w szczególności zapewnić niezbędne środki pieniężne, zatrudnić pracowników zarządzających przedmiotem najmu (obsługujących umowy najmu dotyczące nabytych nieruchomości) lub zawrzeć odrębne umowy o zarządzanie przedmiotem najmu z podmiotem dotychczas świadczącym takie usługi lub z innymi podmiotami). Nie jest możliwe bowiem - w ocenie Spółki - prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie powierzchni Centrum Handlowego bez środków finansowych oraz bez pracowników bądź też zawartej umowy o zarządzanie przedmiotem najmu.
  3. W świetle powyższego, przedmiot Transakcji nie będzie również stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa Sprzedawcy bowiem Lokale, Budynki i Budowle wraz z innymi składnikami będącymi przedmiotem Transakcji nie spełniają przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w art. 2 pkt 27e UPodVAT, Spółka podkreśla, że przedmiotem Transakcji będą wyłącznie niektóre składniki przedsiębiorstwa Sprzedawcy (z wyłączeniem zobowiązań), które nie obejmują istotnych składników majątkowych niemajątkowych, niestanowiące zespołu organizacyjnie wyodrębnionego w ramach istniejącego przedsiębiorstwa i które nie mogłyby stanowić niezależnego przedsiębiorstwa zdolnego samodzielnie realizować zadania gospodarcze, czyli w przypadku Sprzedawcy prowadzić działalność gospodarczą polegającą na wynajmie powierzchni Centrum Handlowego.


W konsekwencji, zdaniem Spółki, Lokale Budynki i Budowle wraz z innymi składnikami będącymi przedmiotem Transakcji nie będą stanowiły na gruncie ustawy o VAT przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 6 pkt 1 UPodVAT i tym samym Transakcja nie znajdzie się poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT.

Przedstawione powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych wydanych w zbliżonych do analizowanego stanach faktycznych, w tym m.in:

  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 18 sierpnia 2011 roku, znak IPPP3/443-743/11-3/JK, w której organ, odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny, za prawidłowe uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym: ?Niemożliwe jest zdaniem Wnioskodawcy prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie powierzchni na cele biurowo-handlowo-usługowe bez zapewnienia najemcom dostaw mediów, czy też bez zarządzania budynkiem nieruchomością. Z tego powodu należy uznać, że Wnioskodawca dokonuje nabycia składnika majątkowego w postaci nieruchomości wraz z logo budynku, infrastrukturą techniczną, budowlami, ulicami wewnętrznymi, wyposażeniem, określonymi prawami w tym związanymi z budynkiem II, który dopiero po dokonaniu przez Wnioskodawcę określonych działań organizacyjnych takich jak min. zawarcie nowych umów z dostawcami mediów, o zarządzanie nieruchomością, mógłby stać się przedsiębiorstwem Wnioskodawcy. Wszelka działalność operacyjna związana z przedmiotową nieruchomością prowadzona jest przez podmioty zewnętrzne, zatem zdaniem Spółki brak cesji odpowiednich umów można porównać do braku transferu pracowników Sprzedawcy. Z tego powodu należy uznać, iż nie zachodzi związek funkcjonalno-organizacyjny konieczny do zakwalifikowania nabycia przedmiotowego zespołu składników majątkowych jako nabycia przedsiębiorstwa?; analogiczne stanowisko potwierdził ten sam organ w interpretacji z dnia 24 lutego 2010 roku, znak IPPP2-443-82/10-2/JB;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 czerwca 2011 roku; znak IPPP2/443-318/11-4/KG, zgodnie z którą: ?Brak środków pieniężnych nie pozwała na spełnienie wymogów, zgodnie z którymi nabywający zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest w stanie w oparciu o pozyskane składniki majątku kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej?
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 lutego 2011 roku; znak IPPP3/443-1107/10-4/IB, zgodnie z którą: ?W przedmiotowym przypadku planowana transakcja nie obejmie istotnych składników majątkowych Wnioskodawcy, w tym w szczególności zobowiązania do spłaty kredytu oraz pożyczek czy kluczowych umów dotyczących funkcjonowania Nieruchomości, w tym m.in. umowy o zarządzanie Nieruchomością (?). Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, iż Nieruchomość nie jest wyodrębniona organizacyjnie oraz finansowo z przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, nie stanowi oddziału, zakładu, oddzielnej jednostki organizacyjnej, działu itp.; nie jest dla niej sporządzany bilans odrębny od bilansu całej Spółki. Reasumując, stwierdzić należy zbycie Nieruchomości wraz z pozostałymi składnikami majątkowymi wskazanymi w zdarzeniu przyszłym nie może być uznane za zbycie przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Zatem zgodzić się należy z Wnioskodawcą, iż przedmiotem planowanej transakcji sprzedaży będą poszczególne składniki majątkowe składające się na Nieruchomość, opodatkowane na zasadach przewidzianych dla dostawy poszczególnych części majątku?
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 stycznia 2011 roku, znak IPPP3/443- 1087/10-3/KT, w której organ, odstępując od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny, za prawidłowe uznał stanowisko podatnika, zgodnie z którym; ?w ramach przedmiotowej transakcji Wnioskodawca nabędzie jedynie środki trwałe w postaci Nieruchomości wraz z posadowionym nań Budynkiem, niskocenny środek trwały w postaci centrali telefonicznej stanowiącej wyposażenie budynku, prawo do korzystania ze znaku towarowego oraz ściśle związane z Budynkiem prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących projektu architektonicznego oraz gwarancji budowlanych dotyczących Budynku. W konsekwencji, po dacie przedmiotowej transakcji oprócz wspomnianych powyżej wierzytelności - w rękach Zbywcy pozostaną pewne aktywa należące obecnie do jego przedsiębiorstwa, w szczególności, środki pieniężne, wszelkie tajemnice przedsiębiorstwa Zbywcy oraz jego własny know-how. Doniosłe znaczenie ma również fakt, iż w związku z przedmiotową transakcją nie dojdzie do przejęcia przez Wnioskodawcę ksiąg rachunkowych Zbywcy oraz innych dokumentów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, jak również praw i obowiązków wynikających z kluczowych umów o świadczenie usług serwisowych i innych czynności związanych z bieżącą obsługą Nieruchomości i Budynku (w tym umowy o zarządzanie nieruchomością, ochronę, obsługę techniczną, sprzątanie, wywóz nieczystości, itd.). (...) zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja będzie stanowiła odpłatną dostawę towarów w rozumieniu przepisów art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT i nie będzie mieściła się w katalogu czynności nie podlegających przepisom ustawy o VAT, określonym w art. 6 ustawy o VAT?.


Ad. 2.


Zdaniem Spółki, w związku z rezygnacją przez strony Transakcji ze zwolnienia z opodatkowania dostawy Zasiedlonych Obiektów dokonaną na podstawie art. 43 ust. 10 UPodVAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem Zasiedlonych Obiektów w zakresie, w jakim te obiekty będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Zgodnie z UPod VAT:

  1. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1).
  2. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 UPodVAT, rozumie się przeniesienie do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1).
  3. Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
    1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim (przy czym przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej),
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata (art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 2 pkt 14);

    - przy czym podatnik może zrezygnować z powyższego zwolnienia od podatku i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części: (1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, oraz (2) złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części (oświadczenie musi zawierać imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy, planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części oraz adres budynku, budowli lub ich części ? art. 43 ust.

    10 i 11).

  4. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem z albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5).
  5. Co do zasady, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1).


W analizowanej sytuacji, zdaniem Spółki:

  1. Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, w przypadku Zasiedlonych Obiektów na dzień Transakcji upłynie okres dłuższy niż dwa lata od dnia ich pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 UPodVAT, tj. od dnia oddania ich pierwszemu użytkownikowi do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po ich wybudowaniu lub ulepszeniu (w przypadku, w którym wydatki poniesione na to ulepszenie, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej).
  2. W konsekwencji, jako że dostawa Zasiedlonych Obiektów będzie dokonywana po upływie 2 lat od pierwszego zasiedlenia, będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 UPodVAT, tj. zwolnieniu z którego strony Transakcji mogą zrezygnować.
  3. Oznacza to, że jeśli Sprzedawca wraz z Nabywcą złożą - przed dniem Transakcji naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla Nabywcy zgodne oświadczenie o wyborze opodatkowania VAT dostawy Zasiedlonych Obiektów, spełniające warunki z art. 43 ust. 10 i ust. 11 UPodVAT, przedmiotowa dostawa będzie podlegała opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, w związku z rezygnacją przez strony Transakcji ze zwolnienia z opodatkowania dostawy Zasiedlonych Obiektów dokonaną na podstawie art. 43 ust. 10 UPodVAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem Zasiedlonych Obiektów w zakresie, w jakim te obiekty będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Ad. 3.


Zdaniem Spółki, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem od Sprzedawcy Niezasiedlonych Obiektów w stosunku do których Sprzedawca miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ich budową/ rozbudową/przebudową w zakresie, w jakim te obiekty będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Zgodnie z UPodVAT:

  1. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1).
  2. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 UPodVAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1).
  3. Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
    1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim (przy czym przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków) budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej);
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata (art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 2 pkt 14);

    - przy czym podatnik może zrezygnować z powyższego zwolnienia od podatku wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części: (1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, oraz (2) złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części (oświadczenie musi zawierać imiona nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy, planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części oraz adres budynku, budowli lub ich części - art. 43 ust. 10 i 11).
  4. Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą powyższym zwolnieniem, pod warunkiem że:
    1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, i równocześnie
    2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów (przy czym tego warunku nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat ? art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 7a).
  5. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5).
  6. Co do zasady, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1).


W analizowanej sytuacji, zdaniem Spółki:

  1. Z literalnego brzmienia art. 43 ust.1 pkt 10 i pkt 10a UPodVAT jednoznacznie wynika, że objęcie sprzedaży budynków, budowli lub ich części zwolnieniem z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 tej ustawy, wyklucza możliwość zastosowania do takiej sprzedaży obligatoryjnego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt l0a. Jedynie w przypadku niespełnienia przesłanek z art. 43 ust. 1 pkt 10 UPod VAT, zastosowanie może - potencjalnie - znaleźć obligatoryjne zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy.
  2. W świetle powyższego, jako że dostawa Niezasiedlonych Obiektów dokonywana będzie przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia/ przed pierwszym zasiedleniem (w rozumieniu art. 2 pkt 14 UPodVAT), nie będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 UPod VAT.
  3. Jednocześnie, z art. 43 ust. 1 pkt 10a UPodVAT wynika, że warunkiem objęcia dostawy nieruchomości zwolnieniem z opodatkowania VAT, o którym mowa w tym przepisie, jest łączne spełnienie dwóch następujących przesłanek: (i) sprzedającemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu budynków, budowli lub ich części, oraz (ii) sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
  4. W świetle powyższego, jako że - zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym - Sprzedawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w stosunku do Niezasiedlonych Obiektów (w szczególności podatku VAT naliczonego związanego z pracami budowlanymi dotyczącymi tych obiektów) - nie jest spełniona jedna z przesłanek do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a UPodVAT (brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego), i tym samym dostawa takich Niezasiedlonych Obiektów nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT, o którym mowa w tym przepisie.
  5. Konsekwentnie, dostawa Niezasiedlonych Obiektów, w stosunku do których Sprzedawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich budową / rozbudową / przebudową będzie podlegała obligatoryjnemu opodatkowaniu podatkiem VAT, jako dokonana przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia / przed pierwszym zasiedleniem.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem od Sprzedawcy Niezasiedlonych Obiektów, w stosunku do których Sprzedawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ich budową /rozbudową /przebudową, w zakresie, w jakim te obiekty będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Ad. 4.


Zdaniem Spółki, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem od Sprzedawcy Niezasiedlonych Obiektów, w stosunku do których Spółka Zależna miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ich budową/rozbudową/przebudową, w zakresie, w jakim te obiekty będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Zgodnie z UPodVAT:

  1. Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (art. 5 ust. 1 pkt 1).
  2. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 PodVAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1).
  3. Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
    1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim (przy czym przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich wybudowaniu lub ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej);
    2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata (art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 2 pkt 14);

    - przy czym podatnik może zrezygnować z powyższego zwolnienia od podatku i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części: (1) są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, oraz (2) złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części (oświadczenie musi zawierać imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy, planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części oraz adres budynku, budowli lub ich części ? art. 43 ust.

    10 i 11).

  4. Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą powyższym zwolnieniem, pod warunkiem że:
    1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, i równocześnie
    2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to byty one niższe niż 30 % wartości początkowej tych obiektów (przy czym tego warunku nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat ? art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 43 ust. 7a).
  5. W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu (art. 29 ust. 5).
  6. Co do zasady, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1).

W analizowanej sytuacji, zdaniem Spółki:

  1. Z literalnego brzmienia art. 43 ust.1 pkt 10 i pkt 10a UP0dVAT jednoznacznie wynika, że objęcie sprzedaży budynków, budowli lub ich części zwolnieniem z VAT, o którym mowa w art. 43 ust 1 pkt 10 tej ustawy, wyklucza możliwość zastosowania do takiej sprzedaży zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a. Jedynie w przypadku niespełnienia przesłanek z art. 43 ust. 1 pkt 10 UPodVAT, zastosowanie może - potencjalnie - znaleźć zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a tej ustawy.
  2. W świetle powyższego, jako że dostawa Niezasiedlonych Obiektów dokonywana będzie przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia / przed pierwszym zasiedleniem (w rozumieniu art. 2 pkt 14 UPodVAT), nie będzie ona podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 UPodVAT.
  3. Jednocześnie, z art. 43 ust. 1 pkt 10a UPodVAT wynika, że warunkiem objęcia sprzedaży nieruchomości zwolnieniem z opodatkowania VAT, o którym mowa w tym przepisie, jest łączne spełnienie dwóch następujących przesłanek: (i) sprzedającemu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu budynków budowli lub ich części, oraz (ii) sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
  4. W świetle powyższego, jako że zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym:
    1. Spółce Zależnej przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w stosunku do Niezasiedlonych Obiektów (w szczególności podatku VAT naliczonego związanego z pracami budowlanymi dotyczącymi tych obiektów), a zarazem
    2. w związku z połączeniem przez przejęcie Spółki Zależnej, Sprzedawca wstąpił w ogół przewidzianych w przepisach prawa podatkowego praw i obowiązków Spółki Zależnej (w tym także w zakresie powyższego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z Niezasiedlonymi Obiektami, w stosunku do których Spółka Zależna miała prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich budową / rozbudową / przebudową),

    - nie jest spełniona jedna z przesłanek do zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a UPodVAT, i tym samym dostawa takich Niezasiedlonych Obiektów nie będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania VAT, o którym mowa w tym przepisie.
  5. Konsekwentnie, dostawa Niezasiedlonych Obiektów, w stosunku do których Spółka Zależna miała prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich budową / rozbudową / przebudową, będzie podlegała obligatoryjnemu opodatkowaniu podatkiem VAT, jako dokonana przed upływem 2 lat od pierwszego zasiedlenia / przed pierwszym zasiedleniem.


W konsekwencji, zdaniem Spółki, Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem od Sprzedawcy Niezasiedlonych Obiektów, w stosunku do których Spółka Zależna miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z ich budową / rozbudową / przebudową, w zakresie, w jakim te obiekty będą wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług, uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


W związku z tym, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika