Usługi szkoleniowe i usługi dodatkowe do szkoleniowych ? zwolnienia

Usługi szkoleniowe i usługi dodatkowe do szkoleniowych ? zwolnienia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15.05.2012 r. (data wpływu 05.06.2012 r.), uzupełnione pismem z dnia 28.08.2012r. (data wpływu 03.09.2012r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z dnia 17.08.2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług oraz korekty podatku VAT:

  • w części dotyczącej zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług szkoleniowych ? (pyt. Nr 1) oraz korekty podatku VAT (pyt. Nr 5) - jest prawidłowe
  • w części dotyczącej zastosowania zwolnienia dla świadczonych usług dodatkowych (pyt. Nr 2, 3 i 4) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 05.06.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług oraz korekty podatku VAT.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Zgodnie z wpisem do KRS-u Firma E Sp. J. prowadzi działalność m.in. w zakresie Pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B,); Działalności związanej z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki oraz działalności powiązanej (62.0); Działalności wspomagającej edukację (85.60.Z), Działalności wydawniczej w zakresie pozostałego oprogramowania (58.29.Z); Nauki języków Obcych (85.59.A); Przetwarzania danych, zarządzania stronami internetowymi (63.11.Z). Ponadto E Sp. J od 06.2010 jest czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z wpisem do Rejestru Przedsiębiorców (data rejestracji w KRS - 19.04.2010). Firma E nie posiada akredytacji na podstawie art. 68b ust. 9 z dnia 07.09.1991 ustawy o systemie oświaty oraz pozostałych przepisów o systemie oświaty.

E uczestniczy jako wykonawca w realizacji projektów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO Kapitał Ludzki. Podmiotem, który ubiegał się o dofinansowanie w ramach działania 4.1.1 PO KL oraz który otrzymał dofinansowanie w wysokości 100% wydatków kwalifikowanych jest niepubliczna uczelnia wyższa. Uczelnia otrzymuje środki od instytucji wdrażającej program (Ministerstwo Nauki/Narodowe Centrum Badań i Rozwoju) na podstawie podpisanej umowy o dofinansowanie. Pieniądze kierowane są na ściśle określone zadania znajdujące się w harmonogramie i budżecie wniosku o dofinansowanie, na podstawie oceny którego Uczelnia otrzymała dofinansowanie, a który jest integralnym załącznikiem do umowy o dofinansowanie. Natomiast E na podstawie podpisanej umowy z uczelnią (jedna umowa dotycząca kilku usług szkoleniowych i usług związanych ze szkoleniami), świadczy usługi szkoleniowe oraz usługi ściśle związane z tymi usługami na rzecz Uczelni w ramach realizowanego przez nią Projektu. Usługi te są zgodne z budżetem i harmonogramem wpisanym do Wniosku o dofinansowanie. Usługi kierowane są zarówno do kadry dydaktycznej uczelni jak i studentów. W ramach umowy E wykonuje następujące usługi szkoleniowe: standardowe szkolenia stacjonarne dla kadry dydaktycznej z tematyki ?metody tworzenia e-learningu (niewątpliwie usługa z zakresu kształcenia zawodowego); dostarczenie licencji do profesjonalnych, zaawansowanych, gotowych kursów e-learningowych (online) o różnej tematyce z zakresu coachingu, umiejętności komunikacyjnych, zarządzania projektami itp. wraz z pełną koordynacją ww. kursów; wykonanie kursów dedykowanych tj. wykonanie przez E ekranów szkoleniowych (zarówno od strony wkładu merytorycznego/ zakresu przekazywanej wiedzy, stworzenia scenariusza szkolenia jak i technicznego), zgodnie zarówno ze standardami kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów, jak i z przekazanymi przez Uczelnię potrzebami merytorycznymi na potrzeby kursu e-learningowego z różnych przedmiotów m.in.: socjologii, pedagogiki itp. (po wykonaniu ekranów kursy są osadzane przez E na odpowiednich platformach e-learningowych, a Uczelnia w tym przypadku zatrudnia również w ramach tego samego projektu, tutora który sprawuje opiekę merytoryczną nad uczestnikami kursu). Kolejna usługa to hosting/dzierżawa platformy e-learnigowej, a więc usługa zapewniająca prawidłowe funkcjonowanie kursów e-learningowych (usługa nierozerwalnie związana z prowadzeniem kursów e-learningowych).

Dokumentami potwierdzającymi poniesienie wydatków na ww. usługi są faktury VAT. E Sp. J. powyższą sytuację przedstawia jako stan faktyczny, ponieważ umowa z Uczelnią została podpisana, a część usług zostało już zrealizowanych natomiast pozostała część jest w trakcie realizacji bądź na podstawie umowy jest zaplanowana do realizacji w najbliższym czasie. E uczestniczy w kilku projektach opisanych powyżej gdzie sytuacja jest analogiczna. Forma realizowanych usług, rodzaj zleceniodawcy, zakres współfinansowania z PO KL również jest analogiczny. Stąd przyjęto, iż E będzie opierała się na opisie i wskazywaniu jednego z projektów. Na stan faktyczny znaczący wpływ ma stanowisko Ministerstwa Finansów oraz Instytucji Zarządzającej PO KL, upublicznione m.in. na stronie Internetowej Narodowego Centrum Badań I Rozwoju (NCBiR) w dniu 16.03.2012 r., dotyczące zwolnienia z podatku VAT usług kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego. Zgodnie z ww. stanowiskiem wszystkie szkolenia w ramach PO KL powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i być zwolnione z podatku VAT, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Powyższe stanowisko obowiązuje do wszystkich usług szkoleniowych zakupionych po dniu upublicznienia tej informacji (w tym przypadku od 16.03.2012r.).

E Sp. J. jako Wnioskodawca zaznacza, iż do momentu wydania powyższego stanowiska nie było jednoznacznej interpretacji dotyczącej stawki podatku VAT przeznaczonej na usługi szkoleniowe w ramach PO KL. Co więcej, wiele z interpretacji indywidualnych znajdujących się w bazie Ministerstwa Finansów znacząco różniło się od siebie. W wielu przypadkach Urząd Skarbowy interpretował, iż sprzedaż usług szkoleniowych w przypadkach takich jak opisany powyżej powinna być opodatkowana 23%-wą stawką VAT, z uwagi na fakt, iż środki przekazane Beneficjentowi przez instytucję wdrażającą nie są już środkami publicznymi tylko prywatnymi środkami Beneficjenta, a więc nie zachodzi warunek sfinansowania ze środków publicznych? (np. Stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP2/443-526/11/AK z dn. 2011-07-07)


W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku Spółka wskazała, iż w ramach umowy z uczelnią (jedna umowa na kilka usług w ramach projektu) realizuje m.in. usługę ?wykonanie w formie e-learningowej ekranów materiału dydaktycznego na potrzeby kierunku studiów ? ?Zarządzanie?. Dodatkowo umowa w zakresie usługi określa:

  1. ilość ekranów e-learningowych do wykonania - 2700 sztuk;
  2. zawartość merytoryczna ekranów e-learningowych - treści z zakresu przedmiotów realizowanych na kierunku ?Zarządzanie? (na podstawie treści merytorycznych dostarczonych przez Zamawiającego);
  3. zamieszczenie wykonanych ekranów e-learningowych na platformie LMS Zamawiającego;
  4. charakterystyka techniczna ekranów e-learningowych:

    • zgodność z wymaganiami technicznymi platformy LMS
    • zgodność ze standardem zapisu danych SCORM

  5. Elementy obligatoryjne zawarte w ekranach e-learningowych;

    • treść merytoryczna dostarczona przez Zamawiającego na podstawie scenariuszy wspólnie ustalonych przez Zamawiającego i Wykonawcę
    • ekrany z pytaniami testowymi

  6. Elementy fakultatywne zawarte w ekranach e-learningowych (użycie poszczególnych elementów będzie wyspecyfikowane w scenariuszu szkolenia dla każdego ekranu szkoleniowego):

    • interakcje w postaci przycisku uwaga/komentarz/więcej otwierającego pop-up z odpowiednią treścią
    • interakcje w postaci krótkich tekstów wyświetlanych w chmurkach pokazywanych po najechaniu kursorem myszy na wyróżniony fragment tekstu
    • możliwość dodania na platformie LMS w dowolnym późniejszym czasie przez osobę zarządzającą treścią kursu takich elementów jak: fora dyskusyjne, czaty, pliki do pobrania linki do stron www w Internecie - umieszczone osobno, poza treściami ekranów.


Należy również dodać, iż w ramach projektu Uczelnia zatrudnia osoby m.in. na stanowisku mentora (odpowiednik trenera/ opiekuna w szkoleniu e-learningowym), co składa się na całość szkolenia e-learningowego, realizowanego w ramach projektu. Zarówno bez ww. usługi jak i zatrudnionego przez Uczelnię mentora szkolenie nie mogłoby być wykonane w przewidzianym we wniosku o dofinansowanie zakresie.


Spółka w ramach umowy z uczelnią (jedna umowa na kilka usług w ramach projektu) realizuje również usługę ?Dostawa i hosting licencji e-szkoleń z zakresu coachingu?. Umowa w ramach usługi przewiduje:

  1. dostawa i hosting 16 zestawów licencji kursów online z zakresu coachingu, w skałd którego wchodzą następujące kursy online:

    • udane relacje pomiędzy coachem a os. coachowną - 16 licencji
    • emocje i coaching ? 16 licencji
    • skuteczna komunikacja - 16 licencji

  2. długość okresu trwania licencji - 6 miesięcy
  3. dostępność do kursu online ? 24/7
  4. Specyfikacja techniczna i merytoryczna kursów online:

    • interfejs - język polski
    • możliwość generowania raportów kontrolujących proces nauczania
    • atrakcyjny wizualnie materiał szkoleniowy
    • użycie elementów takich jak: nagrania audio, przykłady, wykresy online, symulacje dialogów, pomoce online (tabele, wykresy), streszczenia.


W przypadku ww. usługi Uczelnia również zapewnia osoby wspomagające kurs tj. m.in. mentora.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy firma E, wykonując na rzecz Podmiotu/Uczelni, który realizuje projekt w ramach PO KL i uzyskał dofinansowanie, usługę polegającą na przeprowadzeniu szkolenia (stacjonarnego z udziałem trenera) w zakresie kształcenia zawodowego nauczycieli akademickich (m.in. na temat nowoczesnych form edukacji, metod tworzenia e-learningu) wystawiając fakturę za usługę powinna zastosować stawkę podatku VAT ?zwolniony?? Czy w tym przypadku miałby znaczenie rodzaj grupy odbiorców szkolenia tj. czy są to nauczyciele czy np. studenci?
  2. Czy przedstawiona usługa ?wykonanie w formie e-learningowej ekranów materiału dydaktycznego na potrzeby kierunku studiów ? ?Zarządzanie? powinna być potraktowana jako usługa szkoleniowa bądź usługa ściśle związana z usługą szkoleniową, realizowana w ramach projektu finansowanego w ramach POKL i w myśl przytoczonych wcześniej aktów prawnych, zwolniona z podatku VAT?
  3. Czy przedstawiona usługa ?Dostawa i hosting licencji e-szkoleń z zakresu coachingu? powinna być potraktowana jako usługa szkoleniowa bądź usługa ściśle związaną z usługą szkoleniową realizowana w ramach projektu finansowanego w ramach PO KL i w myśl przytoczonych wcześniej aktów prawnych zwolniona z podatku VAT?
  4. Czy usługi dodatkowe, ale ściśle związane z usługami szkoleniowymi będą również podlegały zwolnieniu z podatku VAT? W pkt 68 Wniosku Spółka opisała, iż wykonuje na rzecz Beneficjenta/Uczelni w ramach projektu PO KL również usługi dodatkowe w postaci m.in. hostingu platformy e-learningowej. Czy zatem faktura wystawiana co miesiąc za usługę dzierżawy/hostingu platformy umożliwiającej przeprowadzenie szkolenia e-learningowego/online, będzie ze stawką VAT ?zwolniony??
  5. Jeżeli Spółka wykonała już część usługi i zastosowała inną stawkę podatku VAT niż wskazana w stanowisku Ministerstwa Finansów (stanowisko wskazane zostało w pkt 68) opublikowanym na stronie NCBiR-u oraz innych instytucji wdrażających poszczególne Działania w ramach PO KL w drugiej połowie marca 2012r., powinna skorygować faktury wystawione przed datą ww. opublikowania do stawki ?zwolniony??

Stanowisko Wnioskodawcy


Ad. 1


Wg E usługa szkolenia skierowana do nauczycieli akademickich polegająca na zwiększeniu ich kwalifikacji zawodowych w zakresie nowych technik nauczania jakimi niewątpliwie są szkolenia e-learningowe (szkolenie stacjonarne Pt. ?metody tworzenia e-learningu?) jak najbardziej zalicza się do kształcenia zawodowego (Art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług), a fakt iż dodatkowo jest finansowane ze środków publicznych w ramach PO KL zgodnie z ustawą o VAT oraz oficjalnym stanowiskiem Ministra Finansów (wskazane w pkt 68) powoduje, iż ww. szkolenie powinno być opodatkowane podatkiem VAT o stawce ?zwolniony?.

Wg E nie ma znaczenia rodzaj grupy odbiorców szkolenia (nauczyciele, studenci) gdyż zarówno szkolenia przeznaczone dla studentów jak i nauczycieli wpisują się w rolę kształcenia zawodowego. Potwierdzeniem jest stanowisko Ministra Finansów (pkt 68): ?wszystkie szkolenia w ramach PO KL powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i być zwolnione z podatku VAT, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych?. Ww. stanowisko nie rozróżnia zatem rodzaju uczestników szkolenia wskazując iż ?wszystkie szkolenia? w ramach PO KL powinny być zwolnione z podatku VAT.


Ad. 2


Według E usługi jakie firma realizuje w ramach umowy z Uczelnią powinny być zwolnione z podatku VAT. Po pierwsze Projekt, w zakresie którym realizowane są usługi, ma na celu podniesienie kwalifikacji zawodowych, zatem wszystkie usługi w jego ramach, dotyczące bezpośrednio działań edukacyjnych (podnoszących kwalifikacje zawodowe) są usługami szkoleniowymi bądź bezpośrednio, ściśle z nimi związanymi (m.in. przeprowadzenie kursu e-learningowego z zakresu ?Zarządzania? jest działaniem szkoleniowym/edukacyjnym, wpływa bowiem na podniesienie kompetencji zawodowych odbiorców, natomiast stworzenie i zaimplementowanie ekranów szkoleniowych będzie w tym przypadku usługą ściśle związaną z usługą szkoleniową gdyż bez treści edukacyjnych przekazanych w formie przygotowanych we współpracy z uczelnią ekranów online, nie możliwym byłoby przeprowadzenie ww. kursu - Art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług). Po drugie forma podniesienia kwalifikacji zawodowych grup docelowych (uczestnicy podnoszący kwalifikacje w ramach projektu) została określona we Wniosku o dofinansowanie Projektu, a każdy z elementów dotyczących bezpośrednio szkoleń czy to stacjonarnych czy też online (m.in. przygotowanie ekranów) przyczynia się do realizacji usług szkoleniowych, założeń Projektu, a co za tym idzie do realizacji celu zasadniczego jakim jest podniesienie kwalifikacji zawodowych uczestników. Po trzecie usługa przygotowania i umożliwienia korzystania z treści ekranów szkoleniowych jest uzupełniona innymi działaniami składającymi się na całość możliwego do realizacji kursu (m.in. zatrudnienie przez Uczelnię mentora e-szkoleń, odpowiednia konfiguracja i hosting platformy e-learningowej, działania promocyjno-motywacyjne wśród uczestników). Według Spółki każde z ww. działań należy potraktować jako integralną część usług zwiększających kwalifikacje zawodowe uczestników bez względu na podmiot wykonujący określony element, ponieważ składają się one na całość założonych w projekcie zadań, a co za tym idzie realizacji celu Projektu oraz POKL, a więc zwiększenia umiejętności i kwalifikacji uczestników. Po czwarte wg E forma usługi szkoleniowej nie ma znaczenia. Ustawa o podatku VAT nie wyróżnia jaką metodą ma zostać przeprowadzony kurs/szkolenie mające na celu kształcenie zawodowe, istotnym jest również fakt, iż metoda e-learningowa jest powszechnie uznawana za formę kształcenia, czego podstawą jest chociażby Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 września 2007r., w sprawie warunków, jakie muszą być spełnione, aby zajęcia dydaktyczne na studiach mogły być prowadzone z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość wraz z Rozporządzeniem z dnia 2 listopada 2011r,, zmieniającym ww. Rozporządzenie Dz. U. Nr 246, poz. 1470 (szkolenia e-learningowe prowadzone przez Uczelnie będące Beneficjentami w ramach PO KL przy udziale E których sytuacja jest w niniejszym wniosku opisywana są zgodne z ww. Rozporządzeniami spełniając wszystkie warunki wymienione w Rozporządzeniach). Jak zatem widać e-learning z punktu widzenia prawnego traktowany jest jako pełnoprawna, dopuszczalna oraz odpowiadająca współczesnym wymogom edukacji (uzasadnienie znajdujące się w ww. Rozporządzeniach) formą kształcenia na Uczelniach Wyższych. Dodatkowym uzasadnieniem wg E jest fakt chociażby stosowania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) na potrzeby realizacji projektów w ramach PO KL przelicznika liczby ekranów szkolenia e-learningowego na liczbę godzin szkolenia stacjonarnego, co można znaleźć chociażby w dokumencie ?Zasady realizacji projektu konkursowego w ramach poddziałania 2.1.1 PO KL?. W przypadku przelicznika PARP-u 20 ekranów e-learningowych jest równe 1 h szkolenia stacjonarnego. Z powyższego wynika, że szkolenia e-learningowe są alternatywną dla szkoleń stacjonarnych, formą przekazywania wiedzy i powinny w pełni zostać uznane jako usługa szkoleniowa, a w przypadku niniejszego wniosku ?zwolniona? z podatku VAT. W przypadku opisanym w niniejszym wniosku, usługa przygotowania ekranów e-learningowych i umożliwienie korzystania z nich przez uczestników nie ma na celu wykonania jedynie usługi informatyczno-elektronicznej, ale przede wszystkim edukacyjną. Świadczy o tym m.in. fakt, iż Spółka stworzyła materiał dedykowany do konkretnych potrzeb nie tylko pod względem technicznym/informatycznym, ale również poprzez współpracę z Uczelnią pod względem merytorycznym, umożliwiającym jak najefektywniejsze przekazanie wiedzy. Współpraca pomiędzy Uczelnia a Spółką obejmowała prace nad wkładem merytorycznym, odpowiednim scenariuszem szkolenia, elementami zwiększającymi skuteczność nauczania itp. Ponadto celem wykonania ww. usługi nie było jedynie przekazanie materiału cyfrowego Uczelni, ale materiału pozwalającego na realizację założeń całego Projektu w ramach PO KL o czym świadczą inne usługi wykonywane w ramach jednej umowy w tym m.in. szkolenia stacjonarne z metod tworzenia e-learningu.

Na koniec należy zaznaczyć, iż na szkolenie e-learningowe składa się platforma e-learningowa, na której osadzane jest szkolenie, a która umożliwia przeprowadzenie kursu, weryfikację wiedzy uczestnika kursu, analizę aktywności uczestników, podsumowanie szkolenia itp. Ponadto nad całością kursu czuwa mentor/osoba wspomagająca techniczno-merytorycznie kurs, dostępna dla uczestników szkolenia. Dodatkowo należy zauważyć, iż kursy przygotowywane na potrzeby Podmiotów opisywanych w niniejszym Wniosku są kursami dedykowanym do specyficznych potrzeb oraz występujących standardów kształcenia w danej dziedzinie. Wykonywana jest zatem dodatkowa praca indywidualna dostosowująca dany kurs tak jak występuje to w szkoleniach prowadzonych metodą stacjonarną (trener przygotowuje odpowiedni zakres materiału.


Ad. 3


W przypadku usługi dostawy i hostingu zestawów licencji E uważa, iż powinna ona być również zwolniona z podatku VAT. Uzasadnienie jest analogiczne do uzasadnienia z punktu a). Dodatkowo należy zauważyć, iż celem tej usługi nie jest jedynie dostawa licencji, ale również umożliwienie realizacji całości projektu. Tematyka dostarczonych szkoleń jest w pełni zgodna z tematyką całego projektu mającego na celu zwiększenie kwalifikacji zawodowych osób w nim uczestniczących (szkolenia dotyczące e-learningu kierowane są do kadry dydaktycznej uczelni i w tym przypadku mają na celu zwiększenie umiejętności m.in. w zakresie nowoczesnych technik edukacyjnych). Usługa jest kontynuacją i uzupełnieniem m.in. usługi szkolenia stacjonarnego skierowanego do kadry dydaktycznej - ?metody tworzenia e-learningu?, które również przeprowadza w ramach zawartej umowy Firma E. Jednocześnie usługa dostawy licencji i wsparcia umożliwiającego ich wykorzystanie pozwoli na efektywne przeprowadzenie procesu dydaktycznego w zakresie e-learningowej części wspartego w ramach projektu, kierunku ?Zarządzanie?, a w przyszłości również innych kierunków i kursów e-learningowych.

Wg Spółki ww. usługa jest usługą ściśle związaną z usługami bezpośrednio szkoleniowymi w ramach realizowanego projektu wspartego w ramach PO KL - Art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługa jest niezbędna do realizacji bezpośrednich usług szkoleniowych oraz celu projektu, którym jest podniesienie kwalifikacji zawodowych osób w nim uczestniczących. Usługa jest wpisana do budżetu jak i harmonogramu projektu, a jej brak uniemożliwi realizację Projektu, w kształcie przyjętym we wniosku o dofinansowanie oraz umowie Uczelni z Instytucją Zarządzająca PO KL (Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego).


Ad. 4


E zawarła umowę z Uczelnią Wyższą na różnego rodzaju usługi związane z kształceniem zawodowym prowadzonym w ramach PO KL. Usługi te dotyczą bezpośredniego przeprowadzenia szkoleń stacjonarnych, e-learningowych, stworzenia kluczowych elementów szkolenia i dostosowania ich do potrzeb Uczelni oraz usług dodatkowych w postaci przygotowania i dostosowania platformy e-learningowej i jej hosting. Usługi te wykonane zostały bądź zostaną wykonane (projekt trwa kilkanaście miesięcy) na podstawie jednej umowy. Wszystkie te usługi są ściśle związane z kształceniem zawodowym realizowanym w ramach PO KL. Hosting i dostosowanie platformy wraz z osadzeniem na niej określonego kursu jest usługą niezbędną do przeprowadzenia szkolenia e-learningowego przewidzianego w budżecie i harmonogramie Projektu złożonego przez Uczelnię w ramach PO KL powinno podlegać w tym przypadku zwolnieniu z podatku VAT (usługi w ramach jednej umowy i w ramach budżetu projektu dofinansowanego w 100% ze środków publicznych, dot. kształcenia zawodowego).


Ad. 5


Zdaniem Spółki, stanowisko Ministra Finansów wskazane ww. obowiązuje w przypadku E oraz Uczelni, z którą firma podpisała umowę od 16.03.2012 r. a więc momentu upublicznienia. Stanowisko to dotyczy postępowania podmiotów dysponujących środkami publicznymi - beneficjentów, a w tym przypadku Uczelni Wyższej i odnosi się do problematyki kwalifikowalności podatku VAT w usługach szkoleniowych. E natomiast działająca jako przedsiębiorca powinna wystawiać dokumenty z prawidłową stawką podatku VAT. Ustawa o VAT obowiązuje od stycznia 2011 roku i od tego momentu firma jest zobowiązana do stosowania jej przepisów w zakresie określonych tam stawek podatku. Dotychczas Ministerstwo Finansów nie wydało żadnej ogólnej Interpretacji odnośnie sprecyzowania Art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług, a E posiłkowała się Indywidualnymi Interpretacjami jakie można znaleźć w Internetowej bazie Ministerstwa oraz Izb Skarbowych. Interpretacje wielokrotnie różniły się od siebie, ale w przeważającej części zawierały stanowisko, iż w analogicznych sytuacjach jak ta opisywana w niniejszym wniosku powinno się stosować stawkę VAT-23% (sytuacja opisana w pkt 68) 16.03.2012 r. na stronie NCBiR-u ukazało się oficjalne stanowisko Ministra Finansów oraz Instytucji Zarządzającej PO KL, iż usługi szkoleniowe w ramach Projektów PO KL są zwolnione z podatku VAT. Zdaniem E koniecznym jest fakt dokonania korekty faktur wystawionych ze stawką 23% dotyczącą szkoleń wykonanych w ramach PO KL tam, gdzie występowało finansowanie ze środków publicznych (co najmniej 70%) przed 16.03.2012r. Stanowisko z 16.03.2012 r. dotyczy bowiem kwalifikowalności VAT-u w projektach PO KL u Beneficjentów i obowiązuje tylko te podmioty, natomiast E będąc czynnym płatnikiem VAT jest odpowiedzialna za stosowanie prawidłowych stawek podatku.

Stąd po oficjalnym stanowisku Ministra Finansów dotyczącym również zwolnienia z podatku VAT usług jakie wykonuje E, firma powinna skorygować faktury dotyczące usług szkoleniowych w ramach PO KL finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych od momentu obowiązywania aktualnej ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części odnoszącej się do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług szkoleniowych oraz korekty podatku, oraz nieprawidłowe w stosunku do zastosowania zwolnienia dla świadczeń dodatkowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednocześnie na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.


Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo ? rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Zwolnienie określone w powyżej wskazanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Ponadto wskazać należy, iż dla zastosowania zwolnienia wynikającego z powyższego przepisu nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych
    - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych ? Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca uczestniczy w realizacji projektów szkoleniowych finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego PO Kapitał Ludzki. Podmiotem, który otrzymał dofinansowanie w wysokości 100% jest niepubliczna uczelnia wyższa. Uczelnia otrzymuje środki od instytucji wdrażającej program na podstawie podpisanej umowy. Wnioskodawca zaś posiada podpisaną umowę z uczelnią w ramach której świadczy usługi szkoleniowe oraz usługi ściśle związane z szkoleniami, w ramach realizowanego przez uczelnię projektu. Zgodnie z podpisaną umową Wnioskodawca świadczy na rzecz uczelni szereg szkoleń opisanych w stanie faktycznym, które składają się z wielu elementów.

Należy wskazać, iż co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem VAT powinno być traktowane jak odrębne i niezależne. Z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych tylko wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Z kolei jeżeli w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonywaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Zatem każde z opisanych w stanie faktycznym szkoleń, na które składa się wiele elementów niezbędnych do jego wykonania stanowi jedno kompleksowe świadczenie, które winno być opodatkowane jako całość jedną stawką podatku VAT, właściwą dla danej usługi, bądź też będą uprawnione do zastosowania zwolnienia od podatku VAT.


Aby uznać, że usługi szkoleniowe wykonywane przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
    1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
    3. czy są finansowane w 100% ze środków publicznych.


Z opisu sprawy nie wynika, aby Wnioskodawca był jednostką objętą systemem oświaty wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Ponadto nie jest uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk oraz jednostką badawczo-rozwojową. Realizowane przez Wnioskodawcę szkolenia nie są natomiast usługami w zakresie kształcenia lub wychowania. W związku z powyższym, wskazać należy, iż przeprowadzane przez Zainteresowanego szkolenia nie będą korzystać ze zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Wnioskodawca nie spełnia bowiem podstawowych wymogów niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w powyższym przepisie. W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a ? c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Zapis ?finansowana w całości ze środków publicznych? nie odnosi się do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami, które nie zostały uzyskane przez podmiot jako przychód z działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy nie wynika natomiast, aby Zainteresowany spełniał warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia określone w lit. a i lit. b analizowanego przepisu. Wnioskodawca wskazał bowiem, że nie posiada akredytacji, a usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Szkolenia organizowane przez Wnioskodawcę spełniają jednakże warunek determinujący prawo do zwolnienia od podatku określone w lit. c analizowanego przepisu ustawy, są bowiem ? jak wskazał Wnioskodawca ? w całości finansowane ze środków publicznych.

Ponadto okoliczności sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa podatkowego wskazują, iż Wnioskodawca realizując przedmiotowe usługi w zakresie prowadzonych szkoleń dla nauczycieli akademickich oraz studentów świadczy usługi nauczania pozostające w bezpośrednim związku ze zwiększeniem kwalifikacji zawodowych. Mając na uwadze przedstawione okoliczności, spełniona jest druga z przesłanek warunkująca zwolnienie dla realizowanych przez Wnioskodawcę szkoleń.

Biorąc zatem pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że ponieważ Wnioskodawca jest wykonawcą usług szkoleniowych, zawodowych lub przekwalifikowania zawodowego, które są finansowane w całości ze środków publicznych, to zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy, zatem usługi te korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Zwolnienie to będzie miało zastosowanie dla szkoleń skierowanych zarówno do nauczycieli akademickich jak i studentów, bez znaczenia również będzie forma szkoleń tj, czy są to szkolenia standardowe stacjonarne, czy też szkolenia przeprowadzane w formie e-learningowej.


Zatem w zakresie pytań Nr 1 należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował prawidłowe stanowisko.


Wskazane powyżej zwolnienia obejmują również dostawę towarów oraz świadczenie usług ściśle związane ze szkoleniami. Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach umowy realizuje również usługę wykonanie w formie e-learningowej ekranów materiałów dydaktycznych na potrzeby kierunków studiów ? zarządzanie, oraz dostawę i hostingu licencji e-szkoleń w zakresie coachingu. Powyższe usługi obejmują przygotowanie i umożliwienie korzystania z treści ekranów szkoleniowych, oraz dostawę i hosting licencji e-szkoleń ? zapewnienie prawidłowego funkcjonowania kursów e-learningowych. W omawianym przypadku szkolenia prowadzone są przez Uczelnie (zatrudnieni przez Uczelnię mentorzy, tutorzy). Zatem Wnioskodawca nie świadczy w tym zakresie usługi szkoleniowej, lecz dostarcza niezbędne usługi zapewniające właściwe funkcjonowanie kursów, przygotowuje treści ekranów z materiałami dydaktycznymi.


Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zatem biorąc pod uwagę treść cyt. przepisów oraz uwzględniając fakt, iż świadczenia dodatkowe takie jak hosting platformy e-learningowej czy też dostawa i hosting licencji e-szkoleń w zakresie coachingu stanowią świadczenia odrębne od właściwej usługi szkoleniowej świadczonej w tym przypadku przez Uczelnię. Wnioskodawca zaś dostarcza towary i usługi niewątpliwie niezbędne do właściwego wykonania usługi szkoleniowej, lecz nie stanowią jej elementu. Wnioskodawca w odniesieniu do powyższych świadczeń nie występuje w charakterze podmiotu realizującego usługę podstawową. Zatem w odniesieniu do opisanych wyżej usług dodatkowych zastosowanie znajdzie wyłączenie ze zwolnienia od podatku VAT przewidziane w art . 43 ust. 17a ustawy. Świadczone przez Spółkę usługi dodatkowe niebędące elementem usługi szkolenia świadczonej przez Wnioskodawcę winnych być opodatkowane podstawową stawką podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art . 146a pkt 1 ustawy.


Tym samym należy uznać, iż w zakresie pytań Nr 2, 3 i 4 Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko.


Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca wykonał już część usług szkoleniowych i zastosował do nich niewłaściwą 23% stawkę podatku VAT. Wątpliwości Spółki dotyczą ewentualnej korekty już wystawionych faktur.


Przepis art. 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).


W myśl art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust.

    1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powołanym artykule, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwane dalej rozporządzeniem.

Faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie zdarzenia gospodarczego (potwierdzeniem nabycia określonych towarów i usług lub też otrzymania zaliczki) i nierozerwalnie związana jest z powstaniem obowiązku podatkowego. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.

W praktyce zdarzają się jednakże sytuacje, gdy po wystawieniu faktury VAT następują zdarzenia gospodarcze mające wpływ na treść pierwotnej faktury lub faktura zawiera błędy. W takiej sytuacji ustawodawca wskazuje na możliwość skorygowania takiej faktury VAT poprzez wystawienie faktury korygującej.


Ustawodawca przewidział w przepisach rozporządzenia możliwość skorygowania faktur ? przepis § 13 i § 14 rozporządzenia.


Zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.


W myśl § 13 ust. 2 rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Stosownie do treści § 13 ust. 5 rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz ?KOREKTA? albo wyrazy ?FAKTURA KORYGUJĄCA? (§ 13 ust. 8 rozporządzenia).


W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.


Zgodnie z § 14 ust. 2 rozporządzenia, faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

  3. kwotę podwyższenia ceny bez podatku;
  4. kwotę podwyższenia podatku należnego.


Natomiast faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a, kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej (§ 14 ust. 3 rozporządzenia).

Ze wskazanych przepisów wynika, że jeżeli po wystawieniu faktury VAT wystąpią zdarzenia mające wpływ na treść wystawionej faktury lub okaże się, że wystawiona faktura zawiera błędy, podatnik wystawia w takim przypadku fakturę korygującą. Zatem faktura korygująca wystawiana jest w celu podania właściwych, prawidłowych i zgodnych z rzeczywistością kwot i innych danych, decydujących o rzetelności wystawionego dokumentu.


Wobec powyższego, należy stwierdzić, iż wskutek wystawienia faktur za świadczenie usług szkoleniowych za stawką 23%, doszło do zawyżenia podatku należnego za miesiące, w których wystawiono te faktury.


W tym stanie rzeczy Spółka jest uprawniona do korekty VAT należnego z tytułu niesłusznego opodatkowania stawką 23% świadczonych usług szkoleniowych poprzez wystawienie stosownych korekt faktur.


Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania Nr 5 należało uznać za prawidłowe.


Odnosząc się do przytoczonych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych należy wskazać, iż zgodnie z art. 14e § 1 Ordynacji podatkowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość (?). Oznacza to, że interpretacje indywidualne wydawane przez upoważnione do tego organy (m.in. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie) każdorazowo podlegają analizie i weryfikacji, a w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, Minister Finansów może zmienić nieprawidłową interpretację indywidualną.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika