Czy premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz Agencji stanowią wynagrodzenie za świadczenie (...)

Czy premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz Agencji stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez te Agencje usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT? W konsekwencji, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez Agencje dla udokumentowania premii pieniężnych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 12.01.2009 r. (data wpływu 19.01.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących te premie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.01.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących te premie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność wydawniczą, w ramach której zajmuje się publikacją prasy. Działalność Spółki wiąże się ze sprzedażą powierzchni reklamowej oraz odpłatnym zamieszczaniem ogłoszeń i reklam. Sprzedaż powierzchni reklamowej w wydawanych gazetach dokonywana jest w istotnej mierze na rzecz podmiotów prowadzących działalność w charakterze domów mediowych, agencji reklamowych i podobnych podmiotów , które działają na rzecz firm zlecających przygotowanie i przeprowadzenie kampanii reklamowych.

Tak więc usługi polegające na publikacji i zamieszczaniu reklam i ogłoszeń o charakterze reklamowym świadczone są przez Spółkę na rzecz Agencji, które to Agencje są wobec swoich klientów odpowiedzialne za nabycie powierzchni reklamowej we właściwym medium, zapewnienie właściwej ekspozycji reklamy etc. Należy przy tym zaznaczyć, iż w ramach działań podejmowanych przez Agencje mieści się również planowanie w zakresie mediów, które powinny być użyte dla potrzeb danej reklamy ze względu na grupę docelową konsumentów reklamowanych dóbr lub usług, a także harmonogramu publikacji tej reklamy. Tym samym Agencje są poważnym nabywcą usług świadczonych przez Spółkę. Na podstawie odrębnych umów zawartych z Agencjami, Agencje dokonują zakupów od Spółki usług polegających na publikacji reklam. Spółka zobowiązuje się do wypłaty na rzecz Agencji ustalonych proporcjonalnie premii pieniężnych, przy czym, niezależnie od ich wysokości, premie te są zawsze związane z zamieszczaniem reklam i ogłoszeń o charakterze reklamowym w wydawnictwach Spółki i w ramach prowadzonego przez Spółkę portalu internetowego.

Premie pieniężne wypłacane na rzecz Agencji mają charakter warunkowy, stanowią one bowiem określony procent od wartości zakupów dokonanych przez Agencje w danym okresie rozliczeniowym, należny w przypadku, gdy:

  1. łączna wartość zakupów dokonanych przez Agencje przekroczy ustalony pułap oraz
  2. kwoty wynikające z wystawionych faktur dokumentujących zakupy usług z tytułu publikacji i zamieszczania reklam i ogłoszeń reklamowych zostaną uiszczone przez Agencje.

Premie należne Agencji:

  1. mają na celu zachęcenie Agencji do zamieszczania reklam i ogłoszeń w mediach Spółki,
  2. wypłacane są okresowo, zwykle po zakończeniu danego roku i dotyczą usług zakupionych przez Agencje w tymże okresie,
  3. związane są z: (i) dokonywaniem przez Agencje zakupów o wartości przekraczającej ustalony pułap, (ii) faktem uregulowania należności z tytułu dokonanych zakupów, oraz w niektórych przypadkach (iii),
  4. są związane z podjęciem przez Agencje zobowiązania do zrealizowania określonego poziomu obrotów w danym okresie czasu,
  5. zasadniczo nie są związane ze spełnieniem przez Agencje dodatkowych świadczeń (z wyjątkiem warunku wskazanego w pkt 3(iii), w szczególności Agencje nie są zobowiązane do zachowania zasady wyłączności tj. niedokonywania zakupów u innych usługodawców).

Tym samym podstawową przesłanką do otrzymania przez Agencje premii od Spółki jest nabycie przez Agencje usług publikacji reklam o wartości przekraczającej ustalony pułap oraz dokonanie płatności za te usługi.

Agencje traktują otrzymywane premie pieniężne jako wynagrodzenie za świadczenie usług na rzecz Spółki, przy czym Agencje uznają, iż świadczenie przedmiotowych usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22% i jest dokumentowane przez Agencje za pomocą faktur VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz Agencji stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez te Agencje usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT...
  2. W konsekwencji, czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez Agencje dla udokumentowania premii pieniężnych...

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 1

W ocenie wnioskodawcy, premie pieniężne należne na rzecz Agencji stanowią wynagrodzenie za świadczenie przez te Agencje usług na rzecz Spółki, co potwierdza pismo Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. Nr PP3-812-1222/2004/AP/4026. Tym samym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach VAT wystawionych przez Agencje w celu udokumentowania premii pieniężnych należnych na rzecz Agencji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) , opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  • przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  • zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  • świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pojęcie ?świadczenie usług? ma bardzo szeroki zakres, gdyż obejmuje każde świadczenie niebędące dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT. Definicja świadczenia usług zawarta w powyższym przepisie jest bardzo szeroka i definiuje zakres opodatkowania VAT w sposób dopełniający definicję dostawy towarów. Jak wynika z powyższego przepisu, aby daną sytuację można było uznać za świadczenie usług, musi wystąpić ?świadczenie?, tj. określone zachowanie podmiotu, którego skutkiem jest uzyskanie korzyści przez beneficjenta świadczenia.

W analizowanym stanie faktycznym za ?świadczenie? należy uznać wykonywanie przez Agencje określonych czynności, które wynagradzane są za pomocą premii pieniężnych, a które niewątpliwie skutkują istotnymi korzyściami po stronie Spółki. W gestii Agencji leży bowiem dobór mediów wykorzystywanych do prowadzenia kampanii reklamowych konkretnych klientów Agencji. W związku z tym, wybór przez Agencje mediów oferowanych przez Spółkę, jako przynoszący Spółce korzyść w postaci sprzedaży usług o wyższej wartości, winien być, w ocenie Spółki, postrzegany jako świadczenie na rzecz Spółki. Spółka wynagradza Agencje w postaci premii pieniężnej z tytułu nabycia usług reklamowych właśnie od Spółki, przy czym wynagrodzenie to jest tym wyższe, im wyższa była w danym okresie wartość usług nabytych od Spółki (a tym samym i korzyść osiągnięta przez Spółkę).

Biorąc pod uwagę, iż Spółka odnosi korzyści z tytułu nabywania przez Agencje usług oferowanych przez Spółkę, a Spółka decyduje się dokonać wypłaty wynagrodzenia w związku z osiągniętą z tego tytułu korzyścią, spełnione są przesłanki, by uznać czynności wynagradzane przez Spółkę za pomocą premii pieniężnych za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyższe stanowisko znajduje przede wszystkim potwierdzenie w powołanym powyżej piśmie Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. W piśmie tym stwierdzono, iż ?W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach?.

Minister Finansów wyodrębnił dwie możliwe sytuacje odnoszące się do wypłaty premii pieniężnych. Zgodnie z treścią wskazanego pisma, skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie, i tak:

(i) w przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeśli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy,

(ii) natomiast w przypadkach, gdy premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie oraz premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami odbiorcy, a zatem ze świadczeniem przez odbiorcę otrzymującego taką premię usług, które to usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, wypłata premii pieniężnych związana jest z nabyciem przez Agencje szeregu usług od Spółki w ciągu danego okresu. Premia nie jest związana z nabyciem konkretnej usługi, ale z nabyciem wszystkich usług świadczonych przez Spółkę w przyjętym okresie o uzgodnionym przez strony wolumenie, jak również (dodatkowo) z wykorzystaniem budżetu reklamowego konkretnych klientów Agencji na nabycie usług od Spółki. Przedmiotowe premie wypłacane są więc z tytułu dokonania przez Agencje w tym okresie nabycia od Spółki usług (z pakietu oferowanego przez Spółkę) o określonej wartości oraz pod warunkiem uiszczenia przez Agencje zapłaty za te usługi - jedynie te przesłanki decydują o otrzymaniu premii przez Agencje. Nie są więc przyporządkowane żadnej konkretnej usłudze, ale są wynikiem dokonania przez Agencje zakupów usług Spółki na ustalonym poziomie i zapłaty za nie.

Premie wypłacane przez Spółkę nie mają przy tym charakteru dobrowolnego, tj. ich wypłata jest uzależniona od konkretnego zachowania Agencji, zaś jej wyliczenie następuje poprzez odniesienie określonego procentu do całkowitej wartości usług nabytych przez Agencje od Spółki w danym okresie.

Odnosząc się do przesłanek wskazanych w cytowanym piśmie Ministra Finansów, stwierdzić należy, że premie pieniężne wypłacane przez Spółkę na rzecz Agencji spełniają kryteria, o których mowa w punkcie (ii) powyżej. Stąd też, w myśl powoływanego pisma Ministra Finansów, premie te stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT, przy czym usługi te, tj. konkretne zachowania Agencji, za które wypłacane są premie, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT według zasad ogólnych.

Stanowisko wyrażone w powyższym piśmie zostało również podtrzymane w piśmie z 28 grudnia 2007 r. stanowiącym odpowiedź Ministra Finansów na interpelację poselską nr 99 ., (PT3/0602/34/599/LBE/07/MB7-16001).

Ponadto, przedstawione powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych na podstawie art. 14b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 137 poz. 926 ze zm.; dalej: Ordynacja podatkowa) przez Dyrektorów Izb Skarbowych, jako organy upoważnione przez Ministra Finansów, w odniesieniu do wniosków złożonych przez podatników po 1 lipca 2007 r., które prezentują jednolite stanowisko w tej sprawie. W interpretacji wydanej 22 sierpnia 2007 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (IP-PP2-443-9/07-2/PK), wskazano, iż premia nie ma charakteru dobrowolnego, bowiem uzyskanie uprawnienia do jej wypłacenia wymaga spełnienia przesłanek określonych w umowie. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż ?pomiędzy stronami transakcji istnieje swoistego rodzaju relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Wobec czego w takim przypadku należy stwierdzić, iż premia jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj.: współpracę.

Zatem zasadne jest dokumentowanie przez Agencje otrzymywanych premii pieniężnych fakturami VAT.

Ad. 2

W ocenie wnioskodawcy, Spółka ma pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT wystawionych przez Agencje, a dokumentujących świadczenie przez te Agencje usług, za które Agencje są wynagradzane w formie premii pieniężnych. Nie ulega bowiem wątpliwości, iż spełnione są wszelkie warunki umożliwiające odliczenie podatku naliczonego, określone w art. 86 ustawy o VAT. W szczególności, nabycie tych usług jest związane wyłącznie z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. udostępnianiem powierzchni reklamowej / czasu reklamowego.

Ponadto nie mają zastosowania ograniczenia prawa do odliczenia określone w przepisach art. 88 ustawy o VAT. W szczególności do sytuacji Spółki nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając bowiem na uwadze to, iż w ocenie Spółki, faktury VAT wystawiane przez Agencje w związku z należnymi na ich rzecz premiami pieniężnymi są fakturami dokumentującymi transakcje podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%, faktury te nie są fakturami, o których mowa w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT. Zatem Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na powyższych fakturach, na zasadach ogólnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka wnosi jak na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy zauważa, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, stąd też Wnioskodawca winien wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20.09.2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi 40 zł ? art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Wnioskodawca dokonał wpłaty w wysokości 75 zł za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 12.01.2009 r. Zatem kwota 35 zł zgodnie z art. 14f § 2a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) zostanie zwrócona na numer konta bankowego widniejący na załączonym do wniosku dowodzie wpłaty.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Referencje

IP-PP2-443-9/07-2/PK, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika