Czy przekazanie materiałów klientom bez wynagrodzenia w przypadku, gdy są one wykonane z tworzywa (...)

Czy przekazanie materiałów klientom bez wynagrodzenia w przypadku, gdy są one wykonane z tworzywa / plastiku / plexi, a nadrukowane na nich zostały treści reklamowe i / lub informacyjne, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też przekazanie takie jest wyłączone z zakresu opodatkowania, jako że obejmuje materiały reklamowe i informacyjne wykonane metodą poligraficzną (drukowane), o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 16 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 stycznia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny, a także następujące zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej jako ?Spółka? lub ?Wnioskodawca?) prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie dystrybucji produktów kosmetycznych (perfumy, kremy, makijaże, pielęgnacja włosów) i farmaceutycznych (suplementy diety, leki bez recepty). Klientami Spółki są głównie duże sieci handlowe (głównie perfumeryjne), sieci sklepów drogeryjnych i aptek, pojedyncze drogerie, perfumerie oraz apteki (dalej jako ?Klienci?).

W celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży Spółka podejmuje działania mające na celu wspieranie odsprzedaży Towarów przez Klientów na rzecz konsumentów. Dobre wyniki sprzedaży Towarów u Klientów przekładają się automatycznie na wzrost zamówień trafiających od Klientów do Spółki, a co za tym idzie wzrost jej przychodów.

Jednym z działań mających na celu wspieranie odsprzedaży Towarów jest dostarczanie Klientom bez dodatkowej odpłatności materiałów informacyjnych i reklamowych, w tym tabliczek, oznaczeń na półki regałowe, na których prezentowane są Towary, lightbox`y, testerowniki, standy, kubiki (kostki prezentujące wizualizację brandu, linii, służące do dekoracji lub jako podstawki pod np. testery, produkty) i tym podobnych materiałów. Przedmiotowe oznaczenia wykonane są z tworzywa / plastiku / plexi.Materiały te zawierają naniesione na nich treści, przy czym naniesienie dokonane zostaje w formie nadruku.

Treści jakie nanoszone są w ten sposób na ww. materiały są treściami informacyjnymi i / lub reklamowymi, tj. znajduje się na nich (przykładowo):

  1. sama informacja o marce Towarów jakie umieszczone są na danym regale ekspozycyjnym (nazwa marki albo nazwa marki połączona z logo marki);
  2. albo informacja o marce Towarów połączona z wizualizacją reklamową (zdjęcia lub grafiki reklamowe);
  3. i / lub informacje o promocji dla klientów - np. 2 towary w cenie jednego, drugi towar za połowę ceny, rabaty 20%, itp.


Przedmiotowe materiały nie mają wartości użytkowej ani nie pełnią innej funkcji niż funkcja informacyjna i reklamowa. W szczególności nie mają one żadnej wartości rynkowej, nie mogą służyć do żadnych innych celów poza wyżej wymienionymi.Przy nabyciu tych materiałów Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z ich zakupem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przekazanie przedmiotowych materiałów klientom bez wynagrodzenia w przypadku, gdy są one wykonane z tworzywa / plastiku / plexi, a nadrukowane na nich zostały treści reklamowe i / lub informacyjne, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czy też przekazanie takie jest wyłączone z zakresu opodatkowania, jako że obejmuje materiały reklamowe i informacyjne wykonane metodą poligraficzną (drukowane), o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (dalej ?u.p.t.u.?)...

Zdaniem Wnioskodawcy, przekazanie przedmiotowych materiałów klientom bez wynagrodzenia w przypadku, gdy są one wykonane z tworzywa / plastiku / plexi, a nadrukowane na nich zostały treści reklamowe i / lub informacyjne, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż przekazanie takie jest wyłączone z zakresu opodatkowania, jako że obejmuje drukowane materiały reklamowe i informacyjne, o których mowa w art. 7 ust. 3 u.p.t.u.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 2 u.p.t.u. opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny,

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 3 u.p.t.u. z opodatkowania wyłączone jest przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że aby dany towar został uznany za drukowany materiał reklamowy lub informacyjny, musi on spełniać następujące warunki:

  • musi być materiałem drukowanym;
  • musi zawierać treści informacyjne i / lub reklamowe.

Zdaniem Spółki materiały będące przedmiotem wniosku powyższe warunki spełniają.

W u.p.t.u. nie zostało zdefiniowane pojęcie materiałów drukowanych. Skoro brak jest w tym zakresie definicji legalnej, należy posłużyć się językowym znaczeniem tego wyrażenia. Według Słownika Języka Polskiego PWN (Warszawa 2005, pod redakcją P. Elżbiety Sobol, s. 162) termin ?drukować? oznacza:

  • odbijać, wyciskać, wytłaczać litery, teksty na papierze, także desenie, wzory na papierze lub tkaninach za pomocą specjalnych maszyn, pras drukarskich, maszyn drukarskich; drukowane słowo, wszelkie pisma, książki, broszury itp.;
  • oddawać do druku, wydawać.

Wartość informacyjna czy reklamowa przedmiotowych materiałów związana jest wyłącznie z naniesieniem na podkładzie z tworzywa / plastiku / plexi treści informacyjnych i / lub reklamowych. W świetle powyższego należy stwierdzić, że wartość ta została wytworzona w przeważającej mierze metodą poligraficzną.

W ustawie brak jest również definicji reklamy, a wobec jej braku należy odwołać się do innych dziedzin, w których pojęcie to występuje. I tak stosując definicję słownikową, za reklamę należy uznać rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś (Słownik Języka Polskiego PWN, Warszawa 2002, pod red. Prof. Mieczysława Szymczaka). Podobnie orzecznictwo sądowe uznaje, że celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (lub usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi). Od strony przedmiotowej można rozróżnić reklamę towaru, usługi a także marki (wyrok NSA z dnia 14 listopada 2002 r., sygn. akt I SA/Wr 4097/01).

Informacja zaś, to zdaniem Spółki, przekaz danych nie zawierający cech zachęty czy wartościowania, przy czym informacja może dotyczyć zarówno cech samego towaru jak i jego dostępności, czy też miejsca usytuowania w sklepie.

Mając powyższe na uwadze, dane nanoszone na materiały będące przedmiotem niniejszego wniosku spełniają kryteria informacji czy reklamy, a co za tym idzie przekazanie tych materiałów bez wynagrodzenia Klientom pozostawać będzie poza zakresem podatku od towarów i usług.

Stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie:

  1. w interpretacji indywidualnej z dnia 3 stycznia 2008 r., wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IP-PP1-443-407/07-2/AK), w której za drukowane materiały reklamowe i informacyjne w rozumieniu art. 7 ust. 3 u.p.t.u. uznano m.in. materiały wykonane metodą poligraficzną na innych materiałach niż papier (w tym przypadku na folii);
  2. w interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2011 r., wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygn. ILPP2/443-1049/11-3/AD), w której za drukowane materiały reklamowe i informacyjne w rozumieniu art. 7 ust. 3 u.p.t.u. również uznano m.in. materiały wykonane metodą poligraficzną na innych materiałach niż papier (w tym przypadku nadruk został naniesiony na segregatorach).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego, a także zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazać należy, iż powołany przez Spółkę przepis art. 7 ust. 2 ustawy o VAT zmieniony został ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64 poz. 332), obowiązującą od dnia 1 kwietnia 2011 r. Zgodnie z obecnym brzmieniem tego przepisu, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednakże, przedstawiona zmiana ww. przepisu pozostaje bez wpływu na rozstrzygnięcie przedmiotowej sprawy.Ponadto tut. Organ informuje, iż w dniu 26 sierpnia 2011 r. opublikowany został tekst jednolity ustawy o podatku od towarów i usług ? Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika