Czy w związku z zapisem § 4 Spółka jest obowiązana do ewidencjonowania obrotów zarówno w stacji (...)

Czy w związku z zapisem § 4 Spółka jest obowiązana do ewidencjonowania obrotów zarówno w stacji paliw jak i innych przychodów, w których występuje obrót określony w art. 111 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług?
Czy w świetle tego przepisu osiągając obroty ze sprzedaży paliw Spółka traci zwolnienie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia?
Jakie terminy rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących będą obowiązywały Spółkę?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27.07.2007r. (data wpływu 03.08.2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości użytkowania kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.08.2007r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości użytkowania kas rejestrujących. Wniosek ten został uzupełniony pismem z dnia 21.08.2007r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. jest firmą, której podstawową działalnością jest gospodarowanie odpadami ( PKWiU 90.0). Oprócz działalności podstawowej Spółka prowadzi inne rodzaje działalności takie jak:

  1. sprzedaż detaliczna paliw płynnych ( PKWiU 50.0),
  2. usługi przeglądów technicznych pojazdów samochodowych (PKWiU 74.3),
  3. konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych (PKWiU 70.2),
  4. wynajem miejsc parkingowych ( PKWiU 60.24),
  5. wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą (PKWiU 60.24).

W każdej z wymienionych dziedzin występuje sprzedaż określona w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Sprzedaż podstawowa (PKWiU 90.0) , wymieniona w poz. 27 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007r. i obliczona zgodnie z § 3 ust.1 pkt 1, jej wielkość za I półrocze 2007r. w obrotach ogółem działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wyniosła 74,25%.

Ich struktura w I półroczu 2007r. wynosiła:

usługi komunalne dla odbiorców prywatnych - 2.545.285,39

paliwa dla odbiorców prywatnych - 626.701,74

usługi przeglądów technicznych i napraw pojazdów dla osób fiz. . - 251.427,02

usługi parkingowe - 4.617,55

razem w I półroczu 2007 obrót na rzecz osób fizycznych - 3.428.037,70

W § 4 pkt 8 w/w rozporządzenia wymieniono obroty jakie uzyskuje Spółka ze sprzedaży paliw płynnych jako wyłączone ze zwolnienia od ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  • Czy w związku z zapisem § 4 Spółka jest obowiązana do ewidencjonowania obrotów zarówno w stacji paliw jak i innych przychodów, w których występuje obrót określony w art. 111 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług...
  • Czy w świetle tego przepisu osiągając obroty ze sprzedaży paliw Spółka traci zwolnienie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia...
  • Jakie terminy rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących będą obowiązywały Spółkę...

Zdaniem wnioskodawcy.

Zdaniem Spółki wyłączona ze zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej bez względu na wysokość obrotów jest tylko sprzedaż paliw płynnych, natomiast pozostałe obroty są zwolnione na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1, pod warunkiem, że obrót ze sprzedaży usług gospodarowania odpadami ( PKWiU 90.0) w obrotach ogółem działalności firmy ( z wyłączeniem paliw płynnych ) określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wyniesie więcej niż 70%.

Ewidencjonowanie za pomocą kas fiskalnych obrotów określonych w art. 111 ust. 1 dotyczących paliw obowiązuje Spółkę od dnia 1 października 2007r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn zm. ) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W myśl art. 111 ust. 7 pkt 3 powoływanej wyżej ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-39 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2007 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności i określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70 %. W załączniku do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, o którym mowa w § 2 pkt 2 umieszczone są usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (symbol PKWiU 90.0).

W myśl § 4 pkt 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804) zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU. Przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 lipca 2007 r., z wyjątkiem § 4 pkt 8, który wchodzi w życie z dniem 1 października 2007r. - zgodnie z § 13 w/w rozporządzenia.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka podała, że prowadzi działalność gospodarczą w ramach, której świadczy usługi w zakresie:

  • gospodarowania odpadami ( PKWiU 90.0),
  • sprzedaży detalicznej paliw płynnych ( PKWiU 50.0),
  • usług przeglądów technicznych pojazdów samochodowych (PKWiU 74.3),
  • usług konserwacji i naprawy pojazdów samochodowych (PKWiU 70.2),
  • wynajmu miejsc parkingowych ( PKWiU 60.24),
  • wynajmu samochodów ciężarowych z kierowcą (PKWiU 60.24).

Podstawowym rodzajem usług świadczonych przez Wnioskodawcę jest gospodarowanie odpadami ( PKWiU 90.0 ). Zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy, sprzedaż z tytułu świadczenia usług gospodarowania odpadami w pierwszym półroczu 2007r. stanowiły 74,25% ogółu sprzedaży Spółki. Z uwagi na to Spółka korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących określonego w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 czerwca 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 116, poz. 804). Przy ustalaniu prawa do korzystania ze zwolnienia obowiązku ewidencjonowania określonego w § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, należy brać pod uwagę obrót podatnika ogółem z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z zapisem § 4 pkt 8 przedmiotowego rozporządzenia zwolnień od obowiązku ewidencjowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów do dostaw wyrobów, które są przeznaczone do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU. Zgodnie z powołanym przepisem obowiązkiem ewidencjowania objęta jest dostawa towaru określonego w tym przepisie, a nie podatnik dokonujący tej dostawy. Nie można więc przytoczonego przepisu rozszerzać na inny rodzaj działalności prowadzonej przez podatnika, jeżeli obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie wynika z innych przepisów.

Uwzględniając powyższe obowiązek ewidencjowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej będzie dotyczył wyłącznie sprzedaży paliw płynnych z uwzględnieniem art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Obowiązek ewidencjowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaży paliw płynnych powstanie w dniu 01.10.2007r. ? zgodnie z § 13 powoływanego wyżej rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika