dokumentowanie sprzedaży wirtualnego bonu sygn: IPPP1/443-62/10-2/AW

dokumentowanie sprzedaży wirtualnego bonu

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14.01.2010r. (data wpływu 18.01.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania sprzedaży wirtualnego bonu - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 18.01.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania sprzedaży wirtualnego bonu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzić będzie sklep internetowy, w którym oferować będzie szeroki zakres towarów i usług. Będą to zarówno towary i usługi opodatkowane VAT stawką podstawową 22%, jak również towary i usługi opodatkowane stawką VAT 7% lub zwolnione z VAT.Spółka zamierza wprowadzić nowy kanał dystrybucji oferowanych przez jej sklep internetowy towarów i usług. Nowy projekt opierał się będzie na produkcie, nazwanym roboczo ?wirtualnymi bonami?. Oferta Spółki skierowana będzie jednak nie do osób fizycznych, lecz do klientów korporacyjnych.

Klienci, będący podmiotami gospodarczymi, nabywaliby od Wnioskodawcy określoną pulę ?wirtualnych bonów?, o określonej wartości nominalnej. Następnie nabyte przez nich ?wirtualne bony? zostałyby przez klientów rozdysponowane według ich uznania pomiędzy pracowników. Na sposób rozdysponowania ?bonów? Wnioskodawca nie ma wpływu. Nabywca informowałby wyłącznie Wnioskodawcę o tym, jakie osoby otrzymały bon i o jakiej wartości nominalnej. Po uzyskaniu tej informacji Wnioskodawca dokonywałby stosownego zapisu na indywidualnym koncie poszczególnych osób (pracowników klienta). Należy podkreślić, iż ?wirtualny bon? nie będzie miał papierowej postaci, a jedynie formę zapisu na koncie użytkowników - pracowników klientów, z którego wynikać będzie, że dany pracownik klienta może w sklepie internetowym Wnioskodawcy dokonać zakupów wybranych przez siebie towarów i usług za określoną kwotę, bez konieczności zapłaty za zakup do wysokości zapisu na indywidualnym koncie. Za otrzymany ?wirtualny bon? obdarowany nim pracownik klienta będzie mógł dokonywać zakupów w sklepie internetowym Wnioskodawcy. Oczywiście zarówno Wnioskodawca, jak i klient Wnioskodawcy, który nabędzie i przekaże ?wirtualny bon? swoim pracownikom, nie mają żadnego wpływu na to, jakiego zakupu dokona dany pracownik: może to być towar lub usługa opodatkowana stawką podstawową VAT, może to być towar lub usługa opodatkowana stawką obniżoną, ale też może to być towar lub usługa zwolnione z podatku VAT. W chwili sprzedaży bonu Wnioskodawca nie jest w stanie określić, na jaki cel zostanie wykorzystany bon, istnieje również możliwość, że ?wirtualny bon? nie zostanie nigdy wykorzystany bowiem pracownik nie skorzysta z możliwości dokonania zakupów w sklepie internetowym Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W jaki sposób należy udokumentować sprzedaż ?wirtualnego bonu?...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Sprzedaż ?bonu? winna być udokumentowana notą księgową, a nie fakturą VAT. Sprzedaż ?wirtualnych bonów? nabywcom nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT, nie jest bowiem ani dostawą towarów, której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, ani świadczeniem usług o którym mowa w art. 7 ust. 1 powołanej ustawy. Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 6 stycznia 2010r. Nr IPPP3/443-1086/09-3/ ?przedmiotowy bon wirtualny jest swoistym bonem towarowym, który stanowi rodzaj znaku legitymacyjnego upoważniającego do odbioru (otrzymania) w oznaczonym terminie określonych towarów i dlatego nie mieści się on w dyspozycji przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Bon nie jest towarem, lecz tylko kwitem, którym można zapłacić za nabywane towary. Zastępuje on środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Przekazania bonów, ze względu na ich specyfikę, nie można też uznać za świadczenie usług. Bony towarowe same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb ? nie stanowią więc autonomicznego świadczenia (?). Biorąc pod uwagę powyższe, fakt sprzedaży ?wirtualnego bonu? nie będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT (?).?Konsekwencją uznania, iż w chwili sprzedaży ?bonu? nie dochodzi do czynności opodatkowanej podatkiem VAT jest możliwość udokumentowania tej sprzedaży notą księgową, a nie fakturą VAT. Dopiero w chwili realizacji ?bonów? dojdzie do dokonania czynności opodatkowanej, która będzie udokumentowana paragonem fiskalnym, lub fakturą VAT. Faktura VAT zarezerwowana jest wyłącznie do dokumentowania czynności , podlegających regulacjom ustawy o VAT. Skoro zatem przy sprzedaży ?wirtualnego bonu? ustawa o VAT nie znajdzie zastosowania, nie ma podstaw do dokumentowania czynności fakturą VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wudanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Natomiast przez świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.



Stosownie do postanowień art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza prowadzić sklep internetowy, w którym będzie oferować zarówno towary jak i usługi opodatkowane różnymi stawkami podatku VAT. W związku z tą działalnością zamierza wprowadzić nowy kanał dystrybucji, który oparty będzie na produkcie zwanym ?wirtualnym bonem?. Bon ten będzie przeznaczony dla klientów korporacyjnych. Klienci ci będą nabywać określoną pulę tych bonów, które następnie będą rozdysponowane według ich uznania pomiędzy pracowników klientów. Wnioskodawca po uzyskaniu od klientów informacji, którzy pracownicy otrzymali przedmiotowe bony, dokona stosownego zapisu na indywidualnym koncie poszczególnych osób (pracowników klienta). W tym momencie pracownicy ci będą mogli dokonywać zakupów w sklepie internetowym Wnioskodawcy, przy czym Wnioskodawca w chwili sprzedaży bonu nie jest w stanie określić na jaki towar lub usługę dany pracownik wykorzysta bon. Biorąc pod uwagę opis przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż sprzedaż klientom korporacyjnym ?wirtualnych bonów? nie stanowi ani dostawy towarów o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, ani świadczenia usług zdefiniowanego w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i nie mieści się w katalogu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług wyznaczonym przez przepis art. 5 ust. 1 ustawy. Przedmiotowy wirtualny bon jest swoistym bonem towarowym, który upoważnia do odbioru w oznaczonym terminie określonych towarów i dlatego nie mieści się on w dyspozycji przepisu art. 2 pkt 6 ustawy. Bon nie jest towarem, zastępuje środki pieniężne, za które zwyczajowo nabywa się towary. Przekazania bonów, ze względu na ich specyfikę, nie można też uznać za świadczenie usług. Bony towarowe same w sobie nie zaspokajają żadnych potrzeb ? nie stanowią więc autonomicznego świadczenia, a świadczenie jest elementem konstytutywnym usługi.

Z uwagi, iż w momencie sprzedaży wirtualnego bonu nie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług ani do odpłatnej dostawy towarów, nie ma więc obowiązku dokumentowania powyższej czynności fakturą VAT. Faktura VAT winna dokumentować czynność sprzedaży, która zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 22 ustawy, obejmuje odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zatem z uwagi, iż w rozpatrywanej sytuacji nie dochodzi faktyczne do sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, Spółka nie ma obowiązku dokumentowania tej transakcji za pomocą faktury VAT. Wnioskodawca może potwierdzić fakt wydania bonu wirtualnego za pomocą np. noty księgowej, która stanowi uniwersalny dokument księgowy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika