Czy w świetle zaistniałego stanu faktycznego, Zarząd Mienia W. ma możliwość odzyskania naliczonego (...)

Czy w świetle zaistniałego stanu faktycznego, Zarząd Mienia W. ma możliwość odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług wymaganych do realizacji Projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zarządu, przedstawione we wniosku z dnia 20.07.2012 r.(data wpływu 02.08.2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. ?Ochrona siedlisk kluczowych gatunków ptaków Doliny X w warunkach intensywnej presji aglomeracji X? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 02.08.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pn. ?Ochrona siedlisk kluczowych gatunków ptaków Doliny X w warunkach intensywnej presji aglomeracji X?.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Zarząd Mienia (dalej zwany ?ZM?) jest jednostką organizacyjną miasta nie posiadającą osobowości prawnej, prowadzoną w formie jednostki budżetowej.


ZM działa w szczególności na podstawie:

  1. Uchwały Rady Miasta z dnia 28 października 2005 r. w sprawie zmiany nazwy i statutu jednostki budżetowej m. W., Zarządu Mienia Polikwidacyjnego;
  2. Uchwały Rady Miasta z dnia 13 marca 1995 r. w sprawie powołania jednostki budżetowej;
  3. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157; poz. 1240, z późn. zm.);
  4. Statutu.

Zgodnie ze Statutem, do zakresu działania ZM należy w szczególności:

  1. wykonywanie czynności związanych z zarządzaniem mieniem polikwidacyjnym (...),
  2. przygotowanie mienia polikwidacyjnego do zbycia,
  3. przeprowadzanie remontów bieżących oraz dokonywanie zakupów inwestycyjnych związanych z zarządzanym mieniem,
  4. dokonywanie zakupów na cele remontowe i inwestycyjne,
  5. realizacja zadań inwestycyjnych w zakresie gminnego budownictwa mieszkaniowego oraz innych zadań inwestycyjnych wskazanych przez Prezydenta miasta.

ZM jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonując swoją działalność statutową, uzyskuje przychody z czynności powiązanych z nią w sposób pośredni, tj. przede wszystkim z najmu nieruchomości oraz zwrotów kosztów za media wnoszonych przez najemców lokali. Od uzyskiwanego obrotu nalicza i płaci należny podatek VAT. Jako jednostka budżetowa miasta W., ZM przekazuje uzyskiwane przychody do budżetu W.

Jednym z rejonów, którymi zarządza ZM w ramach swych zadań statutowych, jest teren doliny X w granicach W. Z racji statusu tego obszaru, objętego ochroną jako Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Dolina X, zarządzanie nim polega w głównej mierze na zachowaniu i zwiększeniu jego chronionych walorów przyrodniczych.

Jako administrator ww. obszaru, ZM pełni obecnie, z ramienia miasta W. jako beneficjenta koordynującego, rolę jednostki realizującej projekt pn. ?Ochrona siedlisk kluczowych gatunków ptaków Doliny Środkowej X. w warunkach intensywnej presji aglomeracji X? (zwany dalej ?Projektem?), który otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Instrumentu Finansowego na Rzecz Środowiska (LIFE+) na podstawie podpisanej z Komisją Europejską umowy o dotację nr LIFE09 X z dnia 05.10.2010 r. oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 27.09.2010 r. W ramach Instrumentu Finansowego LIFE+, Projekt zalicza się do I komponentu tematycznego pn. ?LIFE+ Przyroda i Różnorodność Biologiczna?, zaś w jego obrębie do projektów ?LIFE+ Przyroda?. Współbeneficjentem (Partnerem) Miasta przy realizacji Projektu jest Stowarzyszenie... Realizację Projektu zaplanowano na okres od 01.01.2011 r. do 30.06.2014 r. Projekt obejmuje swoim zasięgiem ok. 32-kilometrowy miejski odcinek OSOP Natura 2000 Dolina X w granicach W. Jako gatunki kluczowe dla Projektu wyznaczono dwa gatunki ptaków siewkowych: rybitwę rzeczną (Sterna hirundo) i rybitwę białoczelną (Sterna albifrons).


W ramach Projektu do realizacji przez ZM przewidziane zostały działania czynnej ochrony przyrody (tzw. działania konkretne) oraz część pozostałych działań Projektu. Należą do nich:

  1. Odtwarzanie odsłoniętych mulistych i piaszczystych brzegów rzeki jako siedliska niezbędnego dla występowania objętych Projektem gatunków;
  2. Budowa izolowanych wysp i ławic piaszczystych poza nurtem głównym rzeki;
  3. Budowa wysp pływających na odcinkach, gdzie utworzenie naturalnych dużych wysp jest niemożliwe;
  4. Zabezpieczenie odtwarzanych i istniejących środowisk przed drapieżnictwem oraz płoszeniem ptaków przez mieszkańców poprzez wykonanie przekopów;
  5. Tworzenie miejsc udostępnionych wypoczynkowi - plaż oraz ścieżek edukacyjnych dla mieszkańców W. i turystów;
  6. Wdrożenie systemu monitoringu siedlisk i kolonii ptaków, rozwijanego z zastosowaniem nowych technologii (monitoring on-line) oraz budowa systemu powiadamiania o zjawiskach występujących w obszarze;
  7. Organizacja i prowadzenie posiedzeń Komitetu Sterującego Projektu jako organu opiniodawczo-doradczego;
  8. Opracowanie planu zarządzania obszarem w trakcie realizacji Projektu i po jego zakończeniu.

Do oczekiwanych rezultatów realizacji Projektu należą:

  1. Odtworzenie kolonii lęgowych ptaków, gatunków priorytetowych z rzędu siewkowe (Charadriiformes), przede wszystkim dwóch gatunków kluczowych, na warszawskim odcinku OSOP Natura 2000 Dolina X w granicach W;
  2. Poprawa spójności wewnętrznej OSOP Natura 2000 Dolina X przez odtworzenie środowisk charakterystycznych dla roztopowego charakteru X na odcinku W.;
  3. Zapewnienie poprawy warunków ochrony w obszarze Natura 2000 poprzez spowodowanie wzrostu świadomości ekologicznej mieszkańców W. w zakresie ochrony zagrożonych gatunków ptaków, zmiana ich zachowań dotyczących użytkowania obszarów Natura 2000 oraz włączenie w działania na rzecz ochrony ptaków ich siedlisk nad X;
  4. Zapewnienie trwałości formalnej i instytucjonalnej współpracy instytucji publicznych zarządzających obszarem przy wspólnej realizacji zadań ochronnych na terenie OSOP Natura 2000 w W.

W ramach działań projektowych przeznaczonych do realizacji przez W., wszystkie wydatki ponosi ZM, tj. wszelkie faktury VAT oraz inne dokumenty księgowe wystawiane są na tę właśnie jednostkę. Wydatki Projektu obejmują: wynagrodzenia pracowników, zakup usług, zakup sprzętu i materiałów eksploatacyjnych, delegacje służbowe i inne koszty (np. opłaty, ubezpieczenia). Od dnia rozpoczęcia realizacji Projektu do dnia dzisiejszego część wydatków projektowych została już poniesiona.

W Projekcie założono stuprocentową kwalifikowalność wydatków poniesionych na dobra trwałe, co zgodnie z art. 25.9 Postanowień Wspólnych LIFE+ (tj. podstawowego dokumentu zawierającego wytyczne dla beneficjentów Instrumentu LIFE+) oznacza zobowiązanie się beneficjentów do ?dalszego przydzielania tych towarów nieodwołalnie do działań związanych z ochroną przyrody po zakończeniu projektu współfinansowanego w ramach programu LIFE+ Przyroda?. Zgodnie z tym warunkiem, po zakończeniu Projektu wykonane inwestycje i zakupiony przez ZM sprzęt pozostaną własnością W., przy czym sprzęt będzie wykorzystywany wyłącznie do bieżącej działalności w zakresie monitorowana, zarządzania terenem oraz utrzymania rezultatów Projektu.

Wykonanie przez ZM zadań projektowych oraz utrzymanie ich rezultatów jest zadaniem publicznym, mającym służyć ochronie przyrody oraz społeczeństwu W. Generowanie dochodu nie zalicza się do celów Projektu. Stąd w ramach Projektu nie przewidziano wystąpienia jakichkolwiek przychodów wynikających z wykonywania zadań projektowych lub użytkowania powstałych w rezultacie realizacji Projektu dóbr, tj. produkty i wyniki realizacji Projektu nie będą przeznaczone na sprzedaż ani nie będą wykorzystywane przez ZM do odpłatnego świadczenia usług. W odniesieniu do środków trwałych, jest to zgodne m.in. z ww. obwarowaniem dotyczącym ich stuprocentowej kwalifikowalności. Prowadzone przez ZM czynności przynoszące wpływy finansowe, o których mowa w akapicie trzecim niniejszego opisu, nie mają związku z realizacją Projektu.

W związku z powyższym, do tej pory ZM zaliczał do kosztów kwalifikowalnych Projektu również opłacone przez siebie kwoty podatku od towarów i usług naliczone na otrzymanych od kontrahentów fakturach dotyczących wydatków Projektu, wychodząc z założenia, że nie jest w stanie ich odzyskać poprzez odliczenie od podatku należnego.

Zgodnie z zapisami Postanowień Wspólnych LIFE+ (art. 30.2), w przypadku realizacji projektu dofinansowanego z Instrumentu LIFE+, podatek VAT naliczony może zostać uznany za kwalifikowalny pod warunkiem, że beneficjent koordynujący oraz współbeneficjenci projektu wykażą przy pomocy dokumentów prawnych, że muszą zapłacić i nie mogą odzyskać zapłaconego podatku VAT od towarów i usług wymaganych do realizacji projektu. W przypadku polskich projektów LIFE+, ww. dokumenty prawne są rozumiane jako odpowiednie interpretacje indywidualne wydane przez właściwą izbę skarbową.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy w świetle zaistniałego stanu faktycznego, Zarząd Mienia W. ma możliwość odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług wymaganych do realizacji Projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług, ?w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124?. Z ww. przepisu - w kontekście innych zapisów ww. ustawy - wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje przy spełnieniu określonych warunków, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, do czynności opodatkowanych, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego w oparciu o wysokość uzyskanego obrotu, zalicza się sprzedaż towarów i usług.

Według założeń Projektu, jego realizacja oraz utrzymanie osiągniętych w wyniku jego wdrożenia rezultatów nie będzie powiązana z generowaniem jakichkolwiek przychodów ze sprzedaży towarów lub usług. W opinii ZM, oznacza to, że nie jest i nie będzie spełniony drugi z ww. warunków umożliwiających odzyskanie podatku należnego opłaconego przy nabyciu towarów i usług związanych z Projektem, jako że realizacja Projektu nie ma związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych (nie występuje obrót opodatkowany). ZM ponosi więc de facto koszty brutto zakupionych w ramach Projektu towarów i usług zgodnie z otrzymanymi fakturami VAT, gdyż nie posiada możliwości odzyskania uiszczonego na rzecz kontrahentów podatku VAT.

Zgodnie ze stanowiskiem ZM, nieodliczanie podatku naliczonego w toku realizacji Projektu od podatku należnego jest zatem działaniem prawidłowym i jedynym możliwym w kontekście przedstawionego stanu faktycznego. W konsekwencji, podatek VAT od poniesionych w ramach Projektu wydatków może zostać zaliczony do kosztów kwalifikowalnych Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2044r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną miasta W. nie posiadającą osobowość prawnej, prowadzoną w formie jednostki budżetowej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, uzyskuje przychody przede wszystkim z najmu nieruchomości oraz zwrotów kosztów za media wnoszonych przez najemców lokali. W ramach zadań statutowych, Wnioskodawca zarządza terenem doliny X w granicach W. Teren ten objęty jest ochroną jako Obszar Specjalnej Ochrony Ptaków Natura 2000 Dolina X. Jako administrator przedmiotowego terenu, Wnioskodawca pełni rolę jednostki realizującej projekt pn. ?Ochrona siedlisk kluczowych gatunków ptaków Doliny X w warunkach intensywnej presji aglomeracji X?, który otrzymał dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Instrumentu Finansowego na Rzecz Środowiska (LIFE+) na podstawie podpisanej z Komisją Europejską umowy o dotację nr LIFE09 X z dnia 05.10.2010 r. oraz ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na podstawie umowy o dofinansowanie nr X z dnia 27.09.2010 r. Realizację projektu zaplanowano na okres od 01.01.2011r. do 30.06.2014r. Projekt obejmuje swoim zasięgiem ok. 32-kilometrowy odcinek OSOP Natura 2000 Dolina X w granicach X. Jako gatunki kluczowe dla Projektu wyznaczono dwa gatunki ptaków siewnych: rybitwę rzeczną i rybitwę białoczelną. W ramach projektu, Wnioskodawca podejmuje działania m.in. czynnej ochrony przyrody oraz inne działania szczegółowo opisane we wniosku. W ramach działań projektowych, wszystkie wydatki ponosi Wnioskodawca, tj. wszelkie faktury VAT oraz dokumenty księgowe wystawiane są na Niego. Po zakończeniu Projektu wykonane inwestycje i zakupiony przez Wnioskodawcę sprzęt pozostanie własnością W., przy czym sprzęt będzie wykorzystywany wyłącznie do bieżącej działalności w zakresie monitorowania, zarządzania terenem oraz utrzymania rezultatów Projektu. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w ramach Projektu nie przewidziano jakichkolwiek przychodów wynikających z wykonywania zadań projektowych lub użytkowania powstałych w rezultacie realizacji Projektu dóbr, tj. produktu i wyniki realizacji Projektu nie będą przeznaczone na sprzedaż ani nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do odpłatnego świadczenia usług.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu oraz po zakończeniu projektu wykonane inwestycje i zakupiony sprzęt nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu projektu pn. ?Ochrona siedlisk kluczowych gatunków ptaków Doliny X w warunkach intensywnej presji aglomeracji X?. Jak również, nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie tut. Organ informuje, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, w zakresie pytania oznaczonego nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika