Świadczenie usług budowlanych wykonywanych przy trzech budynkach o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej (...)

Świadczenie usług budowlanych wykonywanych przy trzech budynkach o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej jest opodatkowane według obniżonej (8%) stawki podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2014 r. (data wpływu 3 lipca 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki właściwej dla budowy budynków o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 3 lipca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki właściwej dla budowy budynków o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka S.A. (dalej ?Spółka?) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi budowlane. Spółka na mocy umowy z dnia 16 grudnia 2013 roku zawartej z M. Sp. z o.o. Sp.k. (dalej ?Inwestor?) jest generalnym wykonawcą inwestycji polegającej na wybudowaniu zgodnie z projektem kompleksu trzech budynków mieszkalnych o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej oraz budynku mieszkalnego o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej z lokalami handlowymi, gastronomicznymi, na nieruchomości stanowiącej działkę gruntu nr 5.

Inwestor uzyskał ze Starostwa Powiatowego decyzję z dnia 2 października 2013 roku zatwierdzającą projekt budowlany i udzielającą pozwolenia na budowę obejmującą: trzy budynki o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej, każdy o powierzchni zabudowy - 869,00 m2, powierzchni użytkowej - 2.788,11 m2 i kubaturze - 10.354,26 m3 oraz budynek o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej z lokalami handlowymi i gastronomicznymi o powierzchni zabudowy - 1.751,00 m2, powierzchni użytkowej - 2.944,56 m2 i kubaturze - 14.001,00 m3 wraz z wewnętrznymi i zewnętrznymi instalacjami sanitarnymi i elektrycznymi, miejscami parkingowymi, drogami wewnętrznymi, śmietnikiem oraz rozbiórkę dwunastu parterowych obiektów usługowych, na działce o numerze geodezyjnym 5 obiektów budowlanych określonych w ww. decyzji to: śmietnik - VIII, budynki o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej - XIV, budynek o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej, handlowej i gastronomicznej - XIV i XVII.


Zgodnie z projektem w budynkach znajdować się będzie następująca liczba lokali:


  1. w trzech budynkach o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej - łącznie 168 szt. apartamentów,
  2. w jednym budynku o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej wraz z lokalami handlowymi i gastronomicznymi:
    1. 26 szt. apartamentów,
    2. 6 szt. lokali gastronomicznych,
    3. 11 szt. lokali handlowych.

W każdym z trzech takich samych budynków o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej, w których zaprojektowane jest wydzielenie 56 niezależnych lokali, powierzchnia użytkowa budynku ma wynieść 2.788,11 m2 (zgodnie z decyzją o udzieleniu pozwolenia na budowę), natomiast łączna powierzchnia użytkowa lokali będzie zgodnie z projektem wynosić 2.341,94 m². Powierzchnia pomieszczeń technicznych, gospodarczych i komunikacji to 446,17 m2. W czwartym budynku, o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej wraz z lokalami handlowymi i gastronomicznymi, gdzie powierzchnia użytkowa budynku wynosi 2.944,56 m2, zaprojektowane jest wydzielenie 26 niezależnych lokali o łącznej powierzchni użytkowej 1.120,11 m2. Łączna powierzchnia użytkowa lokali handlowych i gastronomicznych w tym budynku ma wynosić 1.529,98 m2.

Trzy budynki o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej mają być przygotowane do całorocznego (stałego) zamieszkania. Apartamenty mają mieć postać samodzielnych lokali o pełnej funkcjonalności mieszkalnej, tj, składać się będą z pokoi, wydzielonych pomieszczeń sanitarnych oraz aneksów kuchennych, do których będą doprowadzone wszelkie niezbędne przyłącza mediów, co oznacza, że mają stanowić wydzielony w obrębie budynku zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi. Każdy z apartamentów będzie mógł funkcjonować jako odrębny lokal o charakterze mieszkalnym. Według deklaracji Inwestora, apartamenty będą przeznaczone na sprzedaż i będą wykorzystywane przez nabywców tych lokali do zamieszkania lub wynajmowania na rzecz osób trzecich. Prawo własności lokali będzie przenoszone na podstawie umów zawieranych w formie aktu notarialnego. Po sprzedaży, na podstawie umowy o przeniesieniu własności będzie zakładana księga wieczysta dla każdego lokalu z ustanowionym dla niego udziałem w nieruchomości wspólnej (w gruncie i częściach wspólnych budynku). Projekt każdego z trzech ww. budynków nie przewiduje pomieszczeń typowych dla obiektów, w których świadczone są usługi zbiorowego zakwaterowania, jak hotel, motel czy dom wypoczynkowy (np. nie posiada wydzielonego pomieszczenia na recepcję, pomieszczenia stołówki i kuchni gdzie przygotowywane są posiłki dla gości hotelowych lub gości domów wypoczynkowych bądź wczasowych, pomieszczenia pralni albo magazynu z pościelą, itd.).


Powyższy stan faktyczny Spółka przedstawiła w swoim wniosku do Urzędu Statystycznego z dnia 22 maja 2014 roku o udzielenie informacji w zakresie symbolu klasyfikacyjnego PKOB. Zgodnie z opinią Interpretacyjną Urzędu Statystycznego z dnia 2 czerwca 2014 roku ww. budynki o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej, w których przeważająca część powierzchni użytkowej przeznaczona będzie na apartamenty, wykorzystywane do celów mieszkaniowych (mieszkania, w których nabywcy będą mogli na stałe przebywać), należy zakwalifikować w grupowaniu PKOB grupa 112 klasa 1122 "Budynki o trzech i więcej mieszkaniach?.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Jaką stawką podatku VAT Spółka powinna opodatkować świadczenie usług budowlanych wykonywanych przy trzech budynkach o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej?


Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług budowlanych wykonywanych przy trzech budynkach o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej powinno być opodatkowane według obniżonej (8%) stawki podatku VAT.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a ustawy o VAT).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).


Ponadto art. 8 ust. 1 ustawy o VAT określa, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku VAT wynosi 23%, z zastrzeżeniem ust 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust 1.

Odnośnie pewnych usług ustawa o VAT przewiduje jednak obniżoną stawkę podatku VAT wynoszącą 8% (zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2).


Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2 (tj. 8%), stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT, przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


W myśl art. 41 ust. 12b ustawy o VAT, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

Jak wynika z art. 41 ust. 12c ustawy o VAT, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.


W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, zdefiniowano m.in. pojęcie takie jak obiekty budowlane, przez które rozumie się konstrukcje połączone z gruntem w sposób trwały, wykonane z materiałów budowlanych i elementów składowych, będące wynikiem prac budowlanych. Budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych, przystosowane są do przebywania ludzi, zwierząt lub ochrony przedmiotów.


Na podstawie PKOB, do budynków sklasyfikowanych w dziale 11, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zalicza się:


  1. budynki mieszkalne jednorodzinne (grupa 111), czyli samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki letniskowe, leczniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych (bez budynków gospodarstw rolnych), rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu,
  2. budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (grupa 112), czyli budynki o dwóch mieszkaniach (budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach) oraz budynki o trzech i więcej mieszkaniach (budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne, o trzech i więcej mieszkaniach),
  3. budynki zbiorowego zamieszkania (grupa 113), czyli domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp., budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki rezydencji prezydenckich i biskupich.

Mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki świadczenie usług budowlanych wykonywanych przy trzech budynkach o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej, które należy sklasyfikować w dziale 11 PKOB - co potwierdza powołana w stanie faktycznym opinia Urzędu Statystycznego z dnia 2 czerwca 2014 roku - powinno zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, być opodatkowane według obniżonej (8%) stawki podatku VAT, ponieważ budynki te spełniają definicję obiektów budowlanych objętych społecznym programem mieszkaniowym.


Okoliczność, że w decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego i udzieleniu pozwolenia na budowę określono dla budynków o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej kategorię XIV obiektów budowlanych, pozostaje bez znaczenia dla kwalifikacji podatkowej usług budowlanych wykonywanych przy tych budynkach, ponieważ podstawą do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT jest wyłącznie klasyfikacja PKOB. Zgodnie z podanym stanem faktycznym przeważająca część powierzchni użytkowej każdego z trzech budynków przeznaczona będzie na apartamenty wykorzystywane do celów mieszkaniowych, co uzasadnia zaklasyfikowanie budynków do grupowania PKOB 112. Tylko wtedy, gdyby przeważająca część powierzchni użytkowej budynku przeznaczona była na lokale spełniające funkcję pensjonatu, hotelu, motelu lub podobnego budynku oferującego zakwaterowanie, to należałoby taki budynek zaklasyfikować do grupowania PKOB 121. Spółka w szczególności zwraca uwagę, że budynki typowo mieszkalne wybudowane zgodnie z projektem budowlanym nie przewidującym pomieszczeń właściwych dla obiektów, w których świadczone są usługi zbiorowego zakwaterowania, nie mogą pełnić takich funkcji bez uprzedniego przeprowadzenia dodatkowych prac adaptacyjnych (niemożliwe jest bowiem prowadzenie działalności polegającej na świadczeniu usług zbiorowego zakwaterowania w budynkach, które nie są do tego odpowiednio zaadoptowane i nie posiadają niezbędnej infrastruktury). W podanym stanie faktycznym projekt budowlany trzech budynków mieszkalnych o funkcji rekreacyjnej wypoczynkowej nie wskazuje na to, ażeby można było po ich wybudowaniu i oddaniu do użytkowania prowadzić w nich np. hotel lub dom wypoczynkowy, bez konieczności przeprowadzenia dodatkowych prac budowlanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Dodatkowo podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii klasyfikacji budynków według PKOB. Należy zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.


W związku z tym niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o klasyfikację PKOB budynków podaną przez Wnioskodawcę.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika