Czy działalność statutowa LGD jest opodatkowana podatkiem VAT?

Czy działalność statutowa LGD jest opodatkowana podatkiem VAT?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 12.08.2009 r. (data wpływu 19.08.2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 21.09.2009 r. pismem z dnia 02.10.2009 r. (data wpływu 05.10.2009 r.) oraz na wezwanie z dnia 23.10.2009 r. pismem dnia 27.10.2009 r. (data wpływu 02.11.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT działalności statutowej - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 19.08.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT działalności statutowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony na wezwanie tut. Organu z dnia 21.09.2009 r. znak IPPP1/443-801/09-2/AP pismem dnia 02.10.2009 r. (data wpływu 05.10.2009 r.), oraz na wezwanie z dnia 23.10.2009 r. znak IPPP1/443-801/09-4/AP pismem dnia 27.10.2009 r. (data wpływu 02.11.2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane jako osoba prawna na podstawie ustawy z dnia 07.04.1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79 poz. 855 ze zm.) oraz ustawy z dnia 07.03.2007 r. o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64 poz. 427).

Celem statutowym Stowarzyszenia są m.in. działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie ludności wiejskiej, promocja obszarów wiejskich, wspierania i wdrażanie programów finansowanych z budżetu państwa, budżetu Unii Europejskiej.

W dniu 27.05.2009 r. została zawarta umowa pomiędzy Samorządem Województwa a Lokalną Grupą Działania na realizację lokalnej strategii rozwoju, operacji określonych w Planie Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Celem Stowarzyszenia jest nieodpłatne świadczenie usług w celu udzielania pomocy beneficjentom w pozyskaniu środków unijnych. Na funkcjonowanie lokalnej grupy działania (LGD) pozyskiwane są środki z budżetu UE. Funkcjonowanie lokalnej grupy działania jest działaniem określonym w 4 osi priorytetowej PROW 2007-2013.

W nadesłanym uzupełnieniu wniosku Stowarzyszenie wskazało, iż usługi będące przedmiotem zapytania według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) posiadają klasyfikację 91.33.14-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy działalność statutowa LGD jest opodatkowana podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy

Stowarzyszenie nie jest objęte podatkiem od towarów i usług, gdyż świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz beneficjentów środków unijnych. Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania jest to działanie określone w 4 Osi PROW-u 2007-2013.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) ? zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przypadki określone w punkcie 1-3 tego przepisu. Zauważyć przy tym należy, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy).

Powołana ustawa o VAT określa także przypadki, w których czynności nieodpłatnej dostawy towarów i nieodpłatnego świadczenia usług zrównane zostały z czynnościami odpłatnymi i tym samym podlegającymi opodatkowaniu. Stanowią o tym odpowiednio przepisy art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl zatem art. 8 ust. 2 ww. ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Na podstawie art. 15 ust. 1 i 2 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych.

I tak, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym, pod pozycją 10 wymieniono ?Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe), zaklasyfikowane wg PKWiU w dziale 91.

Z powyższego wynika, że czynności realizowane przez organizacje członkowskie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że mieszczą się w zakresie działalności statutowej oraz są czynnościami polegającymi na świadczeniu usług zaliczanych wyłącznie do grupowania PKWiU 91, które nie są odrębnie klasyfikowane w innym grupowaniu PKWiU. Natomiast usługi świadczone przez ww. organizacje, które nie są usługami statutowymi i mieszczą się w odrębnej klasyfikacji PKWiU, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż zwolnienie, o którym stanowi powołany art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, ich nie obejmuje.

Z przedstawionej w złożonym wniosku sytuacji wynika, iż celem statutowym Stowarzyszenia są m.in. działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, aktywizowanie ludności wiejskiej, promocja obszarów wiejskich, wspierania i wdrażanie programów finansowanych z budżetu państwa, budżetu Unii Europejskiej. W maju 2009 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Samorządem Województwa na realizację lokalnej strategii rozwoju, operacji określonych w Planie Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013. Na funkcjonowanie Stowarzyszenia pozyskiwane są środki z budżetu UE. Ponadto usługi będące przedmiotem zapytania według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) posiadają klasyfikację 91.33.14-00.00.

W świetle powyższego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 91.33.14-00.00 ?Usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane? korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do tej ustawy.

Należy jednak jeszcze raz podkreślić, że niniejszą interpretację oparto na założeniu, że świadczone przez Stowarzyszenie usługi faktycznie mieszczą się w PKWiU 91.33.14-00.00 ?Usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane?.

Tut. Organ nie podziela zdania Wnioskodawcy, zgodnie z którym ?Stowarzyszenie nie jest objęte podatkiem od towarów i usług, gdyż świadczy nieodpłatnie usługi na rzecz beneficjentów środków unijnych. Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania jest to działanie określone w 4 Osi PROW u 2007-2013?. Jak zostało bowiem wskazane powyżej czynności podejmowane przez Stowarzyszenie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, korzystając jednocześnie z możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 10 załącznika nr 4 do ustawy o VAT.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Mając powyższe na względzie stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a także przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków pochodzących z PROW wydana została odrębna interpretacja znak IPPP1/443-801/09-7/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie ? Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

IPPP1/443-801/09-7/AP, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika