Oznaczenie wartości lokalu i wartości udziału w użytkowaniu wieczystym gruntu na fakturze

Oznaczenie wartości lokalu i wartości udziału w użytkowaniu wieczystym gruntu na fakturze

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 09.08.2013 r. (data wpływu 12.08.2013 r.) uzupełnionego pismem z dnia 26.10.2013 r. (data wpływu 29.10.2013 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 18.10.2013 r. (skutecznie doręczone 21.10.2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczenia wartości lokalu i wartości udziału w użytkowaniu wieczystym gruntu na fakturze ? jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 12.08.2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie oznaczenia wartości lokalu i wartości udziału w użytkowaniu wieczystym gruntu na fakturze.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 26.10.2013 r. (data wpływu 29.10.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie organu z dnia 18.10.2013 r. (skutecznie doręczone 21.10.2013 r.)


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


W dniu 15.04.2004 r. Wnioskująca zawarła umowę o budowę lokalu użytkowego ze Spółdzielnią Budowlano-Mieszkaniową, a w dniu 28.04.2004 r. ? umowę o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego o powierzchni 13374 m2 z przeznaczeniem na działalność biurową. Lokal położony jest na parterze dziesięciokondygnacyjnego budynku mieszkalno-usługowego. Wejście do lokalu jest odrębne od wejścia do lokali mieszkalnych. Wraz z pozostałymi lokalami usługowymi na parterze i piętrze tego budynku i lokalami w sąsiednich dobudowanych do budynku pawilonach tworzy on centrum handlowo-usługowe osiedla. Wymagany wkład budowlany wynosił 387.846,00 zł. Środki w kwocie 100.000.00 zł zostały wniesione na dzień podpisania umowy, pozostałe w kwocie 287.846,00 zł zostały wniesione do 31.12.2004 r. Całość wymaganej kwoty została zapłacona.

Należność dla Spółdzielni nie była objęta podatkiem VAT, ponieważ w dacie zakupu lokalu użytkowego spółdzielnie budownictwa mieszkaniowego nie były objęte tym podatkiem. Lokal był w stanie surowym zamkniętym. Lokal został przystosowany przez Wnioskującą do potrzeb prowadzonej przez nią działalności gospodarczej ? biurowej w dniu 25.09.2004 r.

W dniu 28.09.2004 r. Wnioskująca wystąpiła o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, pozwolenie takie otrzymała. Lokal został przyjęty na środki trwałe w 2004 r. i był amortyzowany stawką 2,5% w stosunku rocznym. Wartość początkowa wynosiła 508.514,38 zł, a obecnie wynosi 401.500,42 zł. Kwota dotychczasowego umorzenia wynosi 107.013,96 zł.

W dniu 09.02.2009 r. Wnioskująca wystąpiła do Spółdzielni o przekształcenie własnościowego prawa do lokalu użytkowego w odrębną własność.


Przekształcenie nastąpiło w dniu 23.03.2010 r. aktem notarialnym. Ustanowiono odrębną własność lokalu wraz z udziałem we współwłasności budynku i we współużytkowaniu wieczystym działki gruntu.


Czynności powyższych Wnioskująca dokonywała jednoosobowo, gdyż zarówno w dacie przydziału jak i w dacie przekształcenia lokalu Wnioskująca była wdową.


Ogółem Wnioskująca użytkowała ten lokal przez okres dłuższy niż 5 lat. Jest podatnikiem VAT. Lokal nie był modernizowany, a jedynie przeprowadzono remonty polegające na wymianie wykładziny podłogowej, pomalowaniu ścian, usunięciu drobnych uszkodzeń powstałych w toku eksploatacji itp. Wnioskująca nie dokonywała żadnego innego rozporządzenia swoim prawem.


Do dnia dzisiejszego w lokalu tym Wnioskująca prowadzi działalność gospodarczą, którą zamierza zlikwidować (najprawdopodobniej na koniec 2013 r.), a lokal użytkowy najpierw wynająć, a następnie sprzedać.


W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskująca wskazała, że określenie stawki podatku od towarów i usług, bądź zwolnienia z podatku od towarów i usług sprzedaży lokalu jest przedmiotem odrębnego wniosku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy przy sprzedaży lokalu należy na fakturze oddzielnie zaznaczyć wartość lokalu i oddzielnie wartość udziału w wieczystym użytkowaniu gruntu, czy wykazać jedną kwotą wartość lokalu + udział w gruncie, czy ma to znaczenie dla zastosowania stawek podatkowych?


Zdaniem Wnioskodawcy, wartość lokalu i wartość udziału w wieczystym użytkowaniu gruntu można wykazać w fakturze jedną kwotą, gdyż stawka podatkowa jest ta sama, a przy sprzedaży lokalu zwolnionego z VAT ze zwolnienia takiego korzysta także zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 6 i 7 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste i zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

W wyniku ustanowienia prawa użytkowania wieczystego dochodzi do ekonomicznego przeniesienia władztwa nad gruntem (towarem ? w rozumieniu ww. przepisu) na rzecz użytkownika wieczystego, co sprawia, że może on rozporządzać nim jak właściciel. Znajduje to wyraz zarówno w swobodzie korzystania z gruntu i czerpania z niego pożytków w sposób niemalże taki jak w przypadku właściciela tego gruntu, jak i w możliwości przeniesienia takiego władztwa na inny podmiot, jak przy dokonywaniu sprzedaży gruntu przez właściciela.


W świetle powołanego art. 7 ustawy, odpłatne przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi dostawę towarów.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskująca planuje sprzedaż lokalu wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu. Wątpliwości budzi kwestia, czy na fakturze należy zaznaczyć oddzielnie wartość lokalu i udziału w użytkowaniu wieczystym gruntu oraz czy ma to znaczenie dla zastosowania stawek podatkowych.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. (Dz.U. z 2011 r., Nr 68, poz. 360 ze zm.) w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, faktura powinna zawierać:

  1. datę jej wystawienia;
  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.


Stosownie do art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.


W myśl § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 5 ustawy w zw. z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia zauważyć należy, że zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle posadowione na tym gruncie, bądź zwolnieniu w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

W odniesieniu do przedstawionych okoliczności sprawy należy stwierdzić, że zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy w zw. z § 13 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, przy dostawie lokalu wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości prawa użytkowania wieczystego gruntu. W konsekwencji, wartość lokalu i wartość udziału w użytkowaniu wieczystym gruntu można wykazać na fakturze jedną kwotą, gdyż zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu opodatkowane jest stawką właściwą dla dostawy lokalu, a w sytuacji, gdy sprzedaż lokalu korzysta ze zwolnienia z VAT, zbycie prawa użytkowania wieczystego również będzie korzystać ze zwolnienia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Jednocześnie tut. organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności dotyczące prawa do zastosowania zwolnienia przy sprzedaży lokalu wraz z prawem użytkowania wieczystego gruntu ? nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej ? rozpatrzone.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika