Skoro zarówno w 2008 r., jak i w 2009 r. po pomniejszeniu o wartość obrotu zwolnionego z opodatkowania, (...)

Skoro zarówno w 2008 r., jak i w 2009 r. po pomniejszeniu o wartość obrotu zwolnionego z opodatkowania, osiągnięty obrót podlegający opodatkowaniu nie przekroczył kwot powodujących obowiązek rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług, to w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 01.01.2010 r. (data wpływu 15.01.2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyboru zwolnienia z podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 15.01.2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wyboru zwolnienia z podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Szkoła prowadzi stołówkę szkolną dla uczniów oraz wynajmuje pomieszczenia szkoły. Stołówka szkolna jest prowadzona przez personel szkoły (nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym). Sprzedaż posiłków dokonywana jest wyłącznie na rzecz uczniów, w celu osobistego spożycia. Stołówka nie prowadzi sprzedaży posiłków na wynos, a prowadzenie jej jest ściśle związane z działalnością szkoły.

Ponadto Wnioskodawca wynajmuje sale sportowe dla osób prywatnych i pomieszczenia na działalność sklepiku szkolnego dla instytucji.

Wartość świadczonych usług z tytułu wynajmu netto za 2008 r. wynosiła 20.216,49 zł, za 2009 r. wynosiła 23.918,82 zł. Szkoła została podatnikiem VAT od 2001 r.

Strona otrzymała interpretację Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, z której wynika, że usługi polegające na prowadzeniu przez personel szkoły stołówki szkolnej dla uczniów i pracowników szkoły mieszczą się w grupowaniu PKWiU 80 ?Usługi w zakresie edukacji? i w związku z tym zgodnie z załącznikiem Nr 4 są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym ? zakwalifikowania usług prowadzenia stołówki szkolnej w grupowaniu PKWiU 80 ?Usługi w zakresie edukacji? i zgodnie z art. 113 pkt 1 wartość sprzedaży z tytułu wynajmu nie przekroczyła w 2008 r. i 2009 r. 50.000 zł należy zastosować zamknięcie podmiotowe VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z nowelizacją ustawy o VAT od 01.01.2009 r. z której wynika, że podatnik może skorzystać ze zwolnienia od podatku, po upływie roku. Podatnik chciałby skorzystać ze zwolnienia od 02.02.2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 215, poz. 1666), kwotę o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100.000 zł. Natomiast stosownie do zapisu art. 2 ust. 2 ww. ustawy, w 2010 r. podatnicy, u których łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2009 r. była wyższa niż 50.000 zł. i nie przekroczyła 100.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 15 stycznia 2010 r.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W myśl ust. 11 ww. artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca od 2001 roku jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Szkoła prowadzi stołówkę szkolną dla uczniów oraz wynajmuje pomieszczenia szkoły. Stołówka szkolna jest prowadzona przez personel szkoły (nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym). Usługi stołówkowe zostały sklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, do grupowania PKWiU 80 ?Usługi w zakresie edukacji?. Wartość świadczonych usług z tytułu wynajmu wyniosła netto za 2008 r. 20.216,49 zł, a za 2009 r. wyniosła 23.918,82 zł.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, nie oceniając prawidłowości zastosowanego zwolnienia przedmiotowego oraz stawek podatkowych należy stwierdzić, iż skoro zarówno w 2008 r., jak i w 2009 r. po pomniejszeniu o wartość obrotu zwolnionego z opodatkowania, osiągnięty obrót podlegający opodatkowaniu nie przekroczył kwot powodujących obowiązek rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług, to w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie przepis art. 113 ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym, Wnioskodawca może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie ww. przepisu.

Biorąc zatem pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane wyżej przepisy za prawidłowe uznać należy stanowisko Wnioskodawcy odnośnie możliwości wyboru zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Należy podkreślić jednak, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii prawidłowości zastosowania zwolnienia podatkowego oraz stawek podatkowych, bowiem nie było to przedmiotem zapytania. Zauważyć również należy, iż organ nie dokonywał oceny poprawności przedstawionych przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznych. Należy bowiem zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z powyższym niniejszej odpowiedzi udzielono przy założeniu, że zastosowane przez Wnioskodawcę zwolnienie oraz stawki podatku są zasadne, podana klasyfikacja jest prawidłowa, a świadczone usługi stołówkowe nie są zaklasyfikowane do innego grupowania PKWiU.

Interpretacja dotyczy stan faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika