Dot. wystawienia zbiorczej faktury korygującej na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu (...)

Dot. wystawienia zbiorczej faktury korygującej na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, elementów jakie musi zawierać zbiorcza faktura korygująca oraz terminu wystawienia faktury korygującej dokumentującej udzielony bonus

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2012 r. (data wpływu 08.10.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2012 r. (data wpływu 18.12.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 5 grudnia 2012 r. znak sprawy IPPP2/443-1016/12-2/IZ o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie

  • wystawienia zbiorczej faktury korygującej na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - jest prawidłowe,
  • elementów jakie musi zawierać zbiorcza faktura korygująca wystawiona na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe,
  • terminu wystawienia faktury korygującej dokumentującej udzielony bonus - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 października 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości wystawienia zbiorczej faktury korygującej na podstawie § 13 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, elementów jakie musi zawierać zbiorcza taka faktura oraz terminu wystawienia faktury korygującej dokumentującej udzielony bonus. Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 14 grudnia 2012 r. (data wpływu 18.12.2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 5 grudnia 2012 r. znak sprawy IPPP2/443-1016/12-2/IZ.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Spółka jest firmą handlową zajmującą się głównie hurtową sprzedażą wyrobów stalowych. Spółka prowadzi również sprzedaż elementów do wykonania konstrukcji stalowych. Z jednym z odbiorców Spółka podpisała załącznik do aneksu umowy kooperacyjnej, na mocy którego zobowiązała się udzielić kontrahentowi bonusu w wysokości 2% od wartości obrotu na danym asortymencie (profile Janisol2). Uzyskanie bonusu uzależnione jest od realizacji 50% zamówienia ramowego (wagowo). Jeżeli realizacja 50% zamówienia ramowego nastąpi do 31/12/2012 r., wtedy zostanie przyznany bonus w wysokości 2% od wartości zakupionych profili Janisol2 (dotyczy tylko profili objętych zamówieniem ramowym). Możliwe jest również uzyskanie bonusu w wysokości 2% od wartości zakupionych profili Janisol2 w przypadku realizacji 50% zamówienia w I półroczu 2013 r. Po zakończeniu okresu obowiązywania wspomnianego załącznika, tj. po 30/06/2013 r. możliwe, że będą podpisywane kolejne załączniki/aneksy zawierające analogiczne rozwiązania.

Wspomniany odbiorca zakupuje również profile inne niż Janisol2 oraz inne towary nieobjęte ww. zamówieniem ramowym. Spółka ponadto nadmienia, że za sprzedaż profili J.... objętych ramowym zamówieniem wystawiane są odrębne faktury VAT. Sprzedaż nieobjęta ramowym zamówieniem jest osobno ?fakturowana?.


W zakres ramowego zamówienia wchodzą:

  • profil L 60x50 J2;
  • profil T 60x50 Janisol2;
  • profil h 60x50 Janisol2;
  • profil ościeżnicy L 60x50 Janisol2;
  • profil skrzydła T 60x50 J4;
  • profil skrzydła Z 60x50 Janisol2.

Ww. towary objęte są podstawową stawką podatku VAT.


W związku z powyższym Spółka prosi o potwierdzenie:


  1. Czy w opisanym przypadku może wystawić ?zbiorczą? fakturę korygującą VAT na podstawie § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia MF?
  2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pyt. 1:
    1. jakie elementy musi zawierać ?zbiorcza? faktura korygująca wystawiona na podstawie § 13 ust. 2?
    2. czy konieczne jest podawanie poszczególnych dat sprzedaży z faktur pierwotnych, czy wystarczy tylko podanie dat wystawienia faktur VAT pierwotnych?
  3. Czy Spółka musi wystawić fakturę korygującą w ostatnim dniu (tj. 31/12/2012 r. i odpowiednio 30/06/2013 r.), czy też faktura korygująca może być wystawiona w ciągu 7 dni od zakończenia okresu rozliczeniowego?


Spółka prosi o udzielenie interpretacji zarówno w stanie prawnym obowiązującym w 2012 r., jak i po 01/01/2013 r.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ad. pyt. 1)


Spółka wyjaśnia, że zdaniem Spółki rozporządzenie MF wymienia 2 rodzaje ?zbiorczych? faktur korygujących VAT

  1. faktura korygująca VAT, o której mowa w § 13 ust. 2 rozporządzenia ? dot. jednej lub więcej dostaw;
  2. faktura korygująca VAT, o której mowa w § 13 ust. 3 rozporządzenia - dot. wszystkich dostaw.

Zdaniem Spółki - różny jest zakres informacji, które muszą być zamieszczone na ww. ?zbiorczych? fakturach korygujących, dlatego też zasadniczą kwestią jest rozstrzygnięcie, który ustęp § 13 rozporządzenia MF będzie miał zastosowanie w zdarzeniu przyszłym: ustęp 2 czy ustęp 3.


Spółka wskazuje, że ?nie może wystawić faktury korygującej VAT na podstawie § 13 ust. 3?, gdyż bonus nie dotyczy wszystkich dostaw towarów do wspomnianego odbiorcy. Niemniej jednak - zdaniem Spółki - w opisanym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia ze ?zbiorczą? fakturą korygującą VAT, o której mowa w § 13 ust. 2 rozporządzenia MF.

Ad. pyt. 2) a)


Zdaniem Spółki zgodnie z § 13 ust. 2 rozporządzenia MF na ?zbiorczej? fakturze korygującej do jednej lub więcej dostaw, która to ?zbiorcza? faktura korygująca może być wystawiona w opisanym przez Spółkę zdarzeniu przyszłym; Spółka powinna zamieścić następujące elementy:

  1. numer kolejny oraz datę wystawienia,
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4;
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


W kwestii zaś konieczności podawania danych zawartych w fakturach, których dotyczy faktura
korygująca określonych w § 5 ust. 1 pkt 1-4; - zdaniem Spółki - chodzi o podanie:

  • nazw bądź nazw skróconych sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresów;
  • numerów identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy;
  • numerów faktur VAT, do których odnosi się bonus;
  • dat wystawienia faktur VAT, do których odnosi się bonus.


Ad. pyt. 2) b)


Spółka stoi na stanowisku, że nie ma konieczności przepisywania na fakturze korygującej dat sprzedaży z faktur pierwotnych, nawet w sytuacji, gdy daty sprzedaży różnią się od dat wystawienia faktur pierwotnych.


Ad. pyt. 3)


Spółka nie odnajduje szczegółowego uregulowania w kwestii terminów na wystawienie faktury korygującej za udzielenie bonusu, dlatego też Spółka stoi na stanowisku, że powinna zastosować zasadę ogólną jak przy fakturach pierwotnych, tj. nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia zaistnienia przesłanek do wystawienia faktury korygującej ?zbiorczej?, tj. 31/12/2012 r. lub najpóźniej 06/01/2013 r. (lub odpowiednio po zakończeniu następnego okresu rozliczeniowego).

W kwestii zaś momentu ujęcia ww. ?zbiorczej? faktury korygującej zastosowanie znajdzie art. 29 ust. 4a ustawy z 11/03/2004 r. o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w zakresie wystawienia zbiorczej faktury korygującej na podstawie § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia i terminu wystawienia faktury korygującej dokumentującej udzielony bonus oraz nieprawidłowe w zakresie elementów jakie musi zawierać zbiorcza faktura korygująca wystawiona na podstawie § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia.


Na wstępie tut. Organ zaznacza, iż niniejsza interpretacja wydana została w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu ww. podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.


Zgodnie z art. 19 ust. 1 powołanej ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.


W świetle art. 19 ust. 4 cyt. ustawy jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W myśl art. 29 ust. 4 cyt. ustawy podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Jak stanowi art. 29 ust. 4a powołanej ustawy w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne (bonusy). Skutki podatkowe dotyczące wypłacania nabywcom bonusów uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie te zostały one wypłacone. W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W przypadku, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej traktowane jest jak udzielenie rabatu. W sytuacji, gdy wypłacony bonus będzie związany z konkretną dostawą (dostawami), to nawet jeżeli będzie on wypłacony po dokonaniu zapłaty, powinien być traktowany jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Rabat bowiem rozumieć należy jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ogólne regulacje dotyczące danych, jakie powinny zawierać faktury, w tym faktury korygujące, zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, treścią rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).


Na podstawie § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia faktura powinna zawierać:

  1. datę jej wystawienia;
  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.


Stosownie do § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11 oraz ust. 16a i 16b ustawy fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.


Przepis § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia stanowi, że w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę.


Mocą § 13 ust. 2. ww. rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w § 5 ust. 1 pkt 1?6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.


Zgodnie z § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;
  3. okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto jak wynika z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia faktury korygujące powinny zawierać wyraz ?KOREKTA? albo wyrazy ?FAKTURA KORYGUJĄCA?.


Zauważyć należy, że przywołane przepisy rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług nie odnoszą się wprost do zagadnienia możliwości wystawiania zbiorczej faktury korygującej. Przepisy te nie wyłączają jednak możliwości jej wystawiania. Należy zatem przyjąć, że w przypadku, w którym faktura zbiorcza spełnia wszystkie wymagania określone w rozporządzeniu, jej wystawienie jest dopuszczalne, o ile dokumentuje prawnie dopuszczalną zmianę obrotu. Co więcej, nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, aby w myśl uregulowań rozporządzenia Spółka miała możliwość wystawienia faktury korygującej w stosunku do faktur dokumentujących dostawy w ramach okresu przewidzianego w załączniku do aneksu umowy kooperacyjnej, obejmującego kilka miesięcy, w stosunku do wartości obrotu na danym asortymencie. Pamiętać należy o wykazaniu na zbiorczej fakturze korygującej minimalnego zakresu danych jakie faktura ta powinna zawierać, co wynika z regulacji zawartych w ww. rozporządzeniu. Zbiorcza faktura musi bowiem odpowiadać wymogom wynikającym z rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi sprzedaż elementów do wykonania konstrukcji stalowych w systemie JANSEN.

Z jednym z odbiorców Spółka podpisała załącznik do aneksu umowy kooperacyjnej, na mocy którego zobowiązała się udzielić kontrahentowi bonusu w wysokości 2% od wartości obrotu na danym asortymencie (profile Janisol2). Uzyskanie bonusu uzależnione jest od realizacji 50% zamówienia ramowego (wagowo). Bonus dotyczy tylko profili objętych zamówieniem ramowym. Wspomniany odbiorca zakupuje również profile inne niż Janisol2 oraz inne towary nieobjęte ww. zamówieniem ramowym. Spółka ponadto nadmienia, że za sprzedaż profili Janisol2 objętych ramowym zamówieniem wystawiane są odrębne faktury VAT. Sprzedaż nieobjęta ramowym zamówieniem jest osobno ?fakturowana?.

W niniejszych okolicznościach Wnioskodawca na mocy podpisanego załącznika do aneksu umowy kooperacyjnej zobowiązał się udzielić kontrahentowi bonusu. Bonus w wysokości 2% od wartości obrotu dotyczy profili Janisol2. Wspomniany odbiorca zakupuje również profile inne niż Janisol2 oraz inne towary nieobjęte ww. zamówieniem ramowym. Tym samym, bonus nie będzie dotyczyć wszystkich dostaw towarów dokonanych dla wspomnianego odbiorcy w danym okresie. W konsekwencji powyższego, w przedmiotowym przypadku nie znajdzie zastosowania § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz przywołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż w przypadku gdy Wnioskodawca udzieli rabatu w odniesieniu do dostaw dotyczących danego asortymentu profili (profile Janisol2) dla odbiorcy, z którym Wnioskodawca podpisał załącznik do aneksu umowy kooperacyjnej w okresie przewidzianym w tym załączniku to prawidłowym sposobem udokumentowania udzielonego bonusu będzie faktura korygująca, o której mowa w § 13 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. Przepisy bowiem przewidują możliwość dokumentacji udzielonego bonusu w odniesieniu do większej niż jedna liczby dostaw towarów dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.


Odnośnie elementów jakie winna zawierać zbiorcza faktura korygująca wystawiona na podstawie § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia zauważyć należy, iż ustawodawca enumeratywnie wymienił niezbędne elementy takiej faktury. Literalne brzmienie przepisów § 13 ust. 2 i ust. 8 ww. rozporządzenia wskazuje, że faktura korygująca powinna zawierać dane wymienione w przepisie. W sytuacji, o której mowa w § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia ustawodawca przewidział obowiązek odwołania się na fakturach korygujących do faktur pierwotnych. Obowiązek ten określony został w przepisie § 13 ust. 2 pkt 2 ww. rozporządzenia, który stanowi, że faktura korygująca powinna zawierać m.in. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6 oraz nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem. Wobec powyższego, zamieszczenie na fakturze korygującej, wystawionej na podstawie § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia, danych wymaganych wymienionymi przepisami oznacza, że spełnia ona wymogi formalne i jest prawidłowo wystawiona.


Podsumowując, przepisy § 13 ust. 2 i ust. 8 ww. rozporządzenia określają minimalny i niezbędny zakres informacji (elementów), jaki powinien się znaleźć na fakturze korygującej. Zgodnie z powyższym, prawidłowo wystawiona faktura korygująca wystawiona na podstawie § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia, dokumentująca udzielenie rabatu, powinna zawierać:

  • numer kolejny faktury korygującej;
  • datę wystawienia faktury korygującej;
  • dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (tj. datę wystawienia faktury korygowanej, numer kolejny faktury korygowanej, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę, nazwę podatnika i nabywcy oraz ich adresy, numer za pomocą którego jest zidentyfikowany dla podatku podatnik i nabywca, datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka jest określona i różni się od daty wystawienia faktury);
  • nazwę towarów lub usług objętych rabatem;
  • kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  • kwotę zmniejszenia podatku należnego; oraz
  • wyraz ?korekta? lub ?faktura korygująca?.


W okolicznościach przedstawionych we wniosku Wnioskodawca jest zdania, iż w fakturze korygującej wystawionej w przypadku udzielenia bonusu odbiorcy, z którym Spółka podpisała załącznik do aneksu umowy kooperacyjnej powinna zamieścić numer kolejny oraz datę wystawienia, dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4 oraz nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem a także kwotę i rodzaj udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego. W kwestii konieczności podawania danych zawartych w fakturach, których dotyczy faktura korygująca zdaniem Spółki należy podać nazwę bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, numery faktur VAT, do których odnosi się bonus oraz daty wystawienia faktur VAT, do których odnosi się bonus. Ponadto Spółka stoi na stanowisku, że nie ma konieczności przepisywania na fakturze korygującej dat sprzedaży z faktur pierwotnych, nawet w sytuacji, gdy daty sprzedaży różnią się od dat wystawienia faktur pierwotnych.

Mając na uwadze powyższe przepisy w świetle przedstawionych okoliczności sprawy stwierdzić należy, że w fakturze korygującej, którą w przypadku udzielenia bonusu wspomnianemu we wniosku odbiorcy zamierza wystawić Wnioskodawca brak jest wyrazu ?korekta? lub ?faktura korygująca? oraz daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów, o ile taka jest określona i różni się od daty wystawienia faktury. Przywołane przepisy rozporządzenia obligują do zawarcia wszystkich wskazanych w przepisach elementów na zbiorczej fakturze korygującej dokumentującej udzielenie rabatu w danym okresie w stosunku do jednego odbiorcy. Faktura korygująca nie zawierająca wyrazu ?korekta? lub ?faktura korygująca? i daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów, o ile taka jest określona i różni się od daty wystawienia faktury jest niekompletna i nie jest prawidłowo wystawiona w rozumieniu przepisów rozporządzenia oraz przepisów ustawy VAT.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.


Odnosząc się natomiast do kwestii terminu wystawienia faktury korygującej zauważyć należy, iż przepisy rozporządzenia określają termin wystawienia faktury tylko w określonych przypadkach. Przepis § 11 ust. 1 ww. rozporządzenia dotyczy art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11 oraz ust. 16a i 16b. Z uwagi na brak szczególnych uregulowań w zakresie dostaw towarów dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług należy przyjąć, iż wystawienie faktury korygującej za udzielenie bonusu winno nastąpić niezwłocznie po zaistnieniu przesłanek do wystawienia faktury korygującej.

W konsekwencji powyższego, stwierdzić należy, że Wnioskodawca jako podatnik zobowiązany do wystawienia faktur VAT z tytułu dostawy profili Janisol2 w przypadku udzielenia bonusu dotyczącego realizacji zamówienia ramowego odnośnie tego asortymentu profili winien niezwłocznie po zaistnieniu przesłanek do wystawienia faktury korygującej wystawić fakturę korygującą dokumentującą udzielony rabat.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Końcowo tut. Organ zauważa, iż w zakresie elementów jakie musi zawierać zbiorcza faktura korygująca w części dotyczącej potwierdzenia jaką nazwę towaru Spółka winna wskazać na wystawionych fakturach korygujących oraz w stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2012 r. dotyczącym wystawienia zbiorczej faktury korygującej, elementów jakie musi ona zawierać i terminu jej wystawienia wydano odrębne rozstrzygnięcia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika