W zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych

W zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 sierpnia 2011 r. (data wpływu 1 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 13 października 2011 r. nr IPPP2/443-1037/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 19 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług szkoleniowych.


Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 13 października 2011 r. nr IPPP2/443-1037/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 19 października 2011 r.).


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni będąc czynnym podatnikiem podatku VAT prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której przeważają usługi szkoleniowe i edukacyjne.


W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 28 czerwca 2011 r. Wnioskująca zawarła umowę jako Zleceniobiorca dla A. S.A. (Zleceniodawca jest podmiotem wewnętrznym w rozumieniu prawa krajowego i wspólnotowego - 100% akcji Samorządu Województwa Mazowieckiego wyznaczonym przez Zarząd Województwa do wykonania projektu), która otrzymuje dofinansowanie na realizację Projektu z Pomocy Technicznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Priorytet Pomoc Techniczna (RPO WM PT) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet Pomoc

Techniczna (PO KL PT) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Dofinansowanie które otrzymuje Zleceniodawca na realizację Projektu stanowi 100% całkowitych wydatków kwalifikowalnych projektu w tym:

  • płatność ze środków europejskich w proporcji 85%
  • dotacja celowa z budżetu samorządu w proporcji 15%.

Zleceniodawca realizuje projekt na podstawie wniosku systemowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa, Jednostki Wdrażania Programów Unijnych i Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Warszawie o dofinansowanie, w którym określony jest szczegółowy budżet Projektu, zgodnie z którym Zleceniodawca dokonuje zakupu usług i materiałów. Zleceniodawca między innymi musi dokonywać zakupu usług i materiałów zgodnie z odpowiednimi przepisami Unii Europejskiej, w szczególności:

  • rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz uchylającego rozporządzenie nr 1260/1999,
  • rozporządzenia (WE) nr 1081/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1784/1999 (Dz.Urz.UE L 210 z 31,72006, str. 12.),
  • rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (sprostowanie Dz.Urz.UE L 45 z 15.2.2001, str. 4),
    oraz właściwych aktów prawa krajowego w szczególności
  • ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240),
  • ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712),
  • ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223, z późn. zm.),
  • ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655 z późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 18 grudnia 2009 r. w sprawie warunków i trybu udzielania i rozliczania zaliczek oraz zakresu i terminów składania wniosków o płatność w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich (Dz. U. Nr 223, poz. 1786),
  • rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2009 r. w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności (Dz. U. Nr 220, poz. 1726).

Jako Zleceniobiorca Wnioskodawczyni zawarła umowę na organizację i przeprowadzenie cyklu szkoleń ze Zleceniodawcą otrzymującym dofinansowanie na realizację Projektu w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna i zgodnie z umową jako Zleceniobiorca wystawia faktury VAT za wykonane tylko i wyłącznie usługi organizacji i przeprowadzenia cyklu szkoleń (usługa obejmuje prowadzenie wykładów przez trenerów i przygotowanie materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej) realizowanych w ramach Projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Priorytet Pomoc Techniczna (RPO WM PT) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet Pomoc Techniczna (PO KL PT) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z tą umową Zleceniodawca zapłaci wynagrodzenie za wykonaną usługę z otrzymanego dofinansowania na realizację Projektu z Pomocy Technicznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Priorytet Pomoc Techniczna (RPO WM PT) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet Pomoc Techniczna (PO KL PT) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Usługa na rzecz Zleceniodawcy będzie wykonana w terminie do 15.12.2011r.

Pismem z dnia 25 października 2011 r. Wnioskująca uzupełniła przedstawiony we wniosku stan faktyczny wskazując, iż świadczone usługi polegające na organizowaniu i prowadzeniu szkoleń adresowanych do pracowników mające na celu zdobycie lub uaktualnienie przez tychże pracowników wiedzy związanej z wykonywanym zawodem lub zajmowanym stanowiskiem (funkcja), które są finansowane w całości ze środków publicznych, w ocenie Strony należy uznać za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego bądź usługi ściśle z tymi usługami związane, które są zwolnione z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Odnosząc elementy powyższej definicji do usług, które Strona będzie świadczyć należy stwierdzić, iż usługi te jak najbardziej będą stanowić nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z zawodem (zajmowanym stanowiskiem) wykonywanym przez ostatecznych odbiorców tychże szkoleń. Celem szkoleń będzie przybliżenie ich uczestnikom specjalistycznej wiedzy z zakresu spraw, którymi zajmują się (będą zajmować się) zawodowo. Wszystkie szkolenia w ramach zawartej umowy z Agencją Rozwoju Mazowsza S.A. adresowane są do osób czynnych zawodowo, a nabyte umiejętności zostaną bądź mogą zostać wykorzystane w aktualnej bądź innej pracy zawodowej. W trakcie przedmiotowych szkoleń osoby biorące w nich udział będą miały możliwość zdobycia lub uaktualnienia wiedzy potrzebnej im do wykonywania zawodu (zajmowanego stanowiska bądź funkcji), ewentualnie nabędą dodatkowe kwalifikacje pomocne przy zmianie pracy bądź rozpoczęciu prowadzenia działalności gospodarczej.

Ponadto w przedmiotowym piśmie Podatniczka informuje, iż szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, Strona nie uzyskała także akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń dla Zleceniodawcy w zakresie Projektu realizowanego z Pomocy Technicznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Priorytet Pomoc Techniczna (RPO WM PT) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet Pomoc Techniczna (PO KL PT) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego korzystają ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, wykonując usługę organizacji i przeprowadzenia cyklu szkoleń dla Zleceniodawcy dotyczących realizacji Projektu z Pomocy Technicznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Priorytet Pomoc Techniczna (RPO WM PT) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet Pomoc Techniczna (PO KL PT) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego; otrzymując zapłatę od Zleceniobiorcy za wykonaną usługę z dofinansowania na realizację Projektu korzysta ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust.

1 pkt 29 lit. c. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Ustawa o VAT określa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c, ze ?usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane? są to usługi zwolnione z podatku VAT.

Ponadto, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Usługa organizacji i przeprowadzenia cyklu szkoleń wykonywana przez Zleceniobiorcę korzysta ze zwolnienia z podatku VA T zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT, ponieważ usługa ta wykonywana jest dla Zleceniodawcy, który realizuje Projekt w ramach Pomocy Technicznej z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Priorytet Pomoc Techniczna (RPO WM PT) oraz Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet Pomoc Techniczna (PO KL PT) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego płaci za wykonaną usługę ze środków finansowych Projektu z Pomocy Technicznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego Priorytet Pomoc Techniczna (RPO WM PT) oraz Programu Operacyjnego kapitał Ludzki Priorytet Pomoc Techniczna (PO KL PT) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz. U. z 2009 r. Nr 157 poz. 1240 z późn. zm., środkami publicznymi są ?środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - (art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych). Natomiast art. 5 ust. 3 pkt 1 definiuje dokładniej, co zalicza się do środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych: ?środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b?.

Ustawa o finansach publicznych (art. 2 ust. 5) określa również definicję środków europejskich ?Ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich - rozumie się przez to środki o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4? a więc ?środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Fundusz Rybackiego z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b?.


Powyższe stanowisko potwierdza inna interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-61/11-2/JF).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. 2011 r. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ( ?).


Ponadto, zgodnie z przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
    - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.


W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych
    - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskująca zawarła umowę na organizację i przeprowadzenie cyklu szkoleń zawodowych adresowanych do pracowników, mających na celu zdobycie lub uaktualnienie wiedzy związanej z wykonywanym zawodem lub zajmowanym stanowiskiem. Przedmiotowe szkolenia są finansowane w całości ze środków publicznych. Wątpliwości Wnioskującej wiążą się z kwestią opodatkowania świadczonych usług.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż aby świadczone usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu.

Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi przeprowadzania ww. szkoleń będą spełniały definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Szkolenia te będą miały na celu ? jak wskazał Wnioskodawczyni ? podnoszenie przez ich uczestników kwalifikacji zawodowych, doszkolenie bądź kształcenie zawodowe. Szkolenia pomagają osobom biorącym w nich udział poszerzyć ich kwalifikacje, nabyć nowe umiejętności, niezbędne do wykonywania określonego zawodu, czy też uzupełnić posiadaną wiedzę, wymaganą na danym stanowisku.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni poinformowała, iż realizowane przez nią szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, Strona nie uzyskała ponadto akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Mając na uwadze powyższe - zwolnienie od podatku wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż organizowane przez Wnioskującą szkolenia nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Zaznacza się, iż ze zwolnienia od podatku korzystają także usługi, które będą objęte akredytacją, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy. W związku z tym, iż Podatniczka nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów o oświacie należy stwierdzić, iż ww. usługi również nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia, określonego w 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy.

Z uwagi na fakt, iż prowadzone szkolenia są finansowane w całości ze środków publicznych zatem należy uznać, że zastosowanie w przedmiotowym przypadku znajdzie przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika