Czy opisana w stanie faktycznym sprzedaż przez internet przedmiotów kolekcjonerskich na rzecz osób (...)

Czy opisana w stanie faktycznym sprzedaż przez internet przedmiotów kolekcjonerskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, udokumentowana fakturami VAT rodzi obowiązek wynikający z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, tj. prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2009 r. (data wpływu 30.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca rozważa wprowadzenie sprzedaży przez internet przedmiotów kolekcjonerskich, tj. monet kolekcjonerskich ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknotów kolekcjonerskich. Powyższa sprzedaż będzie skierowana do osób prawnych, podmiotów nieposiadających osobowości prawnej, osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W celu uzyskania możliwości zakupu oferowanych w sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich użytkownicy będą zobowiązani do zarejestrowania się i założenia indywidualnego konta, za pośrednictwem którego będą zgłaszać swoje zamówienia. Po zakończeniu sprzedaży, w ciągu 7 dni od potwierdzenia liczby zakupionych przedmiotów kolekcjonerskich, na bazie faktury pro-forma dostępnej do wglądu po zalogowaniu się do konta, użytkownicy będą zobowiązani do uiszczenia na wskazany rachunek bankowy lub automatycznie wygenerowany oraz indywidualnie dedykowany numer mikro rachunku kwotę należną Wnioskodawcy tytułem zakupionych towarów. Nie później niż siódmego dnia od dnia, w którym wpłynie należność zostanie wystawiona faktura VAT wg § 10 rozporządzenia ministra finansów z dnia 28.11.2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. u. z 2008 r., Nr 212 poz. 1337) lub paragon fiskalny. W zależności od wyboru nabywca będzie mógł odebrać zakupione przedmioty kolekcjonerskie lub otrzymać je na wskazany adres za pośrednictwem operatora pocztowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisana w stanie faktycznym sprzedaż przez internet przedmiotów kolekcjonerskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, udokumentowana fakturami VAT rodzi obowiązek wynikający z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, tj. prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana w stanie faktycznym sprzedaż przez internet przedmiotów kolekcjonerskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, w przypadku dokumentowania fakturami VAT nie podlega obowiązkowi ewidencjonowania, o którym mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Stanowisko to znajduje uzasadnienie na gruncie celowościowej wykładni powyższej regulacji, jako że intencją ustawodawcy w przypadku art. 111 ust. 1 ustawy o VAT było zapewnienie kontroli nad rzetelnością deklarowanych przez podatników kwot obrotu i podatku należnego oraz przeciwdziałanie przypadkom zaniżania obrotu w stosunku do tych transakcji, w przypadku których nie wystawiono faktury VAT (tj. gdy zastosowanie znajduje art. 106 ust. 4 ustawy o VAT). Przyjęci e odmiennej interpretacji podważałoby fundamentalną zasadę racjonalności ustawodawcy, albowiem prowadziłoby do wniosku, iż podatnik zmuszony jest do 2-krotnej ewidencji tej samej sprzedaży (w ewidencji sprzedaży dokumentowanej fakturami VAT, stosownie do art. 109 ust. 3 oraz w ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, na podstawie art. 111 ust. 1), co z kolei prowadziłoby do zawyżenia wartości obrotu i kwot podatku należnego, a w rezultacie ? naruszenia art. 109 ust. 3. Ponieważ ustawodawca nie przewidział żadnych regulacji umożliwiających uniknięcie 2-krotnej ewidencji transakcji, należy uznać, iż, w przypadku sprzedaży przez internet przedmiotów kolekcjonerskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zgodnie z nadrzędną zasadą ewidencjonowania czynności udokumentowanych fakturami VAT w rejestrach VAT, o których mowa w art. 109 ust. 3, sprzedaż ta nie podlega obowiązkowi ewidencjonowana przy użyciu kas rejestrujących w takiej sytuacji bowiem, ewidencjonowanie zafakturowanych transakcji w rejestrach VAT eliminuje ryzyko zaniżenia kwot obrotu i podatku należnego. W konsekwencji, osiągnięty zostaje cel regulacji zawartej w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, w związku z czym stosowanie dodatkowej ewidencji przy użyciu kas rejestrujących byłoby niezasadne.

Na tle opisanego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) brzmi: ?Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16?. Wyjątek od powyższego wprowadza przepis art. 106 ust. 4 w/w ustawy, który brzmi: ?Podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury?. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 2 w/w ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przepis art. 2 pkt 19 w/w ustawy stanowi, iż przez ?rolnika ryczałtowego? należy rozumieć rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zgodnie z powyższym rolnik ryczałtowy jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą, a zatem do sprzedaży dokonywanej na jego rzecz nie będzie miał zastosowania przepis art. 106 ust. 4 w/w ustawy, co z kolei oznacza, iż sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcę na rzecz rolnika ryczałtowego musi być udokumentowana fakturą VAT.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 w/w ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zwrócić należy uwagę, iż przepisy art. 106 w/w ustawy określa jakim dokumentem należy udokumentować sprzedaż (fakturą VAT), natomiast przepis art. 111 w/w ustawy określa przy zastosowaniu jakiego urządzenia należy sprzedaż zaewidencjonować (kasy rejestrującej). Nie należy utożsamiać obowiązku zaewidencjonowania danej transakcji przy zastosowaniu kasy rejestrującej z obowiązkiem zaewidencjonowania tej transakcji poprzez wystawienie paragonu fiskalnego. Zgodnie z przepisem § 5 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. z 2008 r., nr 212, poz. 1338) w dodatkową funkcję drukowania faktur VAT mogą być wyposażone kasy konstrukcyjnie przystosowane wyłącznie do sprzedaży obsługowej, z tym że:

  1. na fakturze VAT musi być zamieszczony numer kontrolny, a wydruk faktury VAT powinien być połączony z zarejestrowaniem przez kasę tej operacji w pamięci fiskalnej kasy;
  2. na oryginale faktury VAT powinno być wydrukowane przez kasę oznaczenie, nie na zasadzie zapisu przeznaczonego do ręcznego wykreślenia, 'ORYGINAŁ', a na jej kopii 'KOPIA'.

Przepisy § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 212, poz. 1337) brzmią: ?3. W przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do kopii faktury podatnik obowiązany jest dołączyć paragon dokumentujący tę sprzedaż.

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą emitowaną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku należnego zostały zarejestrowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy?.

Tym samym należy stwierdzić, iż przepisy dotyczące podatku od towarów i usług wprost dopuszczają możliwość wystawienia do tej samej transakcji paragonu fiskalnego oraz faktury VAT.

We wniosku brak jest informacji pozwalających na ustalenie czy Wnioskodawca posiada kasę rejestrującą dysponującą dodatkową funkcją drukowania faktur VAT. Zatem możliwe będą dwie sytuacje:

A. Wnioskodawca wystawi fakturę VAT przy pomocy kasy rejestrującej dysponującej funkcją drukowania faktur VAT.

W tej sytuacji sprzedaż przedmiotów kolekcjonerskich na rzecz rolnika ryczałtowego, lub osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej nie wymaga wystawienia żadnego dodatkowego dokumentu (sprzedaż na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej może również zostać udokumentowana poprzez wystawienie, zamiast faktury VAT, samego paragonu fiskalnego).

B. Wnioskodawca wystawi fakturę VAT bez użycia kasy rejestrującej.

W tej sytuacji sprzedaż przedmiotów kolekcjonerskich na rzecz rolnika ryczałtowego, lub osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej wymaga wystawienia paragonu fiskalnego. Oryginał paragonu Wnioskodawca dołączy do kopii faktury VAT, natomiast nabywca otrzyma oryginał faktury VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe należało uznać stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika