Czy posiadanie przez jednostkę potwierdzenia dostarczenia przesyłki przez kuriera ( w formie raportu (...)

Czy posiadanie przez jednostkę potwierdzenia dostarczenia przesyłki przez kuriera ( w formie raportu doręczeń od firmy kurierskiej) oraz przesłanie drogą elektroniczną faktury korygującej jest wystarczającym dowodem potwierdzającym odbiór faktury korygującej, dającym jednostce prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT z faktury korygującej, która została dostarczona w sposób opisany powyżej?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 02 września 2009 roku (data wpływu 28 września 2009r.), uzupełniony pismem z dnia 02 listopada 2009r. (data wpływu 02 listopada 2009r. ) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej potwierdzenia odbioru faktur korygujących - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 28 września 2009 roku wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej potwierdzenia odbioru faktur korygujących.

W przedmiotowym wniosku został przestawiony następujący stan faktyczny.

Jednostka prowadzi sprzedaż wysyłkową na terenie kraju, każda sprzedaż dokumentowana jest fakturą VAT. Sprzedaż prowadzona jest systemem elektronicznym, poprzez stronę internetową, w momencie zatwierdzenia zamówienia, automatycznie generowana jest faktura sprzedaży VAT.

W przypadku braku towaru na magazynie (zamówienia dokonywane są przez dużą grupę odbiorców w jednym momencie, zdarzają się sytuacje, że brakuje asortymentu na zrealizowanie wszystkich zamówień ) lub zwrotu towaru, system generuje fakturę korygującą, którą jednostka wysyła pocztą kurierską do nabywcy towaru:

  1. wraz z zamówieniem - w paczce jednostka wysyła : towar, fakturę sprzedaży zgodną z zamówieniem orazfakturę korygującą na brakujący towaru
  2. z następnym zamówieniem w przypadku kiedy faktura korygująca dotyczy zwrotu towaru lub reklamacji.

W każdym z powyższych przypadków dodatkowo system automatycznie wysyła do nabywcy fakturę korygującą w postaci elektronicznej ( na adres email nabywcy).

W dniu 19 października 2009r. wezwano Wnioskodawcę pismem nr IPPP2/443-1067/09-2/BM o uzupełnienie danych formalnych wniosku. Wnioskodawca pismem z dnia 02 listopada 2009r. uzupełnił wniosek o wymagane umocowanie prawne dla osoby, która ten wniosek podpisała.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy posiadanie przez jednostkę potwierdzenia dostarczenia przesyłki przez kuriera ( w formie raportu doręczeń od firmy kurierskiej) oraz przesłanie drogą elektroniczną faktury korygującej jest wystarczającym dowodem potwierdzającym odbiór faktury korygującej, dającym jednostce prawo do obniżenia podatku należnego o podatek VAT z faktury korygującej, która została dostarczona w sposób opisany powyżej...

W opinii Wnioskodawcy, jednostce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku z faktury korygującej, w miesiącu:

  1. otrzymania od kuriera raportu o doręczeniu przesyłki, w której znajdowała się faktura korygująca lub
  2. otrzymania potwierdzenia odbioru informacji o wysłaniu faktury korygującej w formie elektronicznej.

Przepisy art. 29 ust. 4a ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług zobowiązują sprzedawcę do posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej, nie precyzując formy potwierdzenia. Wynika z tego, że każda forma potwierdzenia dostarczenia faktury korygującej jest dopuszczalna.

Takie stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2008 roku nr l401/PV-ll/4407/14-19/07/MZ oraz z 12 czerwca 2008 roku nr IP-PP2-443-846/08-2/AS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika