Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących (...)

Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy ‑ przedstawione we wniosku złożonym osobiście 24 października 2014 r. (data wpływu 24 października 2014 r.) uzupełnionym osobiście 5 grudnia 2014 r. (data wpływu 5 grudnia 2014 r.) na wezwanie Organu z 26 listopada 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-1074/14-2/AO (skutecznie doręczone 28 listopada 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 24 października 2014 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu.


Przedmiotowy wniosek uzupełniony został osobiście 5 grudnia 2014 r. (data wpływu 5 grudnia 2014 r.) na wezwanie Organu z 26 listopada 2014 r. znak sprawy IPPP2/443-1074/14-2/AO (data doręczenia 28 listopada 2014 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest pomocniczą jednostką naukową nieposiadającą osobowości prawnej. Zasady organizacji i działania X. i jej jednostek naukowych reguluje ustawa. Wnioskodawca od 20 sierpnia 2013 roku otrzymuje dofinansowanie w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2007-2013 projektu ?Modernizacja laboratorium badawczego Zakładu?.

Przedmiotem projektu jest modernizacja obiektu laboratorium badawczego oraz zakup wyposażenia laboratoriów Wnioskodawcy. Założeniem projektu jest zwiększenie transferu wiedzy, technologii i innowacyjności w zakresie hodowli ryb słodkowodnych do sektora biznesu i nauki. Powstanie pierwszy w regionie (drugi w kraju) ośrodek przeprowadzający szybką i kompleksową diagnostykę ryb na obecność patogennych wirusów. Nowe metody badawcze wpłyną pozytywnie na wzrost innowacyjności gospodarki rybnej w województwie ze względu na fakt, że umożliwią rozszerzenie prowadzonych w Zakładzie badań genetycznych w aspekcie oceny genetycznej kontroli mechanizmów odpornościowych ryb, sprawności tych mechanizmów i wpływu na nie czynników o charakterze pozagenetycznym.

Z założenia jednostka ta prowadzi działalność, która nie jest nastawiona na zysk, dlatego też uzyskiwane dzięki modernizacji laboratorium wyniki badań będą udostępniane nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym podmiotom, w tym hodowcom. Działalność usługowa polegająca na pracy laboratorium nie będzie podlegała sprzedaży, w związku z czym nie będzie stanowić przychodu dla jednostki.

W trakcie realizacji projektu jednostka otrzymuje faktury VAT wystawione na X. W deklaracji VAT-7 X. nie wykazuje podatku VAT naliczonego od tych faktur oraz nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od nich. Faktury te ujęte są w rejestrze zakupu X. jako niepodlegające opodatkowaniu. X. składa wewnętrzną deklarację VAT do X. X. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7 za wszystkie podległe jednostki nieposiadające osobowości prawnej, w tym i za Wnioskodawcę.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie opisu stanu faktycznego Wnioskodawca poinformował, że efekty projektu ?Modernizacja laboratorium Zakładu? nie są i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w zaprezentowanym stanie faktycznym istniała możliwość odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług, zgodnie z zasadami określonymi w art. 86.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług?


Uznanie zapłaconego podatku VAT za wydatek kwalifikowany wymaga uzyskania przez X. interpretacji Krajowej Informacji Podatkowej w sprawie braku prawa do możliwości odliczenia podatku VAT w powyższej sytuacji.

Wnioskodawca podkreśla, iż składając ostatni wniosek o płatność rozliczający uzyskane środki unijne beneficjent zobowiązany jest do jednoznacznego określenia kwalifikowalności podatku VAT, tzn. czy podatek ten zostanie sfinansowany z części środków unijnych. Bowiem jeśli istnieje przesłanka, iż podatnik ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony lub jego zwrot wówczas wartość dofinansowania ze środków unijnych pomniejszona będzie o podatek VAT.


Zdaniem Wnioskodawcy,


Wnioskodawca jako podatnik stoi na stanowisku, że w przypadku ww. projektu, dotyczącego modernizacji części budynku laboratorium i jego doposażenia, współfinansowanego ze środków unijnych nie ma możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz jego zwrotu ze względu na fakt, że jednostka nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych podatkiem VAT związanych z projektem (praca laboratorium).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto jak wynika z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o te różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt
7 ustawy o VAT.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest pomocniczą jednostką naukową Wnioskodawcy nieposiadającą osobowości prawnej. Wnioskodawca od 20 sierpnia 2013 roku otrzymuje dofinansowanie w ramach regionalnego programu operacyjnego województwa na lata 2007-2013 projektu ?Modernizacja laboratorium badawczego Zakładu?. Przedmiotem projektu jest modernizacja obiektu laboratorium badawczego oraz zakup wyposażenia laboratoriów Zakładu. Z założenia jednostka ta prowadzi działalność, która nie jest nastawiona na zysk, dlatego też uzyskiwane dzięki modernizacji laboratorium wyniki badań będą udostępniane nieodpłatnie wszystkim zainteresowanym podmiotom, w tym hodowcom. Działalność usługowa polegająca na pracy laboratorium nie będzie podlegała sprzedaży, w związku z czym nie będzie stanowić przychodu dla jednostki. Efekty projektu ?Modernizacja laboratorium Zakładu? nie są i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W trakcie realizacji projektu jednostka otrzymuje faktury VAT wystawione na X. W deklaracji VAT-7 X. nie wykazuje podatku VAT naliczonego od tych faktur oraz nie korzysta z prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od nich. Faktury te ujęte są w rejestrze zakupu X. jako niepodlegające opodatkowaniu. Wnioskodawca. składa wewnętrzną deklarację VAT do X. X. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT i składa deklarację VAT-7 za wszystkie podległe jednostki nieposiadające osobowości prawnej, w tym i za Wnioskodawcę.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług z tytułu realizowanego projektu.


Z analizy przywołanych wyżej przepisów wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Tak więc, w rozpatrywanej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony. Jak wynika ze złożonego wniosku efekty projektu ?Modernizacja laboratorium Zakładu? nie są i nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Tym samym, towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionej treści wniosku należy stwierdzić, że skoro towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są i nie będą miały związku z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT to Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących wydatki związane z realizowanym projektem. Tym samym, Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji należy uznać, że, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu ?Modernizacja laboratorium Zakładu?.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym stanie faktycznym należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, należy wskazać, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz.U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika