Uznanie organizowanej loterii za loterię promocyjną oraz opodatkowanie podatkiem od gier organizowanej (...)

Uznanie organizowanej loterii za loterię promocyjną oraz opodatkowanie podatkiem od gier organizowanej loterii

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 26 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie uznania organizowanej loterii za loterię promocyjną oraz opodatkowania podatkiem od gier organizowanej loterii ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od gier hazardowych w zakresie uznania organizowanej loterii za loterię promocyjną oraz opodatkowania podatkiem od gier organizowanej loterii.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (Bank) zamierza przeprowadzić loterię dla posiadaczy i użytkowników kart kredytowych, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej (dalej: klient). Uczestnikiem loterii może być klient Banku, który w wyznaczonym okresie spełni warunki wynikające z regulaminu loterii tj. dokona transakcji posiadaną/użytkowaną kartą kredytową wydaną przez Bank a wartość transakcji przekroczy 20 zł. Celem loterii jest rozpropagowanie pośród klientów oferowanej przez Bank usługi umożliwiającej dokonywanie płatności bezgotówkowych kartą kredytową. Szczegółowe zasady losowania nagród wynikają z regulaminu loterii.

Warunkiem uczestnictwa w loterii (losowaniu) będzie dokonanie przez klienta płatności bezgotówkowej przy użyciu karty kredytowej na minimalną wartość 20,00 zł. Każdorazowe spełnienie przez klienta powyższego warunku będzie skutkowało nabyciem przez niego nieodpłatnie dowodu udziału w loterii (losu). Z puli transakcji dokonanych przez klientów Bank wylosuje zwycięzców i przekaże im nagrody.

Równocześnie przed wzięciem udziału w loterii klient będzie zobowiązany do akceptacji jej regulaminu poprzez wysłanie wiadomości SMS o odpowiedniej treści. Czynność ta wykonywana będzie przez klienta jednorazowo w trakcie całego okresu trwania loterii. Za wyjątkiem istotnych zmian w danych klienta, np. zmiany nazwiska czy numeru karty kredytowej, które będą wymagać wysłania kolejnego SMS-a.

Ponoszony przez klienta koszt wystania wiadomości SMS będzie stały. Wysokość opłaty wynika z cennika usług telekomunikacyjnych świadczonych przez dostawcę tych usług. Z tytułu odpłatności ponoszonej przez klienta za wiadomość SMS Bank nie otrzyma żadnego przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fakt poniesienia opłaty wynika z przepisów art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usługi telekomunikacyjnej z dodatkowym świadczeniem (usługa o podwyższonej opłacie), należy podawać wraz z numerem tej usługi podawanym do publicznej wiadomości cenę za jednostkę rozliczeniową połączenia ze wskazaniem ceny netto i brutto.

Bank powziął wątpliwość czy w związku z ponoszeniem przez klientów opłaty związanej z akceptacją poprzez wiadomość SMS regulaminu, loteria organizowana przez Bank nie jest loterią audioteksową opodatkowaną podatkiem od gier.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy organizowana przez Bank loteria spełnia przesłanki do uznania jej za loterię promocyjną i związku z tym nie podlega ona podatkowi od gier w rozumieniu ustawy o grach hazardowych, lecz opłacie określonej w art. 69 ust. 1 pkt 5 ustawy o grach hazardowych?


Zdaniem Wnioskodawcy, planowana loteria, opisana w stanie faktycznym niniejszego wniosku, spełnia przesłanki uznania jej za loterię promocyjną na gruncie ustawy o grach hazardowych i w związku z tym na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach hazardowych nie podlega podatkowi od gier, lecz opłacie określonej w art. 69 ust. 1 pkt 5 ustawy o grach hazardowych.

Bank stoi no stanowisku że w okresie organizowanej loterii spełnione są kryteria cytowanego art. 2 ust. 1 pkt 10 UoGH definiującego loterię promocyjną.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201 poz. 1540) (dalej: UoGH), grą losową jest gra o wygrane pieniężne lub rzeczowe, której wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 UoGH loteria promocyjna jest grą, w którym muszą być spełniona następujące warunki:

  1. uczestniczy się w niej nieodpłatnie wyłącznie przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze,
  2. podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

W organizowanej przez Bank loterii klient nabywa dowód udziału w grze (los) każdorazowo w momencie dokonania transakcji bezgotówkowej przy użyciu karty kredytowej wydanej przez Bank. Tym samym za każde dokonanie przez klienta takiej czynności, otrzymuje on nieodpłatnie los zwiększający prawdopodobieństwo wygranej w loterii. Natomiast Bank jako organizator oferuje wygrane rzeczowe, które są następnie przyznawane uczestnikom w drodze losowania.

Zdaniem Wnioskodawcy spełnione są przesłanki nieodpłatności dowodu udziału w grze. Nabycie udziału w loterii nie wiąże się z jakąkolwiek opłatą po stronie klienta. Im więcej transakcji kartą kredytową przeprowadzi klient w okresie loterii tym większa jest jego szansa wygrania nagrody w losowaniu.

W ocenie Banku fakt wysłania przez klienta wiadomości tekstowej SMS i związanej z nią opłatą stanowi jedynie akceptację jej regulaminu. Wiadomość ta nie będzie stanowić dowodu udziału w grze (losu). Akceptacja regulaminu (dokonana drogą SMS) przez klienta stanowi czynność nakładaną przez przepisy prawa cywilnego odnoszące się do składania oświadczenia woli (art. 60 kodeksu cywilnego) i nie stanowi zgłoszenia udziału w loterii (nabycia losu) w rozumieniu UoGH. Wiadomość SMS jest w tym przypadku odpowiednikiem, przykładowo, listu wysłanego za pośrednictwem poczty lub e-maila wysłanego drogą elektroniczną. Natomiast konieczność poniesienia opłaty związanej wiadomością SMS jest równoważna na przykład z odpłatnością za znaczek pocztowy.

Jednocześnie zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 1 UoGH, przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera. Zatem zgodnie z powyższym, loterie promocyjne nie stanowią przedmiotu opodatkowania podatkiem od gier.

Zgodnie z ustawą o grach hazardowych loterie promocyjne to gry losowe, w których uczestniczy się poprzez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterie oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe. Loterie promocyjne stanowią przedsięwzięcia marketingowe, w których wprawdzie zdobywa się nagrody, lecz ich podstawowym celem jest stworzenie pozytywnego wizerunku danej firmy, reklama oferowanych przez nią towarów lub usług, nie zaś bezpośrednie uzyskiwanie zysków z samego przedsięwzięcia.

Jak wskazano w stanie faktycznym, celem organizowanej przez Bank loterii nie jest osiągnięcie przychodów z tytułu organizowania gier hazardowych, a promocja oferowanej przez Bank usługi umożliwiającej dokonywanie płatności bezgotówkowych kartą kredytową. Ponadto, istotne jest to, że klient jednorazowo wysyłając zgłoszenie udziału w loterii poprzez wiadomość SMS stwarza sobie możliwość nabycia dowolnej ilości dowodów udziału w loterii (losów). Zatem nie ma możliwości przyporządkowanie kosztu SMS konkretnemu udziałowi (losowi) w loterii. Nie można wykluczyć także sytuacji, w której klient zaakceptuje regulamin loterii wysyłając wiadomość SMS i jednocześnie nie dokona żadnej transakcji kartą kredytową o wartości powyżej 20 zł. Tym samym nie uzyska żadnego dowodu w grze i nie weźmie udziału w losowaniu.

Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 69 ust. 1 pkt 5 UoGH, Bank jako podmiot urządzający grę hazardową zobowiązany jest do uiszczenia opłaty za udzielenie zezwolenia na organizowanie loterii promocyjnej, której wysokość wynosi 10 % wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50 % kwoty bazowej, o której mowo w art. 70 UoGH.

W związku z powyższym, skoro loteria organizowana przez Wnioskodawcę, opisana w stanie faktycznym spełnia wymogi uznania za loterię promocyjną, zorganizowanie jej nie stanowi przedmiotu opodatkowania podatkiem od gier w rozumieniu UoGH. Tym samym Bank za udzielenie zezwolenia na organizowanie loterii promocyjnej będzie zobowiązany do uiszczenia opłaty w wysokości określonej w powyżej wskazanych przepisach (art. 68 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 69 ust. 1 pkt 5 UoGH).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.), dalej zwana ?ustawą o grach?, ilekroć w ustawie jest mowa o grach hazardowych, rozumie się przez to gry losowe, zakłady wzajemne i gry na automatach, o których mowa w art. 2.


Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o grach grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin.


Jednym z rodzajów gier losowych, zdefiniowanym w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach, są loterie promocyjne. Zgodnie z tym przepisem loteria promocyjna jest grą losową, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Innym rodzajem loterii, uważanym stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach za grę losową, są loterie audioteksowe, w których uczestniczy się przez odpłatne połączenie telefoniczne lub wysyłanie krótkich wiadomości tekstowych (SMS) z użyciem publicznej sieci telekomunikacyjnej a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Jak wynika z przytoczonych wyżej przepisów ustawy o grach hazardowych o opodatkowaniu danej działalności podatkiem od gier decyduje uznanie jej za urządzanie gier hazardowych. Pojęcie ?gry hazardowe? obejmuje swym zakresem gry losowe, do których zaliczają się również loterie, zarówno promocyjne, jak i audioteksowe.

Stosownie do art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera.


Z powyższego przepisu wynika jednoznacznie, że nie każda loteria, mimo uznania jej za grę hazardową, stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem od gier - wyłączone z opodatkowania są loterie promocyjne. Oznacza to, że loterie spełniające przesłanki definicyjne określone w art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach hazardowych ? jako promocyjne ? nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (bank) zamierza przeprowadzić loterię dla posiadaczy i użytkowników kart kredytowych, będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Uczestnikiem loterii może być klient Banku, który w wyznaczonym okresie spełni warunki wynikające z regulaminu loterii tj. dokona transakcji posiadaną/użytkowaną kartą kredytową wydaną przez Bank a wartość transakcji przekroczy 20 zł. Celem loterii jest rozpropagowanie pośród klientów oferowanej przez Bank usługi umożliwiającej dokonywanie płatności bezgotówkowych kartą kredytową. Szczegółowe zasady losowania nagród wynikają z regulaminu loterii.

Warunkiem uczestnictwa w loterii (losowaniu) będzie dokonanie przez klienta płatności bezgotówkowej przy użyciu karty kredytowej na minimalną wartość 20,00 zł. Każdorazowe spełnienie przez klienta powyższego warunku będzie skutkowało nabyciem przez niego nieodpłatnie dowodu udziału w loterii (losu). Z puli transakcji dokonanych przez klientów Bank wylosuje zwycięzców i przekaże im nagrody.

Równocześnie przed wzięciem udziału w loterii klient będzie zobowiązany do akceptacji jej regulaminu poprzez wysłanie wiadomości SMS o odpowiedniej treści. Czynność ta wykonywana będzie przez klienta jednorazowo w trakcie całego okresu trwania loterii. Za wyjątkiem istotnych zmian w danych klienta, np. zmiany nazwiska czy numeru karty kredytowej, które będą wymagać wysłania kolejnego SMS-a. Ponoszony przez klienta koszt wystania wiadomości SMS będzie stały. Wysokość opłaty wynika z cennika usług telekomunikacyjnych świadczonych przez dostawcę tych usług. Z tytułu odpłatności ponoszonej przez klienta za wiadomość SMS Bank nie otrzyma żadnego przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Fakt poniesienia opłaty wynika z przepisów art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usługi telekomunikacyjnej z dodatkowym świadczeniem (usługa o podwyższonej opłacie), należy podawać wraz z numerem tej usługi podawanym do publicznej wiadomości cenę za jednostkę rozliczeniową połączenia ze wskazaniem ceny netto i brutto.

Bank powziął wątpliwość czy w związku z ponoszeniem przez klientów opłaty związanej z akceptacją poprzez wiadomość SMS regulaminu, loteria organizowana przez Bank nie jest loterią audioteksową opodatkowaną podatkiem od gier.

Dla określenia charakteru organizowanych przez Wnioskodawcę Loterii jako loterii promocyjnych w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach należy przede wszystkim dokonać analizy celu, jakiemu służyć będą te przedsięwzięcia. W ocenie tut. Organu podatkowego organizowana Loteria pełnić będzie przede wszystkim funkcje marketingowe. Celem Loterii będzie bowiem zwiększenie wolumenu sprzedaży produktów Banku objętych akcją marketingową, co w konsekwencji powinno wpłynąć na ich pozytywne postrzeganie przez konsumentów oraz wysokość przychodów osiąganych przez Wnioskodawcę.

Potwierdzeniem powyższego będzie mechanizm funkcjonowania analizowanych Loterii. Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, warunkiem uczestnictwa w organizowanych przez Wnioskodawcę Loteriach będzie dokonanie przez klienta Banku płatności bezgotówkowej przy użyciu karty kredytowej na minimalną wartość 20,00 zł. Jednocześnie przed wzięciem udziału w Loterii klient będzie zobowiązany do akceptacji jej regulaminu poprzez wysłanie wiadomości SMS o odpowiedniej treści. Z tytułu wysłania przez klienta wiadomości SMS Bank nie otrzyma żadnego wynagrodzenia. Wysłanie wiadomości tekstowej nie stanowi zgłoszenia udziału w loterii (nabycia losu). W przedmiotowym przypadku losem, biorącym udział w losowaniu jest dokonanie przez Klienta banku transakcji bezgotówkowej przy użyciu karty kredytowej. Im więcej transakcji wykona klient, tym większa jest jego szansa na wygranie nagrody w losowaniu.

W ocenie tut. Organu podatkowego powyższe wskazuje na fakt, iż w analizowanym przypadku klient nie będzie uczestniczyć ?przez odpłatne wysłanie krótkiej wiadomości tekstowej?, jak ma to miejsce w przypadku loterii audioteksowych w myśl art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o grach, ale przez ?nabycie towarów lub usług? (zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach), dla których wysłanie wiadomości tekstowej SMS będzie warunkiem technicznym (proceduralnym) umożliwiającym wzięcie udziału w Loterii.

W organizowanej przez Bank loterii klient nabywa dowód udziału w grze (los) każdorazowo w momencie dokonania transakcji bezgotówkowej przy użyciu karty kredytowej wydanej przez Bank. Tym samym za każde dokonanie przez klienta takiej czynności, otrzymuje on nieodpłatnie los zwiększający prawdopodobieństwo wygranej w loterii. Natomiast Bank jako organizator oferuje wygrane rzeczowe, które są następnie przyznawane uczestnikom w drodze losowania.

Dlatego też sam fakt akceptacji regulaminu Loterii przez klienta, jaki będzie następować poprzez wysłanie wiadomości SMS nie świadczy o tym, że analizowana akcja promocyjna (Loteria) stanowić będzie loterię audioteksową w rozumieniu ustawy o grach hazardowych. Forma zgłoszenia nie może bowiem zmieniać charakteru Loterii, której celem w rozpatrywanym przypadku będzie promocja określonych produktów (usług).

Biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że organizowana przez Wnioskodawcę Loteria będzie spełniać warunki uznania jej za loterię promocyjną w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach. Tym samym Loteria ta będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem od gier stosownie do przepisu art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach. Zgodzić się należy z twierdzeniem Wnioskodawcy, że sam fakt wykorzystania wiadomości tekstowej do akceptacji regulaminu Loterii nie zmieni charakteru organizowanej akcji z loterii promocyjnej na loterię audioteksową.

Mając na uwadze powyższe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż w przypadku opisanym w złożonym wniosku, planowana loteria, spełnia przesłanki uznania jej za loterię promocyjną na gruncie ustawy o grach hazardowych i w związku z tym na podstawie art. 71 ust. 2 pkt 1 ustawy o grach hazardowych nie podlega podatkowi od gier.


Niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie uznania organizowanej loterii za loterię promocyjną oraz opodatkowania podatkiem od gier organizowanej loterii. W odniesieniu do obowiązku uiszczenia przez Spółkę opłaty określonej w art. 69 ust. 1 pkt 5 ustawy o grach hazardowych, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika