Opodatkowania sprzedaży składników majątkowych

Opodatkowania sprzedaży składników majątkowych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2012 r. (data wpływu 8 listopada 2012 r.) uzupełnionym w dniu 27 listopada 2012 r. pismem z dnia 27 listopada 2012 r. (data wpływu 30 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży składników majątkowych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 8 listopada 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży składników majątkowych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (sformułowane ostatecznie w dniu 27 listopada 2012 r.):


  1. Zakres działalności Spółki

Grupa I., należąca do państwa fińskiego, prowadzi działalność międzynarodową w trzech grupach biznesowych: ?I. M. C.?, ?I. L.? oraz ?I. I.?.


Wnioskodawca (dalej: ?Spółka?), prowadzący działalność w Polsce, jest członkiem grupy biznesowej ?I. I.?. Zgodnie z jednolitą dla wszystkich podmiotów będących członkami grupy biznesowej strukturą, wprowadzoną w drodze decyzji centrali, Spółka składa się z następujących trzech działów / jednostek biznesowych (ang. ?Business Unit?, dalej: ?Business Unit? albo ?BU?) tj.:

  • BU ?Outbound Services? (zgodnie z terminologią polską Dział Produkcji, który oferuje rozwiązania związane z wysyłaniem faktur oraz wielokanałowe usługi dotyczące różnych formatów oraz kanałów dystrybucji (fizycznych, jak i elektronicznych) dla wszystkich wysyłanych faktur i innych dokumentów, tj. dla usług masowego drukowania i kopertowania faktur i innych dokumentów, wraz z organizacją ich dystrybucji,
  • BU ?E-Services? (dalej: ?E-Services?): który zapewnia integrację relacji B2B (?Business to Business?) oraz świadczy usługi fakturowania elektronicznego dla klientów. Ten Business Unit działa również jako partner/podwykonawca wobec innych BU, dostarczając im związane z IT usługi oraz produkty, jak ?e-Invoicing?, które są włączane np. do kompleksowych ofert usług oferowanych.
  • BU ?Finance & Accounting? (dalej: ?F&A?): oferuje rozwiązania finansowe oparte na outsourcingu procesów finansowych klientów, obejmujących zarządzanie wierzytelnościami i zobowiązaniami, rozliczanie delegacji i wydatków, naliczanie wynagrodzeń, płatności, księgowanie środków trwałych, prowadzenie księgi głównej oraz wypełnianie obowiązków sprawozdawczych.


Ww. trzy Business Units wspierane są przez wspólne dla nich zespoły wykonujące funkcje pomocnicze. Przedmiotowe funkcje pomocnicze, współdzielone przez BU w ramach Spółki, obejmują: wsparcie finansowo-księgowe (ang. finance and accounting support), ogólne wsparcie IT (ang. general IT support), wsparcie związane z obsługą klientów (ang. customer operations support) oraz wsparcie kadrowe (ang. human resources support).


  1. BU ?Outbound Services? .


Spółka, świadcząc usługi w ramach BU, jest w stanie wskazać ? na podstawie prowadzonej dokumentacji - do której BU w jej strukturze przypisany jest konkretny pracownik, jak również wskazać, które zobowiązania oraz należności Spółki są związane z działalnością danego BU.

Oddzielny zespół pracowników (tj. m.in. specjaliści z zakresu IT, operatorzy maszyn drukarskich i kopertujących, szeregowi pracownicy linii produkcyjnej), jak również składniki majątkowe, kontrakty handlowe, baza podwykonawców oraz systemy informatyczne itp., niezbędne do świadczenia usług, są przypisane do przedmiotowego O.

O.usytuowany jest w wynajmowanych i przystosowanych przez Spółkę do tego celu budynkach produkcyjno-biurowych (dalej: ?Budynki?). O. korzysta z osobnej hali produkcyjnej z zainstalowanymi na niej maszynami drukarskimi/kopertującymi, z pomieszczeń magazynowych oraz z części powierzchni biurowej (w zakresie obsługi informatycznej procesów drukowania i kopertowania).

Z pozostałej powierzchni biurowej Budynków korzystają pracownicy F&A, przy czym część powierzchni - jak wspólne pomieszczenia socjalne (np. kuchnia, szatnia, toalety) - dzielona jest między pracowników działających w ramach O. oraz w ramach F&A.

Pozostała działalność Spółki, w tym czynności wykonywane przez pracowników Sekcji Obsługi Klienta (ang. ?Customer Service Team? dalej: ?CST?), stanowiące część wsparcia związanego z obsługą klientów (ang. ?Customer Operations?; dalej: ?CO?) jest realizowana w innych pomieszczeniach.


  1. Struktura

Business Units - pomimo wyraźnego wydzielenia na poziomie managerskim/kierowniczym (jasna, pionowa hierarchia służbowa) ? nie są wydzielone w strukturze Spółki ani w sposób prawny (nie stanowią one osobnych oddziałów, zakładów lub innych prawnie wyodrębnionych jednostek organizacyjnych), ani na podstawie dokumentów statutowych Spółki (takich jak umowa Spółki, uchwała wspólników, itp.). Ponadto, BU nie są odrębnymi pracodawcami w rozumieniu przepisów prawa pracy.

W świetle powyższego, O. nie jest wyodrębniony ani prawnie, ani statutowo.


  1. Finanse

Spółka nie prowadzi oddzielnych ustawowych ksiąg rachunkowych ani oddzielnych ksiąg i rejestrów podatkowych (np. rejestrów VAT, podatkowego rejestru środków trwałych i wartości niematerialnych, itp.) dla poszczególnych BU.

Prowadzona jest jedna ustawowa księga rachunkowa dla całej Spółki oraz wspólne dla wszystkich BU wchodzących w skład Spółki rejestry podatkowe.

Wyniki finansowe BU są monitorowane w systemie raportującym Qlikview. Rzeczywiste dane są co miesiąc automatycznie przenoszone z systemu SAP (system rachunkowości w Spółce, jak również w Grupie I.). W systemie Qlikview, zarówno coroczne budżety, jak i prognozy oraz rachunki zysków i strat są dostępne dla odpowiednich BU.

Księgowanie przychodów i kosztów Spółki odbywa się na następujących zasadach:

  • przychody uzyskiwane przez Spółkę w związku z realizacją usług przez dany BU są księgowane na osobnych centrach przychodowych, alokowanych do poszczególnych produktów (jedno centrum przychodowe na produkt) i każdy Produkt jest powiązany z osobnym BU Jeśli klient dokonuje zakupu produktów od więcej niż jednego BU, do umowy włączone są wszystkie produkty kupowane przez klienta, natomiast przychody są kierowane do BU, odpowiedzialnego za poszczególne produkty (np. przychody z usług drukowania i e-Invoicing są kierowane do O.
  • koszty ponoszone przez Spółkę w odniesieniu do działalności BU są księgowane na osobnych centrach kosztowych, alokowanych do poszczególnych produktów (kilka centrów kosztowych może przypadać na jeden produkt), a każdy produkt jest powiązany z osobnym BU (np. koszty z usług drukowania i e-Invoicing są kierowane do O.
  • koszty generowane przez funkcje pomocnicze są księgowane na oddzielnych centrach kosztowych i alokowane do BU, w proporcji do przychodów generowanych przez poszczególne BU.


Spółka nie prowadzi osobnych rachunków bankowych oraz wszystkie środki pieniężne są utrzymane na rachunkach bankowych wspólnych dla wszystkich BU.


  1. Funkcje pomocnicze.

Poszczególne BU nie są całkowicie od siebie niezależne pod względem funkcjonalnym ? w ramach Spółki funkcjonują następujące zespoły, których zadaniem jest równoczesne wsparcie wszystkich pozostałych BU:

  • Customer Operations (CO), obejmujący Sekcję Obsługi Klienta (CST),
  • wewnętrzne działy ogólno-administracyjne zajmujące się obsługą finansowo-księgową, ogólnym wsparciem IT (niezwiązanym ze specyfiką usług wykonywanych w ramach O., księgowością oraz obsługą kadrowo-płacową Spółki w zakresie związanym ze wszystkimi usługami wykonywanymi przez Spółkę.


Rolę jednej z funkcji pomocniczych pełni opisane wcześniej CO. CO obejmuje następujące zespoły: zespół sprzedażowy (ang. sales team), skupiający się na sprzedaży skierowanej do nowych klientów, zespół kluczowych klientów (ang. key accounts team), skupiony na istniejących klientach, oraz CST.

W zakresie usług realizowanych przez O.. na rzecz klientów, istotną rolę pełnią pracownicy CST, którzy stanowią część CO i pracują w lokalizacji innej niż O. obsługując zamówienia klientów (odbierając i wprowadzając zamówienia klientów do systemu w odpowiednim trybie/formacie), monitorując postępy w wykonywaniu usług, przygotowując raporty i rachunki dla klientów ? odgrywają kluczową rolę w procesie świadczenia tzw. Outbound Services (gwarantują bezproblemową i niezakłóconą realizację usług przez O.

Funkcje wykonywane przez CO i CST są współdzielone przez wszystkie BU , ale w ramach zespołów poszczególne osoby są dedykowane do poszczególnych produktów i klientów BU.

Część składników majątkowych niezbędnych w działalności Spółki jest wykorzystywana równocześnie przez pracowników różnych BU - powyższa sytuacja dotyczy w szczególności infrastruktury informatycznej usytuowanej w Budynkach, współdzielonej przez O. oraz pracowników F.


  1. Planowana przez Spółkę Transakcja.

Obecnie, w świetle perspektyw rozwoju poszczególnych obszarów swojej działalności, Spółka jest w trakcie pozyskiwania potencjalnego inwestora, polskiego lub zagranicznego (dalej: ?inwestor?, który byłby zainteresowany przejęciem kontraktów z klientami Spółki oraz nabyciem składników majątkowych powiązanych z O. Spółka zamierza sprzedać przedmiotowe umowy i składniki majątkowe na podstawie umowy sprzedaży (dalej: ?Transakcja?) oraz skupić się na rozwoju pozostałych obszarów działalności Spółki w Polsce (ww. E-Services oraz Finance & Accounting Services).


Ostateczna lista sprzedawanych składników majątkowych w ramach planowanej Transakcji może być pomiędzy stronami doprecyzowywana w ramach negocjacji, jednak zaliczać się do nich będą w szczególności następujące elementy:

  • w zależności od zakresu praw przysługujących Spółce na moment Transakcji, prawa własności lub prawa wynikające z umów leasingowych (o ile zostaną uzyskane niezbędne zgody) dotyczące środków trwałych wykorzystywanych do świadczenia usług przez O. (np. maszyny drukarskie, krajarki, prasy, systemy kopertujące, niszczarki przemysłowe, wózki widłowe, samochód dostawczy, szafy i regały magazynowe, monitory i sprzęt komputerowy),
  • materiały istniejące na dzień Transakcji wykorzystywane do świadczenia usług w ramach O. (np. artykuły biurowe, tusze do drukarek, ryzy papieru),
  • prawa i obowiązki z wybranych umów licencyjnych dot. niematerialnych składników majątkowych wykorzystywanych przez O., co do których jest możliwe przeniesienie wynikających z nich praw i obowiązków i których przejęciem będzie zainteresowany Inwestor,
  • prawa i obowiązki wynikające z umów przypisanych i zarządzanych przez O. tylko powstałe po dniu Transakcji (czyli bez wskazanych poniżej wierzytelności i długów wynikających z umów przypisanych i zarządzanych przez O, powstałych przed dniem Transakcji i istniejących na dzień Transakcji),
  • prawa i obowiązki (należności i zobowiązania) wynikające z umów zlecenia zawartych z osobami działającymi na rzecz Spółki w związku z usługami O. (o ile zostaną uzyskane niezbędne zgody),
  • dokumentacja dotycząca ww. składników związanych z O.


W odniesieniu do niektórych umów przypisanych do O, w tym związanych z produktami innych BU oferowanych w ramach wielokanałowych ofert - w zależności od preferencji Inwestora i rezultatu prowadzonych negocjacji, prawa i obowiązki wynikające z tych umów mogą zostać przejęte przez Inwestora w całości lub w części.

Należy przy tym zaznaczyć, iż w związku z planowaną Transakcją, dojdzie do tzw. przejścia zakładu pracy (przejście pracowników Spółki do Inwestora), zgodnie z art. 231 Kodeksu pracy. W szczególności, taki transfer obejmie pracowników świadczących usługi w ramach O. na podstawie umów o pracę, np. specjalistów IT, operatorów maszyn drukujących i kopertujących, szeregowych pracowników linii produkcyjnej.


Transakcja nie będzie dotyczyła następujących istotnych elementów:

  • wierzytelności i długów wynikających z umów przypisanych i zarządzanych przez OBS, powstałych przed dniem Transakcji i istniejących na dzień Transakcji,
  • praw i obowiązków z tytułu umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, z realizacji której Spółka obecnie generuje przychody stanowiące najistotniejszy składnik przychodów Spółki z tytułu usług świadczonych przez O. (i może generować przychody Spółki na moment planowanej Transakcji),
  • praw i obowiązków z tytułu umowy najmu powierzchni produkcyjno-biurowej Budynków, na której znajdują się maszyny drukarskie i inne urządzenia będące przedmiotem Transakcji (w tym zakresie inwestor może zawrzeć odrębną umowę najmu z właścicielem Budynków, bądź zawrze umowę najmu ze Spółką, zgodnie z którą pozostanie ona stroną umowy najmu Budynków z ich właścicielem ? w tym zakresie odpowiednio uregulowana zostanie kwestia roszczenia o zwrot nakładów na dostosowanie powierzchni produkcyjno-biurowej),
  • praw i obowiązków z tytułu umowy rachunku bankowego Spółki,
  • żadnych zobowiązań zaciągniętych przez Spółkę na finansowanie działalności dotyczącej usług świadczonych przez O.;
  • ksiąg rachunkowych (Spółka prowadzi jedną księgę rachunkową, której prowadzenie będzie kontynuowane po Transakcji),
  • żadnych środków pieniężnych Spółki,
  • tych umów licencyjnych dot. niematerialnych składników majątkowych wykorzystywanych w działalności dotyczącej usług wykonywanych przez O., co do których nie jest możliwe przeniesienie wynikających z nich praw i obowiązków lub których przejęciem nie będzie zainteresowany Inwestor,
  • firmy Spółki oraz nazwy przedsiębiorstwa, a także przysługujących Spółce praw ochronnych do znaków towarowych.


Po dokonaniu Transakcji, prowadzenie działalności przez Inwestora w zakresie O. będzie możliwe dopiero po zapewnieniu przez Inwestora odpowiednio wykwalifikowanego zespołu sprzedażowego, zaplecza finansowo-księgowego i administracyjno-płacowego, zawarcia umowy dotyczącej najmu powierzchni niezbędnej do funkcjonowania nabywanych maszyn i urządzeń, zapewnienia wystarczających środków pieniężnych i prawa do rachunku bankowego.

Transakcja będzie dokonana, z prawnego punktu widzenia, na podstawie umowy sprzedaży przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 kodeksu Cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.; dalej: Kodeks Cywilny) i przeniesienia praw i obowiązków z tytułu umów (z pewnymi, wyżej wskazanymi wyjątkami), zawartych przez Spółkę w ramach działalności O.

Obecnie Spółka rozważa, czy planowana Transakcja podlega opodatkowaniu na gruncie podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Z uwagi na daleko posuniętą ostrożność w powyższym zakresie, Spółka planuje opodatkowanie ww. Transakcji jako zbycie grupy składników majątkowych i w konsekwencji wystawi Inwestorowi fakturę VAT oraz wykaże podatek VAT należny z tytułu przedmiotowej Transakcji. Jednakże, w razie uznania przez tutejszy Organ w interpretacji indywidualnej (dalej: interpretacja), iż przedmiot ww. Transakcji stanowi przedsiębiorstwo albo zorganizowaną część przedsiębiorstwa, który nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, Spółka planuje zastosować się do wydanej interpretacji i:

  • nie wystawiać Inwestorowi faktury VAT oraz nie wykazywać podatku VAT należnego z tytułu przedmiotowej Transakcji - jeżeli przedmiotowa interpretacja będzie otrzymana przez Spółkę przed dokonaniem Transakcji,
  • dokonać korekty rozliczeń podatku VAT należnego wcześniej wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Spółkę - jeżeli przedmiotowa interpretacja będzie otrzymana przez Spółkę po dokonaniu Transakcji.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Transakcja nie będzie podlegała wyłączeniu spod zastosowania przepisów ustawy o VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a w konsekwencji Transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o VAT z zastosowaniem stawek właściwych dla poszczególnych składników majątkowych wchodzących w skład Transakcji?
  2. Jeżeli stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1 okazałoby się nieprawidłowe - pomimo stanowiska Spółki i okoliczności wskazanych w niniejszym wniosku - to czy przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników będących przedmiotem Transakcji?
  3. W sytuacji, gdy Transakcja zostanie przeprowadzona przed otrzymaniem interpretacji dotyczącej Transakcji i:
    • Spółka wystawi Inwestorowi fakturę VAT oraz wykaże podatek VAT należny z tytułu przedmiotowej Transakcji, uznając, że art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie ma zastosowania do transakcji, interpretacja potwierdzi, że art. 6 pkt 1 ustawy o VAT ma zastosowanie do Transakcji, wobec czego Transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
    • Spółka zastosuje się do interpretacji i dokona korekty rozliczeń podatku VAT należnego wcześniej wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Spółkę (tj. Spółka wystawi faktury korygujące i skoryguje deklaracje VAT po otrzymaniu stosownych potwierdzeń zgodnie z właściwymi przepisami)

    to o czy dokonując ww. korekty Spółka będzie podlegała ochronie z art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej?


Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w dniu 27 listopada 2012 r.):


Ad. 1.


Zdaniem Spółki, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Transakcja nie będzie podlegała wyłączeniu spod zastosowania przepisów ustawy o VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i w konsekwencji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy o VAT z zastosowaniem stawek właściwych dla poszczególnych składników majątkowych wchodzących w skład Transakcji.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, z zakresu obowiązywania ustawy o VAT wyłączone są transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przedmiotowy przepis oznacza, iż w przypadku, gdy przedmiotem danej transakcji jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. A contrario ? transakcje, których nie można zidentyfikować jako sprzedaży przedsiębiorstwa albo zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nie są objęte hipotezą powyższego przepisu i tym samym nie ma podstaw do uznania, iż podlegają one wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Brak spełnienia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.

Na potrzeby ustawy o VAT pojęcie ?zorganizowanej części przedsiębiorstwa? (dalej również: ?ZCP?) zostało zdefiniowane w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem ZCP stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


W świetle powyżej definicji, na gruncie ustawy o VAT mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,
  2. zespół ten będzie organizacyjnie wyodrębniony w ramach istniejącego przedsiębiorstwa,
  3. zespół ten będzie finansowo wyodrębniony w ramach istniejącego przedsiębiorstwa,
  4. składniki wchodzące w skład zespołu przeznaczone będą do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  5. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze.

Odnosząc powyższe kryteria do sytuacji Spółki przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego należy wskazać, iż:

  1. Aby określone składniki mogły być uznane za ZCP powinny one stanowić na dzień sprzedaży zorganizowany zespół składników, nie zaś jakąkolwiek grupę składników struktury sprzedającego ? warunek ten w przypadku planowanej przez Spółkę Transakcji nie będzie spełniony z uwagi na brak dostatecznego wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego oraz funkcjonalnego O, na co Spółka wskazuje poniżej. Powyższe kryterium nie będzie również spełnione z uwagi na fakt, że planowana Transakcja nie będzie dotyczyła następujących istotnych elementów:
    • wierzytelności i długów wynikających z umów przypisanych i zarządzanych przez O, powstałych przed dniem Transakcji i istniejących na dzień Transakcji,
    • praw i obowiązków (w tym zobowiązań) z tytułu umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, z realizacji której Spółka obecnie generuje przychody stanowiące najistotniejszy składnik przychodów Spółki z tytułu usług świadczonych przez O. (i może generować przychody Spółki na moment planowanej Transakcji),
    • praw i obowiązków (w tym zobowiązań) z tytułu umowy najmu powierzchni produkcyjno -biurowej Budynków, na której znajdują się maszyny drukarskie i inne urządzenia będące przedmiotem Transakcji (w tym zakresie Inwestor może zawrzeć odrębną umowę najmu z właścicielem Budynków bądź zawrzeć umowę najmu ze Spółką, zgodnie z którą pozostanie ona stroną umowy najmu Budynków z ich właścicielem ? w tym zakresie odpowiednio uregulowana zostanie kwestia roszczenia o zwrot nakładów na dostosowanie powierzchni produkcyjno biurowej),
    • praw i obowiązków z tytułu umowy rachunku bankowego Spółki, żadnych zobowiązań zaciągniętych przez Spółkę na finansowanie działalności dotyczącej usług świadczonych przez O, ksiąg rachunkowych (Spółka prowadzi jedną księgę rachunkową, której prowadzenie będzie kontynuowane po Transakcji),
    • żadnych środków pieniężnych Spółki,
    • tych umów licencyjnych dot. niematerialnych składników majątkowych wykorzystywanych w działalności dotyczącej usług wykonywanych przez O, co do których nie jest możliwe przeniesienie wynikających z nich praw i obowiązków lub których przejęciem nie będzie zainteresowany Inwestor,
    • firmy Spółki oraz nazwy przedsiębiorstwa, a także przysługujących Spółce praw ochronnych do znaków towarowych.
  2. W ocenie Spółki, O. nie spełnia kryterium wyodrębnienia organizacyjnego, ponieważ:
    • Business Units ? pomimo wyraźnego wydzielenia na poziomie managerskim/kierowniczym (jasna, pionowa hierarchia służbowa) ? nie są wydzielone w strukturze Spółki ani w sposób prawny (nie stanowią one osobnych oddziałów, zakładów lub innych prawnie wyodrębnionych jednostek organizacyjnych) ani na podstawie dokumentów statutowych Spółki (takich jak umowa Spółki, uchwała wspólników, itp),
    • BU nie są odrębnymi pracodawcami w rozumieniu przepisów prawa pracy.
  3. W ocenie Spółki, O. nie jest również w pełni wyodrębniony pod kątem finansowym z następujących powodów:
    • Spółka nie prowadzi oddzielnych ustawowych ksiąg rachunkowych ani oddzielnych ksiąg i rejestrów podatkowych (np. rejestrów VAT, podatkowego rejestru środków trwałych i wartości niematerialnych, itp.) dla poszczególnych BU (prowadzona jest jedna ustawowa księga rachunkowa dla całej Spółki oraz wspólne dla wszystkich BU wchodzących w skład Spółki rejestry podatkowe),
    • koszty generowane przez funkcje pomocnicze są księgowane na oddzielnych centrach kosztowych i alokowane do BU w proporcji do przychodów generowanych przez poszczególne BU,
    • Spółka nie prowadzi osobnych rachunków bankowych oraz wszystkie środki pieniężne są utrzymane na rachunkach bankowych wspólnych dla wszystkich BU.
  4. W ocenie Spółki, O. nie jest całkowicie niezależny pod względem funkcjonalnym, na co wskazują następujące okoliczności:
    • w ramach Spółki funkcjonuje Customer Operations (CO), wspierający wszystkie BU i obejmujący pracowników Sekcji Obsługi Klienta (CST), którzy choć odgrywają kluczową rolę w procesie świadczenia tzw. Outbound Services (gwarantują bezproblemową i niezakłóconą realizację usług przez O.), to jednak nie stanowią części O. i pracują w lokalizacji innej niż C.
    • w ramach Spółki funkcjonują wewnętrzne działy ogólno-administracyjne zajmujące się obsługą finansowo-księgową, ogólnym wsparciem IT (niezwiązanym ze specyfiką usług wykonywanych w ramach O.), księgowością oraz obsługą kadrowo-płacową Spółki w zakresie związanym ze wszystkimi usługami wykonywanymi przez Spółkę,
    • część składników majątkowych niezbędnych w działalności Spółki jest wykorzystywana równocześnie przez pracowników różnych BU ? powyższa sytuacja dotyczy w szczególności infrastruktury informatycznej usytuowanej w Budynkach, współdzielonej przez CBS oraz pracowników F&A.
  5. W ocenie Spółki, O. nie mógłby stanowić niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego określone zadania gospodarcze, ponieważ:
    • po dokonaniu Transakcji, prowadzenie działalności przez Inwestora w zakresie O. będzie możliwe dopiero po zapewnieniu przez Inwestora odpowiednio wykwalifikowanego zespołu sprzedażowego, zaplecza finansowo-księgowego i administracyjno-płacowego, zawarcia umowy dotyczącej najmu powierzchni niezbędnej do funkcjonowania nabywanych maszyn i urządzeń, zapewnienia wystarczających środków pieniężnych i prawa do rachunku bankowego,
    • przedmiotem Transakcji nie będzie gotówka oraz prawa i obowiązki wynikające z umowy najmu Budynków,
    • w odniesieniu do niektórych umów przypisanych do O, w tym związanych z produktami innych BU oferowanych w ramach wielokanałowych ofert ? w zależności od preferencji Inwestora i rezultatu prowadzonych negocjacji, prawa i obowiązki wynikające z tych umów mogą zostać przejęte przez Inwestora w całości lub w części.


W świetle powyższego, przedmiot Transakcji nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa Spółki, ponieważ O. wraz z umowami i składnikami majątkowymi będącymi przedmiotem Transakcji nie spełniają przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawartej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.


Przedstawione powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w Interpretacjach organów podatkowych, w tym m.in.:

  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 czerwca 2012 r. (nr ITPP2/443-499/12/EK), w której organ stwierdził, że: ,,(...) skoro ? jak wskazano w treści wniosku ? z przedmiotowej sprzedaży zostaną wyłączone takie składniki majątkowe: jak środki pieniężne zgromadzone w kasie i na rachunkach oraz zobowiązania, a nabywca nie przejmie pracowników zbywanych oddziałów, to sprzedawany zespół składników majątkowych nie będzie stanowił zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określonej w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji powyższego, w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania wyłączenie z opodatkowania przewidziane w art. 6 pkt 1 ustawy?;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2012 r. (nr IPPP1/443-123/12-3/JL), zgodnie z którą: ?(...) Wyłączenie należności i zobowiązań z masy majątkowej przedsiębiorstwa będącej przedmiotem sprzedaży, powoduje pozbawienie wydzielonego kompleksu majątkowego cechy zorganizowanej części przedsiębiorstwa?;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 listopada 2011 r. (nr ILPP1/443-1338/11-6/BD), w której organ wskazał, że: ,,(?) wyodrębnienie finansowe oznacza konieczność prowadzenia ewidencji księgowej w taki sposób, który umożliwia faktyczne zarządzanie zespołem składników majątkowych stanowiącym zorganizowaną część przedsiębiorstwa, a nie tylko wyodrębnienie kont wyłącznie dla celów informacyjnych.

    W związku z powyższym, brak wyodrębnienia w ewidencji księgowej należności i zobowiązań dotyczących wydzielanych działalności powoduje, iż niemożliwe jest faktyczne zarządzanie posiadanymi składnikami materialnymi i niematerialnymi. Fakt ten skutkuje brakiem wyodrębnienia finansowego wydzielonej części przedsiębiorstwa?;

  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia l0 czerwca 2011 r. (nr IPPP2/443-318/11-4/KG), zgodnie z którą: ,,(...) Brak środków pieniężnych nie pozwała na spełnienie wymogów, zgodnie z którymi nabywający zorganizowaną część przedsiębiorstwa jest w stanie w oparciu o pozyskane składniki majątku kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej?;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 kwietnia 2011 r. (nr IPPP1-443-142/11-4/JL), w której organ podkreślił, że: ?(...) Zakres sprzedawanej masy majątkowej (wyłączenie ze sprzedaży części zobowiązań oraz nieruchomości) nie wskazuje zatem na umożliwienie nabywcy podjęcia działalności gospodarczej tylko w oparciu o nabyte składniki. Zespół składników majątkowych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy pozbawiony części zobowiązań oraz budynków, w których wykonywana jest działalność produkcyjno-handlowa nie posiada zdolności funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo i nie spełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT?;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 marca 2011 r. (nr IPPP1-443-1295/10-2/BS), zgodnie z którą: ?(...) Wyłączenie więc z przedmiotu aportu istotnych elementów zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w tym zobowiązań, powoduje, że czynność tę należy uznać za zbycie sumy składników majątkowych i niemajątkowych, a nie zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy. W sytuacji wnioskodawcy wykluczenie zobowiązań ze zbywanego majątku, łamie zasadę przeniesienia agregatu składników należącego do jednego podmiotu na inny podmiot?;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 2 lutego 2011 r. (nr IPPP1-443-1330/10-2/MP), w której Organ podkreślił, że: ?(?) Duża część składników majątkowych wskazanych jako niezbędne z punktu widzenia definicji przedsiębiorstwa nie zostanie jednak przeniesiona na Wnioskodawcę. Przy Sprzedającym pozostaną m.in. wierzytelności, środki na rachunkach bankowych, dokumentacja i księgi handlowe, niektóre oprogramowania, koncesje, licencje, zezwolenia, tajemnice przedsiębiorstwa, niektóre środki ruchome, bazy danych osób fizycznych. W celu utrzymania działalności gospodarczej w zakresie realizowanym przez zbywcę, Wnioskodawca będzie zobligowany do zainstalowania nowych systemów oprogramowania dotyczących zarządzania sprzedażą detaliczną paliw oraz kontroli stanu paliwa. Będzie również zobowiązany we własnym zakresie zapewnić obsługę w zakresie: utrzymania stacji paliw, budowli i instalacji położonych na nieruchomościach, transportu i dostaw paliwa, obsługi technicznej stacji paliw przy wykorzystaniu własnego know-how i tajemnic przedsiębiorstwa w zakresie prowadzenia stacji paliw. (...) Z funkcjonalnego punktu widzenia, masa majątkowa która ma być przedmiotem nabycia nie posiada potencjalnej zdolności do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy (w ramach sprzedaży nie dojdzie m.in. do przeniesienia na Wnioskodawcę praw Sprzedającego z tytułu szeregu umów np. związanych z obsługą techniczną i logistyczną stacji benzynowych, transportu paliwa do stacji paliw, utrzymania i naprawy budowli instalacji i wyposażenia, obsługi wpływów gotówkowych i innych). (...) Brak jest również danych wskazujących na odpowiednie wyodrębnienie finansowe. Jak wskazano we wniosku, zbywana masa majątkowa nie będzie zawierała ksiąg handlowych i całej dokumentacji przedsiębiorstwa prowadzonego przez Spółkę T. (...) Opisana transakcja stanowić będzie dostawę poszczególnych składników majątku, podlegających opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla dostawy tych składników. W niniejszej sprawie nie znajdzie zatem zastosowania wyłączenie z opodatkowania wynikające z art. 6 pkt 1 ww. ustawy?;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 stycznia 2011 r. (nr IPPP3/443-1087/10-3/KT), w której organ potwierdził m.in., że dla oceny zastosowania art. 6 ustawy o VAT: ,,(...) Doniosłe znaczenie ma również fakt, iż w związku z przedmiotową transakcją nie dojdzie do przejęcia przez Wnioskodawcę ksiąg rachunkowych Zbywcy oraz innych dokumentów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, jak również praw i obowiązków wynikających z kluczowych umów oświadczenie usług serwisowych i innych czynności związanych z bieżącą obsługą Nieruchomości i Budynku (w tym umowy o zarządzanie nieruchomością, ochronę, obsługę techniczną, sprzątanie, wywóz nieczystości, itd.)?;
  • w Interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 grudnia 2010 r. (nr IPPP1-443-874/10-5/AS), w której organ wskazał, że: ?(...) W opisanej sprawie istotne znaczenie ma również wyłączenie z przedmiotu zbycia praw do nieruchomości. Należy stwierdzić, iż wyłączenie z masy majątkowej będącej częścią przedsiębiorstwa Wnioskodawcy ? nieruchomości lub praw do nieruchomości powoduje pozbawienie wydzielonego kompleksu majątkowego cechy zorganizowanej części przedsiębiorstwa?;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2009 r. (nr IPPP3/443-29/09-4/SM), w której wskazano, że: ,,(...) Wymienione we wniosku składniki, które mają być przedmiotem sprzedaży, nie mają jednak formy wydziału lub działu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie organizacyjne nie ma formy ściśle wyodrębnionej pod względem formalnym, np. poprzez odpowiednie zapisy w dokumentach wewnętrznych Spółki, np. w regulaminach nie ma ono odzwierciedlenia w strukturze Spółki. Wobec tego, wymienione przez Wnioskodawcę składniki nie będą posiadały na dzień ich sprzedaży cech wymienionych w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług i dlatego nie mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ze względu na powyższe, brak jest podstaw do zastosowania wyłączenia, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług?.


Brak spełnienia definicji przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT.


W przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji Spółki, planowana Transakcja:

  • nie obejmie całej dotychczasowej działalności Spółki a jedynie mniejszą jej część (O.) ? pozostałe obszary działalności Spółki (E-Services oraz Finance & Accounting Services) nie będą przedmiotem planowanej Transakcji,
  • nie obejmie niektórych istotnych składników majątkowych powiązanych z O. (istotne wyłączenia w powyższym zakresie zostały przedstawione powyżej).


W świetle powyższego, nie powinno ulegać wątpliwości, że przedmiot Transakcji nie stanowi również przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.


Przedstawione powyżej stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, w tym m.in.:

  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 października 2011 r. (nr ILPP2/443-1086/11-2/AD), w której podkreślono, że: ?(...) transakcja nie obejmowała takich elementów jak własności gruntu i budynków, w których dotychczas prowadzono działalność, części aktywów wykorzystywanych w działalności gospodarczej takich jak gotówka, czy też należności VAT. Ponadto, na podstawie umowy sprzedaży nie doszło również do przeniesienia zobowiązań o charakterze publicznoprawnym i podatkowym. U Wnioskodawcy pozostały również wszelkie pojazdy użytkowane na podstawie umów leasingu. Zainteresowany nie dokonał również zbycia ksiąg handlowych, ani żadnych innych dokumentów związanych z prowadzonym przedsiębiorstwem oraz zachował niektóre rachunki bankowe. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że transakcja będąca przedmiotem zapytania nie obejmowała ?przedsiębiorstwa? w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego?;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 lipca 2010 r. (nr IPPP1/443-536/10-2/PR), w której podniesiono, że: ,,(...) sprzedaż przedsiębiorstwa (wyłączona z VAT) ma miejsce jedynie wtedy, gdy wszystkie wymienione w art. 55(1) KC elementy (o ile występują w danym stanie faktycznym) zostaną przekazane nabywcy. Jeżeli jakiekolwiek istotne składniki tworzące przedsiębiorstwo nie zostaną zbyte, sprzedaży takiej nie należy postrzegać jako zbycia przedsiębiorstwa?;
  • w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 listopada 2008 r. (nr IPPP1/443-1637/08-03/MPe), w której organ zajął stanowisko, iż: ,,(...) skoro Wnioskodawca nie zamierza przenieść wszystkich elementów, które zgodnie z przepisami Kodeksu Cywilnego stanowią przedsiębiorstwo gdyż przedmiotowa transakcja dotyczy wyłącznie określonej liczby składników majątkowych niezdolnych do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej, powyższa czynność będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?;
  • w interpretacji Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 15 grudnia 2006 r. (nr 1472/SPC/436-39/06/PK), w której organ stwierdził, iż: ?(...) jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego przedmiotowa transakcja nie obejmuje m.in. nazwy przedsiębiorstwa. Skoro więc w przepisie art. 55(1) Kodeksu cywilnego wskazano ten element jako niezbędny element przedsiębiorstwa to przedmiotowa transakcja nie jest sprzedażą przedsiębiorstwa w rozumieniu Kodeksu cywilnego a tym samym nie jest sprzedażą przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?;
  • w interpretacji Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 1 lipca 2005 r. (nr PP/443-59-1-GK/05), w której organ wskazał, że: ?(...) z przedstawionego stanu faktycznego wynika m.in. iż Spółka nie zbędzie ksiąg handlowych i nazwy przedsiębiorstwa. Oznacza, to iż nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące uznanie, iż dochodzi do sprzedaży przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy.?


Podsumowanie stanowiska Spółki odnośnie Pytania nr 1.


Mając na uwadze całość dotychczasowej argumentacji Spółki należy wskazać, że OBS wraz z umowami i składnikami majątkowymi będącymi przedmiotem Transakcji planowanej do przeprowadzenia pomiędzy Spółką a Inwestorem nie posiadają cech właściwych dla przedsiębiorstwa, ani też nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT ? tym samym Transakcja nie będzie wyłączona z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Przedmiotem planowanej Transakcji będą zatem poszczególne składniki majątkowe, a Spółka będzie miała obowiązek naliczyć podatek VAT należny z tytułu sprzedaży przedmiotowych składników majątkowych, z zastosowaniem odpowiednich stawek podatku VAT ? w zależności od przedmiotu Transakcji.


Ad. 2.


W ocenie Spółki, jeżeli jej stanowisko w zakresie pytania nr 1 okazałoby się nieprawidłowe - pomimo okoliczności wskazanych w niniejszym wniosku - to należy uznać, że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników będących przedmiotem Transakcji.

Pytanie nr 2 stawiane jest wyłącznie z daleko posuniętej ostrożności - tylko na wypadek, gdyby tutejszy organ uznał - pomimo okoliczności faktycznych wskazanych w niniejszym wniosku oraz przedstawionego wcześniej stanowiska Spółki w kwestii kwalifikacji składników majątkowych będących przedmiotem planowanej Transakcji - że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. W sytuacji, gdy zostanie potwierdzone stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, że przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Transakcja będzie podlegała opodatkowaniu na gruncie ustawy o VAT, powyższe pytanie stanie się bezprzedmiotowe.


Uzasadnienie:


W świetle art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, z zakresu obowiązywania ustawy o VAT wyłączone są transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z powołanym przepisem, w przypadku, gdy przedmiotem danej transakcji jest przedsiębiorstwo lub zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie będzie ona podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określona w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT korekta podatku VAT naliczonego odliczonego przez zbywcę dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Mając na uwadze powyższe, Spółka, z daleko posuniętej ostrożności, chciałaby rozpatrzeć sytuację, gdy tutejszy Organ uznałby stanowisko Spółki za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1, tj. uznałby, pomimo okoliczności wskazanych w niniejszym wniosku, że przedmiotem planowanej Transakcji na gruncie ustawy o VAT jest:

  • przedsiębiorstwo albo zorganizowana część przedsiębiorstwa,
  • a nie poszczególne składniki majątkowe, ze sprzedaży których Spółka byłaby zobowiązana naliczyć podatek VAT należny z zastosowaniem odpowiednich stawek podatku VAT w zależności od przedmiotu Transakcji.


W takiej sytuacji, nie powinno ulegać wątpliwości, że planowana Transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, jako zbycie przedsiębiorstwa / zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu powołanej ustawy o VAT i Spółka nie będzie zobowiązana naliczyć podatku VAT należnego z zastosowaniem odpowiednich stawek podatku VAT w zależności od przedmiotu Transakcji.

Jednocześnie, w świetle art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, obowiązek dokonywania korekt podatku VAT naliczonego odliczonego przez zbywcę przy nabyciu towarów i usług wchodzących w skład zbywanego przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa ciąży na nabywcy (w przypadku zaistnienia przesłanek korekty określonych w art. 91 ustawy o VAT). Zatem w przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego sytuacji, to Inwestor będzie zobowiązany do dokonania, na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT, ewentualnej korekty podatku VAT naliczonego odliczonego przez Spółkę przy nabyciu towarów i usług będących przedmiotem Transakcji.

Natomiast Spółka, jako podmiot zbywający przedsiębiorstwo/zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie będzie zobowiązana do dokonania ewentualnej korekty podatku VAT naliczonego przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników majątkowych wchodzących w skład przedmiotowej Transakcji - Transakcja pozostanie bez wpływu na prawo Spółki do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (lub wytworzeniu) składników majątkowych wchodzących w skład zbywanego przedsiębiorstwa/zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku VAT naliczonego przez Spółkę pozostaje fakt, że składniki majątkowe wchodzące w skład przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części zbywane są w ramach transakcji wyłączonej z zakresu stosowania przepisów ustawy o VAT.


Ad. 3.


Zdaniem Spółki w sytuacji, gdy Transakcja zostanie dokonana przed otrzymaniem interpretacji dotyczącej Transakcji i:

  • Spółka wystawi Inwestorowi fakturę VAT oraz wykaże podatek VAT należny z tytułu przedmiotowej Transakcji, uznając, że art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie ma zastosowania do transakcji,
  • interpretacja potwierdzi, że art. 6 pkt 1 ustawy o VAT ma zastosowanie do Transakcji, wobec czego Transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • Spółka zastosuje się do interpretacji i dokona po jej otrzymaniu korekty rozliczeń podatku VAT należnego wcześniej wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Spółkę (tj. Spółka wystawi faktury korygujące i skoryguje deklaracje VAT po otrzymaniu stosownych potwierdzeń zgodnie z właściwymi przepisami),
    to dokonując ww. korekty Spółka będzie podlegała ochronie z art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej?


Pytanie nr 3 stawiane jest wyłącznie z daleko posuniętej ostrożności ? na wypadek, gdyby planowana Transakcja miała miejsce przed wydaniem przez tutejszy Organ interpretacji.


Uzasadnienie:


Zgodnie z art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej, podatnicy, płatnicy i inkasenci co do zasady mają prawo skorygować uprzednio złożoną deklarację, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej. W myśl ww. przepisu, m.in. w przypadku, gdy deklaracje podatkowe zostaną przez podatnika wypełnione w sposób nieprawidłowy / niezgodny ze stanem faktycznym, będzie on uprawniony do dokonania ich korekty.


Z kolei w świetle art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej, zastosowanie się do interpretacji, która następnie została zmieniona lub nie została uwzględniona w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, powoduje zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku w zakresie wynikającym ze zdarzenia będącego przedmiotem interpretacji, jeżeli łącznie:

  • zobowiązanie nie zostało prawidłowo wykonane w wyniku zastosowania się do interpretacji, która uległa zmianie lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, oraz
  • skutki podatkowe związane ze zdarzeniem, któremu odpowiada stan faktyczny będący przedmiotem interpretacji, miały miejsce po opublikowaniu interpretacji ogólnej albo po doręczeniu interpretacji indywidualnej.


Przepisy Ordynacji podatkowej nie precyzują pojęcia ?skutków podatkowych? zdarzenia wskazanego w stanie faktycznym wniosku będącego przedmiotem interpretacji. Jednakże, zdaniem Spółki, w przedmiotowej sprawie pojęcie to powinno być interpretowane jako zmiana wysokości zobowiązania podatkowego w wyniku skorygowania podatku VAT wcześniej wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Spółkę. Uzasadnieniem dla przyjętego rozumienia pojęcia ?skutków podatkowych? są zarówno:

  • cel wprowadzenia zasady określonej w art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej, tj. możliwość skorzystania przez podatników ze zwolnienia z zapłaty podatku w przypadku, gdy podejmą oni działania opisane we wniosku (tj. w przypadku Spółki, dokonanie korekty rozliczeń podatku VAT należnego wcześniej wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Spółkę - Spółka wystawi faktury korygujące i skoryguje deklaracje VAT po otrzymaniu stosownych potwierdzeń zgodnie z właściwymi przepisami) dopiero po doręczeniu im interpretacji indywidualnej, jak również:
  • fakt, że korekta podatku VAT wcześniej wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Spółkę została wyraźnie wskazana w stanie faktycznym niniejszego wniosku (w konsekwencji, korekta podatku VAT wcześniej wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Spółkę jest zdarzeniem, któremu odpowiada opis stanu faktycznego będący przedmiotem interpretacji).


W konsekwencji, w przypadku gdy Transakcja zostanie dokonana przed otrzymaniem interpretacji dotyczącej Transakcji:

  • Spółka wystawi Inwestorowi fakturę VAT oraz wykaże podatek VAT należny z tytułu przedmiotowej Transakcji, uznając, że art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie ma zastosowania do transakcji,
  • interpretacja potwierdzi, że art. 6 pkt 1 ustawy o VAT ma zastosowanie do Transakcji, wobec czego Transakcja nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • Spółka zastosuje się do interpretacji i dokona po jej otrzymaniu korekty rozliczeń podatku VAT należnego wcześniej wykazanego na fakturze VAT wystawionej przez Spółkę (tj. Spółka wystawi faktury korygujące i skoryguje deklaracje VAT po otrzymaniu stosownych potwierdzeń zgodnie z właściwymi przepisami),
    - to dokonując ww. korekty Spółka będzie podlegała ochronie z art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej (tj. zastosowanie powinno znaleźć zwolnienie z zapłaty podatku wskazane w art. 14m § 1 Ordynacji podatkowej). W konsekwencji, Spółka nie poniesie negatywnych skutków zastosowania się do otrzymanej interpretacji indywidualnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Ponadto tut. Organ informuje, iż w dniu 26 sierpnia 2011 r. opublikowany został tekst jednolity ustawy o podatku od towarów i usług ? Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Nadmienić należy, iż z uwagi na fakt, iż stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania 1 uznano za prawidłowe, pytania oznaczone Nr 2 i 3 stały się bezprzedmiotowe.


Z uwagi na to, iż złożony wniosek dotyczy jednego zdarzenia przyszłego, opłata należna za wydanie interpretacji wynosi 40 zł - stosownie do przepisu art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej. Ponieważ Wnioskodawca uiścił opłatę w wysokości 120 zł, kwota 80 zł stanowi nadpłatę i zostanie zwrócona na adres wskazany w części D.2. wniosku.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. jedn. Dz. U. z 2012, poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika