zaprzestania używania kasy rejestrującej do rejestracji usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem (...)

zaprzestania używania kasy rejestrującej do rejestracji usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz usług związanych z odprowadzeniem i oczyszczeniem ścieków

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011r. (data wpływu 3 października 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaprzestania używania kasy rejestrującej do rejestracji usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zaprzestania używania kasy rejestrującej do rejestracji usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (36 PKWiU) oraz usługi związane z odprowadzaniem ścieków (37 PKWiU). Jest to jedyny zakres działalności podatnika. Usługi świadczone przez podatnika zgodnie z pkt 3 i 4 tabeli obejmującej czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, stanowiąc jej załącznik do rozporządzenia z dnia 26.07.2010r. w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących. Podatnik w dniu 8 października 2010 r. dobrowolnie rozpoczął ewidencjonować obrót przy użyciu kas rejestrujących. Niezależnie od powyższego podatnik wszystkie transakcje sprzedaży potwierdza fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Aktualnie podatnik chce zrezygnować z dotychczasowego ewidencjonowania obrotu przez zastosowanie kas fiskalnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, istnieje możliwość rezygnacji z ewidencji sprzedaży w formie kas fiskalnych, ponieważ podatnik rozpoczął ich stosowanie dobrowolnie, pomimo braku prawnego obowiązku. Świadczone przez Spółkę usługi były i są nadal zwolnione z tego obowiązku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jednolity, Dz. U. z 2011r. Nr 177 poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?) ? art. 8 ust. 1 ustawy.

Należy zaznaczyć, że w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Z przepisu tego wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Ewidencjonowaniu na kasie fiskalnej lub za pomocą faktury VAT podlegają czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy, to jest podlegające regulacjom ustawy.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, to jest od dnia 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności ? zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu ? do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

W myśl § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, do dnia 31 grudnia 2012 r. ? sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia ? sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 3 wymieniono wodę w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody. Natomiast w pozycji 4 załącznika wymieniono usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków; osady ze ścieków kanalizacyjnych.

Należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Tym samym od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Towarów i Usług z 2008 r.

Z opisu sprawy wynika, iż Sp. z o. o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (PKWiU 36) oraz usługi związane z odprowadzaniem ścieków (PKWiU 37). Jest to jedyny zakres działalności podatnika. Usługi świadczone przez podatnika zgodnie z pkt 3 i 4 tabeli obejmującej czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, stanowiąc jej załącznik do rozporządzenia z dnia 26.07.2010r. w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kas rejestrujących. Podatnik w dniu 8 października 2010 r. dobrowolnie rozpoczął ewidencjonować obrót przy użyciu kas rejestrujących. Niezależnie od powyższego podatnik wszystkie transakcje sprzedaży potwierdza fakturami VAT. Aktualnie podatnik chce zrezygnować z dotychczasowego ewidencjonowania obrotu przez zastosowanie kas fiskalnych.

Wobec powyższego, świadczone przez Spółkę usługi klasyfikowane do PKWiU 36 i 37 jako usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, jako usługi wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. W związku z tym Wnioskodawca nie ma obowiązku ewidencjonowania ww. usług na kasie rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012r.

Reasumując, u Wnioskodawcy istnieje możliwość rezygnacji z ewidencji na kasie rejestrującej usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody oraz usług związanych z odprowadzaniem ścieków, jako usługi zwolnione, wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010. Zatem Wnioskodawca będzie do dnia 31 grudnia 2012r. zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu uzyskanego z tytułu świadczenia ww. usług za pomocą kasy rejestrującej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ zauważa, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w zakresie prawidłowości dokonanej klasyfikacji świadczonych usług. Tut. organ nie jest bowiem uprawniony do dokonywania ocen dokonanych klasyfikacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa cyt. w sentencji, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Zaznaczyć zatem należy, że niniejsza interpretacja indywidualna została wydana w oparciu o podaną klasyfikację statystyczną świadczonych usług i traci swoją ważność w przypadku zmiany, któregokolwiek z elementów przedstawionego opisu stanu faktycznego lub prawnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika