Dot. zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy zorganizowanego szkolenia z zakresu leczenia (...)

Dot. zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy zorganizowanego szkolenia z zakresu leczenia i zapobiegania uzależnieniom

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8.08.2011 r. (data wpływu 3.10.2011r.) uzupełnione pismem z dnia 29.12.2011r. (data wpływu 3.01.2012r.) w odpowiedzi na pismo z dnia 6.12.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 3 października 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług szkoleniowych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29.12.2011r. (data wpływu 3.01.2012r.) w odpowiedzi na pismo z dnia 6.12.2011r. znak IPPP2/443-1151/11-2/JO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Działając na podstawie art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa Spółka wnosi o wydanie interpretacji przepisów art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim zastosowanie miało zwolnienie od podatku VAT usług w zakresie edukacji.

W 2006 roku Spółce złożono ofertę zorganizowania szkolenia o międzynarodowej nazwie ?C.? dotyczącej metod leczenia uzależnień i zapobiegania uzależnieniom. Przy czym zaznaczyć należy, że świadczenie usług edukacyjnych jest rodzajem działalności jakim sporadycznie zajmuje się Spółka. Szkolenie miało wymiar międzynarodowy. Szkolenia odbywały się w grupach plenarnych lub warsztatowych. Każdy z uczestników mógł w ramach uiszczonej opłaty uczestniczyć w nie więcej niż 5 blokach tematycznych proponowanych w ramach tego Szkolenia.

Powyższe szkolenie (seminarium, zjazd, sympozjum) wyróżniały następujące elementy:

  1. Wśród uczestników szkolenia były wyodrębnione grupy wykładowców oraz grupy słuchaczy, przy czym grupa słuchaczy była liczniejsza
  2. Spotkania, w których brali udział uczestnicy, w swoich założeniach podnosiły ich kwalifikacje.
  3. Celem szkolenia było uzupełnienie i poszerzenie wiedzy oraz jej aktualizacja.
  4. Spotkania jakie odbywały się w czasie szkolenia nie miały charakteru doradztwa lub konsultingu.
  5. Na zakończenie szkolenia jej uczestnicy otrzymali certyfikaty, które poświadczały jaki zakres wiedzy został przekazany słuchaczowi w ramach wykładów, a więc w jakim zakresie wiedza jego została uzupełniona, czy zaktualizowana.

W uzupełnieniu dnia 29.12.2011r. Spółka wskazuje symbol PKWiU z 1997r. dla świadczonych usług szkoleniowych, które mają być przedmiotem interpretacji ? 80.42.2 ?Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia?. Usługi te na mocy art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. załącznik nr 4 poz. 7 tej ustawy są zwolnione od podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zorganizowanie szkolenia o międzynarodowej zwyczajowej nazwie ?C.?, w ramach którego zostało przeprowadzone szereg szkoleń tematycznych z zakresu leczenia i zapobiegania uzależnieniom słusznie należy uznać jako usługi w zakresie edukacji, a tym samym były one zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

(dotyczy roku podatkowego 2006).

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z organizacją szkoleń o międzynarodowej zwyczajowej nazwie ?C.? należało zakwalifikować jako usługi związane z edukacją. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług były one zwolnione od tego podatku, ponieważ zostały wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku tym pod pozycją nr 7 ujęte zostały usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80). W dziale 80 PKWiU wymienione zostały usługi w zakresie edukacji, w skład których wchodzą usługi:

  1. Szkolnictwa podstawowego i gimnazjalnego (PKWiU - 80.1),
  2. Szkolnictwa na poziomie wyższym niż podstawowy (PKWiU - 80.2),
  3. Szkolnictwa na poziomie wyższym niż średni (PKWiU - 80.3),
  4. Szkolnictwo dla dorosłych i pozostałych form kształcenia (PKWiU 80.4), przy czym w tym grupowaniu mieszczą się m.in. usługi kształcenia dorosłych, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 80.42.10-00) oraz usługi w zakresie pozostałych form kształcenia (PKWiU 80.42.2)

Z powyższego wynika, że polskie przepisy dotyczące zwolnienia przedmiotowego usług w zakresie edukacji, obejmują prawie każdą formę szkolenia dlatego propozycja zorganizowania przez naszą Spółkę ww. szkolenia może być uznana za usługę edukacyjną podlegającą zwolnieniu w podatku od towarów i usług. Dodatkowo wyjaśnić należy, że w myśl przepisów Dyrektywy 2006/112/WE zwolnieniu podlegały te usługi edukacyjne, które są prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Zwolnieniu podlegały także te usługi edukacyjne, które świadczone są przez podmioty niepubliczne, ale tylko wtedy, gdy celem jest realizacja interesu publicznego.

Prowadzenie szkoleń w ramach ww. szkolenia, których tematyka związana jest z szeroko pojętą ochroną zdrowia bezsprzecznie należy zaliczyć do tych, które realizują interes publiczny. W tym stanie faktycznym i prawnym zdaniem Spółki organizowanie szkoleń o międzynarodowej, zwyczajowej nazwie ?C.?, w czasie których zostało przeprowadzone szereg szkoleń tematycznych z zakresu leczenia i zapobiegania uzależnieniom należy uznać jako usługi w zakresie edukacji, a tym samym były one zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w roku 2006 r., gdyż we wniosku z dnia 8 sierpnia 2011r. Wnioskodawca zaznaczył, że dotyczy on zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Przepis art. 8 ust. 3 ustawy o VAT stanowi, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2010r.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod poz. 7 zostały wymienione usługi w zakresie edukacji, oznaczone jako ?ex 80?.

Oznaczenie w załączniku danej grupy ?ex? oznacza, że stawka podatku odnosi się tylko do danej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa usługi?. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym, istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez Wnioskodawcę.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest kwestia opodatkowania zorganizowanie szkolenia o międzynarodowej zwyczajowej nazwie ?C.?, w ramach którego zostało przeprowadzone szereg szkoleń tematycznych z zakresu leczenia i zapobiegania uzależnieniom. Dla świadczonych usług szkoleniowych Spółka wskazała symbol PKWiU z 1997r. ? 80.42.2 ?Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia?.

Biorąc pod uwagę okoliczności przedstawione we wniosku oraz wskazane przepisy prawa należy stwierdzić, iż do zorganizowania międzynarodowego szkolenia ?Conference? w zakresie przedstawionym w niniejszej sprawie miało zastosowanie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przeprowadzenie przedmiotowego szkolenia w ramach prowadzonej działalności mieści się w grupowaniu PKWiU ex 80 wymienionym w poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy, w związku z czym objęte było w 2006 r. zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane przez Wnioskodawcę grupowanie statystyczne. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika