Czy w przypadku realizacji projektów w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju (...)

Czy w przypadku realizacji projektów w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Program Obszarów Wiejskich 2007-2013 dla małych projektów w ramach działania Osi 3 na podstawie umowy przyznania pomocy zawartej z Samorządem Województwa Mazowieckiego w ramach Programu Rozwoju Obszarów wiejskich, Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją małego projektu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku złożonym w dniu 10.10.2011 r. (data wpływu 12.10.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12.10.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zostało zarejestrowane jako osoba prawna na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.). Celem statutowym są działania na rzecz rozwoju Gminy i społeczności lokalnej, działalność kulturowa, oświatowa i edukacyjna. Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową posiadającą status organizacji pożytku publicznego. Nie jest płatnikiem podatku VAT. Obecnie Stowarzyszenie realizuje projekt w ramach działania 4.1/413 wdrażanie lokalnej strategii rozwoju Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 dla małych projektów w ramach działania Osi 3, na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa. Stowarzyszenie zobowiązane jest przedłożyć wraz z wnioskiem o płatność, interpretacji indywidualnej w zakresie interpretacji prawa podatkowego, wydanej przez właściwy organ upoważniony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa. Składając wniosek o przyznanie dotacji Stowarzyszenie złożyło oświadczenie o kwalifikowalności VAT, który powoduje, że VAT jest w przypadku realizacji projektu wydatkiem i Stowarzyszenie nie może w żaden sposób go odzyskać.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z zaistniałą sytuacją Stowarzyszenie zwraca się z pytaniem, czy w przypadku realizacji projektów w ramach działania 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju Program Obszarów Wiejskich 2007-2013 dla małych projektów w ramach działania Osi 3 na podstawie umowy przyznania pomocy zawartej z Samorządem Województwa w ramach Programu Rozwoju Obszarów wiejskich, Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją małego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest płatnikiem VAT. W ramach realizacji projektu, będąc beneficjentem końcowym Stowarzyszenie ponosi pełne wydatki na zakup towarów i usług, opłacając VAT w cenie towarów i usług.

W ramach projektu prowadzane będą działania inwestycyjne oraz promujące dziedzictwo kulturowe Gminy służące wyłącznie czynnościom nie podlegającym opodatkowaniu VAT. Nie jest wręcz możliwe odliczenie naliczonego podatku VAT na zasadach wynikających z przepisów ustawy o VAT.

Powyższa okoliczność przesądza o tym, że poniesiony przez Stowarzyszenie podatek VAT należy zaliczyć do kosztów kwalifkowalnych podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, iż status podatnika podatku od towarów i usług, wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem?, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Stowarzyszenie zostało zarejestrowane jako osoba prawna na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową posiadającą status organizacji pożytku publicznego. Celem statutowym Stowarzyszenia są działania na rzecz rozwoju Gminy i społeczności lokalnej, działalność kulturowa, oświatowa i edukacyjna. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT. Obecnie Stowarzyszenie realizuje projekt w ramach działania 4.1/413 wdrażanie lokalnej strategii rozwoju Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 dla małych projektów w ramach działania Osi 3, na podstawie umowy zawartej z Samorządem Województwa. Stowarzyszenie realizując projekt, ponosi pełne wydatki na zakup towarów i usług, opłacając VAT w cenie towarów i usług. W ramach projektu prowadzane są działania inwestycyjne oraz promujące dziedzictwo kulturowe Gminy służące wyłącznie czynnościom nie podlegającym opodatkowaniu VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające Stowarzyszenie do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał nabywanych towarów i usług w ramach realizowanego projektu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Ponadto Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług do realizacji ww. projektu.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem odrębne przepisy regulujące zasady korzystania z refundacji. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika