Stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących (...)

Stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu PROW realizowanego przy udziale środków UE. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2012 r. (data wpływu 23.11.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 23 listopada 2012 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. OSP jest w trakcie realizacji projektu w zakresie małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW 2007-2013. Umowa przyznania pomocy została zawarta w dniu 06.08.2012 r. Celem operacji jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej poprzez remont połączony z modernizacją oraz wyposażenie remizy Ochotniczej Straży Pożarnej pełniącej funkcję świetlicy wiejskiej.


W ramach projektu zostały zakupione:

  • Płytki (terrakota) wraz z chemią budowlaną potrzebną do ich położenia,
  • dwie sztuki okien i dwie sztuki drzwi wraz z chemią budowlaną potrzebną do ich wymiany na starej części budynku remizy.
  • sprzęt AGD: kuchnia gazowa wraz z butlą oraz kuchnia mikrofalowa.

Remiza OSP pełniąca funkcję świetlicy wiejskiej jest jedynym obiektem tego typu we wsi i odbywają się w niej wszelkie spotkania kulturalne mieszkańców i organizacji wiejskich. Charakter wykonywanych działań sprawi, iż zmodernizowana i ulepszona świetlica na wiele lat stanie się miejscem bardziej funkcjonalnym i estetycznym, służącym społeczności lokalnej. Z uwagi na fakt, iż życie kulturalne toczy się w obrębie remizy OSP, utrzymanie jej jako obiektu użyteczności publicznej jest podstawowym priorytetem nie tylko dla rozwoju kulturalnego mieszkańców wsi, ale także utrzymania go na obecnym poziomie. Podatek VAT został uznany za wydatek kwalifikowalny. Projekt nie wiąże się ze sprzedażą opodatkowaną.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Ochotniczej Straży Pożarnej nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu PROW realizowanego przy udziale środków UE?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku VAT, a realizowany projekt nie jest wykorzystywany do działalności gospodarczej. W związku z powyższym nie przysługuje prawo do odliczenia VAT-u naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

OSP nie wykonuje czynności opodatkowanych wymienionych w art. 5 ustawy podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności, o której mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, a także nie wykonuje czynności o których mowa w art. 16 i 17 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku tym, OSP nie przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i w myśl art. 87 tej ustawy zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabytych towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ww. ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 16 cyt. ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, niebędące podatnikami, o których mowa w art. 15, jeżeli dokonują wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu, w przypadku gdy okoliczności nie wskazują na zamiar wykonywania tej czynności w sposób częstotliwy.

Stosownie do art. 17 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne:

  1. na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną;
  2. uprawnione do korzystania z procedury celnej obejmującej uszlachetnianie czynne, odprawę czasową, przetwarzanie pod kontrolą celną, w tym również osoby, na które, zgodnie z odrębnymi przepisami, zostały przeniesione prawa i obowiązki związane z tymi procedurami;
  3. dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  4. będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;
  5. nabywające towary, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju;
  6. obowiązane do zapłaty podatku na podstawie art. 42 ust. 8 lub ust. 10;
  7. nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2;
  8. nabywające usługi w zakresie przenoszenia uprawnień do emisji do powietrza gazów cieplarnianych, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. nr 281, poz. 2784, z 2008 r. nr 199, poz. 1227 oraz z 2009 r. nr 215, poz. 1664)*), jeżeli usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Artykuł 87 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Aby wystąpiło prawo do odliczenia VAT naliczonego musi być spełniony podstawowy warunek, który wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje tylko podatnikowi wykonującemu działalność gospodarczą opodatkowaną VAT (zdefiniowanemu w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług) i tylko w takim zakresie, w jakim nabywane przez tego podatnika towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu w zakresie małych projektów w ramach działania 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju objętego PROW 2007-2013. Umowa przyznania pomocy została zawarta w dniu 06.08.2012 r. Celem operacji jest podniesienie jakości życia społeczności lokalnej poprzez remont połączony z modernizacją oraz wyposażenie remizy Ochotniczej Straży Pożarnej pełniącej funkcję świetlicy wiejskiej. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej. OSP nie wykonuje czynności opodatkowanych wymienionych w art. 5 ustawy podatku od towarów i usług, nie prowadzi działalności, o której mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, a także nie wykonuje czynności, o których mowa w art. 16 i 17 ustawy o podatku od towarów i usług. Projekt nie wiąże się ze sprzedażą opodatkowaną.

Powyższa analiza wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

W niniejszych okolicznościach nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w związku realizacją przedmiotowego projektu, gdyż projekt nie wiąże się z czynnościami opodatkowanymi.

Mając na uwadze przywołane uregulowania w świetle przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją przedmiotowego projektu PROW realizowanego przy udziale środków UE. Tym samym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika