W celu zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb tego podatku (...)

W celu zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb tego podatku może dokonać jedno z małżonków prowadzących wspólne gospodarstwo rolne.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20.10.2011 r. (data wpływu 26.10.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie potwierdzenia czy w przypadku małżonków prowadzących gospodarstwo rolne na zasadach ustawowej własności małżeńskiej zgłoszenia rejestracyjnego podatku VAT może dokonać jeden z małżonków, na którego będą wystawiane faktury VAT - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 26.10.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczący potwierdzenia czy w przypadku małżonków prowadzących gospodarstwo rolne na zasadach ustawowej własności małżeńskiej zgłoszenia rejestracyjnego podatku VAT może dokonać jeden z małżonków, na którego będą wystawiane faktury VAT.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Strona wspólnie z mężem jest właścicielem gospodarstwa rolnego na zasadach ustawowej wspólności małżeńskiej, nie ma ustanowionej rozdzielności majątkowej. Obydwoje - Strona i Jej mąż są rolnikami ryczałtowymi i korzystają ze zwolnienia od podatku. W najbliższym czasie Strona i Jej mąż zamierzają zmienić dotychczasowe zasady opodatkowania i uzyskać status podatnika VAT na zasadach ogólnych, z czym wiąże się obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT. Ponadto w najbliższym czasie mąż Strony zamierza nabyć ze środków pochodzących z jego majątku osobistego gospodarstwo rolne również do swego majątku odrębnego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy mąż Strony może być w dalszym ciągu rolnikiem ryczałtowym z tytułu nowo nabytego gospodarstwa rolnego wchodzącego w skład majątku osobistego w rozumieniu kodeksu rodzinnego i opiekuńczego pozostając jednocześnie podatnikiem VAT opodatkowanym na zasadach ogólnych w stosunku do gospodarstwa rolnego objętego ustawową współwłasnością małżeńską?
  2. Czy w przypadku małżonków prowadzących gospodarstwo rolne na zasadach ustawowej własności małżeńskiej zgłoszenia rejestracyjnego podatku VAT może dokonać jeden z małżonków, na którego będą wystawiane faktury VAT?
  3. Czy jeden z małżonków może być w dalszym ciągu rolnikiem ryczałtowym z tytułu nowo nabytego gospodarstwa rolnego za środki pochodzące z jego majątku osobistego, które to gospodarstwo będzie wchodzić w skład majątku odrębnego pozostając jednocześnie podatnikiem VAT opodatkowanym na zasadach ogólnych w stosunku do gospodarstwa rolnego objętego ustawową własnością małżeńską?

Zdaniem Strony za podatnika VAT uważa się m.in. osobę fizyczną prowadzącą gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie, która złożyła zgłoszenie rejestracyjne. Obecnie rolnik ryczałtowy, który chce być podatnikiem VAT czynnym (wystawiać faktury VAT i odliczać VAT na zasadach ogólnych) ma obowiązek dokonać zgłoszenia rejestracyjnego VAT. Uchylono natomiast obowiązek prowadzenia w tym przypadku ewidencji sprzedaży opodatkowanej VAT przez okres co najmniej 3 kolejnych miesięcy poprzedzających miesiąc, od którego rolnik miał zrezygnować ze zwolnienia. W tej sytuacji Strona uważa, iż nie ma przeszkód prawnych, aby po dokonaniu zgłoszenia rejestracyjnego wraz z mężem uzyskała status podatnika VAT opodatkowanego na zasadach ogólnych. Co więcej, zgodnie z przepisami w przypadku osób fizycznych prowadzących wspólnie gospodarstwo zgłoszenie rejestracyjne może dokonać wyłącznie jedna osoba, na którą będą wystawiane faktury przy sprzedaży produktów rolnych. Gdyby to Strona dokonała przedmiotowego zgłoszenia rejestracyjnego i to na Stronę wystawiane byłyby faktury to według Strony nie ma przeszkód, aby mąż Wnioskodawczyni nabywając gospodarstwo rolne ze środków pochodzących z jego majątku osobistego, które również wchodziłoby w skład jego majątku odrębnego pozostał w stosunku do niego rolnikiem ryczałtowym.

Zgodnie z interpretacją o sygnaturze: IPTPP2/443-192/11 i sporządzoną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być w pozostałym zakresie swojej działalności ? być podatnikiem VAT czynnym (nie korzystającym ze zwolnienia)..


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania nr 2 uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ust. 2 powołanego powyżej przepisu ma charakter podmiotowy, odnosi się bowiem do podmiotów prowadzących tę działalność. Działalność gospodarcza, stosownie do ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ?in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy, należy uznać, iż prowadzenie działalności rolniczej stanowi prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych przesądza o wykonywaniu działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

W myśl art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1. Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą, w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Przez rolnika ryczałtowego ? według definicji zawartej w cyt. art . 2 pkt 19 ustawy - rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art . 43 ust.1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Przez produkty rolne, zgodnie z punktem 20 powołanego artykułu, rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim. Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Stosownie do zapisu art. 2 pkt 16 ustawy przez gospodarstwo rolne rozumie się gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 3, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i ust. 2.


Przepis art. 96 ust. 1 ustawy stanowi, iż podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, zgodnie z którym, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 2 ustawy, w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.


W myśl art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako ?podatnika VAT czynnego? lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 ? jako ?podatnika VAT zwolnionego?.


Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Uregulowania dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur, danych, które powinny zawierać, oraz sposobu i okresu ich przechowywania, zawarte są w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360.), zwanego dalej rozporządzeniem.

Z opisu sprawy wynika, że Strona wraz z mężem jest właścicielem gospodarstwa rolnego na zasadach ustawowej wspólności ustawowej. Strona wraz z mężem są rolnikami ryczałtowymi i korzystają ze zwolnienia od podatku VAT. W najbliższym czasie Strona wraz z mężem zamierza zmienić dotychczasowe zasady opodatkowania i uzyskać status podatnika VAT na zasadach ogólnych z czym wiąże się obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w podatku VAT. Zdaniem Strony może ona wraz z mężem dokonać zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku VAT, a nawet zgłoszenia tego może dokonać wyłącznie jedno z małżonków.

Z wyżej powołanych uregulowań wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenie podatkowe osób prowadzących te gospodarstwa, gdyż często nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych.

W świetle powyższego zgodzić należy się z Wnioskodawczynią, iż w celu zarejestrowania się jako podatnik VAT czynny zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb tego podatku może dokonać jedno z małżonków prowadzących wspólne gospodarstwo rolne.


Tym stanowisko Strony uznać należy za prawidłowe.


W tym miejscu wskazać należy że w zakresie pytania pierwszego i trzeciego przedstawionego przez Wnioskodawczynię wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika