Wnioskodawca w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu (...)

Wnioskodawca w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 4 grudnia 2012r. (data wpływu 11 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie jest organizacją działającą w sferze pożytku publicznego i prowadzi działalność statutową nieodpłatną oraz odpłatną. Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. Prawo o stowarzyszeniach oraz własnego Statutu. Działalność statutowa opiera się na ochronie krajobrazu i środowiska naturalnego, poprawie dróg i szlaków komunikacyjnych doliny i dorzecza J...., inspirowaniu i wspieraniu działań społeczności lokalnych, działaniach edukacyjnych i współdziałaniu z władzami, organizacjami pozarządowymi i przedsiębiorstwami oraz instytucjami Unii Europejskiej w celu realizacji zadań statutowych. Przychody stanowią wpłaty z tytułu składek członkowskich, dofinansowań z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego oraz z działalności odpłatnej statutowej prowadzonej przez Stowarzyszenie w formie tworzenia i prowadzenia punktów przedszkolnych i przedszkoli na terenach wiejskich, finansowanych w części z gminnej subwencji oświatowej, w części zaś z wpłat wnoszonych przez rodziców. Działalność odpłatna jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust.1 pkt 26.

W dniu 4 listopada 2011r. Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa o przyznaniu pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 ?Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju? objętych PROW na lata 2007-2013. Pomoc dotycząca wspierania rozwoju obszarów wiejskich realizowana była z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z 2008r Nr 98, poz.634, Nr 214, poz.1349 i Nr 237, poz.1655 oraz z 2009r. Nr 20, poz.105) i w związku z tym ponosiło koszty od nabytych towarów i usług w pełnej wysokości (z podatkiem VAT). Stowarzyszenie zadanie wykonało w ramach swojej nieodpłatnej działalności statutowej. Następnie złożyło ?Wniosek o płatność?, w którym Urząd Marszałkowski stwierdził nieprawidłowość w uznaniu podatku VAT za koszt kwalifikowalny. Powodem niniejszego stanowiska była nierozpatrzona interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w tej sprawie - grantodawca zobowiązywał bowiem Stowarzyszenie w ramach umowy projektowej do uzyskania indywidualnej interpretacji podatkowej potwierdzającej brak możliwości odliczenia podatku VAT od kosztów ponoszonych w projekcie. W związku z powyższym Stowarzyszenie zwraca się ponownie z wnioskiem o wydanie interpretacji w przedmiotowej sprawie, uzupełniając jednocześnie opis stanu faktycznego. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT. Realizacja przedmiotowego projektu, nie jest związana z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 635 ze zm.). Korzystając ze zwolnienia podmiotowego nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie w opisanym stanie faktycznym miało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług w ramach wydatków ponoszonych na realizację przedmiotowego projektu i tym samym uznania tego kosztu jako wydatku niekwalifikowalnego?


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązujących przepisów, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług prawo do odliczenia podatku naliczonego uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie podatku VAT naliczonego w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. Stowarzyszenie jako niezarejestrowany podatnik VAT czynny korzystający ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1, nie miało, w ocenie Wnioskodawcy, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do kosztów ponoszonych w ramach przedmiotowego projektu, ponieważ zakupione towary i usługi nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych. W związku z powyższym Stowarzyszenie ma prawo do uznania zapłaconego w całości podatku jako kosztu kwalifikowalnego, który powinien być mu zrefundowany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż w dniu 4 listopada 2011r. Stowarzyszenie podpisało umowę z Samorządem Województwa o przyznaniu pomocy na operację z zakresu małych projektów w ramach działania 413 ?Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju? objętych PROW na lata 2007-2013. Pomoc dotycząca wspierania rozwoju obszarów wiejskich realizowana była z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z 2008r Nr 98, poz.634, Nr 214, poz.1349 i Nr 237, poz.1655 oraz z 2009r. Nr 20, poz.105). W związku z tym Wnioskodawca ponosił koszty od nabytych towarów i usług w pełnej wysokości (z podatkiem VAT). Stowarzyszenie zadanie wykonało w ramach swojej nieodpłatnej działalności statutowej.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT. Realizacja przedmiotowego projektu, nie jest związana z wykonywaniem przez Stowarzyszenie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie korzysta ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 635 ze zm.). Korzystając ze zwolnienia podmiotowego nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego zapłaconego przy nabyciu towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione obydwa podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy ? Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizowanego projektu.

Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na Rzecz Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427, z 2008r Nr 98, poz.634, Nr 214, poz.1349 i Nr 237, poz.1655 oraz z 2009r. Nr 20, poz.105), w ramach działania 413 ?Wdrożenie lokalnych strategii rozwoju? objętych PROW na lata 2007-2013.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika