opodatkowanie i dokumentowanie wypłacanych Dystrybutorom premii pieniężnych

opodatkowanie i dokumentowanie wypłacanych Dystrybutorom premii pieniężnych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25.10.2011 r. (data wpływu 7.11.2011r.), uzupełnione pismem z dnia 18.01.2012r. (data wpływu 23.01.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania wypłacanych Dystrybutorom premii pieniężnych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 7.11.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i dokumentowania wypłacanych Dystrybutorom premii pieniężnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18.01.2012r. (data wpływu 23.01.2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 9.01.2012r. znak IPPP2/443-1254/11-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 13.01.2012r.)

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (?Spółka z o.o.?) z siedzibą w miejscowości B., producent źródeł światła na podstawie umów zawieranych z podmiotami dystrybuującymi (Dystrybutorami) podjęła współpracę handlową obejmującą m.in. działania marketingowe i organizacyjne, prowadzone przez Dystrybutorów w celu aktywizacji i promocji towarów przez nią dostarczanych, upowszechnienie marki ??Sp. z o. o? oraz zwiększenie sprzedaży jej towarów. Dystrybutorzy w zamian za świadczenie usługi otrzymują premie pieniężną (bonus), ustalaną procentowo od obrotów, co ma mieć charakter motywacyjny do dalszej współpracy. Otrzymana premia nie jest powiązana z konkretnymi dostawami. Wynagrodzenie jest w stałym procencie od obrotów, bez konieczności przekroczenia określonego pułapu obrotów.

W uzupełnieniu z dnia 18.01.2012r. (data wpływu 23.01.2012r.) Wnioskodawca wskazał, że Dystrybutorzy świadczą na rzecz Wnioskodawcy usługi polegające na:

  1. stałym utrzymywaniu stanów magazynowych w stanie dostępności dla odbiorców detalicznych, ale nie są przy tym zobowiązani do utrzymywania konkretnego towaru, a jedynie do utrzymywania stanu magazynowego towaru, który wybiorą sami Dystrybutorzy oraz przy braku zobowiązania do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premię,
  2. odpowiednim eksponowaniu w punktach sprzedaży Dystrybutorów towarów i logo Wnioskodawcy, w sposób widoczny i estetyczny, jak również umieszczaniu towarów i logo Wnioskodawcy na stronach internetowych,
  3. umieszczaniu w punktach sprzedaży Dystrybutorów materiałów reklamowych wyrobów Wnioskodawcy.

Premie pieniężne są naliczane na podstawie obrotów uzyskanych ze zrealizowanych dostaw przez konkretnych Dystrybutorów w określonym okresie czasu (przy czym nie ma obowiązku sprzedaży konkretnej ilości towarów w określonym czasie).

Wynagrodzenie (premia) Dystrybutorów jest kalkulowane w postaci wynagrodzenia, tj. za sprzedaż towarów w określonej ilości, w umowach z Dystrybutorami przewidziane są premie w określonej wysokości. Wielkość obrotów uprawniająca do uzyskania premii pieniężnej wyliczana jest w ten sposób, że Dystrybutorzy wystawiają Wnioskodawcy faktury na podstawie raportu kwartalnego, który tworzy dla nich pracownik działu handlowego i wysyła e-mailem. Informacje do raportu pobiera z programu do obsługi sprzedaży, są to kwoty netto (bez kosztu gospodarowania odpadami i VAT). Od wartości sprzedanych towarów wylicza na podstawie umów wysokość premii. Jest to procent od sumy sprzedaży w okresie czasu (kwartalnym) zgodnie z umową z danym Dystrybutorem.

Zgodnie z powyższymi wyjaśnieniami, podstawą do naliczania premii pieniężnej są faktury sprzedaży za okresy kwartalne, dlatego nie można stwierdzić, że nie da się powiązać premii z konkretnymi dostawami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenie (premie pieniężne) wypłacane Dystrybutorom przez Wnioskodawcę w związku z wykonywanymi przez nich usługami, powinno być dokumentowane fakturami VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.), zwana dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

W świetle zaistniałego stanu faktycznego zachowanie Dystrybutorów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem VAT wg stawki 23% na podstawie art. 41 ust. 13 w zw. z art. 1 46a pkt 1 ustawy o VAT.

Dodatkowo, Dystrybutorzy powinni wystawić stosowną fakturę VAT, gdyż na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast świadczenie usług, to w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi, według ustawy, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika ? nie będące dostawą towarów ? na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 cyt. ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (?).

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp. W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy.

W praktyce występują również sytuacje, w których w zamian za udzielenie premii ma miejsce świadczenie innych usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym, bądź zobowiązanie się do dokonywania zakupów wyłącznie u wypłacającego premie, czy zobowiązanie się do posiadania pełnego asortymentu towarów kontrahenta itp. W takiej sytuacji należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z treści art. 41 ust. 1 ustawy wynika, że stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 cyt. ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka będąca producentem źródeł światła podjęła współpracę handlową obejmującą m.in. działania marketingowe i organizacyjne, prowadzone przez Dystrybutorów w celu aktywizacji i promocji towarów przez nią dostarczanych, upowszechnienie marki Wnioskodawcy oraz zwiększenie sprzedaży jej towarów, podpisując z nimi stosowne umowy regulującą prawa i obowiązki każdej ze Stron. Z przedmiotowej umowy wynika, iż Dystrybutor, aby otrzymać premię pieniężną od Wnioskodawcy zobowiązany jest między innymi do: stałego utrzymywania stanów magazynowych w stanie dostępności dla odbiorców detalicznych, odpowiedniego eksponowania w punktach sprzedaży Dystrybutorów towarów i logo Wnioskodawcy (w sposób widoczny i estetyczny), umieszczania towarów i logo Wnioskodawcy na stronach internetowych, umieszczania w punktach sprzedaży Dystrybutorów materiałów reklamowych o wyrobach Wnioskodawcy. Premia Dystrybutorów jest kalkulowana w postaci wynagrodzenia, tj. za sprzedaż towarów w określonej ilości, w stałym procencie od obrotów, bez konieczności przekroczenia określonego pułapu obrotów.

Wielkość obrotów uprawniająca do uzyskania premii pieniężnej wyliczana jest w ten sposób, że Dystrybutorzy wystawiają Wnioskodawcy faktury na podstawie raportu kwartalnego, który tworzy dla nich pracownik działu handlowego i wysyła e-mailem. Informacje do raportu pobiera z programu do obsługi sprzedaży, są to kwoty netto (bez kosztu gospodarowania odpadami i VAT). Od wartości sprzedanych towarów wylicza na podstawie umów wysokość premii. Jest to procent od sumy sprzedaży w okresie czasu (kwartalnym), zgodnie z umową z danym Dystrybutorem. Zatem, w sytuacji przedstawionej we wniosku, bonus kwartalny będzie przyznawany w związku z realizacją na rzecz Wnioskodawcy przez Dystrybutorów określonych zobowiązań, natomiast jego wysokość będzie uzależniona od osiągniętych planów obrotu w określonym czasie.

W sytuacji, gdy umowa przewiduje dodatkowe zobowiązania Dystrybutorów, dzięki którym możliwe jest wypracowanie określonego w umowie planu obrotu uprawniającego do otrzymania kwartalnego bonusu (premii), będzie mieć miejsce świadczenie przez nich usług na rzecz Wnioskodawcy. Czynność ta, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług będzie czynnością opodatkowaną podatkiem VAT po stronie Dystrybutorów.

Zatem uznać należy, iż wypłata bonusa kwartalnego (premii pieniężnej) jest wynikiem pewnych, określonych umownie, zachowań Dystrybutorów w stosunku do Wnioskodawcy, który jest podmiotem wypłacającym przedmiotowe premie. Zachowania te polegają m.in. na stałym utrzymywaniu stanów magazynowych w stanie dostępności dla odbiorców detalicznych, odpowiednim eksponowaniu w punktach sprzedaży Dystrybutorów towarów i logo Wnioskodawcy (w sposób widoczny i estetyczny), umieszczaniu towarów i logo Wnioskodawcy na stronach internetowych, umieszczaniu w punktach sprzedaży Dystrybutorów materiałów reklamowych o wyrobach Wnioskodawcy. W opisanej sytuacji dochodzi więc do świadczenia odpłatnej usługi, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez Dystrybutorów na rzecz Wnioskodawcy, za co otrzymują oni określone w umowie wynagrodzenie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że zobowiązanie Dystrybutora wynikające z zawartej umowy, polegające na nabyciu pewnej ilości towarów i podjęciu na rzecz Wnioskodawcy działań przedstawionych we wniosku, a mających na celu zwiększenie sprzedaży i promocję Spółki (m.in. poprzez odpowiednie eksponowanie i reklamowanie jej towarów), stanowi świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 cyt. ustawy i w konsekwencji winno być opodatkowane podatkiem VAT wg stawki, o której mowa w art. 146a pkt 1 w zw. z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT.

Dla udokumentowania powyższych transakcji zastosowanie znajdą przepisy art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy z zastrzeżeniem ust. 1a,2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zatem, wypłata premii pieniężnej przez Wnioskodawcę na rzecz Dystrybutora winna być udokumentowana fakturą VAT, wystawioną przez Dystrybutora w oparciu o ww. przepis ustawy o VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika