Brak prawa do odzyskania kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu sfinansowanego z (...)

Brak prawa do odzyskania kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu sfinansowanego z dotacji unijnej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012r. (data wpływu 12 grudnia 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 grudnia 2012r. (data wpływu 19 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.


Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 12 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 grudnia 2012r. (data wpływu 19 grudnia 2012r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pt. ?Wyposażenie I??. Zadanie to będzie podlegało dofinansowaniu w ramach działania 413 Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 dla ?Małych projektów?. Wniosek Stowarzyszenia został rozpatrzony pozytywnie i Strona zawarła z Urzędem Marszałkowskim stosowną umowę. Zadanie polega na zakupie: 1) Zestawu komputerowego z oprogramowaniem za kwotę 3465,00 zł brutto (netto - 2817zł); 2) Zestawu do fotografii i poligrafii za kwotę 4845,00 zł brutto (netto - 3939,00 zł); 3) Zestawu telewizji przemysłowej za kwotę 5272,00 zł brutto (netto ? 4177,00 zł). Całkowity koszt zakupów wynosi 13582,00 zł.

Szczegółowy opis operacji zawarty we wniosku o dofinansowanie operacji został przesłany w załączeniu. Realizacja projektu przyczyni się do zachowania, zabezpieczenia i udostępnienia cennego lokalnego dorobku kulturalnego i historycznego poprzez wyposażenie Izby Pamięci w nowoczesny sprzęt informatyczny. Pozwoli to podnieść poziom merytoryczny działalności Stowarzyszenia oraz zabezpieczyć zbiory. Działania te zgodne są z celami Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w zakresie promocji lokalnego dziedzictwa i kultywowania tradycji, wpłynie też na poprawę świadomości społecznej o tradycji i historii swojej ?małej ojczyzny?, zaspokoją potrzeby społeczne w tym zakresie.

Projekt nie jest komercyjny i nie będzie przynosił żadnych dochodów. Nie będą pobierane przez żaden podmiot żadne opłaty zarówno w trakcie, jak i po realizacji projektu. Dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Stowarzyszenie może uzyskać dofinansowanie w wysokości 70% kosztów kwalifikowanych. W przypadku podmiotów, które mogą odliczyć podatek VAT od zapłaconych faktur, kosztami kwalifikowanymi są ceny netto (bez VAT). W przypadku Wnioskodawcy, czyli podmiotu który nie może odliczyć podatku VAT od zapłaconych faktur, można ubiegać się o włączenie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, o co Strona wystąpiła składając wniosek o dofinansowanie projektu i dołączając stosowne oświadczenie.

Jeżeli VAT będzie wliczony do kosztów kwalifikowanych, to wtedy Stowarzyszenie może otrzymać dofinansowanie w wysokości 9500,00 zł czyli 70% kosztów kwalifikowanych brutto, co stanowi bardzo istotną pomoc dla działalności. Dlatego Strona wnioskuje o to, aby podatek VAT był kosztem kwalifikowanym realizowanego zadania.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Stowarzyszenie może odzyskać uiszczony podatek VAT? Jeśli nie, to prosi o wskazanie podstawy prawnej zgodnie z Ustawą z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm.).


Zdaniem Wnioskodawcy Stowarzyszenie nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT. Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124..

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 cyt. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Stowarzyszenie ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pt. ?Wyposażenie I ??. Zadanie to będzie podlegało dofinansowaniu w ramach działania 413 Wdrażania Lokalnych Strategii Rozwoju Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013 dla ?Małych projektów?. Strona zawarła z Urzędem Marszałkowskim w W. stosowną umowę. Zadanie polega na zakupie: 1) Zestawu komputerowego z oprogramowaniem za kwotę 3465,00 zł brutto (netto - 2817zł); 2) Zestawu do fotografii i poligrafii za kwotę 4845,00 zł brutto (netto - 3939,00 zł); 3) Zestawu telewizji przemysłowej za kwotę 5272,00 zł brutto (netto ? 4177,00 zł). Całkowity koszt zakupów wynosi 13582,00 zł.

Projekt nie jest komercyjny i nie będzie przynosił żadnych dochodów. Nie będą pobierane przez żaden podmiot żadne opłaty zarówno w trakcie, jak i po realizacji projektu. Dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie Wnioskodawca wskazał, iż Stowarzyszenie nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji podatników VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej, jest organizacją non-profit

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione obydwa podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy ? Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizowanego projektu. Ponadto należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 cyt. ustawy.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004r. Jeśli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.


Reasumując, Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach projektu pt. ?Wyposażenie I..... ??.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika