opodatkowanie podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości gruntowych ? majątek prywatny

opodatkowanie podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości gruntowych ? majątek prywatny

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 16 listopada 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości gruntowych ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości gruntowych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 stycznia 2012 r. (data wpływu 2 stycznia 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 28 grudnia 2011 r. nr IPPP2/443-1280/11-2/KG.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne opodatkowanym podatkiem ryczałtowym i zajmuje się produkcją roślinną. Gospodarstwo rolne zostało przekazane przez rodziców w drodze darowizny w 1990 roku (akt notarialny sporządzono 06.06.1990 roku). Przekazanie gospodarstwa rolnego było zwolnione z podatku VAT. Gospodarstwo to stanowi majątek osobisty Wnioskodawcy. W 2009 roku decyzją Rady Miasta zatwierdzono plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta. W tym planie zaplanowano, że część gruntów gospodarstwa Wnioskodawcy została przeznaczona pod zabudowę domów jednorodzinnych oraz dróg. W 2011 roku Zainteresowany dokonał podziału części nieruchomości gruntowej na sześć mniejszych działek budowlanych które planuje sprzedać.

Pismem z dnia 2 stycznia 2012 roku Wnioskodawca uzupełnił przedstawiony w złożonym wniosku opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż grunty przeznaczone na sprzedaż wykorzystywał do uprawy zbóż, nie były przedmiotem najmu i dzierżawy. W dniu 6 czerwca 1990 roku w drodze darowizny Zainteresowany otrzymał od rodziców gospodarstwo rolne. Na jego poszerzenie w dniu 17 lutego 1995 r. i 25 kwietnia 1995 r. dokupił grunty orne we wsi M. Wnioskodawca sprzedał część z posiadanych dwóch działek rolnych nabytych w drodze darowizny. Część dwóch ww. działek Zainteresowany podzielił na mniejsze i sprzedał w następujących terminach: 31.12.1997 r., 17.05.1999 r., 13.09.1999r., 03.08.1999 r., 19.03.1999 r., 31.11.1999 r., 09.07.2001 r., 31.05.2004 r., 20.05.2011 r., 24.05.2011 r. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi działalności polegającej na obrocie nieruchomości, sprzedane działki nie były uzbrajane, nie prowadził działań marketingowych w stosunku do sprzedanych działek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż działek budowlanych przez rolnika ryczałtowego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT 23% gdy działki te są wydzielone z gruntu rolnego przekazanego w drodze darowizny gospodarstwa rolnego podczas przekazania zwolnionego z VAT, a działki zostały wydzielone na podstawie planu zagospodarowania przestrzennego miasta...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien zapłacić podatku VAT 23 % od sprzedaży działek budowlanych ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej polegającej na obrocie nieruchomości. Grunty zostały przekazane w formie darowizny przez rodziców i stanowią majątek odrębny. Gospodarstwo podczas przekazania nie było opodatkowane podatkiem VAT. Wymienione działki to grunt niezabudowany i nieuzbrojony. Zmiana przeznaczenia z terenu rolnego na budowlany nastąpiła w wyniku opracowania planu zagospodarowania przestrzennego przez Radę Miasta i zatwierdzeniu go, na co Wnioskodawca nie miał żadnego wpływu.

Zgodnie z wyrokiem z dnia 15 września 2011 roku wydanym przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości dotyczący spraw sprzedaży gruntów rolnych podzielonych na działki budowlane (sygnatura akt C-180/10 i C-181/10), osoba fizyczna, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z VAT i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, nie może zostać uznana za podatnika VAT, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Zgodnie z ww. przepisami, grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jego sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy na terytorium kraju.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza ? na mocy ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ze wskazanych regulacji wynika, że dostawa gruntów, co do zasady, jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. W świetle zaś definicji zawartych w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Aby dostawę towarów (np. gruntów) uznać za działalność gospodarczą, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a sprzedawane towary zostały nabyte w celu wykorzystania w działalności gospodarczej. Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług ? w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie ? musi ona być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Podstawowa stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku dostawy gruntów niezabudowanych opodatkowane są tylko te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione od podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest rolnikiem prowadzącym gospodarstwo rolne opodatkowanym podatkiem ryczałtowym i zajmuje się produkcją roślinną. Gospodarstwo rolne zostało przekazane przez rodziców w drodze darowizny w 1990 roku. Gospodarstwo to stanowi majątek osobisty Wnioskodawcy. W 2009 roku decyzją Rady Miasta zatwierdzono plan Zagospodarowania Przestrzennego Miasta. W tym planie zaplanowano, że część gruntów gospodarstwa Wnioskodawcy została przeznaczona pod zabudowę domów jednorodzinnych oraz dróg. W 2011 roku Zainteresowany dokonał podziału części nieruchomości gruntowej na sześć mniejszych działek budowlanych które planuje sprzedać. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż nie prowadzi działalności polegającej na obrocie nieruchomościami, sprzedane działki nie były uzbrajane, nie prowadził działań marketingowych w stosunku do sprzedanych działek. W związku z powyższym Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące opodatkowania sprzedaży przedmiotowych wydzielonych działek.

Mając na uwadze powyższe oraz treść powołanych regulacji, stwierdzić należy, że mimo, iż grunty spełniają definicję towarów wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, z okoliczności niniejszej sprawy nie wynika, aby dokonując sprzedaży wydzielonych działek, Wnioskodawca będzie działał w charakterze handlowca. Nie można stwierdzić, że Zainteresowany nabył grunty w celu dalszej odsprzedaży, czy w celach zarobkowych. Z treści wniosku wynika bowiem, iż przedmiotowe nieruchomości Wnioskodawca otrzymał w darowiźnie w formie gospodarstwa rolnego. Nie można stwierdzić, że Wnioskodawca nabył nieruchomości ? de facto otrzymane w darowiźnie - w celu dalszej odsprzedaży, czy w celach zarobkowych. Zainteresowany nie podejmował aktywnych działań - celem zbycia przedmiotowych działek - w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców, czyli typowych dla działalności handlowej. Zatem, w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze zwykłym wykonywaniem przez Stronę prawa własności, które nie może być same z siebie uznane za prowadzenie działalności gospodarczej.

Reasumując, Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Zatem ww. czynność sprzedaży oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług zastosowania nie mają.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika