Stawka VAT na usługi budowlano ? montażowe sygn: IPPP2/443-1340/11-2/MM

Stawka VAT na usługi budowlano ? montażowe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2011r. (data wpływu 5 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT do montażu markiz ? jest nieprawidłowe;
  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT do montażu pozostałych elementów ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla usług budowlanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się montażem w budynkach mieszkalnych / domach następujących elementów (urządzeń):

  • rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym, które są montowane w sposób trwały na ścianie budynku, mają one na celu zapewnienie ochrony przed czynnikami atmosferycznymi oraz są zabezpieczeniem przed włamaniem;
  • rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP (skrzynka kasety rolety montowana jest pod istniejące nadproże), które są montowane tylko w nowo wznoszonych budynkach, z uwagi na to, iż skrzynka rolety jest na trwałe montowana pod tynkiem;
  • rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym RKS (pod nadprożem osadzane są rolokasety, dodatkowo na etapie montażu okien osadzane są prowadnice rolet), które są montowane na trwałe, zazwyczaj na etapie wznoszenia ścian budynków, a więc mogą być zamontowane wyłącznie na etapie budowy;
  • rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym, które są montowane wraz z montażem lub wymianą stolarki okiennej, są one trwale montowane do okna i wraz z oknem osadzane we wnęce okiennej, zapewniają dodatkową izolację termiczną i akustyczną;
  • bram segmentowych, które są montowane do ścian budynków, umożliwiają one szybkie i funkcjonalne zamykanie budynków;
  • refleksoli, które służą zachowaniu stałej, komfortowej temperatury w pomieszczeniu, umożliwiają ograniczenie użycia urządzeń klimatyzacyjnych, zmniejszenie kosztów eksploatacji budynków, są one montowane do budynku w sposób trwały;
  • markiz - są one na stałe montowane do ścian budynków przy pomocy konstrukcji stalowych, ich celem jest ochrona przed słońcem dużych powierzchni;
  • żaluzji fasadowych celem ich montażu jest zaciemnienie otworów okiennych, fasad i innych dużych przeszkleń, powstrzymują one promienie słoneczne, zabezpieczając przed nagrzaniem, są one montowane do budynku w sposób trwały;
  • urządzeń elektrycznych (elementów napędu), który polega na zamontowaniu, podłączeniu i wykonaniu instalacji elektrycznej :- w zabudowanych wcześniej roletach lub bramach; urządzenia te są na stałe montowane do ścian lub stropów budynków;
  • siłowników do bram uchylnych jak i przesuwnych, które wcześniej zostały zamontowane na stałe;
  • okien pcv oraz drewnianych;
  • parapetów wewnętrznych i zewnętrznych;
  • drzwi zewnętrznych na klatkach schodowych oraz w domach jednorodzinnych;
  • drzwi wewnętrznych w mieszkaniach oraz domach jednorodzinnych;
  • zabudowy balkonów z profili aluminiowych, które są na stałe przymocowane do budynku.

Zaznaczyć trzeba, iż niektóre z powyższych czynności są wykonywane wyłącznie w trakcie budowy. Pozostałe mogą być wykonywane zarówno w trakcie wznoszenia budynku, jak i w budynkach już istniejących w zależności od woli kontrahenta.

Wnioskodawca zawiera z klientami umowy w formie pisemnej. Zgodnie z treścią zawieranych umów Wnioskodawca obowiązany jest do montażu wskazanych powyżej elementów. Montowane elementy (urządzenia) są wytwarzane przez Wnioskodawcę lub nabywane przez niego od podmiotów trzecich. Na podstawie umów zawieranych przez Wnioskodawcę z jego klientami Wnioskodawca montuje elementy (urządzenia), których wartość jest wliczana w cenę usługi. Umowy nie określają odrębnie wynagrodzenia z tytułu sprzedaży montowanego elementu oraz z tytułu usługi montażu. Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest określone w jednej kwocie, jako wynagrodzenie z tytułu montażu określonego elementu. Wartość montowanego elementu jest jedynie składnikiem kalkulacji wynagrodzenia. Z uwagi na to, że głównym przedmiotem umowy zobowiązaniowej z klientami jest montaż, Wnioskodawca wykonywane czynności, wykazuje na wystawianych fakturach VAT w jednej pozycji, jako usługę budowlaną.

Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek, Wnioskodawca świadczy w budynkach objętych działem 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (z wyjątkiem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach objętych działem 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek są świadczone w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m#178; oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m#178;.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo zastosować stawkę VAT 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy stawka VAT w wysokości 8% jest poprawna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie:

  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT do montażu markiz ? za nieprawidłowe;
  • zastosowania właściwej stawki podatku VAT do montażu pozostałych elementów ? za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się ? w myśl art. 41 ust. 12 ustawy o VAT ? do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ustawy o VAT ? obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 ? wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 12b ustawy o VAT do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy o VAT).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z ww. rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 ? o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania. W dziale 12 usystematyzowano natomiast budynki niemieszkalne.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Z kolei zgodnie z pkt 7a tego artykułu przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; w przypadku dróg są dopuszczalne zmiany charakterystycznych parametrów w zakresie niewymagającym zmiany granic pasa drogowego.

Natomiast definicję remontu zawarto w pkt 8 tego artykułu. Zgodnie z jego brzmieniem przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN S.A. modernizacja oznacza:

  1. ?unowocześnienie i usprawnienie czegoś?;
  2. ?procesy społeczne związane z powstawaniem i rozwojem społeczeństw przemysłowych?.



Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają co jest przedmiotem sprzedaży. Wobec powyższego jeżeli przedmiotem sprzedaży ma być konkretna usługa nie powinno się wyodrębniać poszczególnych elementów, które złożyły się na tę usługę i opodatkować ich osobno, ponieważ usługodawca sprzedaje określoną usługę, a nie elementy (koszty).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się działalnością związaną z wykonywaniem w budynkach montażu następujących elementów (urządzeń):

  • rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym, które są montowane w sposób trwały na ścianie budynku, mają one na celu zapewnienie ochrony przed czynnikami atmosferycznymi oraz są zabezpieczeniem przed włamaniem;
  • rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP (skrzynka kasety rolety montowana jest pod istniejące nadproże), które są montowane tylko w nowo wznoszonych budynkach, z uwagi na to, iż skrzynka rolety jest na trwałe montowana pod tynkiem;
  • rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym RKS (pod nadprożem osadzane są rolokasety, dodatkowo na etapie montażu okien osadzane są prowadnice rolet), które są montowane na trwałe, zazwyczaj na etapie wznoszenia ścian budynków, a więc mogą być zamontowane wyłącznie na etapie budowy;
  • rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym, które są montowane wraz z montażem lub wymianą stolarki okiennej, są one trwale montowane do okna i wraz z oknem osadzane we wnęce okiennej, zapewniają dodatkową izolację termiczną i akustyczną;
  • bram segmentowych, które są montowane do ścian budynków, umożliwiają one szybkie i funkcjonalne zamykanie budynków;
  • refleksoli, które służą zachowaniu stałej, komfortowej temperatury w pomieszczeniu, umożliwiają ograniczenie użycia urządzeń klimatyzacyjnych, zmniejszenie kosztów eksploatacji budynków, są one montowane do budynku w sposób trwały;
  • markiz - są one na stałe montowane do ścian budynków przy pomocy konstrukcji stalowych, ich celem jest ochrona przed słońcem dużych powierzchni;
  • żaluzji fasadowych celem ich montażu jest zaciemnienie otworów okiennych, fasad i innych dużych przeszkleń, powstrzymują one promienie słoneczne, zabezpieczając przed nagrzaniem, są one montowane do budynku w sposób trwały;
  • urządzeń elektrycznych (elementów napędu), który polega na zamontowaniu, podłączeniu i wykonaniu instalacji elektrycznej :- w zabudowanych wcześniej roletach lub bramach; urządzenia te są na stałe montowane do ścian lub stropów budynków;
  • siłowników do bram uchylnych jak i przesuwnych, które wcześniej zostały zamontowane na stałe;
  • okien pcv oraz drewnianych;
  • parapetów wewnętrznych i zewnętrznych;
  • drzwi zewnętrznych na klatkach schodowych oraz w domach jednorodzinnych;
  • drzwi wewnętrznych w mieszkaniach oraz domach jednorodzinnych;
  • zabudowy balkonów z profili aluminiowych, które są na stałe przymocowane do budynku.

Niektóre z powyższych czynności są wykonywane wyłącznie w trakcie budowy. Pozostałe mogą być wykonywane zarówno w trakcie wznoszenia budynku, jak i w budynkach już istniejących w zależności od woli kontrahenta.

Wnioskodawca zawiera z klientami umowy w formie pisemnej. Zgodnie z treścią zawieranych umów Wnioskodawca obowiązany jest do montażu wskazanych powyżej elementów. Montowane elementy (urządzenia) są wytwarzane przez Wnioskodawcę lub nabywane przez niego od podmiotów trzecich. Na podstawie umów zawieranych przez Wnioskodawcę z jego klientami Wnioskodawca montuje elementy (urządzenia), których wartość jest wliczana w cenę usługi. Umowy nie określają odrębnie wynagrodzenia z tytułu sprzedaży montowanego elementu oraz z tytułu usługi montażu. Wynagrodzenie Wnioskodawcy jest określone w jednej kwocie, jako wynagrodzenie z tytułu montażu określonego elementu. Wartość montowanego elementu jest jedynie składnikiem kalkulacji wynagrodzenia. Z uwagi na to, że głównym przedmiotem umowy zobowiązaniowej z klientami jest montaż, Wnioskodawca wykonywane czynności wykazuje na wystawianych fakturach VAT w jednej pozycji, jako usługę budowlaną.

Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek, Wnioskodawca świadczy w budynkach objętych działem 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (z wyjątkiem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach objętych działem 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek są świadczone w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 300 m2, oraz w lokalach mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa nie przekracza 150 m2.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż rolety zewnętrzne w systemie podtynkowym SP (skrzynka kasety rolety montowana jest pod istniejące nadproże), są montowane tylko w nowo wznoszonych budynkach, z uwagi na to, iż skrzynka rolety jest na trwałe montowana pod tynkiem. Natomiast rolety zewnętrzne w systemie podtynkowym RKS (pod nadprożem osadzane są rolokasety, dodatkowo na etapie montażu okien osadzane są prowadnice rolet), są montowane na trwałe, zazwyczaj na etapie wznoszenia ścian budynków, a więc mogą być zamontowane wyłącznie na etapie budowy. Czynności te wykonywane są w ramach budowy.

Zatem, montaż ww. rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP i RKS, które są montowane tylko w nowo wznoszonych budynkach, zazwyczaj na etapie wznoszenia ścian budynków, mieści się w pojęciu budowy budynku, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT i zastosowanie będzie miała obniżona więc stawka podatku VAT w wysokości 8%, bowiem jak wskazał Wnioskodawca z klientami zawiera umowy na wykonanie usługi i usługę tę wykonuje w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Wnioskodawca wyjaśnił również, że zawiera umowy cywilnoprawne na montaż niżej wymienionych elementów (urządzeń):

  • rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym montowanych w sposób trwały na ścianie budynku; mają one na celu zapewnienie ochrony przed czynnikami atmosferycznymi oraz są zabezpieczeniem przed włamaniem;
  • rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym montowanych wraz z montażem lub wymianą stolarki okiennej; są one trwale montowane do okna i wraz z oknem osadzane we wnęce okiennej, zapewniają dodatkową izolację termiczną i akustyczną;
  • bram segmentowych montowanych do ścian budynków; umożliwiają one szybkie i funkcjonalne zamykanie budynków;
  • refleksoli, służących zachowaniu stałej, komfortowej temperatury w pomieszczeniu; umożliwiają ograniczenie użycia urządzeń klimatyzacyjnych, zmniejszenie kosztów eksploatacji budynków, są one montowane do budynku w sposób trwały;
  • żaluzji fasadowych montowanych celem zaciemnienia otworów okiennych, fasad i innych dużych przeszkleń; powstrzymują one promienie słoneczne, zabezpieczając przed nagrzaniem, są one montowane do budynku w sposób trwały;
  • urządzeń elektrycznych (elementy napędu); wykonywana jest instalacja elektryczna w zabudowanych wcześniej roletach lub bramach; urządzenia te są na stałe montowane do ścian lub stropów budynków;
  • siłowników do bram uchylnych jak i przesuwnych, które wcześniej zostały zamontowane na stałe;
  • okien pcv oraz drewnianych;
  • parapetów wewnętrznych i zewnętrznych;
  • drzwi zewnętrznych na klatkach schodowych oraz w domach jednorodzinnych;
  • drzwi wewnętrznych w mieszkaniach oraz domach jednorodzinnych;
  • zabudowy balkonów z profili aluminiowych, które są na stałe przymocowane do budynku.



W zaistniałej sytuacji montaż w/w elementów wykonywany jest w momencie wznoszenia budynku lub w budynku już istniejącym. Prace montażowe (jak wskazał Wnioskodawca) są realizowane w budynkach objętych działem 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (z wyjątkiem lokali użytkowych) oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach objętych działem 12 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych. Zatem w odniesieniu do ww. elementów należy stwierdzić, iż ich montaż również mieści się w dyspozycji przepisu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT. Zastosowanie więc będzie miała obniżona stawka w wysokości 8%.

Jednocześnie zaznaczyć należy, iż obniżona 8% stawka VAT w odniesieniu do bram segmentowych oraz elementów składowych tych bram w postaci siłowników będzie miała zastosowanie wyłącznie w sytuacji, gdy bramy te oraz ich elementy składowe są integralną częścią budynku sklasyfikowanego w PKOB 11 i wykonanie nastąpi w ramach kompleksowego zadania inwestycyjnego (co winno wynikać z zawartej umowy cywilnoprawnej w kontrahentem) dotyczącego ww. obiektu. Stawka ta nie ma zastosowania, gdy usługa dotyczy wyłącznie lokalu użytkowego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do zastosowania właściwej stawki podatku VAT dla montażu markiz tut. Organ podatkowy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe. Obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy i nie podlegają ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, zaś możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna, uznać należy, iż stawki te winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. W swej istocie czynności wykonywane przez Wnioskodawcę polegające na montażu markiz montowanych do ścian budynków służących ochronie przed słońcem dużych powierzchni są zaopatrywaniem budynku w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, a jedynie podnoszące jego użyteczność i funkcjonalność. Czynności tych nie można też zaliczyć do remontów, czy też robót konserwacyjnych. Byłoby to bowiem niedopuszczalne stosowanie wykładni rozszerzającej, która jest wyłączona w odniesieniu do przepisów mających charakter wyjątkowy, a takimi są właśnie normy statuujące możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatkowej.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy, należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę czynności montażu markiz wykonywane w budynkach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, są opodatkowane stawką 23% VAT, bowiem czynności tych nie można uznać za wymienione w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika