Czy działalność Wnioskodawcy w zakresie usług Stacji Kontroli Pojazdów oraz innych drobnych usług (...)

Czy działalność Wnioskodawcy w zakresie usług Stacji Kontroli Pojazdów oraz innych drobnych usług mechanicznych i samochodowych świadczonych w ramach praktycznej nauki zawodu podlega zwolnieniu od podatku VAT na zasadzie art. 43 ustawy, który ustala, że zwolnione od podatku są między innymi: usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6.12.2011 r. (data wpływu 7.12.2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 22.02.2012 r. (data wpływu 24.02.2011r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 14.02.2012 r. sygn. IPPP2/443-1351/11-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT ? jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7.12.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

C. jest publiczną jednostką oświatową działającą na podstawie ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95 poz. 425 z późn. zm.). Prowadzi praktyczną naukę zawodu w zawodach mechanik pojazdów samochodowych i technik pojazdów samochodowych. Do 31.12.2010r. przy Centrum działało gospodarstwo pomocnicze pod nazwą Warsztaty Szkolne C. pomocnicze prowadziło działalność usługową polegającą między innymi na prowadzeniu Stacji Kontroli Pojazdów oraz wykonywaniu przez uczniów drobnych usług mechanicznych i samochodowych (pod kierunkiem i nadzorem nauczycieli praktycznej nauki zawodu). Stacja Kontroli Pojazdów była jednym z działów dydaktycznych, gdzie realizowano programy nauczania w wymiarze ponad 50 godzin tygodniowo. Po likwidacji gospodarstwa pomocniczego, z dniem 1.01.2011r. zgodnie z ustawą wprowadzającą ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1241 z późn. zm.) cała działalność gospodarstwa pomocniczego została przejęta przez jednostkę macierzystą czyli C.

W związku z tym Stacja Kontroli Pojazdów działająca do tej pory jako część gospodarstwa pomocniczego przejęta została przez jednostkę oświatową - C. Także inne działy dydaktyczne prowadzące drobną działalność usługową w ramach gospodarstwa pomocniczego są obecnie częścią C.

Stacja Kontroli pojazdów nadal realizuje programy nauczania - pod kierunkiem nauczycieli praktycznej nauki zawodu (posiadających uprawnienia diagnostów) uczniowie przez pięć dni w tygodniu (53 godziny dydaktyczne) uczestniczą aktywnie w procesach diagnostycznych realizowanych przez Stację. W okresie wakacyjnym Stacja powadzi zajęcia dydaktyczne dla uczniów odrabiających nieobecności zaistniałe podczas roku szkolnego. Jeśli nie ma takich uczniów Stacja nie prowadzi zajęć dydaktycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy działalność C. w zakresie usług Stacji Kontroli Pojazdów oraz innych drobnych usług mechanicznych i samochodowych świadczonych w ramach praktycznej nauki zawodu podlega zwolnieniu od podatku VAT na zasadzie art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm) który ustala, że zwolnione od podatku są między innymi: usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych...

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność C. w zakresie usług Stacji Kontroli Pojazdów oraz innych drobnych usług mechanicznych i samochodowych świadczonych w ramach praktycznej nauki zawodu podlega zwolnieniu od podatku VAT na zasadzie art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

? oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

? oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

A zatem usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a w sytuacji gdy są świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, lub też na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy o VAT w sytuacji gdy:

  • są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT i jednocześnie
  • są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
  • są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty ? wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub też są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca - C. jest publiczną jednostką oświatową działającą na podstawie ustawy z 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95 poz. 425 z późn. zm.). Prowadzi praktyczną naukę zawodu w zawodach - mechanik pojazdów samochodowych i technik pojazdów samochodowych. Do dnia 31.12.2010r. przy Centrum działało gospodarstwo pomocnicze pod nazwą Warsztaty Szkolne C.. pomocnicze prowadziło działalność usługową polegającą między innymi na prowadzeniu Stacji Kontroli Pojazdów oraz wykonywaniu przez uczniów drobnych usług mechanicznych i samochodowych (pod kierunkiem i nadzorem nauczycieli praktycznej nauki zawodu). Stacja Kontroli Pojazdów była jednym z działów dydaktycznych, gdzie realizowano programy nauczania w wymiarze ponad 50 godzin tygodniowo. Po likwidacji gospodarstwa pomocniczego, z dniem 1.01.2011r. zgodnie z ustawą wprowadzającą ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1241 z późn. zm.) cała działalność gospodarstwa pomocniczego została przejęta przez jednostkę macierzystą czyli C. W związku z tym Stacja Kontroli Pojazdów działająca do tej pory jako część gospodarstwa pomocniczego przejęta została przez jednostkę oświatową - C. Także inne działy dydaktyczne prowadzące drobną działalność usługową w ramach gospodarstwa pomocniczego są obecnie częścią C.. Stacja Kontroli pojazdów nadal realizuje programy nauczania - pod kierunkiem nauczycieli praktycznej nauki zawodu (posiadających uprawnienia diagnostów) uczniowie przez pięć dni w tygodniu (53 godziny dydaktyczne) uczestniczą aktywnie w procesach diagnostycznych realizowanych przez Stację. W okresie wakacyjnym Stacja powadzi zajęcia dydaktyczne dla uczniów odrabiających nieobecności zaistniałe podczas roku szkolnego. Jeśli nie ma takich uczniów Stacja nie prowadzi zajęć dydaktycznych.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast, stosownie do art. 82 ust. 1 ww. ustawy, osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Rozważenia w przedmiotowej sprawie wymaga kwestia, czy w związku z działalnością Wnioskodawcy - C. w zakresie usług Stacji Kontroli Pojazdów oraz innych drobnych usług mechanicznych i samochodowych świadczonych w ramach praktycznej nauki zawodu, podlegać będą zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) tj. usług świadczonych przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania, oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych.

Zauważyć należy, że w myśl z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, zatem usługi edukacyjne ? np. praktyczną naukę zawodu. W tym miejscu wskazać należy, iż usług Stacji Kontroli Pojazdów oraz innych drobnych usług mechanicznych i samochodowych świadczonych w ramach praktycznej nauki zawodu wykonywanych przez uczniów nie można utożsamiać z usługami w zakresie kształcenia i wychowania, bowiem usługi te nie są usługami edukacyjnymi. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi Stacji Kontroli Pojazdów oraz innych drobnych usług mechanicznych i samochodowych są usługami wykonywanymi przez uczniów zdobywających wiedzę, doświadczenie określony zawód, jednakże usługi te nie są usługami mogącymi korzystać z przedmiotowego zwolnienia, ponieważ są to de facto usługi diagnostyki, usługi naprawy.

Wskazać należy, iż Wnioskodawca świadczy dwa rodzaje usług, które trzeba rozróżnić. Pierwszy rodzaj usług świadczonych przez C. są to usługi praktycznej nauki zawodu. Wykonywane na rzecz uczniów w zakresie kształcenia i wychowywania ? usługi edukacyjne. Natomiast drugi rodzaj usług świadczonych przez Wnioskodawcę to usługi w zakresie diagnostyki i naprawy, które wykonywane są w ramach praktycznej nauki zawodu przez uczniów ale dla innych zewnętrznych podmiotów.

Zatem Wnioskodawca świadcząc usługi Stacji Kontroli Pojazdów oraz innych drobnych usług mechanicznych i samochodowych świadczy usługi (diagnostyki, naprawy) na rzecz innych kontrahentów nie związanych z edukacją.

W świetle powyższego, usługi Stacji Kontroli Pojazdów oraz inne drobne usługi mechaniczne i samochodowe, świadczone w ramach praktycznej nauki zawodu przez uczniów pod kierunkiem nauczycieli ? posiadających uprawnienia diagnostów nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, bowiem nie są to usługi ściśle związane z usługami kształcenia i wychowania. Ponadto, wskazać należy, iż Wnioskodawca świadcząc przedmiotowe usługi w stosunku do innych podmiotów świadczących tożsame usługi występował by wówczas jako podmiot konkurujący z nimi o rynek.

Reasumując Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, świadcząc usługi w zakresie usług Stacji Kontroli Pojazdów oraz innych drobnych usług mechanicznych i samochodowych w ramach praktycznej nauki zawodu wykonywanych przez uczniów.Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika