Czy wykazując w fakturze VAT, dotyczącej wywozu i utylizacji odpadów, osobne pozycje dotyczące dzierżawy (...)
Czy wykazując w fakturze VAT, dotyczącej wywozu i utylizacji odpadów, osobne pozycje dotyczące dzierżawy pojemnika/kontenera na gromadzenie odpadów i określenie w tej pozycji PKWiU 90 zgodnie z opinią urzędu statystycznego, Wnioskodawca może posługiwać się stawką podatku VAT w wysokości 7%?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. C, przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2008 r. (data wpływu 11 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku ? jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług w zakresie zbiórki i utylizacji odpadów. Jest to działalność wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Usługi wywozu i utylizacji odpadów przebiegają według ustalonego procesu, na który składają się następujące operacje:
- wynajem pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów w ramach umów na zbiórkę i utylizację odpadów,
- zbieranie odpadów z pojemników i kontenerów oraz załadowanie ich na środki transportu specjalnie przeznaczone do tego celu ? samochody śmieciarki, samochody kontenerowe,
- transport odpadów na stację przeładunkową odpadów,
- przeładunek odpadów ze stacji przeładunkowej na specjalistyczne samochody (kontenery dalekobieżne),
- transport odpadów na składowiska odpadów,
- składowanie, zagospodarowanie i utylizacja odpadów na składowisku.
Według opinii statystycznej wydanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi, usługi polegające na dzierżawie pojemników i kontenerów na odpady, powiązane z usługą wywozu tych odpadów mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.00.2. Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług ? ?Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne? symbol PKWiU 90.0 są ujęte w poz. 153 załącznika nr 3 do ww. ustawy, w którym ujęto wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy wykazując w fakturze VAT, dotyczącej wywozu i utylizacji odpadów, osobne pozycje dotyczące dzierżawy pojemnika/kontenera na gromadzenie odpadów i określenie w tej pozycji PKWiU 90 zgodnie z opinią urzędu statystycznego, Wnioskodawca może posługiwać się stawką podatku VAT w wysokości 7%...
Zdaniem Wnioskodawcy, usługi wywozu i utylizacji odpadów w swoim procesie jako podstawę mają wynajem urządzeń do gromadzenia odpadów, bez których sama usługa nie może być wykonana w sposób prawidłowy i spełniający wymagania sanitarne i prawne. Usługi są wykonywane w sposób ciągły, każda operacja związana jest z odpowiednim okresem czasu i z należytym wykonaniem wszystkich jej składników. Biorąc pod uwagę główny element i cel wykonania tej usługi, ustawodawca dał prawo Wnioskodawcy do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7%. Spółka poinformowała, że takie stanowisko potwierdził Urząd Statystyczny w opinii klasyfikującej usługę dzierżawy pojemników do gromadzenia odpadów w grupie 90.0.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).
Jednocześnie dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.
Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Należy zauważyć, iż przedmiotem określonej czynności jest konkretna usługa, a nie zbiór dowolnie wyodrębnionych w jej ramach usług. Zatem w świetle powołanego powyżej przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dostawą towarów czy świadczeniem usług kształtujące cenę, której sprzedawca żąda od nabywcy. Tak skalkulowana kwota należności powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego towaru czy świadczonej usługi.
Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie zbiórki i utylizacji odpadów.
W skład świadczonych usług, w ramach umów na zbiórkę i utylizację odpadów, wchodzi wynajem pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów. Strona wskazała, iż usługi te sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 90.00.2. jako ?Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów?. W przedmiotowej sprawie opłata z tytułu wynajmu pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów jest ściśle związana ze świadczoną przez Spółkę usługą zbiórki i utylizacji odpadów. Zatem na całość świadczenia należnego Wnioskodawcy składa się również opłata za wynajem kontenerów i pojemników do gromadzenia odpadów, stąd też brak jest podstaw prawnych do wyodrębnienia z podstawy opodatkowania podatkiem VAT kwoty opłaty za ich korzystanie, będącej składnikiem należności z tytułu świadczenia usług we wskazanym zakresie.Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.
W pozycji 153 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne (PKWiU nr 90.0).
Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż opłaty za wynajem pojemników i kontenerów do gromadzenia odpadów stanowią część kwoty należnej z tytułu usług wywozu i utylizacji odpadów i podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku, tak jak usługa właściwa.
Podkreślić jednakże należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji świadczonych usług, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego. A zatem Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usługi będącej przedmiotem wniosku, natomiast w wydanej interpretacji odniósł się wyłącznie do klasyfikacji wskazanej przez Zainteresowanego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.