Czy sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w tej postaci, w jakiej została dokonana, prawidłowo (...)

Czy sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w tej postaci, w jakiej została dokonana, prawidłowo została opodatkowana podatkiem VAT w stawce 23%?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 16.12.2011 r. (data wpływu 21.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od sprzedaży wyposażenia, środków trwałych i innych praw niematerialnych i prawnych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.12.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od sprzedaży wyposażenia, środków trwałych i innych praw niematerialnych i prawnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym płatnikiem podatku VAT od dnia 08-10-2003 r. W ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej A.świadczy usługi gastronomiczne sklasyfikowane pod numerem PKD x (Restauracje i inne placówki gastronomiczne).

Jako czynny podatnik VAT zakupił dwa lokale usługowe w Warszawie z przeznaczeniem na prowadzenie restauracji. Pierwszy lokal nabyty w 2004 roku (akt notarialny z dnia 23-02-2004r.) został zaliczony do ewidencji środków trwałych i dokonano obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu lokalu na podstawie otrzymanych faktur VAT. Kolejny lokal usługowy został nabyty w 2009 roku (akt notarialny z dnia 24-10-2009 r.) i również został zaliczony do ewidencji środków trwałych i dokonano obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu lokalu na podstawie otrzymanych faktur VAT.Działalność gospodarczą rozlicza na zasadach ogólnych, prowadząc Książkę przychodów i rozchodów.

W obydwóch lokalach w ramach działalności gospodarczej prowadzone były restauracje. Lokal pierwszy do chwili obecnej jest własnością Wnioskodawcy i nieprzerwanie od 2004 roku prowadzi w nim restaurację pod nazwą K.W lokalu drugim, mieszczącym się w W.(nabyty aktem notarialnym w dniu 24-10-2009 roku) prowadzona była restauracja M.. Lokal został sprzedany wraz z przynależącymi do niego miejscami postojowymi w dniu 01-07-2011. Sprzedaż została udokumentowana aktem notarialnym i wystawioną przez Wnioskodawcę fakturą VAT. Od sprzedaży lokalu usługowego naliczono podatek VAT należny w stawce 23%. Podatek został wykazany na deklaracji VAT-7 i terminowo zapłacony do Urzędu Skarbowego.

Nabywca lokalu usługowego, w którym była prowadzona restauracja M. (zarejestrowany i czynny płatnik podatku VAT) zakupił od Wnioskodawcy oprócz w/w lokalu również wyposażenie i inne dane dotyczące prowadzonej restauracji M. na podstawie ?Umowy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa? zawartej w dniu 31-08-2011 r. Sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa została również potwierdzona fakturą VAT i dokonano naliczenia podatku VAT w stawce 23% od wartości całej transakcji.

Przedmiotem umowy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa były:

  • Środki trwałe i wyposażenie znajdujące się w restauracji,
  • Dane na serwerach i innych nośnikach elektronicznych związane m. in. z prawem do logo, strony internetowej, adresu emailowego, zdjęć restauracji M.,
  • Dane i wstępne umowy potencjalnych klientów,
  • Informacje administracyjne związane z działaniem restauracji (dane dostawców, serwisantów, przedstawicieli handlowych itp.),
  • Wartości niematerialne i prawne (prawa do zdjęć, prawo do aranżacji wnętrza restauracji, prawo do reklam, prawo do kart menu).


Od nabycia towarów i usług sprzedanych na podstawie ?Umowy sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa? dokonano obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie otrzymanych faktur VAT. Koszty związane z ich zakupem zostały zaliczone do kosztów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Umowy o pracę z pracownikami zatrudnionymi w restauracji przez Wnioskodawcę zostały rozwiązane i wygasły dniem 31-08-2011 tj. z dniem sprzedaży części zorganizowanej przedsiębiorstwa. Nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie nabył od Wnioskodawcy zobowiązań i należności wynikających z prowadzenia przez Stronę działalności w ramach restauracji M..

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy sprzedaż lokalu usługowego (środka trwałego) prawidłowo została opodatkowana podatkiem VAT w stawce 23%...
  2. Czy sprzedaż zorganizowanej części przedsiębiorstwa w tej postaci, w jakiej została dokonana, prawidłowo została opodatkowana podatkiem VAT w stawce 23%...


W zakresie pytania nr 1 wydane zostanie postanowienie o umorzeniu postępowania w sprawie, z uwagi na wycofanie przez Wnioskodawcę wniosku w tej części pismem z dnia 09.01.2012r..

Zdaniem Wnioskodawcy,

Pytanie 2:

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa w myśl art. 2 pkt 27e ustawy o VAT należy rozumieć organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczanych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zatem - aby w rozumieniu Ustawy o VAT, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Przedmiotem sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa dokonanej w dniu 31-08-2011r. były:

  • Środki trwałe i wyposażenie znajdujące się w restauracji,
  • Dane na serwerach i innych nośnikach elektronicznych związane z prawem do logo, strony internetowej, adresu emailowego, zdjęć restauracji M.,
  • Dane i wstępne umowy potencjalnych klientów,
  • Informacje administracyjne związane z działaniem restauracji (dane dostawców, serwisantów, przedstawicieli handlowych itp.),
  • Wartości niematerialne i prawne (prawa do zdjęć, prawo do aranżacji wnętrza restauracji, prawo do reklam, prawo do kart menu).


Zespół tych środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych nie spełnia wymogów definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Zobowiązania jakie powstały w związku z prowadzeniem przez Wnioskodawcę restauracji nie zostały przeniesione na nabywcę lokalu, wyposażenia, środków trwałych i innych praw niematerialnych i prawnych.

Aby dostawa zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie podlegała przepisom Ustawy o VAT, muszą przejść na nabywcę związane z nią zobowiązania, rozumiane jako płatności za usługi lub towary powstałe na rzecz zorganizowanej części przedsiębiorstwa przed jego zbyciem. Sprzedaż lokalu, środków trwałych, wyposażenia i innych wartości niematerialnych i prawnych nie spowodowała, że zobowiązania jakie na Wnioskodawcy ciążyły z tytułu prowadzenia restauracji do dnia 31-08-2011r. zostały przeniesione na nabywcę.

Podstawą zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest zorganizowany, autonomiczny zespół składników materialnych i niematerialnych, aktywa trwałe obrotowe a także czynnik ludzki czyli kadra pracownicza.

Ponieważ umowy z pracownikami zatrudnionymi w restauracji zostały rozwiązane z dniem 31-08-2011 r. w związku z powyższym restauracja w takiej postaci w jakiej została przez Wnioskodawcę sprzedana w dniu 31-08-2011 nie byłaby w stanie funkcjonować w dniu następnym tj. w dniu 01.09.2011.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT zwalnia się z podatku dostawę towarów używanych pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W związku z tym, iż od zakupu wyposażenia, środków trwałych i innych praw niematerialnych i prawnych dokonano obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego sprzedaż tych wartości powinna być opodatkowana podstawową stawką podatku VAT tj. 23%. Sprzedaż tych wartości nie spełnia wymogów definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika