Czy Podatnik może za zgodą organu podatkowego wiedzącego, że prowadzi On działalność gospodarczą (...)

Czy Podatnik może za zgodą organu podatkowego wiedzącego, że prowadzi On działalność gospodarczą i jest zobowiązany do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, dokonywać zapłaty podatku akcyzowego gotówką w kasie urzędu, traktując tę formę jako specyficzną formę inkasa, o której mowa w art. 61 § 3 pkt 3 O.p.?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 06 października 2008 r. (data wpływu 08 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie poprawności zapłaty podatku akcyzowego gotówką w kasie urzędu ? jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 08 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie poprawności zapłaty podatku akcyzowego gotówką w kasie urzędu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza w przyszłości rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie kupna i sprzedaży samochodów osobowych, również dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych czyli czynności opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca będzie podatnikiem obowiązanym do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W związku z tym, że podatek akcyzowy jest ściśle związany z przyszłą działalnością Podatnika, na podstawie przepisu art. 61 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) ? dalej O.p., Wnioskodawca zmuszony będzie do zapłaty podatków w tym podatku akcyzowego bezgotówkowo, to jest w formie polecenia przelewu, na konto Izby Celnej w Warszawie. W prowadzonej przez Podatnika w przyszłości działalności, w szczególności w przypadku nabyć wewnątrzwspólnotowych samochodów osobowych (KOD CN 8703), przed pierwszą rejestracją samochodu w kraju, koniecznym będzie uzyskanie od właściwego naczelnika urzędu celnego, dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy (art. 82 ust. 4 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym ? Dz.U.Nr 29, poz. 257 z późn. zm.).

Dokument ten jest niezbędny do rejestracji samochodu, zgodnie z przepisami art. 72 ust. 1 pkt 6a ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 108, poz. 908 ze zm.).

Ze względu na to, że w planowanej działalności gospodarczej ważnym ze względów finansowych jest szybki obrót i jak najmniejsze koszty, korzystnym będzie zapłata gotówkowa podatku akcyzowego w kasie urzędu celnego. Podatnik uzyska wtedy dokument, o którym mowa wyżej, w dniu złożenia wniosku, a najpóźniej w ciągu 2 dni. Przy zapłacie podatku bezgotówkowo, poleceniem przelewu, nawet elektronicznym, Wnioskodawca może czekać na wydanie dokumentu nawet 7 dni. Ponadto wpłata gotówkowa w kasie urzędu pozwoli Wnioskodawcy nie tylko na oszczędność czasu, ale i uniknięcia kosztów prowizji bankowych. Ostatecznie i tak Podatnik musi odebrać dokument z urzędu osobiście lub przez pełnomocnika (art. 144 a O.p. wyłącza doręczenia zaświadczeń za pomocą środków komunikacji elektronicznej), a wpłata akcyzy w kasie i jednoczesny odbiór zaświadczenia to wielkie udogodnienie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Podatnik może za zgodą organu podatkowego wiedzącego, że prowadzi On działalność gospodarczą i jest zobowiązany do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, dokonywać zapłaty podatku akcyzowego gotówką w kasie urzędu, traktując tę formę jako specyficzną formę inkasa, o której mowa w art. 61 § 3 pkt 3 O.p....

Zdaniem Wnioskodawcy, w aktualnym stanie prawnym, zapłata podatku akcyzowego przez prowadzącego działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem akcyzowym od nabyć wewnątrzwspólnotowych i handlu samochodami osobowymi (kod CN 8703) i zobowiązanego do prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, w formie gotówkowej w kasie urzędu celnego jest niezgodna z prawem w szczególności naruszałaby przepisy - z art. 51 § 1 O.p. gotówkowa płatność, pomimo otrzymania i wprowadzenia do księgi dowodu kasowego wpłaty (kp), mogłaby Podatnika narażać na konsekwencje karne skarbowe za naruszenie tego przepisu. W związku z art. 193 O.p. (art. 61 § 3 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy ? Dz.U. Nr 83, poz. 930 z późn. zm) po stronie organu podatkowego, wystąpiłoby naruszenie art. 120 i 121 O.p., a również niespójność postępowania, w przypadku sytuacji związanej ze zwrotem ewentualnej nadpłaty podatku (art. 77b § 1 i pkt 1 O.p.) Reasumując, ani podatnik ani organ podatkowy, nie jest uprawniony do omijania prawa, poprzez naruszenie przepisu art. 61 § 1 i stosowania innej formy płatności i poboru podatku akcyzowego, niż bezgotówkowa, czyli w formie polecenia przelewu kwoty podatku należnego z posiadanego przez podatnika konta na rachunku bankowym lub rachunku w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, na rachunek właściwego organu podatkowego.

Powyższą ocenę potwierdza także odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów ? z upoważnienia Ministra z dnia 28 sierpnia 2007 r. na interpelację poselską nr 9205 w sprawie możliwości zmiany przepisów ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie formy zapłaty podatków przez podatników prowadzących działalność gospodarczą i obowiązanych do prowadzenia księgi rachunkowej lub podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14 c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, że w art. 1 pkt 13 ustawy z dnia 7 listopada 2008r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2008r. nr 209, poz. 1318) od 1 stycznia 2009r. w art. 61 po § 1a dodaje się § 1b w brzmieniu: ?Zapłata podatków przez mikroprzedsiębiorców w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095, z późn. zm.) może nastąpić również w gotówce?.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika