obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących usług zakwaterowania

obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących usług zakwaterowania

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 października 2008r. (data wpływu 3 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług krótkotrwałego zakwaterowania świadczonych dla studentów i pracowników, a zapłata za usługi zakwaterowania będzie wnoszona przez niektórych studentów i pracowników gotówką, a przez pozostałych zaś za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług krótkotrwałego zakwaterowania świadczonych dla studentów i pracowników, a zapłata za usługi zakwaterowania będzie wnoszona przez niektórych studentów i pracowników gotówką, a przez pozostałych zaś za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 5, 25, 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących.

W pierwszym półroczu udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wyniósł 84%.

Jednocześnie uczelnia od 2007r. zgodnie z § 4 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r., ewidencjonuje za pomocą kasy sprzedaż płyt CD.

Wnioskodawca posiada dom studencki, w którym świadczone są usługi krótkotrwałego zakwaterowania dla studentów i pracowników Uczelni (PKWiU 55.23.15).

Opłaty za korzystanie z akademika wnoszone są przez osoby kwaterujące zarówno w formie gotówkowej jak i przelewem na konto szkoły.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Zakładając, że Wnioskodawca przystępuje do ewidencji za pomocą kasy fiskalnej usług krótkotrwałego zakwaterowania w Domu S?. (PKWiU 55.23.15) i zapłata za usługi zakwaterowania będzie wnoszona przez niektórych studentów i pracowników gotówką, a przez pozostałych zaś za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy (a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej transakcji zapłata dotyczy) to czy w takim przypadku zarówno sprzedaż, która regulowana jest w formie gotówkowej jak i przelewem zgodnie z pkt 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. powinna być w całości ewidencjonowana za pomocą kasy fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli przystąpi on do ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży usług krótkotrwałego zakwaterowania (PKWiU 55.23.15), których świadczenie nie będzie dokumentowane fakturą, to niezależnie od sposobu płatności tj. niektórzy studenci w całości za usługi gotówką, a pozostali w całości przelewem (w sposób określony w poz. 38 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z 27 czerwca 2008r.) to całość sprzedaży, niezależnie od sposobu wniesienia zapłaty, powinna być zaewidencjonowana w kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż wprawdzie Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem wniosku jest zdarzenie przyszłe, jednakże z treści wniosku wynika, iż wątpliwości Wnioskodawcy powstały na gruncie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), obowiązującego do dnia 31 grudnia 2008r.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym. Zatem niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przepisy wskazanego przez Wnioskodawcę rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r., jednakże z uwzględnieniem zmian wprowadzonych obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 228, poz. 1510).

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm., ost. zm. Dz. U. z 2008r Nr 209, poz. 1320), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte są w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Przepisy te wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla konkretnych czynności i zwolnienie dla określonych grup podatników.

Należy zauważyć, że ustawodawca objął zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej określone czynności, niezależnie od zwolnienia (lub nie) z tego obowiązku podatnika dokonującego tych czynności. Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. również:

  1. podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70 %.

W § 2 pkt 2 mowa jest o rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), obowiązującym do dnia 30 czerwca 2008r.

W załączniku do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r. zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono :

  • w poz. 5 - usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych),
  • w poz. 25 - usługi w zakresie edukacji,
  • w poz. 29 - usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 5, 25, 29 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących. W pierwszym półroczu udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wyniósł 84%. Usługi krótkotrwałego zakwaterowania świadczone dla studentów i pracowników nie były i nie będą dokumentowane fakturą.

Z powyższego wynika, iż Wnioskodawca miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2008r., świadczonych usług wymienionych w poz. 5, 25 i 29 załącznika do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r, bowiem w pierwszym półroczu udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług był wyższy niż 70%.

Zgodnie z zapisem § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r., powyższe zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po sześciomiesięcznym okresie prowadzenia sprzedaży w 2008r., jeżeli w okresie tym udział obrotów ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania, której dotyczą poz. 1-33 załącznika, w obrotach ogółem podatnika, z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był równy lub niższy niż 70% - w przypadku podatników kontynuujących działalność lub rozpoczynających działalność w pierwszym półroczu 2008r.; w obrotach ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania uwzględnia się również obroty ze sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r., wymienionej w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, i której nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do obowiązującego rozporządzenia.

W rozporządzeniu z dnia 27 czerwca 2008r. ustawodawca wprowadził unormowanie, poprzez które uzależnił prawo do zwolnienia z ewidencjonowania świadczonych usług krótkotrwałego zakwaterowania od sposobu dokumentowania sprzedaży tych usług.

W załączniku do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono :

  • w poz. 5 - usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą,
  • w poz. 25 - usługi w zakresie edukacji
  • w poz. 29 - usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach.

Zatem w świetle powołanych unormowań rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2008r. - warunkiem korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), jest konieczność ich fakturowania w całym zakresie.

Jednocześnie na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  1. do dnia 31 grudnia 2008r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. do dnia 31 października 2008r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz.

    U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Jak wskazano powyżej w załączniku do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r. zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono :

  • w poz. 5 - usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych),
  • w poz. 25 - usługi w zakresie edukacji,
  • w poz. 29 - usługi związane z rekreacją, kulturą i sportem, z wyłączeniem usług związanych z filmami i taśmami wideo oraz wyświetlaniem filmów na innych nośnikach.

Z analizy powyższych przepisów wynika, iż do dnia 31 października 2008r., świadczący usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych - PKWiU ex 55.23.15-00.00 mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bez konieczności dokumentowania świadczenia tychże usług fakturami VAT. Jednakże aby możliwe było skorzystanie z takiego zwolnienia od dnia 1 listopada 2008r. do dnia 31 grudnia 2008r., świadczenie ww. czynności, sklasyfikowanych według PKWiU ex 55.23.15-00.00 (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) winno być dokumentowane w całym zakresie fakturą VAT.

Jednakże jak wskazano powyżej, w myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70 %.

W świetle powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca pomimo utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług krótkotrwałego zakwaterowania - PKWiU ex 55.23.15-00.00, mógł korzystać do dnia 31 grudnia 2008r. ze zwolnienia podmiotowego na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r.

Ponadto, tut, organ zauważa, iż zgodnie z § 2 pkt 1, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 228, poz. 1510), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 marca 2009r. ? podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1.

Natomiast, odnosząc się do kwestii ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów z tytułu dostawy płyt CD, należy wskazać, iż czynności te są wyłączone ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Zgodnie bowiem z § 4 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z dnia 27 czerwca 2008r., zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów

  • przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

    Należy nadmienić, iż wyżej cytowane uregulowanie zostało utrzymane w tym samym brzmieniu w § 4 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 228, poz. 1510) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009r.

    Powyższe oznacza, że podatnicy prowadzący sprzedaż ww. towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych mają obowiązek ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.

    W myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2008r. z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

    W poz. 38 ww. załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008r.

    Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 38 załącznika do ww. rozporządzenia, muszą zostać spełnione następujące warunki:

    • zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
    • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
    • Wnioskodawca nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 lipca 2008r.

    Z powyższego wynika, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 38 załącznika do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r., możliwe jest tylko w przypadku gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika.

    Należy również wskazać, iż zgodnie z unormowaniem zawartym w § 2 pkt 2 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 228, poz. 1510), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r.sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

    W poz. 38 załącznika do rozporządzenia wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła. Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2009r.

    Powyższe unormowanie jest więc powtórzeniem unormowania zawartego w omawianym wyżej rozporządzeniu z dnia 27 czerwca 2008r.

    Zakładając więc, że Wnioskodawca przystąpi do ewidencji za pomocą kasy rejestrującej usług krótkotrwałego zakwaterowania w Domu Studenckim (PKWiU 55.23.15) i zapłata za usługi zakwaterowania będzie wnoszona przez niektórych studentów i pracowników gotówką, a przez pozostałych zaś za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy (a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika jakiej transakcji zapłata dotyczy), to całość sprzedaży, niezależnie od sposobu wniesienia zapłaty powinna być zaewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej.

    Zatem Wnioskodawca nie ma możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży świadczonych usług krótkotrwałego zakwaterowania, za które zapłata następuje przez niektórych studentów w całości gotówką, a przez pozostałych w całości przelewem, ma jednak prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008r., na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r., o ile nie zaistniały przesłanki, których mowa w § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia. Jednocześnie, niezależnie od powyższego, Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej obrotów z tytułu sprzedaży nagranych płyt CD.

    Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


  • Masz inne pytanie do prawnika?

    Potrzebujesz pomocy prawnej?

    Zapytaj prawnika