Czy urząd skarbowy prawidłowo uznał konieczność zapłaty podatku VAT po raz drugi?

Czy urząd skarbowy prawidłowo uznał konieczność zapłaty podatku VAT po raz drugi?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 04.11.2008r. (data wpływu 12.11.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia samochodów osobowych przewożonych do Polski z terytorium państwa członkowskiego (Niemcy), a uprzednio zaimportowanych z terytorium kraju trzeciego (USA) ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008r. wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia samochodów osobowych przewożonych do Polski z terytorium państwa członkowskiego (Niemcy), a uprzednio zaimportowanych z terytorium kraju trzeciego (USA).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 17 czerwca 2008r. w urzędzie Celnym w B został odprawiony kupiony przez Spółkę w USA samochód marki M E X. Na podstawie dokumentów zgłoszenia celnego, przy zastosowaniu procedury 4000 zostały naliczone opłaty cła w wysokości 2.015,00 EUR oraz podatku VAT w wysokości 4.296.95 EUR, których płatności Spółka dokonała korzystając z prawa do jednokrotnego opodatkowania.

W połowie lipca 2008r. samochód trafił do polskiego urzędu celnego, gdzie został naliczony podatek akcyzowy w wysokości 2.326,00 PLN.

Po kontakcie z Urzędem Skarbowym Warszawa-Bielany okazało się, że Spółka musi zapłacić drugi raz podatek VAT, a po odprawie samochodu złożyć wniosek do niemieckiego urzędu o zwrot zapłaconego tam podatku VAT.

Zgodnie z decyzją Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany, dnia 5 sierpnia 2008r. Spółka dokonała płatności VAT w wysokości 20.266,00 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy urząd skarbowy prawidłowo uznał konieczność zapłaty podatku VAT po raz drugi...

Zdaniem wnioskodawcy wg informacji zebranych w niemieckim urzędzie celnym oraz urzędzie skarbowym, zastosowana procedura celna (4000) w zgłoszeniu celnym, mówi wyraźnie o zastosowanej odprawie ostatecznej na terenie UE i konieczności zapłaty cła i podatku na terenie Niemiec. Według Spółki konieczność zapłaty podatku VAT w Polsce byłaby konieczna przy zastosowaniu procedury 4200, według której cło płaci się w Niemczech, a podatek VAT w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 53, poz. 535 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 7 ustawy o VAT, przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Natomiast pkt 5 art. 2 w/w ustawy stanowi, iż przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzącego w skład terytorium Wspólnoty.

W art. 36 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług ustawodawca zapisał, że w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przewozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju.

Natomiast w art. 36 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca zapisał, iż w przypadku gdy towary zostaną objęte, na terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów nie będzie dokonany na terytorium kraju. W przypadku więc, gdy przywóz towarów z państwa trzeciego następuje na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Wspólnoty, nie dochodzi do importu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie czynność taka pozostaje obojętna z punktu widzenia podatku od towarów i usług i nie powinna być uwzględniana przez podatnika w rozliczeniach z tytułu tego podatku oraz wykazywana w deklaracji VAT-7 po stronie podatku naliczonego.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa od rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonywanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu ustawy o VAT, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce, jeżeli nabywcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług lub podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika, albo też osoba prawna niebędąca podatnikiem, dostawca zaś powinien być podatnikiem w ww. rozumieniu.

W stanie faktycznym opisanym przez wnioskującego doszło do sytuacji, która w konsekwencji stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Otóż jeżeli towar został zaimportowany z kraju trzeciego (USA) do kraju członkowskiego (Niemcy), gdzie została dokonana odprawa celna, jak opisuje wnioskodawca, a dopiero w następnej kolejności został przywieziony do Polski, wówczas miejscem importu są Niemcy. Przemieszczenie towaru z Niemiec do Polski będzie stanowić natomiast wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w ramach Wspólnoty.

Należy w tym miejscu zaznaczyć, że w chwili obecnej Polska funkcjonuje w ramach Wspólnotowego Obszaru Celnego. W związku z tym zarówno cło, jak i VAT należny w związku z importem towarów powstają w związku z wprowadzeniem towaru na obszar celny Wspólnoty. Oczywiście w zależności od tego, w którym kraju Wspólnoty to nastąpi inne będzie miejsce spełniania obowiązków związanych z rozliczeniem się z cła oraz z VAT. Zastosowanie procedury składu celnego pozwala na ?przesunięcie? miejsca importu (w stosunku do towarów objętych tą procedurą nie pobiera się należności przywozowych aż do czasu jej zakończenia). Import jest wówczas jak gdyby uznawany za dokonany nie w miejscu faktycznego wprowadzenia towarów na obszar celny Wspólnoty, tylko w miejscu zakończenia tej procedury. W takiej sytuacji faktycznie podatnik zwolniony jest z obowiązku regulowania należności celnych przywozowych na terytorium innego państwa członkowskiego (Niemcy), a podatek należny od importu towarów uiszczany jest w Polsce.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika jednak, że towar został odprawiony ?ostatecznie? na terytorium Niemiec i w Niemczech zapłacono podatek należny z tytułu importu. Jak wspomniano zastosowana została procedura celna o kodzie 4000, czyli procedura dopuszczenia do obrotu, która to procedura nie pozwala na ?przesunięcie? miejsca importu, o którym mowa powyżej oraz w cytowanych przepisach art. 36 ustawy o VAT. Obie procedury, o których wspomina Spółka w przedmiotowym wniosku tj. 4000 oraz 4200 oznaczają odprawę ostateczną na terytorium Niemiec. Z tym, że w procedurze 4200 podatnik korzysta ze zwolnienia od podatku z tytułu importu towaru, ponieważ towar ten dalej będzie przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. W przypadku opisanym we wniosku to właśnie w Niemczech powstaje obowiązek zapłacenia cła oraz VAT od importu ? w tej sytuacji niemiecki podatek od wartości dodanej (MwSt), jako że wówczas import uznaje się za dokonany na terytorium Niemiec (w miejscu wprowadzenia towarów na wspólnotowy obszar celny). Wnioskodawca przemieszcza następnie przedmiotowe towary (samochody) na terytorium Polski. Oznacza to, że ma miejsce wewnątrzwspólnotowe przemieszczenie towarów. Taka transakcja zrównana jest z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów. W ramach takiej transakcji powstaje VAT należny w Polsce z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (przemieszczonych do Polski z innego państwa członkowskiego (Niemiec) po zakończeniu odprawy celnej w tym państwie (w Niemczech)).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego, w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.

W przedstawionym stanie faktycznym w związku z przemieszczeniem towaru z Niemiec do Polski Spółka działa na terytorium innego kraju członkowskiego (Niemcy) jako podatnik podatku od wartości dodanej ponieważ dokonała czynności importu na terytorium Niemiec, a import towarów jest co do zasady czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Tak więc przemieszczenie do kraju (Polski) towaru uprzednio zaimportowanego i dopuszczonego do obrotu na obszarze Wspólnoty (w Niemczech) będzie wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, które zgodnie z cyt. wyżej art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że stanowisko Spółki wyrażone w przedmiotowym wniosku uznaje się za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika