w zakresie obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania dotyczącej ustanowienia odrębnej własności (...)

w zakresie obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania dotyczącej ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2008r. (data wpływu 17 listopada 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania dotyczącej ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku podatkowego oraz podstawy opodatkowania dotyczącej ustanowienia odrębnej własności lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia Budownictwa Mieszkaniowego posiada w swoich zasobach m.in. mieszkania o statusie lokatorskim wybudowane i zasiedlone przed 1 maja 2004r.

W naszej Spółdzielni (podobnie jak w innych spółdzielniach mieszkaniowych) występowały przypadki ustanowienia po dniu 1 maja 2004r. spółdzielczych lokatorskich praw do tych lokali w sytuacjach:

  • wygaśnięcia prawa do lokalu i realizacji roszczenia o nabycie prawa po byłym członku Spółdzielni przez osoby bliskie w trybie art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 grudnia 200r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003r. NR 119, poz. 1116 z póź zm.). Realizacja tego rozszerzenia powiązana była z uzyskaniem prawa do dysponowania wkładem mieszkaniowym w wyniku spadkobrania bądź darowizny, albo w wyniku wniesienia wkładu mieszkaniowego przez osobę na rzecz której ustanowiono prawo do lokalu.
  • uzyskania mieszkania Spółdzielczego lokatorskiego w wyniku wymiany mieszkań powiązanego z przeniesieniem wkładu mieszkaniowego.
  • ponownego przyjęcia na członka i ponownego ustanowienia Spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu dla osoby której prawo do lokalu wygasło a następnie ustały przyczyny podjęcia przez spółdzielnie uchwały o wygaśnięciu tego prawa (najczęściej spłata całości zadłużenia). Następstwo to bez jakiejkolwiek dyspozycji wkładem mieszkaniowym i bez opróżniania lokalu. Sytuację taką dopuszcza Statut Spółdzielni. Członkowie Spółdzielni, którzy nabyli spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu w sytuacjach opisanych wyżej występują z wnioskami o ustalenie i przeniesienie na ich rzecz odrębnej własności lokali w trybie art. 12 ust. 1 cytowanej ustawy o Spółdzielniach mieszkaniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w przedstawionych sytuacjach, gdy po dniu 01.01.2008r. następuje ustanowienie i przeniesienie odrębnej własności lokalu do którego prawo po raz pierwszy zostało ustanowione i lokal zasiedlony przed 01.05.2004r. i ponownie ustanowione (na rzecz innych uprawnionych bądź tej samej osoby bez jego opróżnienia) po dniu 01.05.2004r. powstaje obowiązek zapłaty podatku od towarów i usług...

Zdaniem wnioskodawcy: w przedstawionym przypadkach obowiązek podatku VAT nie wystąpi. Ustanowienie po 01.05.2004r. ponownie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego korzysta ze zwolnienia. Przekształcenie zaś tego prawa w prawo własności wyłączone jest z ustawy o VAT jako, że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed 01.05.2004r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyjątkiem obiektów i ich części, które mają być zasiedlone lub zamieszkane po raz pierwszy; zwolnienie nie dotyczy części budynków przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 14 cyt. ustawy przez pierwsze zasiedlenie rozumie się wydanie pierwszemu nabywcy lub pierwszemu użytkownikowi obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Z unormowania art. 43 ust. 1 pkt 10 wynika, że ze zwolnienia od podatku korzysta dostawa obiektów budownictwa mieszkaniowego na tzw. rynku wtórnym (lokali zasiedlonych). Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest przekształcenie prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność. Ponieważ ta forma przekształcenia w zasadzie ze swej istoty odnosi się do lokali zasiedlonych, znajdzie do niej zastosowanie powyższe zwolnienie. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, iż spółdzielcze prawo do lokalu zostało ustanowione lub nabyte w budynku, którego okres użytkowania w momencie ustanowienia prawa przekracza 5 lat.

Natomiast zgodnie z art. 153 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.

Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 tej ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą.

Ustanowienie po tej dacie ponownie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego objęte jest zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy. Do przekształcenia zaś tego prawa lokatorskiego w prawo własności będzie miał zastosowanie przepis art. 153 ust. 2 ww. ustawy, jako że pierwsze zasiedlenie lokalu mieszkalnego i ustanowienie do tego lokalu prawa lokatorskiego miało miejsce jednak przed 1 maja 2004 r. Zatem jak wynika z ww. przepisów przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności w odniesieniu do lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i lokale te zostały zasiedlone przed tą datą - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast ponowne ustanowienie spółdzielczych lokatorskich praw do lokali mieszkalnych po jego pierwszym zasiedleniu korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z podatku od towarów i usług na postawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ dostawa dotyczy lokalu mieszkalnego po jego pierwszym zasiedleniu. Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz analizę powołanych powyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, iż czynność ustanowienia prawa odrębnej własności do lokalu, w budynkach już wcześniej zamieszkanych i zasiedlonych korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 cytowanej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika