W związku z przedstawionym stanem faktycznym, wnosimy o udzielenie informacji, czy zgodnie z art. 27 (...)

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, wnosimy o udzielenie informacji, czy zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT Spółka może traktować świadczone przez siebie i przez polskiego podwykonawcę usługi jako usługi związane z nieruchomościami oraz czy w związku z tym miejscem świadczenia przedmiotowych usług, a więc i miejscem ich opodatkowania jest Polska (miejsce położenia drogi O - G) i w związku z tym Spółka powinna wystawić fakturę VAT na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04 listopada 2008r. (data wpływu 20 listopada 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie :

  • miejsca świadczenia usług jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 20 listopada 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług,

W opisanym poniżej stanie faktycznym.

Spółka jest wiodącym światowym dostawcą usług inżynieryjnych i doradczych. Oferuje różnorodne rozwiązania w zakresie kompleksowej realizacji projektów środowiskowych, konstrukcyjnych i infrastrukturalnych. W ramach swojej działalności gospodarczej zawarła umowę na świadczenie usług na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (?Umowa na usługi dla działań zewnętrznych Unii Europejskiej?). Usługi polegają na wykonywaniu przez Spółkę zarządzania i nadzoru nad budową drugiej jezdni drogi krajowej nr ?, odcinek: O - G km 0+633 ? km- 71+533.

W celu wykonania usług, o których wyżej mowa, Spółka zatrudniła podwykonawcę będącym zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku od towarów i usług. Podmiot ten wykonuje na rzecz Spółki usługi zarządzania i nadzoru dotyczące budowy drugiej jezdni drogi krajowej nr ...

Podobna sprawa, rozpatrywana przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego, została pozytywnie zakończona dla podatnika postanowieniami numer US36/2BV/443/2005164/TCH i US36/2BV/443/2005/65JTCH z dnia 15.02.2005. Poprzednie interpretacje zostały wydane na wniosek podmiotów z grupy przed przekształceniem.

W związku z powyższym wnioskodawca zwrócił się z prośbą o wyjaśnienie:

Pytanie 1

W związku z przedstawionym stanem faktycznym, wnosimy o udzielenie informacji, czy zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT Spółka może traktować świadczone przez siebie i przez polskiego podwykonawcę usługi jako usługi związane z nieruchomościami oraz czy w związku z tym miejscem świadczenia przedmiotowych usług, a więc i miejscem ich opodatkowania jest Polska (miejsce położenia drogi O - G) i w związku z tym Spółka powinna wystawić fakturę VAT na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Pytanie 2

Spółka zapytuje także czy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wykonanie usług na rzecz Spółki przez polskiego podwykonawcę, w związku z tym, że powyższe usługi można traktować jako usługi związane z nieruchomościami, których miejscem świadczenia jest Polska zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

Zdaniem wnioskodawcy :

ad. 1

W opinii Spółki, w przedstawionym stanie faktycznym, usługi świadczone przez wnioskodawcę i przez polskiego podwykonawcę należy traktować jako usługi związane z nieruchomościami, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. W związku z tym miejscem ich opodatkowania jest Polska (miejsce położenia drogi O -G) i w związku z tym Strona powinna wystawić fakturę VAT na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg. Zdaniem podatnika dla prawidłowego określenia miejsca powstania obowiązku podatkowego, tj. określenia kraju, w którym należy rozliczyć podatek z tytułu wykonanej usługi, a w konsekwencji dla zastosowania właściwej stawki VAT - istotne znaczenie ma miejsce świadczenia usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT w przypadku usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Wprowadzenie zasady polegającej na opodatkowaniu usług związanych z nieruchomościami w miejscu gdzie nieruchomość się znajduje przyczynia się do realizacji jednej z fundamentalnych zasad systemu VAT, a mianowicie opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Reguła wynikająca z powyższego przepisu ma generalnie zastosowanie w sytuacjach, w których wynik prac wiąże się z konkretną nieruchomością i będzie wykorzystywany w miejscu lokalizacji nieruchomości.

W przypadku Spółki warunek ten jest spełniony, bowiem wszelkie prace zarządcze oraz nadzorcze wykonywane przez Spółkę oraz przez podwykonawców Spółki w ramach umowy na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad są związane z budową drogą, którą zgodnie z definicją Kodeksu cywilnego należy traktować jako nieruchomość.

Definicję nieruchomości zawierają przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), a zdaniem Spółki, definicja ta znajduje zastosowanie również w zakresie wykładni cytowanego wyżej przepisu. Zgodnie z art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności. Stosownie do art. 48 Kodeksu cywilnego z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. Prowadzi to do wniosku, iż droga zawsze stanowi nieruchomość - albo jako część składowa gruntu, na którym się znajduje, albo jako odrębna nieruchomość, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowi odrębny od gruntu przedmiot własności.

Ponieważ droga stanowi nieruchomość, usługi zarządzania i nadzoru nad budową drugiej jezdni tej drogi zaliczyć należy do usług związanych z nieruchomościami w rozumieniu art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy również podkreślić, iż przykłady usług, wchodzących w skład usług związanych z nieruchomościami, zostały przez ustawodawcę ujęte w formie katalogu otwartego, co oznacza, że również inne usługi związane z nieruchomością (np. usługi zarządzania) nie wymienione w art. 27 ust. 2 pkt 1 podlegają tym samym zasadom opodatkowania.

W związku z powyższym, Spółka klasyfikuje wykonywane przez siebie i przez podwykonawcę usługi jako związane z nieruchomościami, których miejscem świadczenia jest, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, miejsce położenia nieruchomości (drogi O - G), czyli Polska. Z tego względu, dla celów prawidłowego rozliczenia VAT z tytułu świadczonych usług, Spółka dokonała rejestracji dla potrzeb VAT w Polsce oraz oblicza i odprowadza podatek VAT do właściwego urzędu skarbowego za wykonane na rzecz Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad usługi zarządzania i nadzoru przy budowie drogi O - G. W celu udokumentowania świadczonych usług, Spółka wystawia faktury VAT zgodnie z art. 106 ustawy o VAT. Spółka uważa, że nabywca jej usług: Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad nie ma obowiązku rozliczania podatku nie ma obowiązku rozliczania podatku VAT zgodnie z art. art. 17 ust. I pkt 4. ustawy, a wnioskodawca ma prawo do odliczenia VATu naliczonego wynikającego z faktur nabycia usług.

ad. 2

Zdaniem Spółki, przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług na rzecz Spółki przez polskiego podwykonawcę.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 cytowanej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi między innymi, z zastrzeżeniem art. 88 ust. 3a pkt 2, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Analiza przywołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie usług na rzecz Spółki przez polskich podwykonawców, jeżeli: - Spółka jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,

  • usługi świadczone na rzecz Spółki przez polskiego podwykonawcę są wykorzystywane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych oraz miejscem świadczenia usług wykonywanych przez polskiego podwykonawcę i Spółkę jest terytorium kraju.

W związku z tym, że Spółka wykonuje usługi, których miejscem świadczenia, zgodnie z argumentacją zawartą w punkcie pierwszym wniosku o udzielenie interpretacji indywidualnej, jest terytorium baju, oraz jest zarejestrowana jako ?podatnik VAT czynny?, zgodnie z art. 96 ust 3 ustawy, wynika, że Spółka jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ust 1 i 3 ustawy.

Usługi wykonywane przez polskiego podwykonawcę wykorzystane są do wykonania przez Spółkę usług zarządzania i nadzoru nad budową drugiej jezdni drogi bajowej na odcinku O - G. Istotne jest zatem zbadanie, czy czynności wykonywane przez Spółkę należy uznać za opodatkowane. Trzeba przy tym wyjaśnić, iż określenie ?czynności opodatkowane? oznacza czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (tj. podlegające przepisom ustawy o podatku od towarów i usług), których wykonanie nie korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do przepisu art. 8 ust. t ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. W świetle cytowanych przepisów wykonanie zarządzania i nadzoru nad budową drogi uznać należy za świadczenie usług, a zatem czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług - pod warunkiem wszakże, iż ustawa uznaje tę czynność za świadczoną na terytorium Polski.

Zgodnie z argumentacją zawartą w punkcie 1 wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji, miejscem świadczenia usług zarządzania i nadzoru nad budową drugiej jezdni drogi bajowej nr .., wykonywanych przez polskiego podwykonawcę, jak i przez wnioskodawcę, jest miejsce położenia nieruchomości (drogi krajowej nr nr .., odcinek: O - G), czyli terytorium Polski. Przedstawioną powyżej analizę stanu faktycznego i stanu prawnego można podsumować następująco:

  • Spółka jest podatnikiem o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • Spółka świadczy usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, - usługi te świadczone są na terytorium Polski, na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy
  • usługi te nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, czyli są opodatkowane,
  • przy wykonaniu tych usług Spółka wykorzystuje usługi nabyte od polskich podwykonawców, będących zarejestrowanymi w Polsce podatnikami podatku od towarów i usług, których miejscem świadczenia jest terytorium Polski, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy.

Oznacza to spełnienie wymogów określonych w art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez Spółkę z tytułu nabycia usług A P Sp. z o.o. stanowi podatek naliczony, a Spółka ma prawo obniżyć o tę kwotę swój podatek należny.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika