Czy w świetle obowiązujących w Polsce przepisów ustawy o VAT, na Wnioskodawcy ciąży, jako osobie (...)

Czy w świetle obowiązujących w Polsce przepisów ustawy o VAT, na Wnioskodawcy ciąży, jako osobie fizycznej nie będącej podatnikiem VAT, obowiązek zapłaty podatku VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 03.12.2008r. (data wpływu 04.12.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowaniem podatkiem VAT zakupu samochodu sprowadzonego ze Stanów Zjednoczonych ? jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 grudnia 2008r. wpłynął w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowaniem podatkiem VAT zakupu samochodu sprowadzonego ze Stanów Zjednoczonych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 15.08.2008r. Wnioskodawca zakupił w Stanach Zjednoczonych samochód marki T, rok produkcji II 2008. Stosownie do art. 2 ust. 10 ustawy o VAT jest to nowy środek transportu. Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, samochód zakupił jako osoba fizyczna na potrzeby prywatne. Pojazd został sprowadzony do Niemiec i tam odprawiony w dniu 21.10.2008r. Na terenie Niemiec Wnioskodawca opłacił cło i podatek VAT obowiązujący w tym kraju. Następnie samochód został przemieszczony na terytorium Polski w celu rejestracji i użytkowania.

Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem VAT-24 do właściwego urzędu skarbowego celem wydania zaświadczenia o braku obowiązku zapłaty podatku VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu. Urząd odmówił wydania takiego zaświadczenia stwierdzając, że ponieważ nastąpiło wewnątrzwspólnotowe nabycie nowego środka transportu, to na podatniku ciąży obowiązek zapłacenia podatku VAT w Polsce w wysokości 22%.

Wnioskodawca kontaktował się z Ministerstwem Finansów i uzyskał informację, iż nie musi opłacać podatku VAT w wysokości 22%. Potwierdzeniem takiego stanowiska jest interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygn. ITPP2/443-369/08/EŁ z dnia 22.07.2008r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle obowiązujących w Polsce przepisów ustawy o VAT, na Wnioskodawcy ciąży, jako osobie fizycznej nie będącej podatnikiem VAT, obowiązek zapłaty podatku VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu...

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Art. 11 ust. 1 ustawy o VAT precyzuje, że przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika wytworzone lub nabyte na terytorium innego państwa członkowskiego.

W oparciu o orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości przyjmuje się, że określając pojęcie ?odpłatność? (wynagrodzenie) użyte w art. 2 Dyrektywy 2006/112/WE należy uwzględnić zasadę, że konieczny jest bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem oraz pomiędzy dostawcą i odbiorcą musi istnieć stosunek prawny. W sytuacji Wnioskodawcy nie ma żadnego stosunku prawnego pomiędzy mną a podmiotem unijnym. Nabycie środka transportu i zapłata za ten środek nastąpiła na rzecz podmiotu gospodarczego spoza Unii Europejskiej.

Ponadto w świetle żądań urzędu skarbowego Wnioskodawca powinien zapłacić dwukrotnie podatek VAT od tej samej czynności ? raz na terenie Niemiec i po raz drugi na terenie Polski, a do podatku powinien naliczyć odsetki licząc od 15 dnia po wystawieniu dokumentu zakupu. Jako osoba fizyczna nie będąca podatnikiem VAT, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia zapłaconego w Polsce podatku.

Art. 9 ust. 3 ustawy o VAT stwierdza, iż każde przemieszczenie nowego środka transportu pomiędzy krajami Unii Europejskiej, któremu towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony. Biorąc pod uwagę omówione wyżej przepisy Wnioskodawca uważa, że czynność przemieszczenia samochodu z terytorium Niemiec do Polski, w jego sytuacji, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Przemieszczeniu temu nie towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, a ponadto samochód nie będzie używany do celów działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4 rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zapis ust. 2 w/w artykułu wskazuje, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie ma miejsce pod warunkiem, że:

  • dostawcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą (art. 15 wskazanej wyżej ustawy) lub podatnik podatku od wartości dodanej,
  • nabywcą towarów jest podatnik podatku od towarów i usług prowadzący działalność gospodarczą (art.

    15 ustawy) lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika, bądź też osoba prawna niebędąca podatnikiem.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma również miejsce, gdy dokonujący dostawy, jak i nabywca towarów nie są podatnikami, o których mowa wyżej, a przedmiotem nabycia są nowe środki transportu (ust. 3 tegoż artykułu).

Pojęcie nowego środka transportu zostało zdefiniowane w treści art. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do zapisu art. 2 pkt 10 lit. a) za nowy środek transportu należy uznać przeznaczony do transportu osób lub towarów pojazd lądowy wymieniony w poz. 1-4, 9, 10 lub 15-20 załącznika nr 1 do ustawy, napędzany silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowatów, jeżeli przejechał nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia jego do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

Ponadto, w świetle art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Mając na uwadze treść art. 9 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż każde przemieszczenie nowego środka transportu pomiędzy krajami Unii Europejskiej, któremu towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania nim jak właściciel, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast zapis powołanego wyżej art. 11 ust. 1 ustawy o VAT uzależnia uznanie przemieszczenia towarów należących do podatnika z innego państwa członkowskiego na terytorium kraju za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów od tego, czy towary te będą służyć działalności gospodarczej podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał przemieszczenia na terytorium kraju nowego środka transportu, który uprzednio został zaimportowany na terytorium Niemiec. Na terytorium Niemiec Wnioskodawca dokonał odprawy celnej, opłacił cło i podatek od wartości dodanej z tytułu importu. Ponadto w złożonym wniosku wskazano, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, a samochód zakupił na potrzeby prywatne jako osoba fizyczna.

Analiza treści złożonego wniosku w konfrontacji z powołanymi przepisami prowadzi do stwierdzenia, iż dokonane przez Wnioskodawcę przemieszczenie samochodu osobowego z terytorium Niemiec na terytorium kraju, mimo że dotyczy nowego środka transportu, nie jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów ? przemieszczeniu z Niemiec do Polski nie towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania nim jak właściciel, a samochód nie będzie służyć działalności gospodarczej podatnika (przemieszcza osoba fizyczna na własne potrzeby).

Wobec powyższego przemieszczenie to nie spowoduje obowiązku zapłaty w Polsce podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (samochodu).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego ? stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje

ITPP2/443-369/08/EŁ, interpretacja indywidualna

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika