prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków służących realizacji (...)

prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków służących realizacji inwestycji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2008r. (data wpływu 05 grudnia 2008r., uzupełniony pismem z dnia 16 stycznia 2009r. (data wpływu 19 stycznia 2009r.)) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków służących realizacji inwestycji - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 05 grudnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków służących realizacji inwestycji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W okresie 01.12.2006r.-30.05.2008r. Spółka realizowała projekt z działania 2.4 ZPORR współfinansowany ze środków Unii Europejskiej (Europejskiego Funduszu Społecznego) i budżetu państwa. Realizacja odbywała się na podstawie Umowy zawartej pomiędzy W Urzędem Pracy a Spółką.

Projekt polegał na przeprowadzeniu czteromodułowych szkoleń wraz z doradztwem zawodowym. Skierowany był do pracowników branż restrukturyzowanych dla województwa podkarpackiego. Jego celem było nabycie przez beneficjentów nowych kwalifikacji i umiejętności zawodowych związanych z zawodem polegającym na ocenie energetycznej obiektów budowlanych i sporządzaniu audytów energetycznych.

W okresie realizacji projektu wartość przeprowadzonych szkoleń (potraktowanych jako usługi edukacyjne na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT) wykazywano w deklaracjach VAT-7 jako dostawę towarów i świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku. W związku z faktem, iż nabywane przez Spółkę towary i usługi w ramach przedmiotowej dotacji nie były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zakupy związane z realizacją projektu zakwalifikowano jako czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Wobec powyższego, w ramach realizowanego projektu Spółka nie odliczała podatku VAT i tym samym podatek zawarty w fakturach zakupowych związanych z omawianymi szkoleniami zaliczono jako wydatek kwalifikowany w ramach realizowanego działania.

W dniu 06 stycznia 2009r. znak IPPP2/443-1787/08-2/AS Spółka została wezwana do przedstawienia dokumentu potwierdzającego upoważnienie dla osoby, której dane widnieją pod wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Ww. wezwanie skutecznie doręczono w dniu 09.01.2009r. W wyznaczonym terminie przedmiotowe braki zostały uzupełnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma możliwość odliczenia podatku VAT w ramach realizowanego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość przeprowadzonych szkoleń powinna być wykazywana jako dostawa towarów i świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, co potwierdził Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanowieniem z dnia 07.09.2005r. na wniosek z dnia 21.07.2005r. Ponieważ nabywane przez Spółkę towary i usługi w ramach realizowanego projektu nie były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, zakupy związane z realizacją dotacji - zdaniem Spółki - stanowią czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje. Wobec powyższego, mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi, iż obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego możliwe jest jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych - w ramach realizowanego projektu Spółka nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Aby możliwa była realizacja prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, nabywane przez podatnika towary lub usługi muszą służyć do wykonywania przez niego czynności podlegających opodatkowaniu. W sytuacji braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną, podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka w związku z przedmiotową inwestycją ponosiła koszty. Koszty te zostały określone jako wydatek kwalifikowany.

Ponieważ zrealizowana przez Spółkę inwestycja nie posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych, a wydatki związane z inwestycją będą stanowiły koszt kwalifikowany, a więc nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Spółce zatem nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizacji przedmiotowej inwestycji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C.Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika