Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku (...)

Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 13.02.2012 r. (data wpływu 15.02.2012 r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 27.04.2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z kosztami realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 15.02.2012 r., do tut. Organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, uzupełniony pismem, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 27.04.2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z kosztami realizowanego projektu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Fundacja nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług. W okresie od 03.11.2011 roku do 17 grudnia 2011 roku Strona realizowała projekt pt. Koncert ?Romantyzm Polski? współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) zgodnie z umową podpisaną 03 listopada 2011 r. z Samorządem Województwa.

W ramach w/w. projektu zostały poniesione wydatki kwalifikowane, zgodnie z kryteriami kwalifikowalności obowiązującymi dla projektów współfinansowanych z EFRROW m.in. na:

  • projekty graficzne oraz druk zaproszeń i programów,
  • dystrybucję zaproszeń,
  • organizację cateringu.

Ww. usługi są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, który został poniesiony w momencie płatności za usługi na podstawie faktur VAT wystawionych przez zleceniobiorców.


Zgodnie z zasadami obowiązującymi w projekcie, organizacje rozliczające projekty sporządzają Zestawienie wydatków, gdzie w jednej rubryce wpisywana jest kwota wydatków netto, w kolejnej rubryce kwota podatku VAT, w następnej kwota wydatków brutto (netto + VAT). Organizacje i Instytucje będące płatnikiem VAT mogą odzyskać ww. podatek VAT w ramach swojej działalności, natomiast organizacje niebędące płatnikiem VAT, jak w przypadku Wnioskodawcy podatku odzyskać nie mogą i stanowi on koszt projektu.

Obecnie Fundacja jest w trakcie końcowego rozliczania projektu i aby poniesione koszty zostały zakwalifikowane przez Organ Wdrażający Programy Europejskie w pełnej kwocie (tj. kwota netto ÷ podatek VAT) Fundacja musi przedstawić indywidualną interpretację stwierdzającą brak możliwości odzyskania kosztów podatku VAT przez Fundację.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.


W odniesieniu do opisanego stanu faktycznego Wnioskodawca prosi o potwierdzenie, że nie będąc płatnikiem podatku VAT nie może odzyskać podatku od poniesionych, w ramach ww. projektu. kosztów?


Zdaniem Strony Fundacja poniosła w ramach projektu koszty w kwocie uwzględniającej zarówno kwoty netto, jak i adekwatnie naliczony do danej usługi podatek VAT. Ponieważ Fundacja nie jest płatnikiem VAT oczywistym jest, że nie może odzyskać zapłaconego w poniesionych kosztach podatku VAT.


W uzupełnieniu do złożonego wniosku Strona wskazała, że nabyte w ramach realizacji Koncertu ?Romantyzm polski? towary i usługi nie służyły i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku.


Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca w okresie od 03.11.2011 roku do 17 grudnia 2011 roku realizował projekt pt. Koncert ?Romantyzm Polski? współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. W ramach w/w projektu zostały poniesione wydatki kwalifikowane, zgodnie z kryteriami kwalifikowalności obowiązującymi dla projektów współfinansowanych z EFRROW m.in. na:

  • projekty graficzne oraz druk zaproszeń i programów,
  • dystrybucję zaproszeń,
  • organizację cateringu.

Z opisu przedstawionego stanu faktycznego wynika ponadto, iż Wnioskodawca, nie jest płatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie służyły i nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi ? brak związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizowanego projektu.

W zakresie ww. projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.


Reasumując, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia, jaką jest związek dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika