Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży drogą elektroniczną gier komputerowych przy zastosowaniu (...)

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży drogą elektroniczną gier komputerowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2013 r. (data wpływu 28 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży drogą elektroniczną gier komputerowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej ? jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży drogą elektroniczną gier komputerowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (zwany dalej Firmą) zamierza w ramach swojej działalności sprzedawać jako sklep internetowy gry komputerowe drogą elektroniczną oraz jako kody pobierane z internetu. Działalność ta polegać będzie m.in. na zakupie, a następnie dalszej odsprzedaży użytkownikom końcowym - konsumentom kodów do gier komputerowych pobieranych z serwerów Firmy. Sprzedaż ta ma być dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a zapłata odbywać się będzie poprzez internetowe elektroniczne systemy płatnicze (on-line) lub bezpośrednio na kont bankowe Firmy.

Istotą funkcjonowania kodu jest, iż po jego zakupie użytkownik - nabywca kodu, po zapoznaniu się z treścią umowy licencyjnej zamieszczonej na stronie internetowej producenta programu, po zaakceptowaniu jej treści i wprowadzeniu kodu, może skorzystać z programu.

Działalność powyższa, to typowe usługi elektroniczne, które będą świadczone za pomocą internetu lub sieci elektronicznej, których świadczenie jest zautomatyzowane i które wymagają niewielkiego udziału człowieka, a ich wykonanie bez wykorzystania technologii informacyjnej jest niemożliwe.

Klienci będą zamawiali powyższe usługi elektronicznie za pomocą wspomnianych elektronicznych systemów płatności on-line. Na polskim rynku działa na chwilę obecną kilkanaście firm, obsługujących płatności on-line. Najpopularniejsze to niewątpliwie: DotPay, Przelewy24, Cashbill oraz eCard, Transferuj.pl, a także zagraniczny portfel Moneybookers. Poza tym, pojedyncze transakcje w internecie można też dokonywać za pośrednictwem PayU i BlueCash.

Transakcja z wykorzystaniem systemów płatności odbywa się w następujący sposób:

  • wybór produktów lub usług przez klienta,
  • wybór metody płatności spośród kilkudziesięciu form płatności przez klienta,
  • przekierowanie klienta do strony, na której może dokonać płatności (np. do strony wybranego banku),
  • wykonanie płatności,
  • potwierdzenie dokonania wpłaty i powrót klienta do Twojego sklepu/serwisu.
  • powiadomienie Firmy o wpłacie (w tym momencie pieniądze są do dyspozycji na indywidualnym koncie w systemie płatności, Firma może je wypłacić),
  • automatyczna realizacja usługi/możliwość przystąpienia do wysyłki towaru.


Z wpłat dokonanych przez klientów wynika, jakiej konkretnie czynności ona dotyczy oraz na czyją rzecz została dokonana konkretna transakcja (tj. dane nabywcy, w tym jego adres).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Firmy, iż w przypadku świadczenia usług dostarczania gier drogą elektroniczną, w tym kodów do gier komputerowych, zastosowanie ma zwolnienie z obowiązku ewidencji z przy zastosowaniu kas rejestrujących, jeżeli spełnione będą warunki określone w pkt 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?
  2. Czy opisany sposób przyjmowania płatności można uznać za spełniający warunki określone w pkt 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tj. za zapłaty za wykonane czynności dokonane w całości za pośrednictwem banku?

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1.


Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zawarto upoważnienie ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

§ 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Zgodnie z pkt 37 załącznika, zwolnione z obowiązku ewidencji jest świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Planowana działalność Firmy obejmować będzie odpłatne udostępnianie gier komputerowych, w tym kodów do gier, drogą elektroniczną.

Od dnia 1 stycznia 2011 r., dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług, stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Zgodnie z tą klasyfikacją czynności będące przedmiotem niniejszego wniosku klasyfikowane są jako usługi, nie stanowią dostawy towarów:

PKWiU 58.21. - Usługi związane z wydawaniem gier komputerowych

PKWiU 58.21.20.0. - Gry komputerowe pobierane z internetu.


W związku z powyższym należy stwierdzić, że planowana przez Spółkę sprzedaż gier komputerowych stanowi świadczenie usług w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Ewidencja prowadzona przez Spółkę umożliwiać będzie identyfikację wpłat przekazywanych na rachunek bankowy Spółki i przypisywanie ich do poszczególnych transakcji.

Oznacza to, że spełnione są wymogi określone w pkt 37 załącznika do rozporządzenia, a więc Spółka nie będzie obowiązana do ewidencjonowania za pośrednictwem kas rejestrujących transakcji związanych ze sprzedażą i odpłatnym udostępnianiem gier drogą elektroniczną.

Na powyższe nie będzie mieć wpływu również planowana działalność obejmująca sprzedaż gier w innych formach.


Ad. 2


Aktualnie, na rynku funkcjonują różne systemy płatności internetowych tworzone specjalnie do obsługi sprzedaży wysyłkowej w internecie. Zdaniem Firmy skorzystanie z możliwości przyjmowania płatności za pośrednictwem operatorów (agentów rozliczeniowych) obsługujących płatności elektroniczne: DotPay, Przelewy24, Cashbill oraz eCard, Transferuj.pl, Moneybookers, PayU i BlueCash, nawet w sytuacji, gdy rachunek bankowy Firmy uznawany będzie cyklicznie, należy uznać za spełnienie warunków określonych w pkt 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Podkreślenia wymaga fakt, że wszelkie kwoty, które będą wpływać na rachunek bankowy Firmy będzie można przypisać do konkretnych, oznaczonych transakcji.

Prawidłowość takiego stanowiska została potwierdzona m.in. w interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z dnia 25.03.2011 r. nr IBPP4/443-227/11/JP, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził prawo do zwolnienia również w przypadku transakcji, dla których płatności przyjmowane są przez podmiot pośredniczący w przelewie na linii kupujący - sprzedawca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą o VAT?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży ? rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?). Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (?).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są opłacane przez inne podmioty, niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolnicy ryczałtowi.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (?).

Od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), zwanego dalej ?rozporządzeniem?.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności ? zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu ? do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 37 rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie ?w całości? odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza w ramach swojej działalności sprzedawać jako sklep internetowy gry komputerowe drogą elektroniczną oraz jako kody pobierane z internetu. Działalność ta polegać będzie m.in. na zakupie, a następnie dalszej odsprzedaży użytkownikom końcowym ? konsumentom, kodów do gier komputerowych pobieranych z serwerów Firmy. Sprzedaż ta ma być dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a zapłata odbywać się będzie poprzez internetowe elektroniczne systemy płatnicze on-line typu: DotPay, Przelewy24, Cashbill oraz eCard, Transferuj.pl, Moneybookers, PayU i BlueCash lub bezpośrednio na kont bankowe Firmy. Kupujący po wyborze gry wybiera metodę płatności spośród kilkudziesięciu zaproponowanych form płatności, jest potem przekierowywany do strony, na której może dokonać płatności (np. do strony wybranego banku), dokonuje płatności, a następnie Firma otrzymuje powiadomienie o wpłacie. W tym momencie pieniądze są już do dyspozycji na indywidualnym koncie w systemie płatności, Firma może je wypłacić i rozpoczyna się automatyczna realizacja usługi (możliwość przystąpienia do wysyłki produktu). Z wpłat dokonanych przez klientów wynika, jakiej konkretnie czynności ona dotyczy oraz na czyją rzecz została dokonana konkretna transakcja (tj. dane nabywcy, w tym jego adres).

Jak wskazano we wniosku, świadczenie usługi w postaci udostępniania gry komputerowej przez internet bądź kodu dostępu do niej, następuje drogą elektroniczną, a przyjętym sposobem zapłaty przez kupującego za zakupione gry (kody) jest płatność poprzez internetowe elektroniczne systemy płatnicze (on-line) lub bezpośrednio na konto bankowe Firmy. W żadnym przypadku wpłaty nie będą przyjmowane w formie gotówkowej do kasy Firmy.

Spółka na podstawie systemów płatności on-line czy przelewów na własne konto, będzie w stanie określić, jakiego zamówienia będzie dotyczyła każda płatność i na czyją rzecz będzie dokonana. Spółka będzie miała zatem każdorazowo możliwość identyfikacji danych nabywcy każdego dokonanego zakupu, bowiem prowadzona ewidencja sprzedaży umożliwi identyfikację poszczególnych wpłat i transakcji, których zapłata dotyczyła.

W ocenie tut. Organu płatność dokonana poprzez internetowe elektroniczne systemy płatnicze (on-line) z uwagi na fakt, że dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych usług na konto bankowe podatnika spełnia przesłankę do uznaniu, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, bowiem obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż ?pozostawia po sobie ślad? w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przyjęty przez Wnioskodawcę sposób ewidencji sprzedaży gier komputerowych (kodów) drogą elektroniczną dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia. Wnioskodawca nie będzie przyjmował wpłat w formie gotówkowej, płatności będą dokonywane w sposób wskazany w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, ponadto Firma będzie w posiadaniu dowodów, z których będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie dostawy wpłata dotyczyła. Końcowo zaznaczyć należy, iż prawo do stosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży gier komputerowych (kodów) dokonywanej drogą elektroniczną będzie Firmie przysługiwało do dnia 31 grudnia 2014 r.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pyt. 1 i 2, należało uznać za prawidłowe.


Końcowo, wskazać należy, iż niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży drogą elektroniczną gier komputerowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie dotyczy natomiast kwestii uznania sprzedaży gier komputerowych za dostawę towarów czy świadczenie usług, ponieważ nie było to przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika