Skoro produkt kit pszczeli ? propolis, jak wynika z klucza powiązań grupowania statystycznego, mieści (...)

Skoro produkt kit pszczeli ? propolis, jak wynika z klucza powiązań grupowania statystycznego, mieści się w PKWiU z 2008 r. pod symbolem PKWiU 01.49.26.0 woski owadzie i spermacet włączając rafinowane i barwione, będzie opodatkowany podstawową stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011r. (data wpływu 24 lutego 2011r.), uzupełnione pismem z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu 20 maja 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 11 maja 2011 r. sygn. IPPP2/443-237/11-2/JW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla dostawy kitu pszczelego - propolisu - jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 24 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla dostawy kitu pszczelego - propolisu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Z ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika w sposób jednoznaczny, jaką stawkę podatku od towarów i usług należy stosować w przypadku propolisu. Propolis jest to produkt pszczeli, służący do produkcji nalewek, maści i suplementów diety, o działaniu gojącym i bakteriostatycznym. Może też być stosowany w formie surowej. Jest więc to produkt zwierzęcy przeznaczony do spożycia przez ludzi. Nie ulega wątpliwości, że należy do działu 01.4 PKWiU 2008 ?Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego?.

Produkty z działu 01.4 opodatkowane są różnymi stawkami podatku od towarów i usług, ponieważ zarówno w załączniku nr 3 jak i nr 10 do ustawy dział ten jest wymieniony z licznymi wyłączeniami. Niestety propolis nie jest wymieniony z nazwy w żadnej pozycji klasyfikacji PKWiU 2008. Jest więc kwestią interpretacji, do której pozycji powinien należeć i, co za tym idzie, jaką stawką podatku od towarów i usług jest opodatkowany.

Propolis jest wymieniony z nazwy w załączniku I do Decyzji Komisji Europejskiej nr 2007/275/WE z 17 kwietnia 2007 r. pod numerem taryfy celnej CN 04100000 ?Jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone?. Cytuję: ?0410 00 00 Jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone. Wszystkie. Pozycja ta obejmuje mleczko pszczele i propolis, a także kości oraz innego rodzaju materiał pochodzenia zwierzęcego, przeznaczony do spożycia przez ludzi. Pozycja ta obejmuje owady lub jaja owadzie przeznaczone do spożycia przez ludzi. Niniejsza pozycja 0410 00 00 obejmuje produkty pochodzenia zwierzęcego odpowiednie do spożycia przez człowieka, niewymienione ani niewłączone, gdzie indziej w nomenklaturze scalonej. Obejmuje ona:

  1. jaja żółwie,
  2. gniazda salangan (?jaskółcze gniazda?).

Pozycja 0410 00 00 nie obejmuje krwi zwierzęcej, jadalnej lub nie, płynnej lub suszonej (pozycja 0511 lub 3002)?.


W schemacie klasyfikacji PKWiU 2008, stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29.10.2008 r. w sprawie PKWiU (Dz. U. 2008, Nr 207, poz. 1293) ? numer taryfy celnej CN 04100000 powiązany jest z pozycją PKWiU nr 01.49.24.0 ?Produkty jadalne pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niesklasyfikowane?.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19.05.2011 r. (data wpływu 20.05.2011 r.) Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej surowego kitu pszczelego (propolisu). Wnioskodawca realizuje zarówno dostawy w kraju, jak i wewnątrzwspólnotowe dostawy towaru. Od dnia 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca nie wie, ile podatku VAT powinien doliczać do kwoty netto należnej Wnioskodawcy za dostarczony w kraju towar. Intencją Wnioskodawcy jest otrzymanie interpretacji indywidualnej w zakresie zastosowania stawki podatku dla dostawy propolisu w kraju.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaką stawkę podatku od towarów i usług Wnioskodawca powinien stosować przy dostawach surowego kitu pszczelego (propolisu) w kraju?


Zdaniem Wnioskodawcy, powinien stosować stawkę 5%. Propolis opodatkowany jest stawką 5%. Skoro propolis zgodnie z powołaną wyżej decyzją Komisji Europejskiej, posiada nr taryfy celnej CN 04100000 ?Jadalne produkty pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone?, a numer ten powiązany jest wg powołanego wyżej rozporządzenia Rady Ministrów z pozycją PKWiU 2008 nr 01.49.24.0 ?Produkty jadalne pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niesklasyfikowane?, to należy przyjąć, że ta właśnie pozycja PKWiU jest właściwa dla propolisu.

Wynika to również semantycznie z nazwy ugrupowania, ponieważ propolis w istocie nie jest wymieniony w żadnym innym miejscu klasyfikacji PKWiU 2008, jest natomiast jadalnym produktem pochodzenia zwierzęcego.

Dział 01.4 PKWiU jest wymieniony zarówno w załączniku nr 3 jak i nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług a pozycja 01.49.24.0 nie jest w żadnym z tych miejsc wyłączona, a więc stosuje się do niej stawkę podatku 5%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Niejako konsekwencją wejścia w życie ww. przepisu jest uchylenie obowiązującego do dnia 31.12.2010 r. art. 8 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stawka podatku ? na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 ? 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f: .

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7 %;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4 %.

Tutejszy Organ podatkowy wskazuje, że na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży hurtowej surowego kitu pszczelego (propolisu). Wnioskodawca realizuje zarówno dostawy w kraju, jak i wewnątrzwspólnotowe dostawy towaru. Od dnia 1 stycznia 2011 r. Wnioskodawca nie wie, ile podatku VAT powinien doliczać do kwoty netto należnej Wnioskodawcy za dostarczony w kraju towar. Wnioskodawca klasyfikuje kit pszczeli - propolis do grupowania PKWiU 2008 01.49.24.0 ?Produkty jadalne pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niesklasyfikowane?.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym słowniku ?Kit pszczeli, propolis? - lepka substancja żywiczna powstająca z żywic roślinnych zebranych przez pszczoły z pączków i młodych pędów topoli, brzozy, świerku, kasztanowca i innych drzew oraz roślin zielonych. Kit pszczeli dobrze rozpuszcza się w alkoholach, acetonie i chloroformie. Nie jest, prawie wcale, rozpuszczalny w wodzie. Jest dużo twardszy i odporniejszy na temperaturę niż wosk (mięknie powyżej 36 st. C). Propolis wykazuje silne działanie bakteriobójcze. Ta właściwość znalazła zastosowanie w lecznictwie. Kit pszczeli przyśpiesza procesy gojenia i regeneracji tkanek, jest skuteczny również w przypadku oparzeń. Ponadto może być używany przy przeziębieniu, paradontozie i chorobach układu pokarmowego (tylko pod kontrolą lekarza).


W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 14 zamieszczono produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.4 ?Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

  1. wielbłądów i zwierząt wielbłądowatych, żywych (PKWiU 01.44.10.0),
  2. wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30),
  3. pozostałych ptaków żywych hodowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.12.9),
  4. gadów żywych hodowlanych, włączając węże i żółwie (PKWiU 01.49.13.0),
  5. pozostałych zwierząt żywych (PKWiU ex 01.49.19.0), z zastrzeżeniem poz. 15,
  6. wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),
  7. produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),
  8. skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3)?.

Z powyższego wyłączenia wynika, iż wyłączono z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT 8 % woski owadzie i spermacet, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0).

W objaśnieniach do załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług w pkt 1, wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Artykuł 41 ust. 2a ustawy, dodano na mocy art. 19 pkt 2 lit a. ustawy z 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, zgodnie z którym dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5 %.


W załączniku nr 10 ustawy, zawierającym wykaz towarów, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% pod pozycją 14 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 01.4 ?Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem:

  1. zwierząt żywych i ich nasienia,
  2. wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30.0),
  3. jaj wylęgowych (PKWiU 01.47.23.0),
  4. kokonów jedwabników nadających się do motania (PKWiU 01.49.25.0),
  5. wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0),
  6. embrionów zwierzęcych do celów reprodukcyjnych (PKWiU 01.49.27.0),
  7. produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0),
  8. skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3)?.

Stosownie do art. 41 ust. 2a ustawy, w związku z poz. 14 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 5% podlegają, objęte symbolem PKWiU ex 01.4 ?Zwierzęta żywe i produkty pochodzenia zwierzęcego, z wyłączeniem - zwierząt żywych i ich nasienia, wełny strzyżonej, potnej z owiec i kóz, włączając wełnę praną z drugiej strzyży (PKWiU 01.45.30.0), jaj wylęgowych (PKWiU 01.47.23.0), kokonów jedwabników nadających się do motania (PKWiU 01.49.25.0), wosków owadzich i spermacetów, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0), embrionów zwierzęcych do celów reprodukcyjnych (PKWiU 01.49.27.0), produktów zwierzęcych niejadalnych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.28.0), skór futerkowych surowych oraz skór i skórek surowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 01.49.3)?.

Oznaczenie ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z powyższego wyłączenia wynika, iż wyłączono z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT 5 % woski owadzie i spermacet, włączając rafinowane i barwione (PKWiU 01.49.26.0).

W Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z póżn zm.) w grupowaniu 01.25.25 ? woski owadzie i spermacet mieścił się kit pszczeli - propolis w grupowaniu 01.25.25-00.30 natomiast w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844, z późn zm.) odpowiednikiem grupowania PKWiU z 1997 jest grupowanie PKWiU 2004 01.25.25-00.00 - woski owadzie i spermacet, włącznie z rafinowanymi lub barwionymi, a w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, z późn zm.) odpowiednikiem grupowania PKWiU 2004 jest grupowanie PKWiU 01.49.26.0 woski owadzie i spermacet, włączając rafinowane i barwione.

Zatem z klucza powiązań grupowania statystycznego wynika, iż odpowiednim grupowaniem PKWiU dla kitu pszczelego ? propolisu jest symbol PKWiU 01.49.26.0 - woski owadzie i spermacet włączając rafinowane i barwione.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów i usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce ?nazwa towaru lub usługi?. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Wnioskodawca dokonuje dostawy hurtowej surowego kitu pszczelego - propolisu. Przedmiotowy produkt Wnioskodawca klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 2008 - 01.49.24.0 ?Produkty jadalne pochodzenia zwierzęcego, gdzie indziej niesklasyfikowane?. Natomiast z klucza powiązań grupowania statystycznego wynika, że jest to symbol PKWiU 01.49.26.0 - woski owadzie i spermacet włączając rafinowane i barwione.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że opisany we wniosku produkt kit pszczeli - propolis na podstawie klasyfikacji PKWiU z 2008 r. mieści się w grupowaniu 01.49.26.0 woski owadzie i spermacet włączając rafinowane i barwione, a tym samym jest wyłączony z w poz. 14 załącznika nr 3 i 10 do ustawy. W związku z powyższym przy sprzedaży kitu pszczelego - propolisu Wnioskodawca winien zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 23 %.

Reasumując, skoro produkt kit pszczeli ? propolis, jak wynika z klucza powiązań grupowania statystycznego, mieści się w PKWiU z 2008 r. pod symbolem PKWiU 01.49.26.0 woski owadzie i spermacet włączając rafinowane i barwione, będzie opodatkowany podstawową stawką podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 w powiązaniu z art. 146a pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika