dot. prawa do odliczenia na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych (...)

dot. prawa do odliczenia na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do tejże ustawy, kwoty podatku naliczonego z tytułu realizowanego zadania

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 kwietnia 2010r. (data wpływu 05.05.2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizacją przedmiotowego zadania - jest prawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizacją przedmiotowego zadania. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 czerwca 2010r. (data wpływu 14.06.2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 czerwca 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług. Jako organ prowadzący Zespół Szkół realizował w roku 2010, w ramach obszaru B ?Programu wyrównywania różnic między regionami II? Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zadanie pn. ???. Zadanie zostało zrealizowane w ramach zadań statutowych nałożonych na powiat odrębnymi przepisami prawa tj. art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001r. Nr 142 poz. 1592 z późn. zm.) i art. 5 ust. 5a ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Powiatowi, w związku z realizacją ww. zadania przysługuje prawo do odliczenia na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do tejże ustawy, kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktury za zakup i montaż podnośnika do przewozu osób niepełnosprawnych w M., od podatku należnego...

W opinii Wnioskodawcy, Powiat w świetle obowiązujących przepisów nie ma prawa i możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego, bowiem w wyniku realizacji zadania opisanego w poz. 54 nie nastąpi sprzedaż, która mogłaby być opodatkowana podatkiem od towarów i usług (zakupiony podnośnik do przewozu osób niepełnosprawnych nie będzie użytkowany do działalności gospodarczej lub w innych celach zarobkowych), a tylko taka sprzedaż umożliwiałaby dokonanie odliczenia.

Interpretacja jest niezbędna do prawidłowego rozliczenia dotacji w Oddziale Wojewódzkim Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w Warszawie, który dofinansował zakup i montaż podnośnika do przewozu osób niepełnosprawnych w M., poprzez uznanie za koszty kwalifikowane do refundacji ze środków PFRON, naliczonego na fakturze dostawcy podnośnika - podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje pod warunkiem spełnienia określonych warunków tzn. prawo to przysługuje podatnikowi podatku od towarów i usług oraz w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania ich do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podatnikami, zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych - w myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści wniosku wynika, że Powiat jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów usług. Jako organ prowadzący Zespół Szkół realizował w roku 2010, w ramach obszaru B ?Programu wyrównywania różnic między regionami II? Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych zadanie pn. ???. Zadanie zostało zrealizowane w ramach zadań statutowych nałożonych na powiat odrębnymi przepisami prawa. W wyniku realizacji przedmiotowego zadania nie nastąpi sprzedaż, która mogłaby być opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Zakupiony podnośnik do przewozu osób niepełnosprawnych nie będzie użytkowany do działalności gospodarczej lub w innych celach zarobkowych. Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT jednoznacznie stwierdza, że prawo do odliczenia przysługuje podatnikowi, ale tylko w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Wobec powyższego, podstawową zasadą płynącą z art. 86 ust. 1 ww. ustawy, istotną dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika tego podatku. Nie przysługuje ono w zakresie wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających w ogóle temu podatkowi. Uwzględniając treść powołanych przepisów oraz treść wniosku należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej nabywane towary i usługi w ramach realizacji przedmiotowego zadania. Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje ww. zadanie w ramach zadań własnych, które podlegają zwolnieniu, więc w związku realizacją przedmiotowego zadania zakupy dokumentowane fakturą nie są związane z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury za zakup i montaż podnośnika do przewozu osób niepełnosprawnych w M. zakupionego na potrzeby realizacji zadania, korzystającego z dofinansowania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych pod nazwą ???.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika