Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonwoania sprzedaży towarów na rzecz członków Koła przy zastosowaniu (...)

Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonwoania sprzedaży towarów na rzecz członków Koła przy zastosowaniu kas rejestrujących, mimo, że zapłata dokonywana jest na rachunek bankowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Koła przedstawione we wniosku z dnia 29.03.2013r. (data wpływu 2.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kasy rejestrującej ? jest nieprawidłowe.

Porady prawne

UZASADNIENIE


W dniu 2.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania kasy rejestrującej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Koło Łowieckie zrzesza myśliwych oraz na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie (Dz. U. 2005 r. Nr 127 poz. 1066) posiada osobowość prawną. Skład koła łowieckiego tworzy oznaczony krąg podmiotów - status członka oraz proces jego nabycia jest sformalizowany.


W ramach swojej statutowej działalności Koło m.in. odstępuje tusze pozyskanych zwierząt na tzw. użytek własny swoim członkom. Uprawnionymi do nabycia zwierzyny są wyłącznie członkowie Koła - zamknięty katalog osób. Transakcje te są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Koło Łowieckie prowadzi ewidencję VAT transakcji oraz dokonuje rozliczeń podatku VAT. W Kole nie ma rozliczeń gotówkowych, wszelkie rozliczenia za pozyskaną zwierzynę następują w drodze przelewów bankowych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy odstąpienie tusz pozyskanych zwierząt członkom Koła Łowieckiego należy zaewidencjonować za pomocą kasy rejestrującej?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku transakcji, w których stronami są członkowie Koła nie wystąpi obowiązek ewidencji za pomocą kasy rejestrującej.


W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o VAT ewidencjonowaniu w kasie rejestrującej podlega sprzedaż. To pojęcie zostało zdefiniowane w słowniczku ustawowym, zawartym w art. 2 ustawy. Mając na uwadze powyższą definicję, w kasie powinna być ewidencjonowana dostawa (w tym również czynności zrównane z dostawą towarów) oraz świadczenie usług. Dalej, w przepisie tym ustawodawca także posługuje się kryterium podmiotowym - musi być to sprzedaż na rzecz ?osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?.

Należy zwrócić uwagę na sformułowanie krąg ?osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej?. Powoduje to, że transakcja dokonana może być przez szeroki zakres podmiotów. Natomiast w przedmiotowej sprawie nabywcą może być jedynie podmiot określony - posiadający statut członka Koła.

Na prawidłowość tak dokonanej interpretacji wskazuje funkcja jaką ma spełniać ta regulacja. Funkcją wprowadzenia przepisu było zwalczanie przypadków zaniżania obrotu. W przypadku podatnika - Koła łowieckiego, gdy podstawą czynności sprzedaży jest statut a dochód z niej jest przeznaczany na działalność statutową, wszelkie próby obniżenia obrotu i co za tym idzie dochodu Koła prowadzą do tego, że potrzeby Koła muszą być zaspokojone ze składek członkowskich. W rezultacie wszelkie próby obniżenia obrotu skutkowałyby koniecznością dopłaty - próba zaniżenia byłaby nieracjonalna ekonomicznie.

Rolą ewidencji obrotu jest dokumentowanie transakcji. Ustawodawca wprowadził zaostrzone regulacje w przypadku sprzedaży, gdy stroną może być każdy - nieoznaczony podmiot nieprowadzący działalności gospodarczej. Szeroki zakres podmiotów prowadzi do tego, że w praktyce występuje trudność w identyfikowaniu podmiotów transakcji oraz samych transakcji. Ratio legis uregulowanie art. 111 nie obejmuje stanów faktycznych, gdy podmioty transakcji pozostają w sformalizowanym związku prawnym a nabywca w łatwy sposób jest możliwy do ustalenia.

W związku z powyższym art. 111 a także akty normatywne wydane na jego podstawie nie znajdą zastosowania w sprawie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (?).


Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (?).

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Kołem Łowieckim zrzeszającym myśliwych. W ramach swojej statutowej działalności Koło m.in. odstępuje tusze pozyskanych zwierząt na tzw. użytek własny swoim członkom. Powyższe transakcje są opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Rozliczenia za pozyskaną zwierzynę następują w drodze przelewów bankowych.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu w postaci odpłatnej dostawy towarów, w tym przypadku dostawy tusz pozyskanych zwierząt. Sprzedaż ta odbywa się na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będących członkami Koła.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku ewidencji, dokonywanej sprzedaży, za pomocą kasy rejestrującej.


Wskazać należy, że obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Obowiązkiem ewidencjonowania objęte są wyłącznie te sytuacje, gdy osoba fizyczna dla danej, konkretnej czynności, będąc nabywcą towaru lub usługi, występuje w charakterze konsumenta tj. podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej. Związane jest to z faktem, że nabywca towaru lub usługi nie dokonuje rozliczenia podatku VAT i nie miałby prawa do odliczenia podatku zawartego w fakturze.

Przedstawiony przez Wnioskodawcę opis stanu faktycznego w konfrontacji z przywołanymi wyżej unormowaniami wskazuje, iż mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Bez znaczenia w sprawie jest fakt, że nabywcy towarów są członkami Koła. Istotnym jest, że członkowie Koła nabywają towar (tusze pozyskanych zwierząt) jako osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej czyli ostateczni konsumenci tego towaru. Konstrukcja przepisu art. 111 wprost wskazuje, którzy podatnicy są zobowiązani do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Celem bowiem ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej jest rzetelne dokumentowanie osiąganych przez podatników czynnych obrotów i podatku należnego, jak również stworzenie dokładnego mechanizmu kontroli obrotów podatników zwolnionych od podatku z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz osób nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, czyli na rzecz podmiotów niezainteresowanych uzyskaniem potwierdzenia dokonanej transakcji w formie faktury.

Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Od dnia 1 stycznia 2013 r. kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały uregulowane w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012r. poz. 1382).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w postaci sprzedaży towarów na rzecz członków Koła nie zostały wymienione w tym załączniku, tym samym istnieje obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu z tytułu tych czynności przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w przypadku transakcji, których stroną są członkowie Koła nie wystąpi obowiązek ewidencji za pomocą kasy rejestrującej, należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego i nie rozstrzyga kwestii ewentualnego obowiązku instalacji kasy rejestrującej, gdyż zarówno pytanie jak i stanowisko Wnioskodawcy nie dotyczyło tego problemu. Również stan faktyczny nie zawierał w swojej treści elementów dotyczących tego zagadnienia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu ? do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ? t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach ? art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Masz inne pytanie do prawnika?

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika